Eigen of Provider Glasvezel ONT?

HallometRobin

Kenner
Lid geworden
apr 16, 2024
Vraag mij af wat de voor en nadelen zijn als je je provider ONT gebruikt of die je zelf aanlevert in de vorm van SFP?

Wat ik mij zelf zo kan bedenken:

Provider

Voordelen
----------------------------------------------
Je hoeft zelf geen kosten te maken, aangezien je die ONT in gebruik leen krijgt

Nadelen
Kans dat ze moeilijk doen bij storing dat ze je geen nieuwe willen sturen.
Je hebt een extra stop contact nodig.
(vraag mij af of het stroom verbruik werkelijk iets toevoegd (rond de 8 watt erbij) vraag me af of dat een SFP zuiniger is?

Gebruiker ONT

Voordelen
Eigen beheer.
Is een AVM SFP niet betrouwbaarder dan van een KPN?
Minder device in de config
(vraag me af of een SFP ONT zuiniger is?)

Nadelen
Eigen beheer ( dus eigen verantwoordelijkheden)
Vond zelf ook minder keuze op een betere XGS-PON Modem router (althans bij AVM)
Fibre kabel is breekbaar.

Wat het nut hier van is? Ben beetje aan het orienteren voor een andere AVM router / modem. Wil voor een andere kijken en zien of er betere opties voor mij zijn.
Kan eeuwig gaan wachten op een nieuwere model, alleen wanneer die uitkomt weet niemand, dus dat wil ik al helemaal niet gaan doen. (zie ik tegen die tijd wel als er nieuwe routers op hun website van AVM staan.
Probleem is wat ik wil hebben is er niet. Zit momenteel met een patchcover en fiber kabel vast aan een Fritzbox 5530 fiber. Maar dat ding laat voor mij beetje de beperkingen zien.

Ben aan het denken of een 4690 niet een betere keuze is. Alleen dan moet ik wel de KPN ONT terug plaatsen helaas.
Kan voor de verdeling van de kabels wel een extra switch erbij kopen voor 80 - 100 euro. Maar voor die 3- 4 ethernet kabels die ik erin prik eigenlijk de moeite niet waard vind.

Waar ik naar uitkijk.
Wil een upgrade naar wifi 7.. Al is het maar dat de 2,4 Ghz band stuk sneller is dat bij de 5530 fiber.
SFP poort is wel een leuke optie, alleen is er voor XGS-PON niet veel te vinden. Ik weet dat de 5690XGS bestaat, alleen zit ik dan met 10Git WAN en vooral 4x1Gbit switch in me maag.
Die wan is het probleem nog niet, wel die 4x1Gbit waarvoor ik dan alsnog 80 euro + erbij moet dokken, en die 5690XGS kost ook 334 euro.. Terwijl die 4690 nou 242 euro kost en geen extra switch hoef bij te kopen.

Daarnaast is 3x 2.5 Gbit op de switch wel een must. En een single 10 Gbit een leuke optie.

Laatst bewerkt:
Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
het voordeel is dat je zelf alles in eigen hand hebt en dat er niet een man in the middle is. Daarnaast bieden de modems van FRITZ! nét wat meer mogelijkheden. Overigens komen er wat artikelen aan op dit gebied, pin me echter niet vast wanneer ze er zijn;-)

Het probleem met AVM en Fritzbox is dat ze momenteel weinig intressants hebben kwa producten als het gaat om de xgs-pon techniek.
Als je G-pon heb of AON of DSL, Cable dan heb je momenteel weinig te klagen denk ik. Is vast wel iets voor te vinden.

Ik ben met een Fritzbox 5530 fiber ingestapt omdat ik ` goedkoop` met een Fritzbox wilde beginnen. Aangezien de KPN V12 box mij totaal niet boeide.
Ja leuk om in het begin je abbo mee te activeren, en dat is het dan wel.
De Fritzbox 5590 fiber was me eigenlijk wat te prijzig voor een begin modem / router.

Mijn config is met de jaren ook een beetje aangepast.

Ten eerste vind ik het niet de moeite om nog in wifi 6 te investeren als het gaat om een extender of zo. Omdat de prijzen zo ongeveer in de buurt liggen van de Wifi 7 versies.
Ik merk dat het wifi 6 bereik met de 5530 fiber niet bijzonder is. De helft van de woonkamer van ongeveer 60 - 70 m3. Maar daarna zakt het in als niks.
Ja een extender zou het kunnen oplossen.. Alleen wij hebben hier niet van die vierkante stopcontact dozen (die te zien zijn op de site van AVM) zodat je dan nog een stop contact over houd.
Hier bij je die 2de of 3de gewoon kwijt. Zeker als je niet die 4kante extender koopt.

Voor een andere Router / modem, komt het in de buurt van de 5690 XGS.. Alleen die 4x 1Gbit, mwa wat heb ik eraan.. Die WAN LAN poort moet ook al naar boven toe om dan boven weer op een 2.5Gbit switch aan te sluiten. En dan het ontbreken van de 6Ghz band.. Is dat belangrijk..? Snap dat het voor snelle data overdracht is over een korte afstand.

Andere optie is de fritzbox 4690.. Alleen dan kan ik de KPN ONT weer terug plaatsen helaas.

En anders word het al snel een extra switch erbij aansluiten.

@ Frank, mag je wel een beetje verklappen om welke producten het gaat.

Als het alleen voor AON, G-PON is en of cable xdsl, dan kom ik er helaas niet verder mee.
Vind dat AVM te weinig aanbied voor xgs-pon.
Heb gelukkig wel glasvezel.. Alleen jammer dat je als gebruiker niet de techniek kan uitzoeken.

Wil uitbreiden just om een aardige stap vooruit te komen.
Liever meteen wifi 7. (aangezien het aangezien hogere bandbreedte kan halen)
Het switch gedeelte hoe het anno 2026 eigenlijk eruit zou moeten zien.
Minimaal 10Gbit Wan / LAN + 2x 2.5Gbit + 2x 1Gbit. (en dan een extra 10Gbit optioneel is altijd mee genomen)
Voip moet er gewoon erop zitten. (weet dat er een ATA nog wel los te koop is, maar bij de Fritz is het ready to go)
En liefst een SFP verbinding om de ONT direct op glas aangesloten te laten.

Laatst bewerkt:
Ben het met je eens dat het niet meer loont om echt te investeren in WiFi 6, aan de andere kant komt WiFi 8 er ook al weer aan;-)

ja snap ik. Maar wifi 8 hoef ik niet perse. (anders kan je blijven wachten)

Voordat ik daar een nieuwe moederbord voor heb die dat ondersteunt zitten we al weer op wifi 10.

Maar het is niet slecht als er toch geen betere wifi7 modellen meer gaan komen met een beter switch gedeelte, dan is voor lopen op wifi 8 ook geen probleem.
Maar ik ga er niet speciaal op wifi 8 ervoor wachten.

Mijn huidige moederborden gebruiken momenteel een enkele oudere is wifi6.

De rest is zeker minimaal wifi6e..
En de woonkamer pc is wifi7.

Over 2 jaar wil ik wellicht nog wat dingen upgraden. Maar verwacht niet dat in die periode we iets gaan zien van wifi 8 op moederbord.

Mag je wellicht al iets verklappen wat voor Fritz producten wil je gaan reviewen.
Zit er iets bij voor xgs-pon? En of is het iets wat er al op de markt is?

Denk niet dat je lang hoeft te wachten op de WiFi 8-modellen. De modules die daarvoor nodig zijn, zijn inmiddels vrij goed verkrijgbaar.

Dus AVM is al bezig met WIFI 8 modellen?
Zit daar dan wel iets bij voor SFP en XGS-PON?

Blijkbaar is de markt voor AON en G-pon groter.. Misschien omdat de groep mensen in Duitsland eerder deze oude techniek hebben dan de nieuwere.

Ik vond dit op inet:

Grappige is dat ze met wifi 8 op die xx30 series uitkomen.. En wat denk je. Dat zijn de slanke modellen die MINDER switch poorten hebben.

Hier de specs:

Die Highlights der Premieren FRITZ!Box 5630 und FRITZ!Box 5630 XGS​

• Leistungsstarke integrierte Glasfaserrouter zum direkten Einsatz am Anschluss
  • FRITZ!Box 5630 XGS: Unterstützt den Standard XGS-PON für Tarife mit mehreren GBit/s
  • FRITZ!Box 5630: Unterstützt die Standards GPON bis 2,5 GBit/s, AON bis 1 GBit/s
  • Am Glasfasermodem (ONT) mit 2,5 GBit/s (WAN) einsetzbar
  • Wi-Fi 7: 2 x 2 auf 5 GHz und 2,4 GHz
  • WLAN-Geschwindigkeit: 5 GHz: bis zu 2880 MBit/s; 2,4 GHz: bis zu 688 MBit/s
  • WLAN Mesh für die nahtlose Integration von mobilen Geräten und flächendeckende und stabile Verbindungen
  • 1 x 2,5-GBit/s-WAN/LAN- und 3 LAN-Anschlüsse mit 1 GBit/s
  • 1 x USB 3.0 für Speichermedien und Drucker
  • Telefonie über DECT, IP/SIP und 1 analogen Telefonanschluss (FXS)
  • Smart Home über DECT ULE
  • FRITZ!OS mit VPN, Kindersicherung, Mediaserver, FRITZ!NAS, WLAN-Gastzugang u. v. m.
  • Informationen zu Marktstart und UVP folgen.

5630 is alleen voor AON-GPON.. (wellicht wel te gebruiken als je een KPN -ONT gebruikt i.c.m xgs-pon) (dan dient die alleen als router)

5630 XGS is dus wel met een soort van SFP aansluiting.. Alleen ethernet poort config is hetzelfde als de 5530 fiber.

2,5Gbit WAN / LAN (die ben ik al kwijt naar boven, of ik moet hier nog een extra switch achter zetten) ( beneden woonkamer wil ik ook nog een 2,5Gbit hebben) die 1Gbit appart is genoeg voor de TV box)

Ethernet blijft hier ook weer hangen op 1Gbit poorten. (zelfde wat synology altijd deed met hun nassen), niet boeiend om 2,5Gb extra bij te doen, gewoon drijft de prijs op, 1Gbit zijn de kosten niet voor hun, dus moet het maar zo goedkoop mogelijk)

En geen 6 Ghz band...

Denk persoonlijk dat een fritzbox 4690 een betere aankoop is i.c.m de ONT van KPN.
Heb je ongeveer de zelfde specs, maar plaats van alles 1Gbit te doen heb je daar 1x 10Gbit WAN / LAN een extra 10Gbit op poort 1 (en dan 2x 2,5Gbit LAN) en 1 of 2 x 1Gbit LAN.)

En nee ik heb zeker niet meer als 2x 10Gbit echt nodig) 1 poort is al handing voor WAN /LAN als je heb via ethernet op de KPN ONT wilt aansluiten en later eventueel een snellere abbo wilt hebben. (router is er dan teminste erop voor bereid)

Laatst bewerkt:
Iedereen in die branche is bezig met WiFi 8 en een upgrade van 7 naar 8 is technisch, niet wereldschokkend. Wel kost het ze vaak meer tijd om een 'internationale versie' van modellen op de markt te brengen.

Is dit iets dat eind van dit jaar nog gaat uitkomen? Of is het iets voor begin 2027?

Hoop eigenlijk op een soort van een 4690PRO Fritzbox.
De 5690 PRO heeft op zich wel goede specs. Alleen geen SFP ondersteuning voor xgs-pon en die 1Gbit ethernet switch gedeelte loopt naar mijn idee achter.
Wifi dekking van de 5690pro schijnt best wel top te zijn omdat die een andere antenne config heeft. Voor mijn situatie zou dat ideaal zijn.

Stroomverbruik, verwacht nergens 8 watt. Want volgens die test / review hierboven komen ze allemaal uitr rond de 15 watt zeker. Ja ik snap dat die 10Gbit Ethernet ook niet zuinig is.
Al zal ik wel blij zijn als ik niet terug zou hoeven naar de ONT van KPN, want dan heb je er nog een extra device erbij.

Is dit iets dat eind van dit jaar nog gaat uitkomen? Of is het iets voor begin 2027?

Hoop eigenlijk op een soort van een 4690PRO Fritzbox.
De 5690 PRO heeft op zich wel goede specs. Alleen geen SFP ondersteuning voor xgs-pon en die 1Gbit ethernet switch gedeelte loopt naar mijn idee achter.
Wifi dekking van de 5690pro schijnt best wel top te zijn omdat die een andere antenne config heeft. Voor mijn situatie zou dat ideaal zijn.

Stroomverbruik, verwacht nergens 8 watt. Want volgens die test / review hierboven komen ze allemaal uitr rond de 15 watt zeker. Ja ik snap dat die 10Gbit Ethernet ook niet zuinig is.
Al zal ik wel blij zijn als ik niet terug zou hoeven naar de ONT van KPN, want dan heb je er nog een extra device erbij.
De IFA is in zicht...

Ben benieuwd waar ze mee gaan komen.. Maar eigenlijk verwacht ik er niet veel van. Gewoon door roeien op dezelfde weg.

fritzbox-5690-pro.jpg

Wat ik mij af vraag is die glasfaser aansluiting ook te gebruiken om als netwerk verbinding te maken met een andere SFP switch?
Of is de functie om alleen aan de NTU te hangen?

Want dan zou ik de WAN poort aan de ONT van KPN kunnen aansluiten en de SFP op het netwerk door te verbinden.

fritzbox-5690-pro.jpg

Wat ik mij af vraag is die glasfaser aansluiting ook te gebruiken om als netwerk verbinding te maken met een andere SFP switch?
Of is de functie om alleen aan de NTU te hangen?

Want dan zou ik de WAN poort aan de ONT van KPN kunnen aansluiten en de SFP op het netwerk door te verbinden.
Hij moet zich op enig moment aanmelden of herkend worden door het KPN-netwerk obv serienummer. Je zou kunnen proberen je bestaande ONT te spoofen.

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh