[Aankoopadvies] Overweging moederbord aankoop.

HallometRobin

Kenner
Lid geworden
apr 16, 2024
Ben aan het denken om een moederbord erbij te kopen(just to be shore). (beter nou dan misschien nooit)(aangezien ik gehoord / gelezen heb dat het tweede kwartaal de prijzen van moederborden ook weer gaan stijgen. (zelfde k*t spelletjes zoals met het geheugen en videokaarten)

Haha, vond het net hier ook:
https://www.technologyinsider.nl/in...al-hoogstwaarschijnlijk-prijzen-verhogen.html (misschien zag ik het eerder wellicht eeder)

Heb momenteel een Asus ROG STRIX X670E-F Gaming wifi voor mijn snelste game pc. Processor: Ryzen 7 9800x3d en 32GB Gskill DDR5 6000Mhz CL30 (systeem nog niet gebouwd)
(volgens mij zou die ook 8000Mhz OC EXPO moeten aankunnen) Dit voor de opkomende Zen 6 processoren. (alleen geen idee of dat ie gaat werken met CUdimms, als deze uberhaupt te betalen zijn)
2x PCI-e 5.0 x4 m.2 ssds cpu lanes
2x PCi-e 4.0 x4 m.2 ssds chipset lanes

Een MSI x670e tomahawk wifi voor mijn main MSI PC. Processor momenteel de Ryzen 7 7700 32 GB DDR5 6000 CL30(systeem gebouwd en werkend)
(MSI website vermeld 7800Mhz OC EXPO speeds voor dit bord.) Alleen praktijk schijnt dit bord niet heel hoog te komen
(weet niet hoe Zen 6 hiermee om zou gaan, draaien zal het vast wel goed, maar kan net zo goed verlopig de Ryzen 7 7800x3d erop laten zitten as ik dit bord voor de 3de pc kan gebruiken)

1x PCI-e 5.0 x4 m.2 ssd cpu lanes
2x PCI-e 4.0 x4 m.2 ssd chipset lanes

En ik wilde nog een AM4 platform overzetten op een nieuwe behuizing. (FD pop AIR XL) (word voor windows 10 / 11 doeleinden) (oude windows 10 pc word denk ik afgebroken, behuizing corsair crystal 680x gaat i.i.g weg)
Heb over dat laatste nog wat lopen nadenken of dat over zetten van dat AM4 systeem wel een goed idee was.
Als het om een super krap budget ging en had echter niks te besteden had ik dat wellicht toch gegaan.
Maar ik heb nou een Ryzen 7 7800x3d Retail cpu in me woonkamer pc zitten.. En had er nog een liggen een minder goed werkende Ryzen 7 7800x3d liggen OEM die ik toen op aliexpress had gekocht.

Omdat het MSI X670e tomahawk wifi voor mij toch het mindere AM5 bord vind. (omdat deze nooit de 8000Mhz geheugen erop zou kunnen draaien) Ik deze liever in de derde build wil gebruiken.
Begrijp mij niet verkeerd, het bord is een hele degelijke upgrade over het vorige AM4 bord wat ik eerder van plan was over te zetten. En de specs zijn gewoon prima / voldoende anno 2026.
( ik zit hier met een windows licentie die waarschijnlijk niet over draagbaar is, en daarom beter meteen het AM5 bord kan gebruiken, dan ik later als nog dat gezeur met de windows licentie krijg)

Maar ik zie dat bij een eventuele cpu upgrade dat ik met het ding in 2029 tegen die geheugen ondersteuning ga lopen. Natuurlijk kan dit met een bios update in de toekomst misschien verbeterd worden.
Alleen die garantie heb ik op dit moment niet. En dan ga ik ook dat risico niet nemen. Dan zie ik het maar als een leuke extra als het er toch nog ooit van komt.
Maar het bord is verder prima voor een Zen 4 / 5 generatie met 6000Mhz DDR5 geheugen.

Uiteraard wil ik het moederbord in de snelste gaming pc door laten bewegen naar de MSI main build. Waar ik daar dan ook direct de 9800x3d erin wil zetten. (deze blijft er dan ook verlopig daar in zitten)
(snelste game pc draait toch niet, en hardware word op dit moment toch niet gebruikt)
(dit wegens omstandigheden (in het gebouw) geen mogelijkheid heb om die snellere game pc ergens neer te zetten.. De behuizing is al aanwezig die eerder is gekocht net als de grafische kaart en de voeding die bij de snelste gaming pc blijven.
Kan natuurlijk wel 3 a 4 jaar blijven wacht totdat ik die snelle game pc ga bouwen.(misschien 3 jaar later nog ergens dan nu). Maar dat is nog geen garantie wat het met de prijzen van de moederborden doet.
Ik gok dat (zoals aangegeven in die nieuws artikelen) de prijzen er niet veel minder erop gaan worden.

Ten eerst vraag ik mij af hoe jullie dit zien?

Is er misschien enige inzicht wat CUdimms gaan doen op dit AM5 platform. Kan het iets zijn wat alleen beschikbaar word gemaakt voor de laatste generatie borden die op de markt komen als Zen6 er ook komt.?

Daarnaast zoek ik het volgende op het nieuwe moederbord

- Single 5Gbit Ethernet of Dual : 1x 2,5Gbit / 1x 5Gbit) (deze specs zijn bedoel voor toekomst gebruik ervan)
- Wifi 7 met 320Mhz bandbreedte
- 1x PCI-e 5.0 x16 slot (liefst zonder sharing) (videokaart)

- 2x PCI-e 5.0 x 4 M.2 SSD via cpu (zonder sharing)
- 2x PCI-e 4.0 x 4 M.2 SSD via chipset.

Budget is maximaal 450 euro en niet erover heen.
Welke borden zijn aan te raden?

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
ben voorzien

ASUS ROG Strix B850-E GAMING WIFI

Heb geen een voor de snellere game pc gekocht. Te duur voor wat je krijgt.. Als ze dan toch het 1ste PCI-e 5.0 X16 slot op delen naar x8 en de rest voor de ssds, dan kan ik net zo goed dit ` goedkoper` bord nemen.
Doet precies hetzelfde. (als het duurdere X870E carbon wifi model)

Het heeft alles waar ik verlopig mee vooruit kan.

5Gbit Lan (2.5Gbit ben ik wel een beetje klaar mee, kijk alleen nog of er minimaal 5Gbit Lan erop zit) Bord moet nog makkelijk 5 a 6 jaar mee kunnen.
Wifi 7
Snelle geheugen ondersteuning 8000Mhz+ minimaal (dus goed voor Zen6 minimaal)
Snellere en meer USB-A achterop I/O
Kan meer en snellere generatie drives plaatsen
Minimaal 1 USB 4.0 poort erop (stja beter dan helemaal niets)

Oude bord gaat naar windows machine build. i.c.m een Ryzen 7 7800X3d. En dat laat ik verlopig zo. Is toch voor de wat oudere games, dus maakt niks uit. Prima met een RX7800XT.

Laatst bewerkt:
TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh