Spac3ko3k
Kenner
- Lid geworden
- apr 3, 2024
Afgelopen vrijdag heb ik mijn Fairphone (gen 6) ontvangen, en na enkele dagen gebruik wil ik graag mijn eerste indrukken delen. Ter vergelijking: ik kom van een Samsung Galaxy A52 (met e/OS geinstalleerd) en gebruik daarnaast ook een iPhone SE (2022). Deze toestellen bieden een mooi referentiekader om de Fairphone (gen 6) te beoordelen op bouwkwaliteit, prestaties en algemene gebruikservaring.
Dit is mijn eerste review en eventuele feedback is altijd welkom. Daarnaast zal ik proberen om komende dagen/ weken deze nog verder uit te breiden met mijn verdere ervaringen. Onder andere het installeren van e/OS erop.
Hoewel Fairphone kiest voor duurzame, gerecycleerde kunststoffen in plaats van glas of metaal, doet dit op geen enkele manier af aan de afwerking. Alles sluit netjes aan, er is geen kraakje te bespeuren, en het geheel voelt verrassend premium aan voor een toestel dat in de eerste plaats ethiek en repareerbaarheid nastreeft.
Een klein nadeel is dat de kunststof achterkant vingerafdrukken aantrekt. Niet rampzalig, maar het valt wel op en doet het strakke uiterlijk wat sneller vervagen.
Daar tegenover staat dat de vingerafdruksensor – verwerkt in dezelfde zijknop – zeer goed werkt. Een lichte aanraking of veeg is al voldoende om snel en accuraat te ontgrendelen. Daarnaast biedt de Fairphone ook gezichtsherkenning, die eveneens snel reageert en handig is in situaties waarin je je handen niet vrij hebt. De combinatie van beide methoden lijkt in eerste indruk prettig en betrouwbaar.
De keuze van Fairphone om langdurige software-ondersteuning te beloven – inclusief beveiligingsupdates en modulaire vervangbaarheid – maakt dit toestel aantrekkelijk voor wie geen zin heeft in de snelle vervangcyclus die veel andere merken hanteren.
Nachtopnames en portretfoto's moeten nog verder getest worden, maar de eerste indruk is veelbelovend – zeker voor een toestel dat niet in eerste instantie als cameratelefoon gepositioneerd wordt.
De mindere voelbaarheid van de aan/uitknop en de vingerafdrukgevoelige achterkant zijn de enige echte minpunten die ik voorlopig kan aanwijzen. Daartegenover staat een sterk gevoel van kwaliteit, een gebruiksvriendelijke interface, snelle biometrie, en een stevige eerste indruk van de camera’s.
Voor wie bewust wil kiezen voor een eerlijk en repareerbaar toestel, zonder zich technologisch tekort gedaan te voelen, is de Fairphone een uitstekende keuze.
Dit is mijn eerste review en eventuele feedback is altijd welkom. Daarnaast zal ik proberen om komende dagen/ weken deze nog verder uit te breiden met mijn verdere ervaringen. Onder andere het installeren van e/OS erop.
/m/301098/1UvfV7GdgeT2GXfyztJazYqb0tZYeuWvZVSCRrUGhmD6sKQTtx.png?f=620xauto)
Bouwkwaliteit & Materialen
Het eerste wat opvalt bij het uitpakken is hoe degelijk de Fairphone aanvoelt. Vergeleken met de Galaxy A52 straalt het toestel meer robustheid en massa uit – het voelt zwaarder in de hand, op een manier die vertrouwen geeft. Ook in vergelijking met de compactere en lichtere iPhone SE voelt dit toestel direct als iets stevigers, zonder fragiel aan te doen./m/301098/1UvfV7rIhRtGCzmpfSYk06AbfeFv65ZbXLZZxCZXTH5b5LKPgL.png?f=620xauto)
Hoewel Fairphone kiest voor duurzame, gerecycleerde kunststoffen in plaats van glas of metaal, doet dit op geen enkele manier af aan de afwerking. Alles sluit netjes aan, er is geen kraakje te bespeuren, en het geheel voelt verrassend premium aan voor een toestel dat in de eerste plaats ethiek en repareerbaarheid nastreeft.
/m/301098/1UvfV7jzcFYhVXJZLtz1XBv79uJjCZlwN8eqRt2m9shtVWTuLW.png?f=620xauto)
Een klein nadeel is dat de kunststof achterkant vingerafdrukken aantrekt. Niet rampzalig, maar het valt wel op en doet het strakke uiterlijk wat sneller vervagen.
Knoppen & Ontgrendeling
Een detail dat opviel tijdens het gebruik: de aan/uitknop is vrij vlak en moeilijk voelbaar. Hierdoor is het soms lastig om die meteen juist te raken, zeker als je snel wil reageren of je toestel blind uit je zak haalt.Daar tegenover staat dat de vingerafdruksensor – verwerkt in dezelfde zijknop – zeer goed werkt. Een lichte aanraking of veeg is al voldoende om snel en accuraat te ontgrendelen. Daarnaast biedt de Fairphone ook gezichtsherkenning, die eveneens snel reageert en handig is in situaties waarin je je handen niet vrij hebt. De combinatie van beide methoden lijkt in eerste indruk prettig en betrouwbaar.
Prestaties & Software
De Fairphone draait op een lichte, bijna stock Android-ervaring. Dit is een verademing: geen bloatware, geen agressieve skins, gewoon een schone, efficiënte interface. Apps openen snel, multitasken loopt vlot, en ook de animaties voelen soepel aan. In vergelijking met de Galaxy A52 en iPhone SE is er duidelijk winst in responsiviteit./m/301098/1UvfV7NDEt9nVLzjiOwVGGYcNY8fM9s3GTKocr5rgpqMFnveJI.png?f=620xauto)
De keuze van Fairphone om langdurige software-ondersteuning te beloven – inclusief beveiligingsupdates en modulaire vervangbaarheid – maakt dit toestel aantrekkelijk voor wie geen zin heeft in de snelle vervangcyclus die veel andere merken hanteren.
Camera-ervaring
De eerste foto's zijn detailrijk, scherp en natuurlijk van kleur. Voor een toestel in deze prijsklasse en met deze ethische insteek is de camerakwaliteit ronduit goed.Nachtopnames en portretfoto's moeten nog verder getest worden, maar de eerste indruk is veelbelovend – zeker voor een toestel dat niet in eerste instantie als cameratelefoon gepositioneerd wordt.
Gesprekskwaliteit & Audio
De gesprekskwaliteit is bijzonder goed. Zowel inkomende als uitgaande audio is helder, zuiver en zonder ruis. Dit is iets dat vaak onderbelicht blijft in reviews, maar voor wie zijn telefoon primair gebruikt om te communiceren, is dit essentieel. Ook de luidspreker klinkt voldoende vol en duidelijk voor handsfree gebruik of video’s.Voorlopige conclusie: Fairphone (gen 6) – Ethisch verantwoord zonder compromissen
De Fairphone (gen 6) weet onmiddellijk te overtuigen met zijn combinatie van duurzame materialen, degelijk design, vlotte prestaties en moderne functionaliteit. Waar vroegere generaties Fairphones vooral gekocht werden vanuit overtuiging, voelt deze generatie ook gewoon aan als een volwaardige smartphone – eentje die je kiest zonder dat je moet inboeten op comfort of gebruikservaring.De mindere voelbaarheid van de aan/uitknop en de vingerafdrukgevoelige achterkant zijn de enige echte minpunten die ik voorlopig kan aanwijzen. Daartegenover staat een sterk gevoel van kwaliteit, een gebruiksvriendelijke interface, snelle biometrie, en een stevige eerste indruk van de camera’s.
Voor wie bewust wil kiezen voor een eerlijk en repareerbaar toestel, zonder zich technologisch tekort gedaan te voelen, is de Fairphone een uitstekende keuze.