Synology DS925 Plus Review. Eindeljk 2,5 gigabit, maar met beperkte HDD-keuze

Lid geworden
mrt 6, 2017
Eindelijk kunnen we in deze review de nieuwe DS925+ aan je voorstellen. Dit is de langverwachte opvolger van de DS923+, een nas die bij veel gebruikers - privé of zakelijk - een plekje in het netwerk heeft gevonden. De DS925+ rekent af met een van de veel gehoorde minpunten van de nasmodellen van dit merk: de gigabitpoorten zijn namelijk ingeruild voor twee exemplaren op 2,5 gigabit. ... verder lezen

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Synology is geweldig qua software maar als het om de hardware gaat zijn er vooral wat CPU en geheugen keuze betreft altijd al betere opties geweest, maar die software maakte veel goed.
Nu er een koers is ingezet waarbij de HDD/SSD keuze van de gebruikers bepaald gaat worden en daarbij vooral wordt ingezet op de eigen producten gaat Synology bij mij in ieder geval definitief van de shortlist geschrapt worden.

Synology is geweldig qua software maar als het om de hardware gaat zijn er vooral wat CPU en geheugen keuze betreft altijd al betere opties geweest, maar die software maakte veel goed.
Nu er een koers is ingezet waarbij de HDD/SSD keuze van de gebruikers bepaald gaat worden en daarbij vooral wordt ingezet op de eigen producten gaat Synology bij mij in ieder geval definitief van de shortlist geschrapt worden.
Ja had dus toch gelijk. Blijkbaar sluit Synology HDD'S van andere fabrikanten tot nu toe wel uit. Jammer.

Ik snap de keuze van Synology wel, als je dit voor een bedrijf wil gebruiken verwacht je bepaalde garanties die je met de gewone gecertificeerde schijven niet kan brengen (als support van Synology) voor diegene die wel een synology willen (vermits de software rock solid is) maar niet het geld hebben en drives uit goedkopere reeksen aankopen is deze nieuwe lijn geen goede keuze. Laat ons hopen dat ze met de goedkopere lijnen niet dezelfde toer op gaan, ofwel een goedkopere lijn harde schijven aanbieden die dan een vergelijkbare prijs heeft als andere fabrikanten in de diverse grotes, of beter nog gewoon terugvallen op de goede oude vertrouwde certified for synology schijven.
Verder is het een top product en eindelijk hebben ze begrepen dat er ook nog snellere NIC's zijn voor "basis" Nassen (hetgeen Qnap en Asusstor al lang gezien hebben).
Goede subjectieve review trouwens Frank ;)

Ik snap de keuze van Synology wel, als je dit voor een bedrijf wil gebruiken verwacht je bepaalde garanties die je met de gewone gecertificeerde schijven niet kan brengen (als support van Synology) voor diegene die wel een synology willen (vermits de software rock solid is) maar niet het geld hebben en drives uit goedkopere reeksen aankopen is deze nieuwe lijn geen goede keuze. Laat ons hopen dat ze met de goedkopere lijnen niet dezelfde toer op gaan, ofwel een goedkopere lijn harde schijven aanbieden die dan een vergelijkbare prijs heeft als andere fabrikanten in de diverse grotes, of beter nog gewoon terugvallen op de goede oude vertrouwde certified for synology schijven.
Verder is het een top product en eindelijk hebben ze begrepen dat er ook nog snellere NIC's zijn voor "basis" Nassen (hetgeen Qnap en Asusstor al lang gezien hebben).
Goede subjectieve review trouwens Frank ;)
Dankjewel, hoop dat je objectief bedoelt:-) Het is een beetje hetzelfde als met internetproviders. Als je het modem en wifi-punten gebruikt kunnen je ze helpe en anders moet je het zelf uitzoeken. Ik kan me best voorstellen dat ze bij Synology soms met de handen in het haar zitten. Crashes van volumes en dataverlies zullen niet voor een positief beeld bij de klanten zorgen.

Daar komt nog bij dat je als hdd-koper niet zeker bent omdat er onder andere ''tweedehands' hdd's als nieuw worden verkocht. Deze keuze voorkomt dat natuurlijk niet, maar dat er soms gekke dingen gebeuren met hdd's is een feit. Een tijd geleden had je bijvoorbeeld WD Red-hdd's die incompatible waren vanwege de gekozen opslagmethode van die schijven. Daarom vind ik een goede validatie door nas-fabrikant en hdd-fabrikant geen slechte stap. Synology zet met alles wat ze doen in op dataveiligheid, write-once-read-many (WORM), Active Backup en nog veel meer zijn daar voorbeelden van.

Dat dit bekent dat dit product geen product voor iedereen is, is een feit. Met een prijs van 650 euro was het al geen product voor iedereen.

Laatst bewerkt:
Dankjewel, hoop dat je objectief bedoelt:-) Het is een beetje hetzelfde als met internetproviders. Als je het modem en wifi-punten gebruikt kunnen je ze helpe en anders moet je het zelf uitzoeken. Ik kan me best voorstellen dat ze bij Synology soms met de handen in het haar zitten. Crashes van volumes en dataverlies zullen niet voor een positief beeld bij de klanten zorgen.

Daar komt nog bij dat je als hdd-koper niet zeker bent omdat er onder andere ''tweedehands' hdd's als nieuw worden verkocht. Deze keuze voorkomt dat natuurlijk niet, maar dat er soms gekke dingen gebeuren met hdd's is een feit. Een tijd geleden had je bijvoorbeeld WD Red-hdd's die incompatible waren vanwege de gekozen opslagmethode van die schijven. Daarom vind ik een goede validatie door nas-fabrikant en hdd-fabrikant geen slechte stap. Synology zet met alles wat ze doen in op dataveiligheid, write-once-read-many (WORM), Active Backup en nog veel meer zijn daar voorbeelden van.

Dat dit bekent dat dit product geen product voor iedereen is, is een feit. Met een prijs van 650 euro was het al geen product voor iedereen.
Inderdaad, objectief ;)

Dit is niet echt een product voor the hobyist zoals je zegt, 650€ voor een NAS zonder harde schijven is veel geld. Er zijn veel alternatieven overigens, je kan zelf bouwen maar ook andere fabrikanten die tegen een redelijke prijs ietsd aanbieden wat zeer goed bruikbaar is voor diegene die niet zoveel geld willen uitgeven. Ik heb net nog een Orico Metabox Pro HS500 gekocht en deze voelt zeer premium aan (zeker v oor het geld dat ie kost (373€) het enige nadeel is uiteraard dat ie Chinees is (ik bedoel dan de app die je op je telefoon moet zetten om hem te bedienen) en ook de software die erbij geleverd wordt op de NAS zelf is niet top, maar je kan er TrueNAS of Unraid of OMV op zetten en je hebt een hele goeie NAS die je ook nog eens optimaal kan uitbreiden. Uiteraard is dit een doe het zelf systeem dan en geen out of the box ervaring die Synology wel bied. (overigens heeft hij een Intel processor, 2 x 2.5Gb aan boord en kan je geheugen uitbreiden en ook nog eens 2 NVME SSD's inbouwen). Mare dit ging uiteraard over Synology ;)

Bij QNAP heb je die beperkingen niet, die producten komen ook regelmatig voorbij op Ti. -Ook daar zie je trouwens de focus op meer zakelijke producten. Dat heeft er deels mee te maken dat producten als Google Drive, OneDrive etc voor gewone gebruikers vaak al voldoende zijn. Synology probeert het met zijn BeeStation in dat segment. Die producten worden trouwens als compleet product verkocht, inclusief schijven.

Bij QNAP heb je die beperkingen niet, die producten komen ook regelmatig voorbij op Ti. -Ook daar zie je trouwens de focus op meer zakelijke producten. Dat heeft er deels mee te maken dat producten als Google Drive, OneDrive etc voor gewone gebruikers vaak al voldoende zijn. Synology probeert het met zijn BeeStation in dat segment. Die producten worden trouwens als compleet product verkocht, inclusief schijven.
Absoluut en QNap richt zich op de hele chain, inclusief netwerking. Nog meer dan Synology met hun routers. Overigens heb ik al eens al mijn data op onedrive kwijtgespeeld door een fout bij Microsoft en de hulp die je dan als thuisgebruiker krijgt (met een betalend O365 abo) is echt minimaal en volkomen ontoerijkend. Had ik toen geen backup op mijn synology gemaakt was ik al die data kwijt geweest.. Ik zie het nu als een soort USB stick die je kan gebruiken als de zoveelste backup of gewoon om data over te kunnen dragen tussen meerdere PC's..

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh