Review Synology CC400W

GJanssen

Kenner
Lid geworden
mrt 25, 2024
Ik won deze camera via Technology Insider en Synology en mocht hem dus van hen ontvangen. Ik kreeg er geen vergoeding voor en review dit dus zonder enige instructie of input van hen. Vermits zowat elke youtuber dit vermeld wilde ik dit ook even melden.

Omdat ik al lang een fan van de Synology Nassen ben en ik surveillance station draaien heb op mijn Synology NAS had ik ook al enkele camera’s aangesloten hierop. Tot hiertoe beperkte ik me tot TP-Link camera’s omdat deze makkelijk integreerbaar zijn, een ruim keuze aanbod hebben en ook nog eens goed qua prijs liggen. Nadelen zijn er ook legio aan deze camera’s natuurlijk, maar met een budget dat beperkt is moet je daar nu eenmaal mee leren leven.

De Synology CC400W wordt geleverd in een mooie bruine kartonnen doos. Alles gebruikt wordt om de camera te verpakken is gemaakt van karton of materiaal dat vergaat, dus geen onnodige plastics maar gewoon recyleerbaar materiaal.
20250610_081329220_iOS.jpg
20250610_081348365_iOS.jpg

De ervaring van het uitpakken (dat sinds de introductie van de iPhone belangrijk schijnt te zijn) is dus zeker "premium" en zeer aangenaam.

Wat je krijgt is een zware (in vergelijking met een TP-Link camera) en degelijk aanvoelende camera met een snoer dat aan de camera vast zit met een USBC stekker. Het snoer is mooi wit net zoals de camera.

20250610_081530236_iOS.jpg

Verder zit er een handleiding, een adapter (met een europese verloopstekker die je in de adapter vast klikt) en 2 plugjes met bijhorende schroeven om de camera vast in ede muur te monteren. Wat ook leuk is, is dat de voet ook een magneet heeft zodat je hem kan vastzetten op een metalen ondergrond.

Vermits ik al camera’s heb en dit mijn eerste synology camera is vroeg ik me af hoe je deze zou moeten aansluiten en configureren..

20250610_082129000_iOS.jpg

Maar die vraag was snel beantwoord indien je DS cam al op je gsm hebt draaien.. Die ziet de nieuwe camera dus meteen en start met de basis configuratie.
20250610_082143000_iOS.jpg
20250610_082355000_iOS.jpg

Eens hij aangelsoten is op de Wifi (gelukkig kan hij overweg met de meeste standaarden inclusief WPA3 (hetgeen nogal eens ontbreekt bij goedkopere camera’s) Ook kan je dan meteen instellen hoe de lokale opnames moeten verlopen. Er zit een micro SD kaart leufje in. Handig is dat bij deze camera de opnames via de SD kaart verlopen en als je even de connectie met de NAS verliest hij na weer geconnecteerd te zijn de gemiste opnames alsnog doorstuurt.

camera bewerken algemeen.jpg

Wat makkelijker is bij de Synology is dat je hem gewoon vanuit Surveillance station kan instellen en bedienen.

Ik vergeleek deze Synology direct met een TP-link Tapo C222. Natuurlijk is dit niet een zelfde model als de Synology omdat deze een pan en tilt functie heeft, maar hij heeft wel ingebouwde AI functies alsook is hij 4Mpixel met 2k resolutie

Wat meteen opvalt is naturlijk de integratie in het synology eco systeem, waar je bij TP-link alles in de interface op je gsm moet doen kan je hier alles vanuit de desktop applicatie doen (uiteraard kan je dit ook via de mobiele applicatie doen, maar via een laptop of desktop is dit toch wel vele malen makkelijker.
vamera bewerken edge opname.jpg

Ik heb overigens niet alle schermen doorlopen. Vermits dit geen review is van de TP-Link heb ik deze dus ook niet 1 op 1 vergeleken. Wat ik wel vergeleek zijn de basis functies en de kwaliteit van de camera.

20250610_084525000_iOS.jpg
20250610_084507000_iOS.jpg

Wat meteen opvalt inee direct vergelijk is de kijkhoek, alhoewel de CC400W dus niet vanop afstand kan draaien heb ik dit bij deze camera niet echt nodig. De linkse afbeelding is de Synolgy CC400W, de rechter is de TP-Link Tapo C222. Wat zeker opvalt is het dataverbruik dat je linksboven in beeld ziet. Dit heb ik op langere termijn ook bekeken en dit blijkt aanhoudend op dit niveau te zitten waar de TP-link dubbel tot driedubbel het verbruik heeft. Dit heeft vast te maken met de datacompressie die toegepast wordt.
Synology view.jpg

De AI functies zijn in de camera zelf zowat identiek als bij de TP link overigens, met het detecteren van objecten, personen en dieren houdt het zowat op. De instelmogelijkheden gaan net dat tikkeltje verder bij de CC400W en de kwaliteit (vooral de FPS) is beter bij de Synology. Hetgeen zich vertaald in echt bruikbare meldingen en detecties. Misschien verwacht ik wel teveel van de ingebouwde AI, maar meer dan een kadertje rond het object stelt het eigenlijk niet voor. Misschien moet ik hem nog wat langer laten draaien.

1.jpg
2.jpg

Als ik 1 functie moet aanhalen waarmee deze CC400W in combo met surveillance station uitblink dan is het automatisatie en als je iets aan het zoeken bent bijvoorbeeld, je kan met Instant search meteen alle detecties zien en dit voor alle camera’s die je aangesloten hebt op je Synology. Werkelijk waar een verademing.

Qua prijs.. kost hij uiteraard niet weinig, met zo’n 170€ kost hij beduidend meer dan een TP-Link, zelfs als ik hem vergelijk met bijvoorbeeld een C225 welke 50€ kost zit de Synology 3 keer zoveel. Wat moet gezegd zijn is dat de kwaliteit die je voelt beduidend beter zit bij de Synology. Ik denk dat als je hem direct moet vergelijken met andere groortheden uit de beveiligingsindustrie een beter vergelijk de G4 Instant van Ubiquiti zou zijn. Maar daar kan ik niet mee vergelijken natuurlijk vermits ik deze niet heb en ook geen Ubiquiti systeem. Het systeem van Ubiquiti is helemaal gesloten (alhoewel ik hoor dat daar verandering in zou komen)
20250610_082908109_iOS.jpg

Wat voor sommige mensen misschien minder belangrijk is maar voor een security camera wel degelijk belangrijk is is het effectieve verbuik. Deze Synology verbruikt zo maar eventjes 2 Watt maximaal (hetgeen uiteraard helemaal niet veel is, het verbruik schommelt tussen de 1 en 2 Watt overigens). Wat ook makkelijk is, is dat de aansluiting niet via een propriatary adapter moet gaan maar via een gewonen USBC adapter. Dit kan triviaal lijken maar als je enkele camera’s buiten wil aansluitne en je een aparte adapter nodig hebt zal je moeten zoeken naar een doos om die ondingen in te doen en ze aan te sluiten. Natuurlijk kan je dan gaan klussen, maar dit maakt het gewoon veel makkelijker.

Het mooie van Synology Surveilance station is net dat het met zowat alle camera’s gebruikt kan worden en je dus langzaam aan kan overschakelen op Synology camera’s (of je begint direct met Synology camera's natuurlijk). Dit zit voor mij misschien in het verschiet, als er iemand is die TP-Link camera's wil overkopen, laat me zeker iets weten ;)

Een mooie toevoeging dus aan je Synology NAS die je zomaar kan gebruiken zonder een extra licentie te moeten kopen. Surveilance station installeren en opnemen maar. Op deze manier is het een oplossing die in het eco systeem van Synology perfect werkt. Als ik het even vanop afstand bekijk is dit dus wel een killer applicatie naast alle andere apps die je op een synology kan zetten waardoor dit wel gezien kan worden als de draaischijf van je huis.
Misschien moet Synology me ook maar eens een NAS opsturen om te reviewen zodat ik hier verder op in kan gaan?

Wat ik ook nog even moet melden is dat ik nu met surveillance station geen moeilijke trucken meer moet uithalen om de camera's te bekijken op mijn gsm als ik niet thuis ben. Ik herinner me nog enkele jaren geleden waar je poorten moest openen op je router, bij de provider en dan werkte het of niet buitenhuis en wil in huis ofwel werkte het enkel buiten huis.. Praise to Synology om dit voor de meeste mensen moeilijke probleem op te lossen. Wat ook in het voordeel van Synology spreekt is dat je beelden niet op een of andere internet site staan waardoor je ze makkelijk overal kan bekijken, maar gewoon bij jou thuis.
De instelmogelijkheden zijn ook zodanig dat het precies op maat kan gemaakt worden.

Ik weet niet of ik hier zomaar punten moet geven? Maar ik ga het toch doen.
Design: 9/10 Het is eigenlijk wel een moie camera
Installatie: 10/10 met de kant tekening dat je al een synology met surveillance station hebt draaien en je DS Cam al op je GSM hebt staan
Integratie: 10/10 Uiteraard werkt dit perfect met je Synology NAS
Mogelijkheden: 9/10 Er zijn gewoon zoveel mogelijkheden dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet, je hebt er dus wel even de tijd voor nodig

Zeer geslaagde en betaalbare camera van Synology die misschien wel wat teleursteld qua AI integraties, maar aan de andere kant is het zo'n buzzword dat nu in elke marketing campagne wordt gebruikt maar nergens echt wordt uitgelegd wat je er van mag verwachten. Wat misschien nog ontbreekt is een zwarte variant? Maar als ik op de naamgeving mag afgaan komt die er misschien binnenkort aan? (als CC400B?)

Bijlagen

• 1.jpg
    1.jpg
    15.3 KB · Weergaven: 2
Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Gefeliciteerd met de aanwinst, mooie en complete review geworden, top! (y)

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh