[Aankoopadvies] Hulp bij zoeken nieuwe monitor MSI computer build

HallometRobin

Kenner
Lid geworden
apr 16, 2024
Ik zit momenteel nog op een oudere ASUS MG278Q.. Prima ding op zich en heeft het nog niet laten afweten. Dat ding is weer van een tijd geleden, en wil het liefst uitkijken naar een nieuw modelletje dat ik straks kan samen voegen met de MSI computer build... (Uiteraard gebruik ik hem na aanschaft nog tijdelijk op me huidige build.)

Waarom ik op dit moment naar een andere monitor uit kijk.
Zie dat de markt voor monitoren snel aan het veranderen is.. Gisteren heb ik nog in de pricewatch van TW.net gekeken en zag dat er al een hoop oudere modellen al amper of niet meer verkrijgbaar zijn.
En ik denk dat ik toch snel een keuze moet gaan maken, want anders valt straks helemaal niks meer te kiezen..

Doe die aanschaf om uiteraard een luxere en een betere monitor te kopen die van deze tijd is en niet eentje van 10 jaar geleden toen alles anders was.
Dit zou het anders af doen van die 9070 videokaart. (heb je wel een sneller kaart die mooie beelden kan tonen, moet je alles op een oude scherm tonen.

Ik doe hier wel wat compromissen voor.
- Ik stel de koop voor de Ryzen 7 9700x nog uit. (denk dat ik de Ryzen 7 7700 liever lekker laat zitten en dan wel verander bij Zen 6) en kijk daarna wel wanneer nodig voor een andere cpu erbij (liefst het einde van dit jaar)
- Waarschijnlijk stel ik ook de RX9070XT dan maar uit, en gebruik wel de RX9070 daar maar voor.. (vind dat die XT momenteel alleen maar duurder aan het worden is.) Misschien beter nog even kan wachten mits ik die echt nodig heb. (wachten op UDNA ga ik niet doen, aangezien we niet weten wanneer die komt en hoe goed die kaart gaat zijn.
- Geheugen upgrade ook wel laat wachten (misschien ook het eind van het jaar of wellicht begin volgend jaar.

Mijn eisen voor de monitor zijn als volgd:

- 165Hz, 180Hz, 240 Hz (maakt mij allemaal niks uit) Denk dat je hier alleen per ding meer voor betaald uiteindelijk)
- Standaard WQHD Resolutie 2560x1440
- Geen krommingen in het scherm
- Ga heel erg twijfelen bij OLED en inbranden en screen care (dat steeds je workflow onderbreekt)
Snap dat OLED momenteel het beste van het beste is. Maar die kans op inbranden is ook best wel nadelig.
- Minimaal AMD Freesync Premium model (anders het PRO model)
-Wil een goede HDR experience hebben.
- Grote 26,5 - 27 inch (vraag me hierbij ook af of dat 2560x1440 er nog wel eruit ziet op een 31 - 32 Inch model?
- Wil wel redelijk goede zwarte waardes hebben (wat zo ongeveer mogelijk is bij een NIET- OLED scherm
- Misschien iets in de richting van IPS.
- Kies deze specs om er een RX9070 16GB erop te laten draaien.. Heb in deze liever de hogere FPS van de kaart, dan de mogelijkheid tot 4K.
- Wil gebruik maken van Displayport.
- Scherm moet wel in hoogte verstelbaar zijn (wil niet met monitor armen moeten jongleren)
- Een scherm dat niet een te donker beeld heeft of te geel-ig oogt.
-Minimaal een 10 Bit paneel (8bit+ 2FRC dat mag)
- Stroom verbruik dat niet overdreven teveel is.
- Budget laat ik even in het midden, als het niet heel veel duurder word als 500 euro denk ik. Tenzij ik een ander advies krijg en hier nog zeker 120 euro erbij gerekend mag worden als het advies keuze bepaald is)
- Ben allergies voor powerbricks. (heb liever een ingebouwde PSU in de monitor zelf. Maar als ik er echt niet omheen kan dan moet het maar.
- Vind het wel REDELIJK belangrijk om de nieuwste Display en HDMI versie te hebben die de RX9070 ook ondersteunen.

Wat ik zelf gevonden heb:

Maar goed hierboven is wel een o-led, maar spreekt mij wel het meeste aan.. De prijs een beetje minder. (zeg niet dat deze het niet waard is) maar probeerde eigenlijk voor wat lagere prijs te zoeken)

Een IPS.. Momenteel tijdelijk niet leverbaar vermoed ik.. (kan ook wachten totdat hij weer wel leverbaar word. (had deze wel gezien op Youtube, en vond deze twijfelachtig.)

Ook een o-led.

Weer een oled..

Ben alleen niet zo fan van LG. Heb in het verleden wel eens een monitor van hun gehad en was daar niet echt over te spreken en weet dat ze ook altijd een powerbrick erbij leveren.

Het jammere is dat ik geen Real life vergelijkings materiaal heb.. Dus elke koop dat je doet bij een monitor is een keuze die je maakt uit je stoel.

Ik sta open voor enkele suggesties. Merkte wel dat de markt van IPS panelen aardig aan het afnemen zijn.. Dus je word eigenlijk al bijna de OLED wereld ingedrukt.

Laatst bewerkt:
Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
2.560x1.440 is geen populaire resolutie voor hogere ververssingsnelheden en oled op 27 inch. Het aanbod is beperkter, de luxere panelen bieden vaak 4K. Op 100 Hz IPS 2.560x1.440 is behoorlijk wat leuk aanbod.

Ik sta open voor enkele suggesties. Merkte wel dat de markt van IPS panelen aardig aan het afnemen zijn.. Dus je word eigenlijk al bijna de OLED wereld ingedrukt.
Van de 620 QHD schermen op TW zijn er 33 OLED, dus dat klopt niet helemaal.
Denk dat jij jezelf richting OLED drukt, kan ik me wat bij voorstellen want die zijn gewoon erg mooi.
Maar gaat het jou vooral om goede HDR weergave kan je ook naar een mini-led IPS scherm kijken, die zijn voordeliger dan OLED.

Je kijkt naar een 1440p scherm maar vraagt je ook af hoe dat er op 32 inch uitziet, kan je dan niet beter voor een 32 inch 4K scherm gaan dan heb je ook meer keuze.
Er is geen wet die stelt dat je op een 4K scherm ook 4K moet gamen, je bepaalt zelf wat voor resolutie je instelt en mocht je nog eens een GPU krijgen in de toekomst die 4K op hoge verversingssnelheid kan draaien dan heb je de monitor alvast.

Daar heb je wel een punt inderdaad. En je kunt de desktop omgeving wel gewoon in 4K gebruiken.

Het is wel jammer dat er zo veel winkels weg zijn qua Computers. Ook wel door onszelf gecreëerd helaas...
Maar even naar een winkel om de hoek om te ervaren is er niet meer....

Je kijkt naar een 1440p scherm maar vraagt je ook af hoe dat er op 32 inch uitziet, kan je dan niet beter voor een 32 inch 4K scherm gaan dan heb je ook meer keuze.
Er is geen wet die stelt dat je op een 4K scherm ook 4K moet gamen, je bepaalt zelf wat voor resolutie je instelt en mocht je nog eens een GPU krijgen in de toekomst die 4K op hoge verversingssnelheid kan draaien dan heb je de monitor alvast.

Waar ik de monitor straks neer wil zetten is er geen ruimte voor een 32Incher helaas. 27 inch is daar al de max.
Post automatically merged:

Van de 620 QHD schermen op TW zijn er 33 OLED, dus dat klopt niet helemaal.
Denk dat jij jezelf richting OLED drukt, kan ik me wat bij voorstellen want die zijn gewoon erg mooi.
Maar gaat het jou vooral om goede HDR weergave kan je ook naar een mini-led IPS scherm kijken, die zijn voordeliger dan OLED.

Of dat die OLED nou mooi is of niet.. Die valt juist op omdat het een recenter model is die bovenaan in de lijst staat.

Vraag me af of dat het AOC ook iets vergelijkbaars heeft in een MSI monitor of misschien eentje van asus misschien nog een gigabyte.

Zo domme vraag is dat niet. Heb er zelf geen ervaring mee, dus niet eerder eens gebruikt. Misschien werkt het helemaal zo slecht nog niet..

Nadeel van 4K is dat 1440P dan niet meer er goed eruit ziet maar 1080P waarschijnlijk weer wel.

Daar heb je wel een punt inderdaad. En je kunt de desktop omgeving wel gewoon in 4K gebruiken.

Het is wel jammer dat er zo veel winkels weg zijn qua Computers. Ook wel door onszelf gecreëerd helaas...
Maar even naar een winkel om de hoek om te ervaren is er niet meer...
.

Nee geen van die winkels hier in z-limburg. Even een dag tocht maken naar tilburg of naar Apeldoorn of elders zie ik niet zo zitten om alleen even een monitor te gaan bekijken.. Mits ze er al iets van hebben staan, wat je van te voren ook niet weet als je er naar toe gaat.

klopt, mini led is veel beter in HDR dan oled.
Neem aan dat je nano IPS bedoeld?

2.560x1.440 is geen populaire resolutie voor hogere ververssingsnelheden en oled op 27 inch. Het aanbod is beperkter, de luxere panelen bieden vaak 4K. Op 100 Hz IPS 2.560x1.440 is behoorlijk wat leuk aanbod.

2560x1440 gaat maar tot 165 Hz?

Laatst bewerkt:
Nadeel van 4K is dat 1440P dan niet meer er goed eruit ziet maar 1080P waarschijnlijk weer wel.

Die snap ik niet. 1920x 1080 en 2560x1440 zijn toch beide 16:9?
2560x1440 heeft meer pixels. Hoe kan het er dan slechter uit zien?

Vraag me af of dat het AOC ook iets vergelijkbaars heeft in een MSI monitor of misschien eentje van asus misschien nog een gigabyte.
Nee, AOC heeft geen vergelijkbare MSI, ASUS of Gigabyte monitoren.
Je zal wel bedoelen of die merken ook mini led monitoren hebben.
Die hebben dat zeker maar in het (veel) hogere prijssegment en meestal 4K
Dan wordt er mini led en quatum dot ( nano ips) gebruikt.
Asus heeft een ROG 4k versie, die heeft echter slechts HDR600
MSI brengt net een nieuwe 27 inch 4k met HDR 1000 uit:
Verwacht dat een QHD OLED goedkoper zal zijn.

Wil je perse QHD dan zijn er weinig miniled opties.

Neem aan dat je nano IPS bedoeld?
Ik denk dat hij gewoon mini led bedoeld.
Mini Led is een backlight techniek, Nano IPS/Quatum Dot zijn paneeltechnieken.
Mini Led is goed voor HDR, Mini Led + Nano IPS is nog beter.

Zo domme vraag is dat niet. Heb er zelf geen ervaring mee, dus niet eerder eens gebruikt. Misschien werkt het helemaal zo slecht nog niet..
Ik zeg ook nergens dat je vraag dom is.
1440p kan prima op een 32 inch scherm ik kijk er al 8 jaar naar, het heeft de zelfde pixeldichtheid als een 24 inch 1080p scherm en dat is jaren de standaard geweest.

Waar ik de monitor straks neer wil zetten is er geen ruimte voor een 32Incher helaas. 27 inch is daar al de max.
Dan snap ik dus niet dat je over een 32 inch begint, lange verhalen met randzaken en niet relevante informatie gaan de adviezen die je krijgt er niet beter op maken voor jouw doel.

Die snap ik niet. 1920x 1080 en 2560x1440 zijn toch beide 16:9?
2560x1440 heeft meer pixels. Hoe kan het er dan slechter uit zien?

Anders zag het van 2560x1440 naar 1920x1080 er ook niet geweldig uit..

Nee, AOC heeft geen vergelijkbare MSI, ASUS of Gigabyte monitoren.
Je zal wel bedoelen of die merken ook mini led monitoren hebben.
Die hebben dat zeker maar in het (veel) hogere prijssegment en meestal 4K
Dan wordt er mini led en quatum dot ( nano ips) gebruikt.
Asus heeft een ROG 4k versie, die heeft echter slechts HDR600
MSI brengt net een nieuwe 27 inch 4k met HDR 1000 uit:
Verwacht dat een QHD OLED goedkoper zal zijn.

Wil je perse QHD dan zijn er weinig miniled opties.

Ik denk dat hij gewoon mini led bedoeld.
Mini Led is een backlight techniek, Nano IPS/Quatum Dot zijn paneeltechnieken.
Mini Led is goed voor HDR, Mini Led + Nano IPS is nog beter.

Goed ga ik daar even naar kijken.. Bedankt voor de input.

Moet ik zien dat Mini led nieuwer is als OLED? Aangezien mij lijkt dat de mini led het hogere segment bediend en de oled wat meer in het midden?

Neem aan dat er nog veel meer mini led monitoren in de toekomst zal komen? Oled misschien een tijdelijke stop gap? (en eventueel later het wat goedkopere segment.

Ben wel eens dat boven de 1000 euro veel is. Maar eenmaal een goede gekocht te hebben doe je er erg lang mee.
Beter dan een mindere koop doen, en over 3jaar weer een nieuwe zoeken.

Moet ik zien dat Mini led nieuwer is als OLED? Aangezien mij lijkt dat de mini led het hogere segment bediend en de oled wat meer in het midden?

Neem aan dat er nog veel meer mini led monitoren in de toekomst zal komen? Oled misschien een tijdelijke stop gap?
Goeie vraag.
Mini Led is er al veel langer maar ik zie vooral bij gaming dat deze door OLED vervangen worden sind ze OLED ook als kleine panelen maken, voorheen was dat minimaal 42 inch.
Ik verwacht dat gaming vooral OLED gaat zijn ( betere prijs/prestatie dan Miniled/QD) en dan Miniled/QD vooral voor de professionele markt.

MSI MPG 274URDFW E16M

The one to remember..

Maar vind het wel grappig om te zien dat er als nog mini led schermen uit komen.. Ook al zijn het er wellicht nog niet veel.

Dus een OLED zou nooit hoger dan de HDR600 standaard komen.. Veel oudere non-oled modellen komen net of niet eens aan de HDR300 standaard.

Dat ik dan naar de 4K resolutie dan moet, ja helaas dan maar jammer dat dit zo uitpakt.

Anders zag het van 2560x1440 naar 1920x1080 er ook niet geweldig uit..

Ik zal je wel niet snappen.
We hadden het over 1440 op een 4K scherm.

Eerder zeg je dat van 4K naar 1440p er niet goed uit ziet, en dan naar 1080 weer wel.

Dat vat ik op als 1080p ziet er beter uit op een 4K scherm als 1440 op een 4K scherm.

Dus een OLED zou nooit hoger dan de HDR600 standaard komen.. Veel oudere non-oled modellen komen net of niet eens aan de HDR300 standaard.
Waar haal je dat vandaan ?
Bijna elk OLED scherm haalt minimaal HDR1000.
Miniled kan echter een nog hogere helderheid halen en heeft icm QD een veel groter kleurbereik, vandaar dat die vooral voor professionele monitoren gebruikt worden.
Contrast, zwartwaardes, reactie snelheid en kijkhoeken zijn dan weer beter bij OLED.
Vandaar dat die nu populairder zijn dan Miniled/QD voor gaming.

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh