MSDOS Retro
Expert
- Lid geworden
- apr 15, 2024
- My desktop system's name
- AMD Ryzen 7 9800X3D Gaming RIG
- My desktop's details
- Processor
- AMD Ryzen 7 9800X3D
- Mainboard
- Gigabyte X870e Aorus Elite WiFi7
- Cooler
- Scythe Mugen 6 Black Edition
- Memory
- 64GB Corsair Vengeance DDR5 6000-CL30
- Graphics processor
- ASUS Dual RX 7800 XT 16GB
- Display
- 3x HP Elitedisplay 243i
- SSD
- Lexar NQ790 1TB & Netac NV7000 2TB
- Case
- Corsair 3500X ARGB
- Power supply
- Coolermaster MWE Gold V2 ATX3.1
- Keyboard
- Logitech K650
- Mouse
- Logitech Ergo M575 Trackball
- Operating system
- Bazzite 41 & Windows 11 Pro
- Web browser
- Firefox
- Internet Connection
- ▼1 GBIT ▲1 GBIT
UGREEN 40Gbps M2 SSD Enclosure
USB4/Thunderbolt 4/3
USB4/Thunderbolt 4/3
Ik heb deze behuizing aangeschaft om snel data naar een extern media te kunnen verplaatsen.
In de keuze van mijn nieuwe systeem heb ik hier rekening mee gehouden. Dit is een systeem geworden met USB4.
Mijn keuze was gevallen op deze behuizing door de vele goede reviews en omdat deze USB4 ondersteunt. In theorie is 40Gbit ongeveer 5000MB, maar in de praktijk haal je ongeveer 3500 tot 4000 Megabyte per seconde.
Door het strippen van mijn oude systeem, de HP Z400 kwam de Lexar NM710 2TB vrij. Deze heeft volgens de site van Lexar een sequentiële leessnelheid van 4850MB per seconde. Schrijven doet hij sequentieel met 4500MB per seconde.
Gezien de snelheid van de SSD en de behuizing een prima kandidaat om deze samen te bouwen tot een externe SSD.
De samenbouw:
Eigenlijk spreekt het allemaal voor zich. Ik kreeg een doosje geleverd met daarin de enclosure. Alles netjes verpakt in een dun, vloei-achtig papier. Daarvan geen foto's helaas. Ik was iets te geïnteresseerd in de resultaten. Dus snel aan het bouwen gegaan.
In het doosje zitten een aantal onderdelen. Uiteraard de enclosure, en daarbij een thermal pad, een extra schroefje, 2 USB kabels (Type A naar Type C, en Type C). De type C gebruik ik voor USB 3.2 Gen2x2 op het voorpaneel, en USB4.0. Verder zit er een schroevendraaier bijgeleverd, zodat je niet eerst op zoek hoeft naar een passend exemplaar.
Het in elkaar zetten is vrij eenvoudig. Eerst even de rubber behuizing van de enclosure verwijderen. Vervolgens schroefje eruit en dan kan de SSD erin. Het bijgeleverde schroefje had ik niet nodig. Dit is een reserve onderdeel, mocht je de aanwezige in de enclosure kwijt raken.
Je ziet op de 1e foto hier ook dat er plaats is voor verschillende typen SSD's. Zowel de 2230/2242/2260 als 2280 passen hierin. Helaas passen grotere modellen er niet in. Ook is (slecht) te zien, op de plek van de 2280 schroef een klein ventilatortje te zien.
Vervolgens kan de thermal pad erop geplaatst worden. Denk daarbij om het verwijderen van de folie van beide kanten van de pad.
Plaats vervolgens de pad erop, en dan kan de behuizing al weer dicht.
Dan nu de testresultaten:
Ik heb de SSD op USB snelheden getest. Deze zijn:
- USB 3.2 Gen 1
- USB 3.2 Gen 2x2
- USB 4
Inhoudelijk hoef ik daar niks aan toevoegen. De benchmarks spreken voor mij

USB 3.2 Gen 1:
USB 3.2 Gen2x2
USB4 (40Gbit)
Prima waarden wat mij betreft.
Maar toch ging het eerst niet helemaal zoals verwacht. Alle metingen tot en met USB3.2 Gen2x2 verliepen goed. USB 4 had alleen problemen. Lage waarden en af en toe random disconnecten. De benmchmarkresultaten kwamen ook niet boven de 2000MB uit, zelfs iets lager dan de meetwaarden van USB 3.2 Gen 2x2 (20Gbit)
Via CrystalDiskInfo kwam ik erachter dat de PCI-e 4.0 transfermode op x2 stond. Dit moest x4 zijn. Ik heb overwogen een andere SSD te proberen, maar eerst had ik een andere USB C kabel besteld van Startech. Deze is 1 meter lang. De originele bij de enclosure is misschien 30 cm lang, wat ik veel te kort vond.
Ik had het niet verwacht, maar deze StarTech kabel heeft alle problemen opgelost. Random disconnecten was voorbij, de PCI-e 4.0 transfermode werd x4 en de snelheid in de benchmarks (USB4) werden gehaald zoals ik zou verwachten van deze SSD.
Tijdens de benchmarks werd alleen bij USB4 de temperatuur hoger, en kreeg ik van CrystalDiskInfo een 60 graden warning. Bij alle andere test bleef hij onder de 60 graden. De fan gaat bij oplopende temperatuur harder draaien. Sommige mensen geven aan de fan storend te vinden en geeft veel lawaai. Ikzelf hoor de fan amper. Idle hoor ik hem niet boven de PC uitkomen. Maar ook bij volle belasting vind ik dit absoluut niet storend....
Dan zijn er 3 situaties denkbaar:
- Er is inderdaad niks mis mee
- De fan maakt lawaai. Ik zou dan zeggen, stuur hem terug. Het is geen goedkoop produkt. Ten zijde van aanschaf heb ik hiervoor €100 betaald. Momenteel staat hij voor €80 te koop. Je mag een goed produkt verwachten voor die prijs
- Klagen, maar gewoon blijven gebruiken en geen gebruik maken van het retourrecht.
Conclusie:
Het enige negatieve wat ik dan ook aan deze behuizing kan bedenken is de bijgeleverde kabels. Dat kan een persoonlijke mening zijn, maar 25cm vind ik gewoon te kort. Sluit ik hem achterop de PC aan op het IO paneel, dan kan de enclosure amper op de PC behuizing liggen. De connector staat dan al licht onder spanning. Bij een laptop zal het prima werken. Daarnaast de USB C kabel..... die was gewoon lurp. Random disconnecten, onjuiste snelheden....
Misschien een pech gevalletje en in mijn geval niet nodig om hem hiervoor terug te sturen. Ik kan simpelweg toch niks met die USB C kabel
Algemeen oordeel: 8.5 van 10 sterren
Testsysteem:
AMD Ryzen 7 9800X3D
Gigabyte X870e Aorus Elite WiFi7
Corsair Vengeance DDR5-6000 CL30
AMD Ryzen 7 9800X3D
Gigabyte X870e Aorus Elite WiFi7
Corsair Vengeance DDR5-6000 CL30