Asus geeft sommige videokaarten optie om automatisch uit te schakelen bij teveel stroom

Lid geworden
mrt 6, 2017
Asus heeft GPU Tweak III aangevuld met een handige functie. Zo krijgen videokaarten met Power Detector+ de mogelijkheid om automatisch uit te schakelen indien er teveel stroom wordt gedetecteerd in de 12VHPWR- of 12V-2x6-stekkers. Dat moet voorkomen dat er schade optreedt omdat de hoeveelheid stroom niet goed verdeeld is over de verschillende individuele kabels. ... verder lezen

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Alweer een lapmiddel om te verhullen dat innovatie kennelijk stilstaat wat GPU's betreft want goede of verbeterde prestaties bij voor de verandering eens een wat lager stroomverbruik wil nog steeds niet lukken blijkbaar.

Alweer een lapmiddel om te verhullen dat innovatie kennelijk stilstaat wat GPU's betreft want goede of verbeterde prestaties bij voor de verandering eens een wat lager stroomverbruik wil nog steeds niet lukken blijkbaar.
Dat lukt al jaren heel goed hoor.

Bijvoorbeeld een RTX560ti (180W) is sneller dan een RTX3080 (320W)

Zo zullen er in de toekomst, een aantal generaties verder, vast ook wel GPU's uitkomen die sneller zijn dan de RTX5090 maar heel wat minder verbruiken.
Maar dat zullen dan geen GPU's zijn die dan in het topsegment zitten.

Laatst bewerkt:
Maar dat zullen dan geen GPU's zijn die dan in het topsegment zitten.
Dan lukt het dus niet om het topsegment te verbeteren met minder energie, en dat is dus wat ik bedoel want het energieverbruik van het topsegment loopt al jaren op.

Dan lukt het dus niet om het topsegment te verbeteren met minder energie, en dat is dus wat ik bedoel want het energieverbruik van het topsegment loopt al jaren op.
Dat kunnen ze wel maar gaan ze niet doen.

Ze kunnen bijvoorbeeld wel 5% meer transistors en 2% hogere kloksnelheid op het topmodel van een nieuwe generatie, die op een kleiner procedee gebakken wordt, implemeteren waardoor je een paar procent performance winst en een lager verbruik krijgt t.o.v. het topmodel van de generatie daarvoor, maar bijna niemand gaat daar weer duizenden euro's voor neertellen.

De markt wil gewoon maximaal performance winst t.o.v. het vorige topmodel en daar zijn wel genoeg gekken (zoals ik) voor te vinden die er weer een paar duizend euro tegen aan smijten. En het hoger verbruik nemen ze dan maar voor lief.

Veel meer performance met hoger verbruik verkoopt nou eenmaal beter dan (bijna) geen performance winst maar wel minder verbruik.

Dat kunnen ze wel maar gaan ze niet doen.

Ze kunnen bijvoorbeeld wel 5% meer transistors en 2% hogere kloksnelheid op het topmodel van een nieuwe generatie, die op een kleiner procedee gebakken wordt, implemeteren waardoor je een paar procent performance winst en een lager verbruik krijgt t.o.v. het topmodel van de generatie daarvoor, maar bijna niemand gaat daar weer duizenden euro's voor neertellen.

De markt wil gewoon maximaal performance winst t.o.v. het vorige topmodel en daar zijn wel genoeg gekken (zoals ik) voor te vinden die er weer een paar duizend euro tegen aan smijten. En het hoger verbruik nemen ze dan maar voor lief.

Veel meer performance met hoger verbruik verkoopt nou eenmaal beter dan (bijna) geen performance winst maar wel minder verbruik.
Dat mag allemaal zo zijn, maar toch kunnen ze mij niet wijsmaken dat er sprake is van innovatie, een goed ontwerp of zelfs maar enigszins acceptabele kwaliteitscontrole als het hoge stroomverbruik het aan de klant geleverde product letterlijk sloopt wat dan achteraf met lapmiddelen moet worden gecorrigeerd.
Het lijkt er dan het meest op dat bij een bestaand ontwerp simpelweg de stroomtoevoer is opgeschroefd om vervolgens te laat te ontdekken dat de hardware er niet tegen bestand is.

Het lijkt er dan het meest op dat bij een bestaand ontwerp simpelweg de stroomtoevoer is opgeschroefd om vervolgens te laat te ontdekken dat de hardware er niet tegen bestand is.
Ik ben het geheel met je eens dat het ontwerp wat stroomtoevoer betreft ronduit slecht is bij de 4000 en 5000 serie.

En dit is geen bestaand maar een nieuw goedkoper ontwerp. Bij vorige generaties werden elk van de 6 stroomtoevoer draden als het ware "bewaakt" om te voorkomen dat er over 1 van de 6 draden teveel stroom zou lopen als gevolg van het niet goed aansluiten van de connector of om welke andere reden dan ook.

Bij de 3000 serie werd daar al op bespaard door 3 groepen van 2 draden te "bewaken" i.p.v. elke draad afzonderlijk. Bij de 4000 en 5000 serie wordt, als ik het goed heb, alle 6 draden als 1 gezien en kan de videokaart dus helemaal niet meer zien als er teveel stroom over 1 van de 6 draden loopt met als gevolg, smeltende draden en/of connectors.

Laatst bewerkt:
TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh