[Verzamelthread] CachyOS! verzamel en hulp thread. (1)

Hier staat nog een stukje met uitleg hoe je de firewall instelling kan bekijken en hoe te wijzigen.

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Hier staat nog een stukje met uitleg hoe je de firewall instelling kan bekijken en hoe te wijzigen.
Ik heb helemaal geen services draaien die poorten openen op mijn laptop dus ik heb geen firewall nodig. Het is ten slotte geen Windows ;)

Toch staat UFW gewoon aan met alleen een 'deny all'.

Heb alleen die bovenste 2 gedaan en de cups voor eventuele netwerk aangesloten printers (via cups)
Als ik nou iets open moet zetten begrijp ik het ook een stuk beter hoe dat zou kunnen. Eerder geen idee van.

Beetje wereld vreemd hoe ik de terminal moest open via keyboard.
Vond uit dat het CTRL + ALT + T is.

Ik weet niet hoe het met andere desktop omgevingen is, maar KDE kan ook door windowstoets en dan beginnen met typen: konsole of terminal
Waarbij bij mij vetgedrukte genoeg is, en na een ENTER de terminal opent.

Ik weet niet hoe het met andere desktop omgevingen is, maar KDE kan ook door windowstoets en dan beginnen met typen: konsole of terminal
Waarbij bij mij vetgedrukte genoeg is, en na een ENTER de terminal opent.

Dan krijg ik een soort suggestie paneel helemaal boven aan. Maar dan ga ik er NIET direct naar de konsole.

CTRL+ALT+T wel.

Ik heb mijn caps lock als modifier ingesteld zodat ik daarmee keybinds kan maken:
* Caps lock + b = browser
* Caps lock + t = todoist openen
* Caps lock + shift + t = todoist openen met mijn werktaken
etc.

Daar heb ik zelf nog niet mee gespeeld, geen weet van heb.
Post automatically merged:

sudo flatpak remote-add --if-not-exists flathub https://flathub.org/repo/flathub.flatpakrepo

Kan hiermee een flathub repo toevoegen..

Alleen vraag ik mij af waar dit voor gebruikt word?
Word dit toegevoegd aan discover?

(als ik discover open zie ik niet dat er ineens veel packages zijn bijgekomen)

Of werkt dit misschien alleen maar met shelly?

Laatst bewerkt:
Ik ben daar verder ook maar een noob in.

Als ik flatpak geinstalleerd heb, zie ik wel extra dingen in discover. Ook bij (software)updaten zoekt hij dan naar geupdate flatpaks
En als ik Flatpak eenmaal geïnstalleerd heb en terug ga naar flathub, is het 1 muisklik en de url stuurt me door naar de juiste discover pagina waarna die download/kan downloaden.

Weet iemand misschien hoe ik de sys tray bar helemaal rechts kan vergroten. (zodat er meer icons erop kunnen zonder dat er enkele weg vallen)
Er zijn een paar verborgen onder dat pijlje naar boven.
Maar om de energie optie aan te passen, kan je daar niet snel genoeg erbij.. (Ja ik weet dat het onder Gnome het beter werkt)

graag veranderen.png

Kan wel in de editor komen om die aanpassingen te doen.
Alleen dan wil ik aan dat grens dingentje trekken om (waar die cachy-updater staat meer naar links te krijgen)
Alleen dat gaat niet.

Hoe los ik dit op?

Andere vraag:

Als ik een PDF file openen hoe kan ik die naar een active systeem tray icon krijgen zodat ik die weer makkelijker kan vinden om te openen.
Als ik heel veel vensters open heb staan in de brave browser ben ik ineens geheel het overzicht kwijt.

Wow; wat een hoop iconen! Ik heb er 2 op mijn desktop, en 3 op mijn laptop (redshift, network manager en bluetooth).

2026-08-02-114531_hyprshot.png

Verder kan ik een tiling window manager aanbevelen om overzicht te houden.

Qtile is niet iets waar ik op zoek naar ben.. Dan kan ik net zo goed Gnome gaan draaien waar dat volgens mij standaard is.

Gaat om die icoontjes die links te zien zijn naast de klok.
Wil het wat meer ruimte geven, zodat de helft niet onder een extra ding komt te zitten en daardoor niet direct de benaderen zijn.

EDIT:

Ben er wel achter dat je die icoontjes anders kan instellen. (door ze te forceren om ze altijd te zien) Alleen nog niet hoe je er meer op die balk kan krijgen.

Bijlagen

• oke.png
    oke.png
    174.4 KB · Weergaven: 44
Laatst bewerkt:
items: Altijd alles tonen aanvinken

1785677648221.png

1785677696660.png

Bedankt. Ik snap nou hoe het werkt.

Icoontjes schuiven automatisch erbij als je ` altijd tonen doet per los icoontje` dan hoef je dat gedeelte niet zelf groter te maken.

Ik heb niet ALTIJD alles tonen aangevinkt omdat ik niet alles op de voorgrond hoef te hebben.

Ding dat ik vandaag geleerd hebt:

INSTALLEER NIET DIE cachyos-gaming-applications

Dat is een package waar alle game benodigdheden in zitten zoals:

Goverlay
Lutris
Heroic games laucher
Volgens mij steam ook onderdeel van;

sudo pacman -Ss p7zip
cachyos-extra-znver4/7zip 26.02-1.1 [geïnstalleerd]
File archiver for extremely high compression
extra/7zip 26.02-1 [geïnstalleerd: 26.02-1.1]
File archiver for extremely high compression

~
❯ sudo pacman -R 7zip
afhankelijkheden controleren...
fout:fout bij het voorbereiden van transactie (kan niet aan afhankelijkheden voldoen)
:: verwijderen van 7zip doorbreekt afhankelijkheid '7zip' vereist door goverlay
:: verwijderen van 7zip doorbreekt afhankelijkheid 'p7zip' vereist door lutris

~
❯ sudo pacman -R goverlay
afhankelijkheden controleren...
fout:fout bij het voorbereiden van transactie (kan niet aan afhankelijkheden voldoen)
:: verwijderen van goverlay doorbreekt afhankelijkheid 'goverlay' vereist door cachyos-gaming-applications

Leuk als je 7zip en p7zip moet verwijderen!!!!

Nou moet ik die 2 zippen ` 7zip` en p7zip` wel uninstalleren, want ze werken niet..
En omdat de afhankelijkheiden door breken, kan ik ook nog eens die hele cachyos-gaming-applications package gaan verwijderen, omdat ik die 2 zip packages anders niet kan gebruiken.

Dit nooit meer. Ga die game packages maar lekker los van elkaar installeren, lijkt me een stuk betrouwbaarder.

Weer wat geleerd hoe je een offline pkg.tar.zst file moet installeren via pacman.

# sudo pacman -U /home/name/Downloads/ file.pkg.tar.zst/

En dan update hij je oude versie van de file die al geinstalleerd was.

Dit is ook wel handig. Als een package niet kan installeren omdat het een dependency breekt: (je kan het dan ignoren, zodat de rest van de packages wel geupgrade kunnen worden.

Pacman: exclude package

Exclude packages while updating your system (e.g. for excluding kernel updates) can be achieved with two options.

To permanently ignore packages, add this line to your pacman.conf.conf:

IgnorePkg = linux linux-headers

To temporarly ignore some packages, use the --ignore option:

sudo pacman -Syu --ignore=linux,linux-headers

Heb gisteren al 1 keer een roll-back moeten doen. Na update blijft het scherm compleet zwart.
Paar keer opnieuw moeten starten en helemaal niks.
De pc is niet kapot. Maar wanneer die moet opstarten gebeurde helemaal niets meer (vreemd)
Rollback gedaan via snapshots en toen kon ik weer verder. (ook de eerste keer dat dit gebeurde)

Denk wel dat ik bij kernel 7.5 of zo als de belangrijkste geweest zijn dat ik maar de stable versie ga gebruiken.

als de belangrijkste geweest zijn dat ik maar de stable versie ga gebruiken.

Ik heb op mijn HTPC's ook Kubuntu LTS 26.04 gezet.
Had eerder een non LTS, en bij elke nieuwe update irritante meldingen om te upgraden, die vervolgens niet makkelijk doorgevoerd werden, of met error kwamen.
Hoop er met LTS voorlopig even vanaf te zijn. :d

Ligt eraan wat voor hardware je gebruikt. Als het al vrij oude hardware is maakt het minder uit.
Als je recente hardware gebruikt wil je liever toch z.s.m de nieuwste drivers ect hebben.
Voordeel van rollling- release is dat je nooit heel je OS in 1 keer hoeft te upgraden.

Als je recente hardware gebruikt wil je liever toch z.s.m de nieuwste drivers ect hebben.

Dat heeft alleen zin voor bijvoorbeeld gaming, voor nieuwe game optimalisaties. .

Voor HTPC doeleinden heeft steeds lopen rotzooien met drivers weinig nut. of het dan nieuwe of oude hardware is maakt weinig uit.
Mijn HTPC's dienen alleen voor Youtube, en soms Netflix

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh