Vraag me af hoe toekomstgericht dit moederbord eigenlijk word / is.
Zen 4 en 5 heb je prima ondersteuning voor.
Als je daar het komende tijd mee wil doen wellicht een prima keuze.
Vermoed dat er richting Zen 6 / Zen 7 toch het enige zal gaan veranderen. (en ook op moederborden gebied)
Bekend is dat Zen 6 iets met een nieuwe geheugen controller krijgt.
Ik zie en lees ook dingen over AMD ULL geheugen. Merk op dat CUdimms in aantocht zijn.
Geheugen snelheden tot 8000MT/sec worden vermeld.
Lees ook dat AMD EXPO 2.0 alleen op de volgende generatie AM5 borden uit zal komen en wellicht niet op de oudere gen.
Tegen dit tijd dat we zo ver zijn... Word je weer een nieuwe gen moederbord aangesmeerd. Omdat de nieuwe gen dit ene wel kant en de oudere gen NIET.
Vraag me af hoe compatible de nieuwe cpus (zen 6 en Zen 7) zullen zijn met de oudere gen. borden.
Weet niet of dit allemaal met een nieuwe Agesa update bij te fixen is. En ze uberhaupt er ondersteuning voor gaan krijgen)
Volgens mij heb je met CUdimms, zeker al een nieuwe gen moederbord nodig. De oudere zullen dat vast niet krijgen, of er mee zullen werken.
Daarnaast erg benieuwd wat het verschil gaat worden tussen het huidige 6000MT/sec geheugen en het nieuwe 8000MT/sec geheugen. (voor de oudere generatie cpus zal het meer een downgrade zijn.
Maar voor de nieuwe cpus kan het wellicht een flinke verbetering worden.
Dus tot nu is het lastig te zeggen hoe toekomstig dit moederbord blijft.