SteelSeries Apex Pro Gen 3 Review. Een ultiem gamingkeyboard

Lid geworden
mrt 6, 2017
In 2019 kwam SteelSeries met de eerste Apex Pro op de markt, een gamingtoetsenbord met veel instelmogelijkheden. Vorige maand kondigde het merk de Apex Pro Gen 3 aan, dat we in deze review uitgebreid bekijken. De standaard bekabelde versie kost 260 euro. Voor 240 euro ben je de eigenaar van de ruimtebesparende TKL-variant. Die laatste is ook draadloos verkrijgbaar en kost dan 290 euro. ... verder lezen

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Da's inderdaad een duur toetsenbord. Zelf ben ik al een tijd op zoek naar een mechisch RGB low-profile toetsenbord met dedicated mediabediening (minimaal volume-draaiknop/rol). Maar dat heb ik nog niet kunnen vinden. Ik gebruik al jaren een Sharkoon PureWriter en die heeft in elk geval dedicated toetsen voor vol-/+ en mute. Maar een wieltje of draaiknop werkt prettiger.

Ik gebruik al jaren een Sharkoon PureWriter en die heeft in elk geval dedicated toetsen voor vol-/+ en mute. Maar een wieltje of draaiknop werkt prettiger.
Het volume heb ik opgelost met m'n muis, die heeft een horizontaal scrollwiel wat ik zeer zelden gebruik en die heb ik dus ingesteld als volumeregelaar.
WAARSCHUWING! als je hier éénmaal aan gewend bent is er geen weg terug meer. :d

Het volume heb ik opgelost met m'n muis, die heeft een horizontaal scrollwiel wat ik zeer zelden gebruik en die heb ik dus ingesteld als volumeregelaar.
Zoiets kan mijj G502 ook, door het scrollwiel links/rechts te duwen. Dan was de standaardactie side-scrolling, maar ik heb die knoppen uitgeschakeld omdat ik het te vaak per ongeluk deed, vooral tijdens gamen als ik een middle-press wilde doen. En dat is niet handig. Los daarvan wel een heel creatief gebruik van die optie.

Ik heb zelf de APEX 7 Blue, ben er nog steeds blij mee, maar achteraf vond ik deze toch wel een beetje te duur voor wat je krijgt, gezien de Pro versie nog duurder is, maar qua houding en basics hetzelfde is, vindt ik dat het zeker niet waard.
Mooi dat ze de dubbele USB-A kabel hebben vervangen voor een enkele USB-C.
De oude kabel is nogal dik.
Wel jammer dat ze de polssteun niet wat zachter hebben gemaakt, ik heb zelf na een aantal uren typen, namelijk weleens last aan de pols/palm hier door.
Ik game ook vrij veel en heb dan sneller last.
Heb mijn tobo nu bijna 2 jaar, hoewel de magneet handig is, blijft er nog wel eens vuil achter en als de polssteun bewogen wordt, schuurt het een beetje.
Hierdoor is de verf laag op die plekken ondertussen redelijk weg geschuurt.
Door het vele gamen, zijn de wasd-knoppen zoals gewoonlijk al iets meer versleten dan de rest, soms gebeurd het zelfs weleens dat een van deze knoppen even niet geregistreerd wordt, waardoor er tijdens het typen of gamen weleens een frustratie kan ontstaan.
Hier had ik binnen het eerste jaar al last van en dit had ik zeker niet verwacht bij een toetsenbord van €150.- +
Als deze punten niet worden verbeterd met volgende revisies of modellen, dan betwijfel ik of ik bij Steelseries blijf met mijn volgende toetsenbord.
Post automatically merged:

Da's inderdaad een duur toetsenbord. Zelf ben ik al een tijd op zoek naar een mechisch RGB low-profile toetsenbord met dedicated mediabediening (minimaal volume-draaiknop/rol). Maar dat heb ik nog niet kunnen vinden. Ik gebruik al jaren een Sharkoon PureWriter en die heeft in elk geval dedicated toetsen voor vol-/+ en mute. Maar een wieltje of draaiknop werkt prettiger.
Het scrollwiel op de Steelseries tobo is standaard als volume ingesteld, ook kun je deze indrukken, dit heeft een mute/un-mute functie.

Zijn magnetische switches nu zowat de nieuwe high-end standaard t.o.v. Cherry MX en gelijksoortige mechanische toetsen?

Ik heb zelf de APEX 7 Blue, ben er nog steeds blij mee, maar achteraf vond ik deze toch wel een beetje te duur voor wat je krijgt, gezien de Pro versie nog duurder is, maar qua houding en basics hetzelfde is, vindt ik dat het zeker niet waard.
Mooi dat ze de dubbele USB-A kabel hebben vervangen voor een enkele USB-C.
De oude kabel is nogal dik.
Wel jammer dat ze de polssteun niet wat zachter hebben gemaakt, ik heb zelf na een aantal uren typen, namelijk weleens last aan de pols/palm hier door.
Ik game ook vrij veel en heb dan sneller last.
Heb mijn tobo nu bijna 2 jaar, hoewel de magneet handig is, blijft er nog wel eens vuil achter en als de polssteun bewogen wordt, schuurt het een beetje.
Hierdoor is de verf laag op die plekken ondertussen redelijk weg geschuurt.
Door het vele gamen, zijn de wasd-knoppen zoals gewoonlijk al iets meer versleten dan de rest, soms gebeurd het zelfs weleens dat een van deze knoppen even niet geregistreerd wordt, waardoor er tijdens het typen of gamen weleens een frustratie kan ontstaan.
Hier had ik binnen het eerste jaar al last van en dit had ik zeker niet verwacht bij een toetsenbord van €150.- +
Als deze punten niet worden verbeterd met volgende revisies of modellen, dan betwijfel ik of ik bij Steelseries blijf met mijn volgende toetsenbord.
Post automatically merged:

Het scrollwiel op de Steelseries tobo is standaard als volume ingesteld, ook kun je deze indrukken, dit heeft een mute/un-mute functie.
Leuke aanvulling wat betreft de kwaliteit en zeker niet onbelangrijk, toetsenborden in deze prijsklasse moeten naar mijn mening toch zeker 4 á 5 jaar meegaan zonder problemen.

Zijn magnetische switches nu zowat de nieuwe high-end standaard t.o.v. Cherry MX en gelijksoortige mechanische toetsen?
Ja en nee. Voor mensen die exact willen bepalen wat de switches doen is het erg interessant. De technologie is allesbehalve goedkoop, maar wel innovatief. Voor negen van de tien mensen voldoen gewone switches.

Leuke aanvulling wat betreft de kwaliteit en zeker niet onbelangrijk, toetsenborden in deze prijsklasse moeten naar mijn mening toch zeker 4 á 5 jaar meegaan zonder problemen.
Nou ja, ik mag wel hopen dat die langer meegaan. Mijn allereerste keyboard (Cherry uit de jaren 90 is 15 jaar meegegaan).

Nou ja, ik mag wel hopen dat die langer meegaan. Mijn allereerste keyboard (Cherry uit de jaren 90 is 15 jaar meegegaan).
Mijn ervaring is dat die kwaliteit niet meer gemaakt wordt, dat past niet in het hedendaagse verdienmodel.

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh