Allround GamePC - Update

KetoRay

Nieuweling
Thread Starter
Lid geworden
apr 21, 2024
Berichten
25
Allround GamePC

Plan

Mijn plan was om onderstaande pc compleet probleemvrij te bouwen. Echter waren er nog wat haken en ogen ondertussen. Maar daar lees je hieronder meer over.

Startpunt was, pak een bestaande pc behuizing.

De DeepCool CL500.

Onderdelen
Plaats daar onderstaande hardware in:



Processor --> AMD Ryzen 7 7800X3D
Moederbord --> ASUS TUF Gaming X670E-PLUS
Videokaart --> PNY GeForce RTX 4080 16GB XLR8 Gaming VERTO EPIC-X RGB Triple Fan
CPU Cooler --> Noctua NH-U12A
Fan Controller --> Noctua NA-FH1
Casefans --> 6x Noctua NF-A12x25 PWM
Geheugen --> XPG Lancer RGB AX5U6000C4016G-DCLABK
Voeding --> Corsair RM850e V2
SSD --> WD Black SN850X 1TB

Aanvullende (nieuwe) componenten/randapparatuur hieronder:

Toetsenbord --> Ducky One 3 Mini Recent vervangen door de nieuwe Wooting 60HE.
Muis --> Logitech G Pro X Superlight zwart
Keypad --> Logilink ID0184
Headphones --> Beyerdynamic DT 1990 Pro 250 Ohm
Microfoon --> Antlion Audio ModMic 5 uni+omni-directional
Monitor --> Samsung Odyssey G9 49"
Behuizing --> Corsair 4000D Airflow Tempered Glass
Geluidskaart --> Creative Sound Blaster Z SE
Extra geheugen --> XPG Lancer RGB AX5U6000C4016G-DCLABK
Dvd brander --> ASUS SDRW-08D2S-U
Extra SSD --> WD Black SN850X 2TB
Extra SSD --> Solidigm P44 Pro 1TB
SSD koeling tbv Samsung SSD hieronder --> EK Water Blocks EK-M.2
Extra SSD --> Samsung 970 Evo Plus 2TB
Monitor steun --> Ergotron HX Monitorarm met HD Pivot
Voeding --> Corsair HX1000i ATX3.0

Troubleshooting Part 1/3

Helaas liep ik tegen een probleem aan, dat was het geheugen, hij wilde niet (fatsoenlijk) opstarten. Achteraf, gezien DDR5 en AM5 nog vrij nieuw was, was er niet veel online te vinden wat het probleem was. Heel veel getest en online gelezen over opstart problemen en LED indicatoren (foto's oranje+groen toevoegen). Uiteindelijk bleek 1 RAM stick stuk. Na een retour die helaas veel te lang duurde. Maar zeg nou zelf, wanneer je alles in huis hebt om die nieuwe pc te bouwen, is alle extra tijd gewoon te lang. Mijn geduld was op en ik had maar 1 nieuwe kit besteld. Die levertijd liep ook de spuigaten uit en nog een kit besteld via een andere dealer. Enfin, vandaar dat ik nu met 2 werkende 32GB kits zit en dan maar 64GB erin heb gelaten. Nou, ik dwaal af. Terug naar de build.

Na regen komt zonneschijn
Kortom, geheugen kapot. Nieuwe geheugen er allemaal ingezet, werkend gekregen.



Troubleshooting Part 2/3
De huidige case gaf mij toch teveel stof. Het is net een groot koelblok wanneer je hem ziet. Dat was ook te merken, gezien er goede airflow is, maar wel een stofmagneet. Daar moest verandering in komen.

Nieuwe kast, de Corsair 4000D Airflow Window. Achteraf had het Window voor mij niet gehoeven, gezien mijn pc andersom staat en ik tegen de dichte zijkant kijk.

Troubleshooting Part 3/3
Ook kwam daar nog bij, dat ik na het vervangen van de kast, liep tegen 1 probleem. Via FanControl monitor ik de fans en icm de Noctua Fan Controller. Echter, de kast met fans erin was muisstil. Maar, wanneer ik begon met het starten van een game, begon de fan van de voeding irritant hard op te spinnen. Dit was zo hoorbaar dat het mij irriteerde, zelfs boven het geluid van de headset die best hard stond.

Oftewel, tijd voor een nieuwe voeding. Huidige via RMA gestuurd en meteen een nieuwe gekocht die ook (als het moet) te monitoren is via bijv. Corsair iCue. Ik ben zeker geen fan van die software, maar weet wel dat het voor de "i" voeding van Corsair erg goed werkt.

RMA's/upgrades
Enfin, nieuwe voeding, nieuwe kast, nieuw geheugen. Ja ja, het geld rolt wel dat is duidelijk. En toen werd er ineens een speciale AM5/X3D cpu fan mounting bracket voor Noctua koelers aangekondigd. Och, kon die build weer deels uit elkaar. Dit gedaan en ja, het scheelde ongeveer 3-4 graden bij de CPU in LOAD.

Opslag
Ook, merkte ik al snel dat mijn 1TB ssd erg weinig was voor de games en alle andere dingen, zoals muziek+foto's luisteren/bewerken erg weinig was. Dus ook daar moest verandering in komen. Van 1TB WD Black ging ik naar +2TB van hetzelfde type, daarna nog een snelle (Intel) Solidigm 1TB en (ooit in de aanbieding) als extra een Evo van Samsung 2TB erin. Alle sloten zitten inmiddels vol.

Verschil in videokaarten
Vergelijking, grootte van videokaart tov HTPC videokaart. De GT710, passief gekoeld en daarnaast de PNY RTX 4080 Verto.



Conclusie
In gaming is deze pc ongelooflijk snel. Ongelooflijk is natuurlijk super relatief, gezien dit voor iedereen verschillend is. Maar vanuit mijn vorige pc builds (komen nog online hoor) is dit echt een monsterpc vandaar. In combinatie met mijn huidige muis, toetsenbord en monitor de Samsung G9 5K Ultrawide in 240 Herz is het echt een bijzondere ervaring. Bijv. bij games zoals Avatar / The Division 2 met een uitgebreide FOV (Field of View) lijkt het echt alsof je helemaal een game wordt ingetrokken.

Voor niet gaming bezigheden, gebruik ik het scherm in dual WQHD modus, dus tweemaal 2560x1440 pixels naast elkaar. Ideaal, 1 scherm zonder dikke balk in het midden maar wel de dual screen optie.


Extra foto's:

CPU geplaatst


Outtake fans


Intake fans


Noctua Fan Controller (achterkant)


Noctua Fan Controller (voorkant met 4 magneten)


WD 1TB SSD


CPU incl verpakking


Videokaart ondersteuning mount manual (mounting niet gebruikt)


Kleine hand/Grote videokaart


Zijkant videokaart


Time to unbox


Nieuwste aanwinst (gaming keyboard 60%)


Moederbord productfoto


Pc ready (binnenkant oude kast)


CPU koeler in -en outtake


Afstand CPU koeler tot PCI-E


Mounting Kit Noctua CPU Fan


Extra SSD's ingebouwd


Pc ready (Aan & kast dicht)


RAM LED Indicator (oranje)


(oude) Toetsenbord


RAM LED Indicator (groen)


RAM Testen


Klein < Groot


PS5, Xbox controllers, keyboard & muis


Toetsenbord- muis combinatie (helaas niet echt draadloos)


Backplate (zijkant oude behuizing & oude voeding)


Ondersteuner videokaart van CL500 (DeepCool)


PNY RTX 4080


Noctua Fan Controller (aangesloten)


Moederbord, cpu & 32GB geheugen (wordt later 64 na RMA/Upgrade)
 
Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Nice, daar kan je op hoog niveau een potje mee gamen, en ook een Noctua fan zie ik. (pun intended)
 
Haha dat verschil in videokaarten ook.....

Mijn dikste videokaart was ooit de MSI 7850 2GB, 2 slots kaart. En dat vond ik al aardig groot.
Totdat ik kortgeleden die 7970 DirectCUII in handen kreeg.... Gewoon lomp groot en zwaar.... 🤣🤣
Binnenkort gaat die ook in een build.
 
Haha dat verschil in videokaarten ook.....

Mijn dikste videokaart was ooit de MSI 7850 2GB, 2 slots kaart. En dat vond ik al aardig groot.
Totdat ik kortgeleden die 7970 DirectCUII in handen kreeg.... Gewoon lomp groot en zwaar.... 🤣🤣
Binnenkort gaat die ook in een build.
Mijn voorloper was de msi x trio 6900xt die ook insane groot was. Goed om je hier ook te zien MSDOS :-)
 
Wat 'kleine' wijzigingen aangebracht in mijn huidige setup:

Huidige case: Corsair 4000D Airflow Tempered Glass Black
Nieuwe case: Phanteks Enthoo Pro 2 Closed Panel

Waarom deze case? Om meerdere redenen, 1. Er kunnen meer fans in, 2. Er kan 1 van mijn (toekomstige) mini-itx builds bij in, 3. Oude 2,5 inch SSD's die ik heb liggen kan ik er bij in plaatsen, 4. Evt. Oude 3,5 inch HDD's kan ik er ook zitten.

Huidige fans: Noctua NF-A12x25 PWM Bruin 6x
Extra fans: Noctua NF-A12x25 PWM Bruin 9x

Een grotere kast met meer fan-opties, dus aanschaf van meer fans. Als het past, dan past het, toch? ;-)

Huidige fan hub: Noctua NA-FH1
Extra fan hub: Noctua NA-FH1

Zoveel (meer) fans, dus ook een extra hub nodig, stuur het allemaal aan via PWM 2 kanalen, dan met FanControl op verschillende standen. 20% Is voor ultra stil, 40% als het buiten en binnen koel is en het allemaal niet zo hard hoeft en 60% als ik weet dat er een hogere temperatuur aankomt en/of een lange game-sessie.

Extra mini-keyboard: Wooting UwU

Was eigenlijk op zoek naar een bijpassend Macro toetsenbord, al ervaring opgedaan met 1 (draadloze) van Glorious, maar die batterijtijd was zo slecht, zeker voor het geld dat ik dacht, laat ik mijn grote Nederlandse vrienden van Wooting eens blij maken met deze aanschaf.

Huidige muis: Logitech G Pro X Superlight zwart
Nieuwe muis: Logitech G Pro X Superlight 2 zwart

Kabeltje van de oude Superlight was gesneuveld en beschikte over een verloopje van micro-usb naar usb-A, inmiddels is de versie 2 gemaakt met usb-c. Veel gemakkelijker, want alle opladers en kabels in huis zijn die versie.

Fan cleaning: Metro Vacuum ED500 DataVac Air Duster 220V

Ik was helemaal klaar met niet duurzame persbus lucht oplossingen. Nou, gezien het aantal fans hierboven lijkt me dit een goede investering. Is trouwens ook te gebruiken voor het schoonblazen van je toetsenbord.

Printer: HP OfficeJet Pro 9012e

Voor ons gezin een printer aangeschaft. Eigenlijk jarenlang geen printer gehad i.v.m. onzinnig printgedrag, maar voor opleiding etc. toch wel handig om er zelf 1 te hebben. Scannen naar mobiel/pc etc. werkt ook allemaal. Prima apparaat.

Streaming: NZXT Signal HD60

Deze gekocht voor wanneer ik een spel speel op 4k60. Deze stuurt het signaal door in 4k60 en converteert het naar een online stream met bijv. gebruik van OBS naar een Twitch/YouTube kanaal.

Headset Stand: Corsair ST100 RGB Premium Headset Stand

Als verjaardagscadeau van mijn vrouw gekregen, geluidskaart wordt niet gebruikt, heb al een prima geluidskaart in gebruik, maar door het stevige materiaal goed te gebruiken voor mijn best zware Beyer Dynamic hoofdtelefoon. En de rgb is een leuke toevoeging.

Extra Deskmat: QcK Heavy XXL

Alleen de Logitech mat was te klein voor mijn complete bureau. Ik gebruik overigens het gaming bureau van de Ikea. In de tijd van Corona, aangeschaft op kosten van de baas.

Volgens mij is het de Fredde i.c.m. de oude kunstleren (niet meer verkrijgbaar) Markus bureaustoel.
 
Laatst bewerkt:
IMG20240501232313.jpg
Alvast 1 foto...
 
Hoe bevalt je jouw WD BLACK SN850X ssds?

Heb je daar misschien een performance benchmark van?
 
Ga zelf nog even wachten op een mem upgrade naar 64GB..
Heb het momenteel eigenlijk niet nodig.. 32GB voldoet ook wel
Alleen voor mijn AM5 systeem wacht ik nog even totdat er meer bekend is omtrend die nieuwe geheugen snelheden.
Zen 5 zou support krijgen voor 6400 MT/sec. Dus als ik toch hoger in capaciteit ga liever dan ook wat hoger in snelheid.
Alleen jammer om te zien dat de eerste generatie AMD altijd niet zo best is met geheugen snelheden.. (was met Zen 1 ook al zo) En nou weer met Zen 4.
 
Ga zelf nog even wachten op een mem upgrade naar 64GB..
Heb het momenteel eigenlijk niet nodig.. 32GB voldoet ook wel
Alleen voor mijn AM5 systeem wacht ik nog even totdat er meer bekend is omtrend die nieuwe geheugen snelheden.
Zen 5 zou support krijgen voor 6400 MT/sec. Dus als ik toch hoger in capaciteit ga liever dan ook wat hoger in snelheid.
Alleen jammer om te zien dat de eerste generatie AMD altijd niet zo best is met geheugen snelheden.. (was met Zen 1 ook al zo) En nou weer met Zen 4.
Snap ik. De reden dat ik mijn huidige 64gb (4*16) vervang, is dat het niet werkt met Expo op 6000Mhz. Blijkbaar een dingetje van am5 met meer dan 2 gevulde slots. Kwam ik later pas achter. Aangezien ik dit systeem niet verder ga upgraden, heb ik besloten alleen het geheugen te veranderen.
 
TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..


Terug
Bovenaan Onderaan refresh