iPad Pro met OLED-scherm blijkt geen succesnummer

Lid geworden
mrt 6, 2017
Apple bracht vorig jaar de nieuwe iPad Pro 11- en 13-inch op de markt. Naast de M4-processor introduceerde het model ook het nieuwe OLED-tandemdisplay, maar de verkopen vallen tegen. Apple verwachtte negen miljoen exemplaren van de high-end iPads te verkopen, maar wist in werkelijkheid slechts 5,7 miljoen stuks af te zetten. Volgens WinFuture wekt de nieuwe schermtechnologie bij veel fans niet genoeg enthousiasme op. ... verder lezen

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Ik hoop toch wel dat Apple in de toekomst ook iPads met LCD schermen blijft leveren, OLED wordt altijd gebracht als de heilige graal en beter maar ik vind zoiets best persoonlijk en kan me daar totaal niet in vinden.

De weergave van OLED vind ik te hard en direct, schreeuwerig overtuigend dat wel maar niet erg natuurlijk.
De achilleshiel van OLED vind ik het weergeven van lichtnuances waarbij LCD naar mijn idee het voordeel heeft dat de werking van het scherm al gebaseerd is op indirect licht en je niet zoals bij een OLED direct in lampjes zit te kijken, zeker bij films gaat dit behoorlijk te koste van de sfeer waarbij licht -val en -intensiteit vaak heel belangrijk is.

Als monitor is OLED helemaal uit den boze want dat zie ik als een stuk gereedschap en moet dus vooral praktisch zijn, en een scherm dat elke 4 uur om een pixel refresh staat te mekkeren is niet praktisch.

Helaas spreekt schreeuwerig overtuigend de massa aan en dus verkoopt het als warme broodjes, ik hoop alleen dat het niet compleet ten koste van LCD zal gaan.

Ik hoop toch wel dat Apple in de toekomst ook iPads met LCD schermen blijft leveren, OLED wordt altijd gebracht als de heilige graal en beter maar ik vind zoiets best persoonlijk en kan me daar totaal niet in vinden.

De weergave van OLED vind ik te hard en direct, schreeuwerig overtuigend dat wel maar niet erg natuurlijk.
De achilleshiel van OLED vind ik het weergeven van lichtnuances waarbij LCD naar mijn idee het voordeel heeft dat de werking van het scherm al gebaseerd is op indirect licht en je niet zoals bij een OLED direct in lampjes zit te kijken, zeker bij films gaat dit behoorlijk te koste van de sfeer waarbij licht -val en -intensiteit vaak heel belangrijk is.

Als monitor is OLED helemaal uit den boze want dat zie ik als een stuk gereedschap en moet dus vooral praktisch zijn, en een scherm dat elke 4 uur om een pixel refresh staat te mekkeren is niet praktisch.

Helaas spreekt schreeuwerig overtuigend de massa aan en dus verkoopt het als warme broodjes, ik hoop alleen dat het niet compleet ten koste van LCD zal gaan.
Dat te hard en direct en schreeuwerig herken ik niet echt bij mijn OLED pc scherm, maar wel een beetje bij de Steam Deck OLED versie.

Komt het misschien omdat het contrast bij OLED veel hoger is vanwege de veel betere zwartwaarden? Kleuren kunnen er dan inderdaad veel feller uitzien en er meer "uitspringen"

Dat te hard en direct en schreeuwerig herken ik niet echt bij mijn OLED pc scherm, maar wel een beetje bij de Steam Deck OLED versie.

Komt het misschien omdat het contrast bij OLED veel hoger is vanwege de veel betere zwartwaarden? Kleuren kunnen er dan inderdaad veel feller uitzien en er meer "uitspringen"
Nee het gaat mij niet om de kleuren, hoewel ook vaak te hard naar mijn smaak is daar nog wel wat aan te doen met de instellingen.
Waar ik op doel is de belichting en weergave van lichteffecten in alle schakeringen en nuances, een OLED doet dat met led's waar je direct inkijkt (het scherm is ook de lichtbron) en bij LCD zit de eigenlijke lichtbron achter het scherm, dat geeft naar mijn beleving wat zachtere en meer genuanceerde lichteffecten en dat vind ik er realistischer en natuurlijker uitzien.
Dit verschil zit hem dus in de manier waarop de tv's werken en valt dus niet even aan te passen met "gedraai" aan wat knoppen.

Ook bij OLED kijk je niet direct in de lichtbron. Het licht gaat namelijk ook nog door een polarisatiefilter heen voordat het onze ogen bereikt. Voor de rest heb je gelijk wat de techniek betreft.

Maar ik begrijp dan echt niet wat je bedoeld als het niet aan de kleuren en het contrast ligt.

Vergeet niet dat televisies tal van standen hebben: van een speciale extra schreeuwerige winkelstand en krachtige 'vivid' stand voor thuis, naar meer bescheiden tonen in de filmstand. Het is precies wat je mooi vindt. Ik test best regelmatig televisies en hoewel de techniek soms sterk overeenkomt, is de toonzetting van hetzelfde paneel totaal anders van fabrikant tot fabrikant.

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh