Petitie tegen uitfasering PlayStation-discs bereikt 121.000 handtekeningen in vijf dagen

Lid geworden
mrt 6, 2017
Sony kondigde afgelopen week aan dat er geen discs meer geproduceerd zullen worden voor PlayStation-games die vanaf 2028 uitkomen. Dat wil zeggen dat PS-spellen vanaf dan alleen maar digitaal beschikbaar zullen zijn. De aankondiging ving bakken kritiek, onder meer van PNP Games. ... verder lezen

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Als je 121000 afzet tegen het aantal PlayStation Network gebruikers en het aantal verkochte PlayStations stelt het niet veel voor, grote kans dus dat Sony de billen af gaat vegen met de petitie.

Zo gaat het al jaren met Steam. Die fysieke disk stelt niks voor. Stuurt je naar Steam, je geeft een code in en hij wordt gedownload.
Een PS game kon je nog door verkopen. Vraag me af waarom je straks nog een PS zou willen. Zeker met komst van de Steam Machine, of nog beter, gewoon Bazzite/SteamOS met custom hardware

Bye bye PS en Xdoos 😁

Sinds ik op Steam zit (eind 2004) heb ik letterlijk geen enkel spel meer op een fysiek medium gekocht. Geen kisten vol met CD/DVD's (665 games in mijn lijst), geen gezeur met losse updates downloaden en installeren. Ik zit ook op Epic, UbiConnect en Gog Galaxy, maar ik vind Steam met afstand het prettigst en meest betrouwbaar werken. Ik heb een Family groep gemaakt waar onze zoon ook in zit, zodat hij ook bijna al deze spellen kan spelen. Probeer dat maar eens op een PS5 !
Wellicht dat de optie tot fysiek doorverkopen of de angst, dat Sony iets verwijdert, meespelen bij de ondertekenaars, maar persoonlijk vind ik online distributie alleen maar voordelen hebben.

Sinds ik op Steam zit (eind 2004) heb ik letterlijk geen enkel spel meer op een fysiek medium gekocht. Geen kisten vol met CD/DVD's (665 games in mijn lijst), geen gezeur met losse updates downloaden en installeren. Ik zit ook op Epic, UbiConnect en Gog Galaxy, maar ik vind Steam met afstand het prettigst en meest betrouwbaar werken. Ik heb een Family groep gemaakt waar onze zoon ook in zit, zodat hij ook bijna al deze spellen kan spelen. Probeer dat maar eens op een PS5 !
Wellicht dat de optie tot fysiek doorverkopen of de angst, dat Sony iets verwijdert, meespelen bij de ondertekenaars, maar persoonlijk vind ik online distributie alleen maar voordelen hebben.
Fijn dat het voor jou goed voelt en werkt zoals je wilt!
Maar niet iedereen voelt daar natuurlijk zo over.
Ik heb letterlijk duizenden spellen gekocht (GOG, Itch en dergelijke) en in licentie genomen (Steam, Ubi, Epic... ik weiger om dat kopen te noemen), maar ik vind bepaalde eigenschappen van fysieke media echt onmisbaar, vooral in de huiskamer.

Even snel een spelletje uit kunnen lenen of verkopen zonder een scherm nodig te hebben. Een paar spellen voorleggen voor vrienden om uit te kiezen wat we gaan spelen. Het mooi uitstallen in de kast van de spellen met je mooiste herinneringen, of juist waar je nog wat mee moet. Het ritueel van een spel uitkiezen en spelen wat minder vluchtig maken zodat ik ook minder makkelijk afkets als het niet meteen grijpt.

En los van dat heb je, zoals je al aangeeft, keuze op de PC waar je de spellen vandaan haalt. Bij PlayStation is dat momenteel fysiek of bij Sony. Daarvan valt straks een optie af. En niet de duurdere van de twee.
Het platform is al erg gesloten, maar dat word dus nog erger.

Punt is ook een beetje dat je de negatieve gevolgen daarvan pas doorhebt op het moment dat het te laat is. Als je Burnout, GTA of Alan Wake speelt en merkt dat de muziekselectie niet meer zo groot is als je herinnert. Als je "gekochte" films ineens verwijderd zijn vanwege een overname, of faillissement van een platform. Als het platform besluit dat jouw account niet aan de voorwaarden voldeed en dus verwijderd is.
In geen enkele van die gevallen kan je terug naar de gewenste situatie omdat je het eigendom uit handen hebt gegeven. (ook in die laatste niet, je weet hoe de helpdesks van grote bedrijven zijn wanneer ze denken dat jij verkeerd zit) Dat is niet zozeer angst, maar gezond scepticisme. Vooral omdat al die dingen al gebeurd zijn. En elke stap die je daarin toegeeft kost je tien stappen om weer terug te winnen.

Dat is voor mij allemaal bij elkaar reden genoeg om bewust te kiezen voor fysieke films, muziek en games. En digitaal DRM-vrij te houden. Alleen bij hoge uitzondering komt er bij mij eens een spelletje bij met DRM.

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh