Zo maar eens een vraagje.

HallometRobin

Nieuweling
Thread Starter
Lid geworden
apr 16, 2024
Berichten
38
Gebruik zelf 2 NVM-e ssds in mijn systeem.

Nou heb ik voor een OS niet zo`n hoge capaciteit nodig en voor games (zoals steam) wil ik dus een grote SSD. Heb nou de Samsung 990 PRO 4TB liggen voor de games SSD. (heb deze overigens gekocht omdat deze op het moment van keuze een van de goedkopere was) Voor het OS, daar staat alleen windows installatie op, ik doe verder geen foto bewerking of andere zwaardere applicaties..
Ik had voor het OS een Seagate Firecuda 530 nog wat liggen (specs weet ik even niet) het is wel een pci-e 4.0 nvm-e drive. ( ben aan het denken om deze drive in me dochters pc te steken als games drive, en zelf een andere te kopen) 1TB games drive is voor mijn gebruik te weinig)

Als je naar reviews kijkt en ook naar de prestaties word er in de reviews gezegd dat deze heel goed is voor ` als games ssd` . Nou vroeg ik mij af, is deze kwa prestaties wel een goede OS drive.. (snap dat als je niet naar de prestaties kijkt je zo ongeveer elke drive kan gebruiken als OS drive) Maar kwa prestaties is deze wel goed als OS drive? Want hij zou in de reviews het slechter doen met 4K bestanden ? Althans dat lijk ik volgens mij wel gelezen te hebben.
(de reden dat ik dit vraag is dat ik graag een zo snel mogelijk drive wil) Gewoon just because..

Daarnaast nog een andere vraag.

Stel ik heb een nvm-e pci-e 5.0 drive liggen en een nvm-e pci-e 4.0.

Welke drive voor OS SSD en welke voor games SSD?
Doe verder geen zwaardere taken met de OS ssd. Naar mijn mening vermoed ik dat een 5.0 daarvoor weinig toegevoegde waarde heeft.. En dus de 5.0 drive beter als games drive kan gebruiken.
Onder het mom van games worden steeds grotere en kunnen de hogere snelheden beter gebruiken om snellere complexen open werelden in te laden..

Hoe moet ik dit precies zien?
 
Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Eerlijk gezegd: de 990 Pro is een hele fijne ssd. Zeker als je Magician tools gebruikt is het een goed product. Hij voegt dan wat caching toe en dat is vooral bij een os-ssd vooral relevant. Eerlijk gezegd ben ik nog niet heel positief over pcie 5.0-ssd's. Ze worden vooral heel erg warm en de modellen die ik tot nu toe getest heb: zijn niet heel veel sneller dan een goede pcie 4.0-ssd zoals die 990 Pro.
 
Ik heb op zich wel een goed moederbord (een asus ROG strix X670e-F gaming.) die met 4 M.2 ssds.. ( 1 pci-e 5.0 boven het videokaart slot)

en beneden 1x 5.0 en 2x 4.0. En ik denk dat die heatsinks wel voldoen.

Ben zelf niet zo kapot van magician.. Al zit je er soms wel aan vast. Ik wil ook geen merken gaan combineren, dan heb ik software draaien voor bijvoorbeeld een adata ssd en dan ook nog eentje voor de samsung ssd.

Alleen krijg niet echt me vraag goed beantwoord. ( de vraag is meer richting; `wat als`) Want dan heb ik een beter idee voor welke toepassing ik het beter kan inzetten.

Stel ik heb een 5.0 ssd en een 4.0 ssd.

Welke ssd voor welke toepassing..
Heb er dus eentje nodig voor OS en de andere voor gaming disk.. Heeft die 5.0 meer waarde voor een gaming ssd, of meer voor het OS ssd?

Mijn mening er over is.. Ik zie zelf weinig nut om een pci-e 5.0 ssd voor een OS ssd te gebruiken..
Naar mijn idee heeft deze een betere recht als ik deze voor de games ssd zou gebruiken.

Uiteraard ga ik die samsung 4tb nvme ssd niet meer voor OS gebruiken.. want die ruimte krijg ik nooit vol.. Ik heb aan 1TB eigenlijk wel meer als genoeg.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou kijken wat voor pcie 5.0-ssd het is. Die 990 Pro heeft dram en dat zorgt voor vrij goede caching. Mocht je een high-end pcie 5.0-ssd met dram hebben dan heeft die de voorkeur.
 
Volgens mij zie je dat aan de prijs of dat die dram hebben.. die zijn normaal gesproken een stuk duurder.
 
Dus je denkt dat pci-e 5.0 nvme ssds compleet genegeerd gaan worden. (althans voor de consumenten markt) En de markt wel wacht op pci-e 6.0 ssds?
Maar die worden dan toch gigantisch duur? Je ziet immers ieder jaar de prijzen omhoog gaan voor de dan nieuwere tech..

Ik had eigenlijk juist een pci-e 5.0 bord gekocht dat ik juist over 3 a 4 jaar niet te ver achter zou lopen op de technology.. Snap dat je niet altijd het nieuwste van het nieuwste kan hebben.
Tegen de tijd dat pci-e 5.0 goedkoper word, dan zitten we weer met het duurdere pci-e 6.0 opgescheept.. And the story continues..
 
Nee, maar vier jaar is wel heel ver weg in de hardwarewereld. Je zit nu in de beginfase van 5.0, over vier jaar zitten we waarschijnlijk in ongeveer dezelfde voor 6.0. De eerste goede 5.0-controllers van Phison zijn er nu en later dit jaar zullen de eerste ssd’s op basis daarvan beschikbaar komen. Komende anderhalf jaar zal er meer aanbod komen. Met de hoge flash prijzen in gedachte zullen dat geen goedkope producten zijn. Dus daarom is nu een goede 4.0 zoals de Renegade van Kingston of de 990 Pro van Samsung, den SN850X van WD een goede keuze
 
Nee, maar vier jaar is wel heel ver weg in de hardwarewereld. Je zit nu in de beginfase van 5.0, over vier jaar zitten we waarschijnlijk in ongeveer dezelfde voor 6.0. De eerste goede 5.0-controllers van Phison zijn er nu en later dit jaar zullen de eerste ssd’s op basis daarvan beschikbaar komen. Komende anderhalf jaar zal er meer aanbod komen. Met de hoge flash prijzen in gedachte zullen dat geen goedkope producten zijn. Dus daarom is nu een goede 4.0 zoals de Renegade van Kingston of de 990 Pro van Samsung, den SN850X van WD een goede keuze

Top ik snap hem..

Maar de samsung 990PRO 1TB kwam eerder toch niet zo goed uit de bus?
Overigens de ervaring met me oude 980PRO 2TB leert mij dat die de geadventeerde snelheiden nooit haalde. (SEQ snelheiden dan)
word geadventeerde dat die ongeveer 7000MB/sec deed.. Maar het ding ging bij mij nooit sneller dan 5000MB/sec als ik al geluk had.
En als je dan toch die snelheden haalt, had ik natuurlijk net zo goed een goedkopere kunnen kopen. (van een minder bekender merk)

Ik vind deze keuze voor een pci-e 4.0 ssd wel wat moeilijk.
Je zou zeggen ga voor de samsung 990pro 1TB omdat je toch al een 4TB drive ervan erbij hebt. (ben ook niet zo kapot van om 2 keer zo`n ssd toolbox te draaien, van 1x bijv voor een seagate drive, en de andere voor een samsung drive. Vind dat niet zo fijn werken.
Maar ja ik weet niet wat ik er van performance er van moet verwachten en de levensduur..
 
Laatst bewerkt:

Seagate FireCuda 540 is geen goed alternatief?

Zie dat die geen cache heeft.
Wellicht overweeg ik de

PNY XLR8 CS3140 1TB gewoon omdat die maar 90 euro kost tegenover 7500 MB/SEC.


Sorry voor die opmaak van die tekst. Krijg het niet weg.
 
Laatst bewerkt:
Copy/paste naar notepad en vanuit daar opnieuw kopiëren om opmaak weg te krijgen. Dat zijn twee voorbeelden van ssd’s die de naam pcie 5.0 dragen maar (te) warm worden en zelfs als je ze voorziet van uitstekende koeling niet veel verder komen dan een hogere midrange pcie 4.0 ssd of zelfs onder dat punt blijven.

De veel toegepaste Phison-controller wordt te warm en is niet geweldig. Als het voor je gevoel beter is moet je het kopen. Maar als je het realistisch bekijkt kun je nu echt gewoon beter voor een goede 4.0 gaan.
 
De onderste was overigens een pci-e 4.0 ssd
Die PNY XL8R CS3140. Dan nog steeds slecht?
 
Dus als ik een pci-e 5.0 ssd wil, kan ik dus beter nog even wachten?
Welke controllers komen dan op de markt?
 
De nieuwe Phison is een stuk zuiniger en wordt minder warm. Die warmte van een ssd is in praktische zin een probleem in veel systemen. Vaak zit het ssd-slot in de buurt van je grafische kaart en dan is het moeilijk om een ssd goed te koelen. Die ssd's worden de komende maanden verwacht, ik ben benieuwd of we echt een meerwaarde gaan zien. Ik blijf voorlopig sceptisch.
 
Vergeet ook niet dat bv Samsung en WD nog geen pcie 5.0-ssd's hebben. Zij zullen daar ook hun redenen voor hebben..
 
TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..


Terug
Bovenaan Onderaan refresh