HallometRobin
Kenner
- Lid geworden
- apr 16, 2024
Ik zit momenteel nog op een oudere ASUS MG278Q.. Prima ding op zich en heeft het nog niet laten afweten. Dat ding is weer van een tijd geleden, en wil het liefst uitkijken naar een nieuw modelletje dat ik straks kan samen voegen met de MSI computer build... (Uiteraard gebruik ik hem na aanschaft nog tijdelijk op me huidige build.)
Waarom ik op dit moment naar een andere monitor uit kijk.
Zie dat de markt voor monitoren snel aan het veranderen is.. Gisteren heb ik nog in de pricewatch van TW.net gekeken en zag dat er al een hoop oudere modellen al amper of niet meer verkrijgbaar zijn.
En ik denk dat ik toch snel een keuze moet gaan maken, want anders valt straks helemaal niks meer te kiezen..
Doe die aanschaf om uiteraard een luxere en een betere monitor te kopen die van deze tijd is en niet eentje van 10 jaar geleden toen alles anders was.
Dit zou het anders af doen van die 9070 videokaart. (heb je wel een sneller kaart die mooie beelden kan tonen, moet je alles op een oude scherm tonen.
Ik doe hier wel wat compromissen voor.
Mijn eisen voor de monitor zijn als volgd:
- 165Hz, 180Hz, 240 Hz (maakt mij allemaal niks uit) Denk dat je hier alleen per ding meer voor betaald uiteindelijk)
- Standaard WQHD Resolutie 2560x1440
- Geen krommingen in het scherm
- Ga heel erg twijfelen bij OLED en inbranden en screen care (dat steeds je workflow onderbreekt)
Snap dat OLED momenteel het beste van het beste is. Maar die kans op inbranden is ook best wel nadelig.
- Minimaal AMD Freesync Premium model (anders het PRO model)
-Wil een goede HDR experience hebben.
- Grote 26,5 - 27 inch (vraag me hierbij ook af of dat 2560x1440 er nog wel eruit ziet op een 31 - 32 Inch model?
- Wil wel redelijk goede zwarte waardes hebben (wat zo ongeveer mogelijk is bij een NIET- OLED scherm
- Misschien iets in de richting van IPS.
- Kies deze specs om er een RX9070 16GB erop te laten draaien.. Heb in deze liever de hogere FPS van de kaart, dan de mogelijkheid tot 4K.
- Wil gebruik maken van Displayport.
- Scherm moet wel in hoogte verstelbaar zijn (wil niet met monitor armen moeten jongleren)
- Een scherm dat niet een te donker beeld heeft of te geel-ig oogt.
-Minimaal een 10 Bit paneel (8bit+ 2FRC dat mag)
- Stroom verbruik dat niet overdreven teveel is.
- Budget laat ik even in het midden, als het niet heel veel duurder word als 500 euro denk ik. Tenzij ik een ander advies krijg en hier nog zeker 120 euro erbij gerekend mag worden als het advies keuze bepaald is)
- Ben allergies voor powerbricks. (heb liever een ingebouwde PSU in de monitor zelf. Maar als ik er echt niet omheen kan dan moet het maar.
- Vind het wel REDELIJK belangrijk om de nieuwste Display en HDMI versie te hebben die de RX9070 ook ondersteunen.
Wat ik zelf gevonden heb:
tweakers.net
Maar goed hierboven is wel een o-led, maar spreekt mij wel het meeste aan.. De prijs een beetje minder. (zeg niet dat deze het niet waard is) maar probeerde eigenlijk voor wat lagere prijs te zoeken)
tweakers.net
Een IPS.. Momenteel tijdelijk niet leverbaar vermoed ik.. (kan ook wachten totdat hij weer wel leverbaar word. (had deze wel gezien op Youtube, en vond deze twijfelachtig.)
tweakers.net
Ook een o-led.
tweakers.net
Weer een oled..
Ben alleen niet zo fan van LG. Heb in het verleden wel eens een monitor van hun gehad en was daar niet echt over te spreken en weet dat ze ook altijd een powerbrick erbij leveren.
Het jammere is dat ik geen Real life vergelijkings materiaal heb.. Dus elke koop dat je doet bij een monitor is een keuze die je maakt uit je stoel.
Ik sta open voor enkele suggesties. Merkte wel dat de markt van IPS panelen aardig aan het afnemen zijn.. Dus je word eigenlijk al bijna de OLED wereld ingedrukt.
Waarom ik op dit moment naar een andere monitor uit kijk.
Zie dat de markt voor monitoren snel aan het veranderen is.. Gisteren heb ik nog in de pricewatch van TW.net gekeken en zag dat er al een hoop oudere modellen al amper of niet meer verkrijgbaar zijn.
En ik denk dat ik toch snel een keuze moet gaan maken, want anders valt straks helemaal niks meer te kiezen..
Doe die aanschaf om uiteraard een luxere en een betere monitor te kopen die van deze tijd is en niet eentje van 10 jaar geleden toen alles anders was.
Dit zou het anders af doen van die 9070 videokaart. (heb je wel een sneller kaart die mooie beelden kan tonen, moet je alles op een oude scherm tonen.
Ik doe hier wel wat compromissen voor.
- Ik stel de koop voor de Ryzen 7 9700x nog uit. (denk dat ik de Ryzen 7 7700 liever lekker laat zitten en dan wel verander bij Zen 6) en kijk daarna wel wanneer nodig voor een andere cpu erbij (liefst het einde van dit jaar)
- Waarschijnlijk stel ik ook de RX9070XT dan maar uit, en gebruik wel de RX9070 daar maar voor.. (vind dat die XT momenteel alleen maar duurder aan het worden is.) Misschien beter nog even kan wachten mits ik die echt nodig heb. (wachten op UDNA ga ik niet doen, aangezien we niet weten wanneer die komt en hoe goed die kaart gaat zijn.
- Geheugen upgrade ook wel laat wachten (misschien ook het eind van het jaar of wellicht begin volgend jaar.
- Waarschijnlijk stel ik ook de RX9070XT dan maar uit, en gebruik wel de RX9070 daar maar voor.. (vind dat die XT momenteel alleen maar duurder aan het worden is.) Misschien beter nog even kan wachten mits ik die echt nodig heb. (wachten op UDNA ga ik niet doen, aangezien we niet weten wanneer die komt en hoe goed die kaart gaat zijn.
- Geheugen upgrade ook wel laat wachten (misschien ook het eind van het jaar of wellicht begin volgend jaar.
Mijn eisen voor de monitor zijn als volgd:
- 165Hz, 180Hz, 240 Hz (maakt mij allemaal niks uit) Denk dat je hier alleen per ding meer voor betaald uiteindelijk)
- Standaard WQHD Resolutie 2560x1440
- Geen krommingen in het scherm
- Ga heel erg twijfelen bij OLED en inbranden en screen care (dat steeds je workflow onderbreekt)
Snap dat OLED momenteel het beste van het beste is. Maar die kans op inbranden is ook best wel nadelig.
- Minimaal AMD Freesync Premium model (anders het PRO model)
-Wil een goede HDR experience hebben.
- Grote 26,5 - 27 inch (vraag me hierbij ook af of dat 2560x1440 er nog wel eruit ziet op een 31 - 32 Inch model?
- Wil wel redelijk goede zwarte waardes hebben (wat zo ongeveer mogelijk is bij een NIET- OLED scherm
- Misschien iets in de richting van IPS.
- Kies deze specs om er een RX9070 16GB erop te laten draaien.. Heb in deze liever de hogere FPS van de kaart, dan de mogelijkheid tot 4K.
- Wil gebruik maken van Displayport.
- Scherm moet wel in hoogte verstelbaar zijn (wil niet met monitor armen moeten jongleren)
- Een scherm dat niet een te donker beeld heeft of te geel-ig oogt.
-Minimaal een 10 Bit paneel (8bit+ 2FRC dat mag)
- Stroom verbruik dat niet overdreven teveel is.
- Budget laat ik even in het midden, als het niet heel veel duurder word als 500 euro denk ik. Tenzij ik een ander advies krijg en hier nog zeker 120 euro erbij gerekend mag worden als het advies keuze bepaald is)
- Ben allergies voor powerbricks. (heb liever een ingebouwde PSU in de monitor zelf. Maar als ik er echt niet omheen kan dan moet het maar.
- Vind het wel REDELIJK belangrijk om de nieuwste Display en HDMI versie te hebben die de RX9070 ook ondersteunen.
Wat ik zelf gevonden heb:
MSI MAG 271QPX QD-OLED E2 Zwart: beste prijs - Tweakers
MSI MAG 271QPX QD-OLED E2 Zwart kopen? Vergelijk de shops met de beste prijzen op Tweakers. Wacht je op een prijsdaling? Stel een alert in.
MSI MAG 274QRF QD E2 Zwart: beste prijs - Tweakers
MSI MAG 274QRF QD E2 Zwart kopen? Vergelijk de shops met de beste prijzen op Tweakers. Wacht je op een prijsdaling? Stel een alert in.
Gigabyte MO27Q2 Zwart: beste prijs - Tweakers
Gigabyte MO27Q2 Zwart kopen? Vergelijk de shops met de beste prijzen op Tweakers. Wacht je op een prijsdaling? Stel een alert in.
LG UltraGear 27GS95QE-B Zwart: beste prijs - Tweakers
LG UltraGear 27GS95QE-B Zwart kopen? Vergelijk de shops met de beste prijzen op Tweakers. Wacht je op een prijsdaling? Stel een alert in.
Ben alleen niet zo fan van LG. Heb in het verleden wel eens een monitor van hun gehad en was daar niet echt over te spreken en weet dat ze ook altijd een powerbrick erbij leveren.
Het jammere is dat ik geen Real life vergelijkings materiaal heb.. Dus elke koop dat je doet bij een monitor is een keuze die je maakt uit je stoel.
Ik sta open voor enkele suggesties. Merkte wel dat de markt van IPS panelen aardig aan het afnemen zijn.. Dus je word eigenlijk al bijna de OLED wereld ingedrukt.
Laatst bewerkt: