Asus ROG Strix B850-E Gaming WiFi Review. De vele aansluitingen zijn het pluspunt van dit bord

Lid geworden
mrt 6, 2017
Het aanbod van moederborden voor socket AM5 B850 is behoorlijk groot. Met een prijs van 279 euro is de ROG Strix B850-E Gaming WiFi een van de duurdere modellen. Als we met het bord aan de slag gaan, blijkt dat die hogere prijs op zijn plaats is. Het bord biedt namelijk verrassend veel mogelijkheden.
Het bord dat we in deze review bespreken, is een model uit de ROG-reeks van Asus. In de B850-serie biedt dit merk verschillende modellen aan. Dit is een van de luxere uitvoeringen. Dat is direct te zien als we het bord uit de doos halen: het paneel met aansluitingen aan de achterkant is behoorlijk goed gevuld en er lijken ook flink wat posities te zijn voor het aansluiten van ssd’s. Bovendien is een led-paneeltje aanwezig waarop je het bord tijdens het booten in de gaten kunt houden. Ook kun je het inzetten om tijdens het gebruik van je systeem de temperatuur van je processor te bekijken. ... verder lezen

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Toevallig dat ik een upgrade naar een AM5 systeem aan het overwegen ben, en zat tot nu toe te denken aan de Asus Pro-Art als moederbord. Dit moederbord is daar heel goede concurrentie voor, ongeveer 100 euro goedkoper en enige missende feature is 5g ethernet ipv 10g.

Toevallig dat ik een upgrade naar een AM5 systeem aan het overwegen ben, en zat tot nu toe te denken aan de Asus Pro-Art als moederbord. Dit moederbord is daar heel goede concurrentie voor, ongeveer 100 euro goedkoper en enige missende feature is 5g ethernet ipv 10g.
Ik ben wel benieuwd welk bordje je overweegt.

Ja en welke geheugen je van plan bent om te kopen.

Ik zoek zelf eigenlijk nog een ram kit.. Weet alleen niet wat slim is om te doen.
Er werd gezegd dat eind 2027 de prijzen weer wat omlaag zou gaan.
Maar ik hoor ook dat het wellicht nog erger gaat worden.
Ga i.i.g niet alle systemen een ram upgrade geven (word gewoon te duur)

Op CMXT geheugen ga ik ook niet op wachten.. Twijfel over de kwaliteit van het geheugen,
Hoor / lees ook dat het geheugen probleem zelfs tot 2030 gewoon blijft aanhouden.

Heel eerlijk: een setje DDR5-6000 is op het moment vrij prijzig. Als je een gpu gaat gebruiken, dan is het op zich niet zo'n heel groot probleem om wat trager geheugen aan te schaffen. Een setje DDR4-3200 met een capaciteit van 32 GB kost op het moment zo'n 300 euro. Persoonlijk zou dat voor mij een niet al te grote spelbreker zijn voor het maken van een nieuwe build, als ik er een nodig zou hebben.

Ja en welke geheugen je van plan bent om te kopen.
Toevallig net gekeken en het setje dat ik van plan was te kopen is met 100 euro omhoog gegaan. De goedkoopste optie voor m´n huidige build is Klevv Bolt geheugen, nog nooit van gehoord dus mogelijk toch een compleet andere build haha.

Toevallig net gekeken en het setje dat ik van plan was te kopen is met 100 euro omhoog gegaan. De goedkoopste optie voor m´n huidige build is Klevv Bolt geheugen, nog nooit van gehoord dus mogelijk toch een compleet andere build haha.
Klinkt als een mooi kitje. Overigens komen er op niet al te lange termijn wat reviews van een paar kitjes aan. Hoe ben je bij dit kitje van Klevv uitgekomen?

Klinkt als een mooi kitje. Overigens komen er op niet al te lange termijn wat reviews van een paar kitjes aan. Hoe ben je bij dit kitje van Klevv uitgekomen?
Kwam tevoren bij Alternate als goedkoopste (op dit moment) op een formaat van 32Gb en heeft AMD Expo.

Ik heb dit moederbord ook gekocht voor mijn MSI MAIN PC.

Mocht je behoefte hebben aan nog meer ssd’s, dan is dat geen probleem, want er zijn nog drie posities voor. Twee daarvan worden vanuit de chipset aangestuurd, één is direct aan de processor gekoppeld. Deze drie bieden allemaal PCI Express 4.0 x4.

Er zijn 5 m.2 ssds te plaatsen. (3 x 5.0x4 && 2x4.0x4) (dat voor een B850 bord is veel)

Bovenste is Pci-e 5.0 x4 vanaf de cpu.
Dan zijn er nog 2 Pci-e 5.0 x4 ssds (bandbreedte word van het bovenste videokaart slot gehaald ) Videokaart gaat naar 8 lanes 5.0. De overigens 8 lanes 5.0 die je normaal nog niet echt nodig hebt worden verdeelt over deze overige 2 pci-e 5.0 m.2 slots.

Dan is er 1 pci-e 4.0 x4 slot die lane sharing heeft met het onderste pci-e 16x slot 4.0 x4. (dus je kan maar 1 van de twee kiezen) (dus als je het slot nodig hebt kan je niet dat M.2 slot gebruiken.
En er is nog 1 pci-e 4.0 x 4 slot die direct aan de chipset hangt.

Vind het een prima bord voor 269 euro.. (Ja ik snap dat het een mainstream B650 klasse bord eigenlijk is) maar er zitten wel aardig wat features op wat ook op een veel duurdere x870e moederbord zit.
Dit bord is wel de beste van wat B850 eigenlijk te bieden heeft.

Heb overigens niet gekozen voor een B850 moederbord van MSI omdat ik duidelijk minder features kreeg. En las op het tweakers forum. Dat op een van hun borden geen mogelijkheid in het bios meer was om de wifi bluetooth uit te schakelen.
Ja ik weet dat MSI vaker van dat soort rot geintjes uithaalt. Maar dit keer niet over te spreken.

Dat dit bord maximaal 8000MT/sec op het geheugen doet maakt mij vrij weinig wat uit.. Als dit de nieuwe geheugen snelheids standaard word en het matched met die van Zen 6 of Zen 7 dan ben ik prima tevreden.

Ben ook blij dat er minimaal 1x USB 4 type-C erop zit. Dan helemaal niks.

Heb voor een MSI X870E carbon gekeken.. Nou een extra LAN poort hoef ik niet en betaal je extra voor.
Voor de extra M.2 ssds die worden ook weg gehaald uit het videokaart slot (zoals op dit asus bord ook gebeurd) (goedkoopste prijs momenteel 429 - 459 euro)
Koop voor dat extra geld liever een extra ssd voor.

Laatst bewerkt:
Nou een extra LAN poort hoef ik niet en betaal je extra voor.

Voor die USB4 betaal je ook hoor. :ROFLMAO:
Mijn B850 bord is 40-50 euro goedkoper, al een jaar geleden. En kan DDR5-8200 aan. Deze heeft geen USB4 support, wel USB-C (USB3 Gen 2x2) connector. Deze ASUS B850-E is een iets uitgeklede x870-E, die in het gat tussen de oude B850 en x870-E valt.
Enige reden dat ik ooit voor de X870-E heb gekozen is de 2x USB4 Type C 40Gbit connectoren. Gaat allemaal net even wat rapper dan 20Gbit.
Die lane sharing blijft k#t, welk bord je ook pakt. Zonder gezeik kun je eigenlijk maar 2 SSD's installeren, daarna ga je last krijgen van sharing. Als dat het probleem is, kun je beter uitwijken naar Threadripper.
Maar ik zou ook niet weten wanneer ik persoonlijk meer dan 2 SSD's zou willen. Ik heb 2 intern, boot en hot-backup. En dan nog een cold backup via USB4 40Gbit

On Topic:
Die designers van ROG weten er ook weinig moois van te maken, wat een lelijk bord zeg!

Laatst bewerkt:
Denk niet dat voor mijn gebruik een Threadripper kan rechtvaardigen. Is een heel andere klasse onderdelen.

Zag veel borden waarvan Pci-e 4.0 x4/2 werd (niet wat ik wil)
Of dat de 2 USB4 C poorten ook aan sharing doen en naar 2x gaan.

8000MT geheugensnelheid is voor mij voldoende als dit later gaat werken bij Zen 6 && 7.

On Topic:
Die designers van ROG weten er ook weinig moois van te maken, wat een lelijk bord zeg!

Dan heb je het bord nog niet in real life gezien.. Ziet er beter uit dan op de fotos.
Dacht precies hetzelfde toen ik die fotos zag.

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh