Interview met Kingston: PCI-Express 5.0-ssd’s bieden grote meerwaarde voor power users

Lid geworden
mrt 6, 2017
Kingston is een van de belangrijke spelers in de geheugen en ssd-markt. Het bedrijf volgt de markt op de voet. Niels Burnet, Business Development Manager in onze regio bekijkt de markt: ... verder lezen

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Een gemiddeld desktopsysteem heeft nu 2 TB, maar gamers en power users hebben een drijfveer om over te stappen naar een grotere capaciteit.

In mijn systeem heb ik de Lexar NQ 1TB. Daarop staat Windows en wat games. Het valt mij echt tegen, hoe groot de games inmiddels zijn worden. Een paar games, en de SSD zit nu inmiddels al voor 50% vol.
En ja ik kan games verwijderen, maar ik ben iemand die game X een halfuurtje speelt, en dan er zat van is, en spel Y nog even en dan stopt. En morgen wil ik weer iets anders. De nieuwe Doom en Indiana Jones games moeten er ook nog op komen. Achteraf had ik beter gekozen voor 2TB...
Uiteindelijk zuillen de SSD's wel weer vervangen worden, en dan verkoopt een SSD met 99 tot 90% " health left" beter dan 1 met 50%.

De Netac NV7000 2TB met Linux erop is in mijn case de betere SSD.

De prijzen van pci-express 5.0-ssd’s is nu nog hoog, maar als de vraag en productie toeneemt, zal de prijs zakken.

Dus eigenlijk word de productie kunstmatig laag gehouden, zodat de prijzen voor een langere tijd lekker hoog blijven en dus niet interessant zal zijn voor de consument.
Maar als de fabrikanten ineens lijken te besluiten om de productie te verhogen, dan is er een kans dat de prijzen wat `milder` worden.
Post automatically merged:

In mijn systeem heb ik de Lexar NQ 1TB. Daarop staat Windows en wat games. Het valt mij echt tegen, hoe groot de games inmiddels zijn worden. Een paar games, en de SSD zit nu inmiddels al voor 50% vol.
En ja ik kan games verwijderen, maar ik ben iemand die game X een halfuurtje speelt, en dan er zat van is, en spel Y nog even en dan stopt. En morgen wil ik weer iets anders. De nieuwe Doom en Indiana Jones games moeten er ook nog op komen. Achteraf had ik beter gekozen voor 2TB...
Uiteindelijk zuillen de SSD's wel weer vervangen worden, en dan verkoopt een SSD met 99 tot 90% " health left" beter dan 1 met 50%.

De Netac NV7000 2TB met Linux erop is in mijn case de betere SSD.

Ga zelfs voor mij belangrijkere systemen voor 2TB OS SSD en 4TB game ssd.
Ook omdat er in windows veel data word bewaard in de MY Games folder onder Documenten.
Vooral bij farming simulator MODS slaat dit best aan. ( en niet perse voor 1 farming simulator, maar als je de meeste ingestalleerd wilt hebben neem het aardig ruimte in)

Dus eigenlijk word de productie kunstmatig laag gehouden, zodat de prijzen voor een langere tijd lekker hoog blijven en dus niet interessant zal zijn voor de consument.

Is dat zo?

een veel gelezen comment op een build met een PCI-e 5.0 SSD is toch vaak "is niet nodig, PCI-e 4.0 is snel genoeg, je gaat het verschil niet merken"
Ik laat daarbij even in het midden of het zinvol is of niet.

Maar al die mensen kiezen dan voor PCI-e 4.0 SSD's
Dus of kunstmatig de prijs hoog houden helemaal waar is... Misschien is de consument daar zelf ook wel mede schuldig aan.

Is dat zo?

een veel gelezen comment op een build met een PCI-e 5.0 SSD is toch vaak "is niet nodig, PCI-e 4.0 is snel genoeg, je gaat het verschil niet merken"
Ik laat daarbij even in het midden of het zinvol is of niet.

Maar al die mensen kiezen dan voor PCI-e 4.0 SSD's
Dus of kunstmatig de prijs hoog houden helemaal waar is... Misschien is de consument daar zelf ook wel mede schuldig aan.
Als er meer vraag komt, schroeven de fabrieken de productie op en gaan de prijzen omlaag. Omgekeerd zie je ook: de vraag naar DDR4 neemt bijvoorbeeld af en dus gaan fabrieken stoppen met produceren van die geheugenchips en gaan daar andere chips van de band lopen. De prijzen van DDR4 zullen dus omhoog gaan.

PCI-Express 5.0-ssd’s bieden grote meerwaarde voor power users
Je moet alleen power betaler zijn ook, de 4TB Kingston Fury Renegade G5 kost €550.- en een PCIe-4.0 heb je voor de helft, en dat voor fracties van seconden meer snelheid waar je in de dagelijkse praktijk niet veel van zal merken, dat verschil is het mij niet waard.
Zeker omdat er ook andere factoren bij komen kijken, zo zijn bij de opstart van een pc het systeem en alle software die verbinding gaat maken met het netwerk de grootste bottleneck voordat alles volledig up & running is, daar gaat de snelheid van een SSD niets aan veranderen.

Als er meer vraag komt, schroeven de fabrieken de productie op en gaan de prijzen omlaag.
dat is ook wat ik zeg toch?
Maar als in adviezen wordt vastgehouden aan PCI-e 4.0 en wordt aangehouden als koper, is de vraag naar 5.0 minder. En zal het dus langer duren voor de prijzen dalen.

Laatst bewerkt:
Zoals ik al vaker gezegd heb, laat ze maar eens 8 TB versies maken.
Die masterrace qua snelheid is leuk maar alleen voor een kleine groep.
Voor ik denk 3kwart is PCI-4.0 al snel genoeg.
Verder heb je nog een probleem dat met die snelheden die dingen erg warm worden en ja er kan een koeler op dan.
Maar in heel veel use cases kan dat niet, dan zit je dus met die snelle NVME, die door thermal throttle zijn snelheid weer kwijt raakt.

Als er meer vraag komt, schroeven de fabrieken de productie op en gaan de prijzen omlaag.

De prijzen van pci-express 5.0-ssd’s is nu nog hoog, maar als de vraag en productie toeneemt, zal de prijs zakken.

Maar als de fabrikanten ineens lijken te besluiten om de productie te verhogen, dan is er een kans dat de prijzen wat `milder` worden.

Als er meer vraag is dan aanbod stijgen de prijzen en schalen de fabrikanten de productie op totdat er weer meer aanbod dan vraag is en dan dalen de prijzen en schalen de fabrikanten de productie af.
Zo blijft vraag en aanbod in evenwicht.
Maar in het geval van zeer weinig aanbieders wordt vaak bij stijgende vraag het aanbod bewust laag gehouden om de prijs nog verder te laten stijgen.
Totdat een aanbieder dit doorbreekt en de anderen wel moeten volgen.

Door de opkomst van pci-express 5.0-ssd’s kunnen laadtijden voor grote bestanden van games en in zakelijke toepassingen worden verlaagd.

Deze zou ik, vooral wat betreft games toch echt eens aanraden om in het lab te testen. Ik heb namelijk het idee dat sinds PCI-E SSD's de bottleneck op laadtijden weer terug is naar de processor. Het zou mij oprecht verbazen als er developers zijn die al optimaliseren voor deze nieuwe technologie. Maar ik kan er naast zitten.

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh