Bios update:ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI

Rick13

Kenner
Lid geworden
okt 18, 2024
ik heb de ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI moederbord met bios versie 1807 uit 2023.
Nu is de moederbord fabrikant erg onduidelijk wat er verbeterd wordt.
Meer algemene termen als snelheid, stabiliteit, veiligheid e.t.c.
Wat ga ik merken als ik de nieuwste bios versie erop zet?

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Merken, vrij weinig denk ik.
Gaat vooral om de Agesa updates voor veiligheid, en toevoegingen van CPU's
Daarnaast wat bugfixes, die helpen als je de problemen zoals beschreven ervaart.

Voor de Agesa updates zou ik het sowieso doen. Maar ik beken dat ik daar ook niet maandelijks of paar maanden naar kijk.

-Support van nieuwe cpus
- Update van mirco code
- Optimalisatie van geheugen modules
- Toevoeging van fixes van geheugen modules.
- Ook worden er security fixes toegepast als er ergens een lek in je moederbord software zit.. (je wilt liever toch niet gehacked worden) Of dat iemand je systeem makkelijk binnen dringt.

De Agesa is het hele basis sub systeem.

De vraag is moet je nou echt een nieuwe bios update installeren?

Nou je oude bios van 1807 komt uit 2023.. En we zijn 3 jaar verder.
Ja dan raad ik je zeker aan om je bios te updaten.
Moet je perse de laatste hebben?
Ik zeg nee, maar dat ligt eraan wat er word geupdated.. Is het een BETA.. Dan loop je kans dat de boel instabiel kan draaien. Maar dan zou ik die alleen uit proberen als er een functie is toegevoegd, die je echt nodig hebt.

Maar updaten zou ik zeker doen.

Zit momenteel met me woonkamer pc ook op een oudere bios. Persoonlijk wacht ik nog even op een versie die rond Juli 2026 gaat uitkomen.. (de huidige laatste is nog in BETA) dus dan wacht ik liever nog even op een officieele release.
(verhaaltje is dat ik hem met een toen nieuwere bios en een 7800x3d van aliexpress hem niet stabiel kreeg) Ben terug gegaan naar een oudere,

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de feedback. De grootste winst gaat dan waarschijnlijk mijn Ram zijn.
Draait nu op 4800 MT/s. Expo nooit werkend gekregen met de huidige bios versie.

Ik heb onderstaande kit:

In games ga ik sowieso winst pakken met fps als Expo werkt. Ga ik het verschil ook zien in Windows 11?
Opstarten Explorer, browsen, programma's e.t.c.?
Of alleen in heel specifieke taken zoals winrar bestanden uitpakken?

Ga ik het verschil ook zien in Windows 11?
Opstarten Explorer, browsen, programma's e.t.c.?
Of alleen in heel specifieke taken zoals winrar bestanden uitpakken?

Ik denk niet dat je verschil gaat merken in het opstarten van Windows, browsen en lichtere taken, Bij Winrar zal het ook om grote bestanden moeten gaan, wil je snelheidswinst merken.
Ik denk toch voornamelijk gaming, video-editing.

Gewoon de laatste stabiele versie erop knallen

Versie 3854
17.17 MB 2026/04/23

Doorgaans zijn de verschillen klein. In het voorbeeld van het bord dat ik gebruik was er een probleempje met de ingebouwde WiFi-adapter. Die werd soms wel en soms niet gezien tijdens het opstarten en deet het soms dus niet. Een update loste het op. Je moet echt denken aan dat soort verschillen. Als er een verschil is in de prestaties, dan gaat het doorgaans om enkele procenten. Om je een idee te geven: een prestatieverschil van meer dan tien procent merk je pas, minder dan dat is nauwelijks tijdens dagelijks gebruik te merken. Daarnaast is een systeem meer dan een processor alleen. Het is het samenspel tussen geheugen, processor, ssd en gpu en dat zijn zoveel factoren dat je er op afstand helemaal niets over kunt voorspellen.

Bedankt voor de reacties, ik heb in mijn systeem een Samsung 990 Pro SSD (1 van de snelste PCI Express 4.0 drives naar mijn weten.)
En een Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti WindForce OC 12G GPU.

Ik begrijp dat alles samen werkt. Als ik hier een traditionele/ouderwetse HD inzet, dan zal dit de boel bijvoorbeeld erg vertragen.
De zogenaamde bottleneck.

Game op 1440P.

Uiteraard kan de hardware altijd nog beter..

Zal binnenkort de bios update en kijken wat er gebeurd en Expo weer inschakelen, zodat de ram op 6000 loopt ipv 4800.

Bedankt voor de reacties, ik heb in mijn systeem een Samsung 990 Pro SSD (1 van de snelste PCI Express 4.0 drives naar mijn weten.)
En een Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti WindForce OC 12G GPU.

Ik begrijp dat alles samen werkt. Als ik hier een traditionele/ouderwetse HD inzet, dan zal dit de boel bijvoorbeeld erg vertragen.
De zogenaamde bottleneck.

Game op 1440P.

Uiteraard kan de hardware altijd nog beter..

Zal binnenkort de bios update en kijken wat er gebeurd en Expo weer inschakelen, zodat de ram op 6000 loopt ipv 4800.

Toevallig was ik bezig met een review van werkgeheugen, de verschillen in uiteindelijke prestaties zijn subtiel: maar weldegelijk aanwezig. Overigens zou je de EXPO-settings ook handmatig kunnen ingeven in je geheugeninstellingen. Via CPU-Z kun je deze settings zien. Deze software kan namelijk de EXPO en XMP-instellingen uitlezen.

Ja, cpu z in het verleden wel is gebruikt. Handig om hardware uit te lezen, waaronder ook CPU.
Goede tip, zal het onthouden.

Ben benieuwd naar het artikel en de daadwerkelijke verschillen.

Er hangen nog 2 oude ssd schijfjes (sata aan mijn pc) waaronder een Samsung 840 EVO.
Met nog een Windows 7 installatie (heeft nog een EFI systeempartitie) zie screenshot.
85VdMfZ

Moet de schijf nog leeghalen en formatteren,beetje lui uit oude pc getrokken :-):oops:
In hoeverre heeft dit nog invloed in Windows/snelheid pc?

Ja, cpu z in het verleden wel is gebruikt. Handig om hardware uit te lezen, waaronder ook CPU.
Goede tip, zal het onthouden.

Ben benieuwd naar het artikel en de daadwerkelijke verschillen.

Er hangen nog 2 oude ssd schijfjes (sata aan mijn pc) waaronder een Samsung 840 EVO.
Met nog een Windows 7 installatie (heeft nog een EFI systeempartitie) zie screenshot.
85VdMfZ

Moet de schijf nog leeghalen en formatteren,beetje lui uit oude pc getrokken :-):oops:
In hoeverre heeft dit nog invloed in Windows/snelheid pc?
Neuh, dat maakt geen x uit

Dacht ik al haha, Gemini dacht er anders over (y)
Maar AI verteld wel meer onzin :-)

Bedankt voor het linkje, je ziet dat er wel degelijk prestatie verschil is, alhoewel het in bepaalde toepassingen tegen valt.

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh