MSI MAG B850 Gaming Plus WiFi Review. Een doordacht, toekomstgericht AM5-bord voor wie graag de hand op de knip houdt.

Lid geworden
mrt 6, 2017
Ja, op TI kom je vaker luxe moederborden tegen dan instapmodellen. Deze keer hebben we een goedkoper model voor je bekeken: de MSI MAG B850 Gaming Plus Max WiFi kost zo’n 225 euro en biedt voldoende mogelijkheden voor een modern systeem, maar zonder zaken die je wellicht toch niet gaat gebruiken. Wil je meer investeren, dan bieden MSI en anderen natuurlijk meer dan voldoende opties. Wil je de hand op de knip houden, dan is dit een prima keuze, zoals blijkt uit deze review. ... verder lezen

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Wat ik graag in dit soort “toekomst bestendige” moederbord beschrijvingen zou willen zien: de mogelijkheid tot bios update zonder CPU? Stel je koopt na de release van een nieuwe CPU dit moederbord en je moet hiervoor ook nog een noodzakelijke bios update doen.

Wat ik graag in dit soort “toekomst bestendige” moederbord beschrijvingen zou willen zien: de mogelijkheid tot bios update zonder CPU? Stel je koopt na de release van een nieuwe CPU dit moederbord en je moet hiervoor ook nog een noodzakelijke bios update doen.
Ja, dat kan met dit bord. Zit een knopje voor achterop.

Ja, dat kan met dit bord. Zit een knopje voor achterop.
ok maar de vermelding BIOS update zonder de vrijgegeven CPU of BIOS update alleen mogelijk met een door de (out of de box) BIOS herkenbare CPU, zou denk ik wel een goede aanvulling zijn. Ik hoop dat ik duidelijk ben, ik kan effe geen betere omschrijving bedenken.

Laatst bewerkt:
ok maar de vermelding BIOS update zonder de vrijgegeven CPU of BIOS update alleen mogelijk met een door de (out of de box) BIOS herkenbare CPU, zou denk ik wel een goede aanvulling zijn. Ik hoop dat ik duidelijk ben, ik kan effe geen betere omschrijving bedenken.
Ik probeer te voorkomen dat ieder review een herhaling wordt van alle denkbare features die een bord heeft. Het is namelijk een feature die bijna ieder modern bord heeft. Het is eerder opvallend als het ontbreekt

Laatst bewerkt:
Vraag me af hoe toekomstgericht dit moederbord eigenlijk word / is.

Zen 4 en 5 heb je prima ondersteuning voor.
Als je daar het komende tijd mee wil doen wellicht een prima keuze.

Vermoed dat er richting Zen 6 / Zen 7 toch het enige zal gaan veranderen. (en ook op moederborden gebied)
Bekend is dat Zen 6 iets met een nieuwe geheugen controller krijgt.
Ik zie en lees ook dingen over AMD ULL geheugen. Merk op dat CUdimms in aantocht zijn.
Geheugen snelheden tot 8000MT/sec worden vermeld.
Lees ook dat AMD EXPO 2.0 alleen op de volgende generatie AM5 borden uit zal komen en wellicht niet op de oudere gen.

Tegen dit tijd dat we zo ver zijn... Word je weer een nieuwe gen moederbord aangesmeerd. Omdat de nieuwe gen dit ene wel kant en de oudere gen NIET.
Vraag me af hoe compatible de nieuwe cpus (zen 6 en Zen 7) zullen zijn met de oudere gen. borden.
Weet niet of dit allemaal met een nieuwe Agesa update bij te fixen is. En ze uberhaupt er ondersteuning voor gaan krijgen)
Volgens mij heb je met CUdimms, zeker al een nieuwe gen moederbord nodig. De oudere zullen dat vast niet krijgen, of er mee zullen werken.

Daarnaast erg benieuwd wat het verschil gaat worden tussen het huidige 6000MT/sec geheugen en het nieuwe 8000MT/sec geheugen. (voor de oudere generatie cpus zal het meer een downgrade zijn.
Maar voor de nieuwe cpus kan het wellicht een flinke verbetering worden.

Dus tot nu is het lastig te zeggen hoe toekomstig dit moederbord blijft.

Vraag me af hoe toekomstgericht dit moederbord eigenlijk word / is.

Zen 4 en 5 heb je prima ondersteuning voor.
Als je daar het komende tijd mee wil doen wellicht een prima keuze.

Vermoed dat er richting Zen 6 / Zen 7 toch het enige zal gaan veranderen. (en ook op moederborden gebied)
Bekend is dat Zen 6 iets met een nieuwe geheugen controller krijgt.
Ik zie en lees ook dingen over AMD ULL geheugen. Merk op dat CUdimms in aantocht zijn.
Geheugen snelheden tot 8000MT/sec worden vermeld.
Lees ook dat AMD EXPO 2.0 alleen op de volgende generatie AM5 borden uit zal komen en wellicht niet op de oudere gen.

Tegen dit tijd dat we zo ver zijn... Word je weer een nieuwe gen moederbord aangesmeerd. Omdat de nieuwe gen dit ene wel kant en de oudere gen NIET.
Vraag me af hoe compatible de nieuwe cpus (zen 6 en Zen 7) zullen zijn met de oudere gen. borden.
Weet niet of dit allemaal met een nieuwe Agesa update bij te fixen is. En ze uberhaupt er ondersteuning voor gaan krijgen)
Volgens mij heb je met CUdimms, zeker al een nieuwe gen moederbord nodig. De oudere zullen dat vast niet krijgen, of er mee zullen werken.

Daarnaast erg benieuwd wat het verschil gaat worden tussen het huidige 6000MT/sec geheugen en het nieuwe 8000MT/sec geheugen. (voor de oudere generatie cpus zal het meer een downgrade zijn.
Maar voor de nieuwe cpus kan het wellicht een flinke verbetering worden.

Dus tot nu is het lastig te zeggen hoe toekomstig dit moederbord blijft.
AMD heeft aangegeven tot 2029 nieuwe processors voor deze voet uit te brengen. Dus er komt nog genoeg leuks aan.

AMD heeft aangegeven tot 2029 nieuwe processors voor deze voet uit te brengen. Dus er komt nog genoeg leuks aan.
Maar dat is niet echt het antwoord op zijn bericht.
Goed, een nieuwe CPU zal wel werken op mijn X870e bord, dat geloof ik allemaal wel. Maar de nieuwe geheugenfuncties? Komen die ook naar de oudere borden, en deze in de review?
Dus hoe "toekomstgericht" als in de titel van deze review is dit bord echt? Hoe onderscheidt dit bord zich dan van de borden die we al 1,5 tot 2 jaar kunnen kopen? Voor nu vind ik dit bord gewoon meer van hetzelfde.

Laatst bewerkt:
Ja was echter meer benieuwd wat het met de nieuwe geheugen standaarden gaan doen aangezien Zen6 een nieuwe geheugen controller zal krijgen.
Zal toch wel jammer zijn als je straks performance moet laten liggen omdat het op een ouder bord niet gaat ondersteunen.
Ik wacht het momenteel een beetje uit. Dus verlopig even geen ander bord, meer voor mij. Zelfde geld voor een 2de 9800x3d die ik ook niet echt zinvol vind en beter kan wachten op minimaal een zen 6 versie.
Geheugen is al helemaal onduidelijk wat we gaan krijgen. Lees en zie allemaal dingen online. Die ik niet echt weet te plaatsen.

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh