Review: Trust AYDA Wireless Headset

Wailingwimmy

Kenner
Lid geworden
jun 11, 2024
Het nederlandse Trust vierde feest en deelde wat office supplies uit.
Reden van dit feestje was het voor de derde keer ontvangen van een Ecovadis medaille voor hun duurzame aanpak.
De door mij gewonnen AYDA Wirelss ENC headset is dan ook voor 65% van recycled plastic.

Ik deed mee omdat ik tot nu toe in mijn home office de ingebouwde speakers en microfoon van mijn laptop gebruik.
Niet ideaal voor mezelf maar ook niet voor mijn collega’s aan de andere kant van de lijn.
Moest regelmatig iets herhalen of anderen vragen iets te herhalen.

Al snel na het sturen van de mail ontving ik bericht van Frank dat ik de headset mocht testen.
Verzending naar Duistland was geen probleem en na enkele dagen lag de headset voor mijn deur.
Tot mijn genoegen bleek het niet om de in het artikel genoemde versie met kabel maar om de Bluetooth versie te gaan:

1000004833.jpg

De verpakking is eenvoudig en functioneel en zonder schreeuwerige marketing onzin.
Dat het woord AI nergens te vinden is vind ik een pluspunt.
In de doos vinden we naast de headset een USB-A naar USB-C laadkabel en een minijack audiokabel van redelijke kwaliteit.
De gebruiksaanwijzing bestaat slechts uit afbeeldingen en pictogrammen maar ik kwam er wel uit, alleen het pictogram bij de knop voor de noise canceling functie van de microfoon was niet meteen duidelijk.
Op de productpagina van Trust is ook geen uitleg te vinden.
Een app is er niet en een account dus ook niet nodig.
De website vind ik trouwens erg prettig, ook hier geen luide marketing geschreeuw maar eenvoudige en duidelijke taal.
Wat me wel opviel is dat de office producten een hoog Logitech gehalte hebben, voor design heeft Trust dus duidelijk in die richting gekeken.

1750613747847.png

De head set zelf is ook een no nonsense apparaat.
De vormgeving is eenvoudig en neutraal, het gebruikte plastic OK voor deze prijsklasse.
De microfoon zit op een steel die makkelijk buigt.
Voor de oorkussens en aan de binnenkant van de beugel is zacht synthetisch materiaal gebruikt dat prettig aanvoelt.
Ik heb wel mijn twijfels bij de “duurzaamheid”van dit matriaal en ben bang dat het snel vies wordt, tijdens het dragen word het snel warm.
De afwerking van de kussentjes is matig:

1000004836.jpg

De beloofde oplaadtijd van 2 uur werd gehaald en ik kon gaan testen.
De headset is verstelbaar maar aan de kleine kant, op mijn iets wat grote hoofd paste het maar net.
Ondanks dat de oorschelpen niet draaibaar zijn zit de headset wel prettig.
De oorschelpen worden best stevig aangedrukt wat als positief ervaar.
Kan me wel voorstellen dat je hem echter niet de hele dag op wilt hebben, zeker icm. de warmte ontwikkeling op hete dagen.

De bediening is eenvoudig en de knoppen zijn goed voelbaar.
je vind een volume knop en 2 kleinere knopjes voor aan-uit, BT koppelen, gesprek aanvaarden en de noise canceling.
Ze zitten op een intuïtief goede plek.
Verder vind je nog een USB-C en minijack aansluiting.
De aan/uit knop moet je 10sec ingedrukt houden om de BT koppeling te activeren,W11 herkent hem meteen en je bent good to go.

Als test heb ik op YT een video met typische drukke office geluiden aangezet en ben met mijn vrouw die buiten van het mooie weer geniet gaan bellen.
Wat meteen opvalt is dat de headset zelf amper geluid dempt door de on ear vormgeving.
Tijdens het bellen hoef ik hem echter niet erg hard te zetten om de ander toch goed te verstaan.
De spraak weergave is prima, helder en zonder vervorming.
Degene aan de andere kant hoort mij ook erg duidelijk maar zonder de noise canceling op de microfoon zijn de achtergrond geluiden wel duidelijk te horen.
Met noise canceling verdwijnt dat veel meer naar de achtergrond maar blijft wel hoorbaar.
De microfoon kan je op mute zetten door hem naar boven te klappen.
Om de claim van 10m BT bereik te toetsen ben ik door mijn huis gaan lopen en had op de kelder na overal bereik, niet slecht bij 180m2 aan woonoppervlakte.
Voor videocalls ervaar ik de headset als ruim voldoende.
Zoek je stilte om te focussen moet je opzoek naar iets anders.

Tenslotte ben ik wat muziek gaan luisteren.
Hier kan ik kort zijn, daar is hij niet voor gemaakt.
Eerst via BT gekoppeld met mijn PC en wat nummers van mijn YT play list geluisterd
Het midden is OK, logisch voor een headset die op spraak gericht is, maar het laag is te nadrukkelijk aanwezig en erg ongenuanceerd en het hoog is schel en niet helder.
Zet je hem wat harder dan gaat het snel vervormen.
Ook is het stereobeeld en de plaatsing matig en zijn de instrumenten en vocalen niet erg goed te onderscheiden.
Daarna hem via de audiokabel op mijn NAD 3020D aangesloten en wat high res audio tracks geprobeerd maar dat klonk niet veel beter.
Toen ik het volume op 50% had durfde ik niet hoger uit angst de drivers op te blazen….

Conclusie:
De Trust AYDA Wireless doet wat beloofd wordt.
De bediening is simpel en als headset voor videocalls is hij erg goed.
Hij zit prettig maar is niet geschikt om de hele dag te dragen, ik zou hem in een call center niet gebruiken.
De bouwkwaliteit is goed voor zijn prijsklasse.
Muziek terwijl u werkt is niet zijn sterkste kant, muziek na het werk luister je beter op een headphone.

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Ik kan zelf niet tegen on ear. dat had ik vroeger al met die gammele koptelefoons van walkmans.
Bij mij moet het echt over ear zijn

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh