Steam Survey laat zien dat Linux bijna 3% van de markt heeft veroverd in juli

Lid geworden
mrt 6, 2017
Linux laat een explosieve groei zien op Steam in de afgelopen maanden. In januari had het besturingssysteem slechts een marktaandeel van ongeveer 2%. Nu is dat marktaandeel al bijna anderhalf keer hoger met 2,89%. Hoewel dat nog niet in de buurt komt van Windows, is Linux een stuk populairder op Steam dan MacOS, wat een marktaandeel heeft van 1,88%. ... verder lezen

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Buiten de Steam Deck om valt mij tegen dat het aandeel van Linux niet harder groeit.
Waarom is het Mac OS op Steam zo klein, is daar een reden voor?
Heb wel Mac OS maar daar geen Steam op.
Uit interesse vraag ik dit.

Mijn reden van overstap is dat ik windows langzaamaan aan het uitfaseren ben.

Wellicht heb ik het straks nog even op me high-end game pc.
Gisteren al Bazzite op de msi pc gezet. ( moet er vooral nog even aan wennen en zien of ik wel de goede keuze heb gemaakt.
Had ook popos of CachyOS kunnen worden.

Ben er nog niet uit.. Moet zien met welke dingen ik vast loop op welke distro, en welke het beste voor mijn gebruik aansluit.

Waarom is het Mac OS op Steam zo klein, is daar een reden voor?
Omdat je dan een beperkte game bibliotheek hebt, het aantal games dat compatibel is met MacOS is nog flink kleiner dan het aandeel dat op Linux werkt.

Buiten de Steam Deck om valt mij tegen dat het aandeel van Linux niet harder groeit.
Linux groeit nergens hard omdat de massa het niet omarmt, dat heeft vooral te maken met de totale versplintering van het Linux aanbod waardoor het niet werkbaar is voor grote softwareontwikkelaars die er dus ook geen brood in zien.
Dit probleem wordt ook alleen maar groter want elk jaar komen er wel een paar clubjes nerds bij met hun eigen bijzondere en "beste" distro voor een specifiek doel of specifieke doelgroep.
Gebruikers die daar in meegaan en allemaal in hun eigen kleine bubbeltje gaan zitten bewijzen het concept van Linux als meetellende en concurrerende desktopomgeving geen dienst.
Om hier verandering in te brengen zouden de huidige Linux gebruikers massaal voor hooguit enkele distro's moeten kiezen en de rest links laten liggen, maar ik vrees dat ik dat niet meer mee gaat maken. ;)

Om hier verandering in te brengen zouden de huidige Linux gebruikers massaal voor hooguit enkele distro's moeten kiezen en de rest links laten liggen, maar ik vrees dat ik dat niet meer mee gaat maken. ;)

Of je werkt als game ontwikkelaar alleen aan 1 gaming OS... Bazzite, of SteamOS.... En laat de rest (alle andere 80.000 Linux varianten) gewoon voor wat het is.
En voor de rest lekker dualbooten als je zonodig Ubuntu, Arch of whatever wilt gebruiken.

Of je werkt als game ontwikkelaar alleen aan 1 gaming OS... Bazzite, of SteamOS.... En laat de rest (alle andere 80.000 Linux varianten) gewoon voor wat het is.
En voor de rest lekker dualbooten als je zonodig Ubuntu, Arch of whatever wilt gebruiken.
Een goede concurrerende Linux desktop gaat natuurlijk net als Windows en MacOS over meer dan alleen gamen, er moet op veel meer gebieden een inhaalslag worden gemaakt qua software en ondersteuning.
Eerlijk gezegd zie ik het voor gamen nog wel eerder goed komen, Valve heeft alle middelen om van SteamOS een succes te maken waarbij ik denk dat ze met een Steam Console voor bij de tv een grote slag zouden kunnen slaan, ikzelf zou in ieder geval vooraan staan bij een pre-order. ;)

Een goede concurrerende Linux desktop gaat natuurlijk net als Windows en MacOS over meer dan alleen gamen

De andere taken kun je ook prima doen met een Bazzite of SteamOS...
Iemand zal de kar moeten trekken.
Een Bazzite installeren en gamen is geregeld in 15 minuten. waar het bij elk ander OS een uitzoekwerk is.
Arch is voor beginners ook zeker geen aanrader omdat je bij installatie meteen een commandline in je gezicht gedrukt wordt. En dat is niet wat een beginner verwacht, die wil gewoon doorklikken, niet gissen naar wat hij moet doen in die commandline.
Bij een Bazzite is het gaming gedeelte bijna vrijwel meteen ingericht. Een tekstverwerker (office) erop, videobewerking, streaming services en de gemiddelde gebruiker kan ermee verder.

De andere taken kun je ook prima doen met een Bazzite of SteamOS...
Iemand zal de kar moeten trekken.
Een Bazzite installeren en gamen is geregeld in 15 minuten. waar het bij elk ander OS een uitzoekwerk is.
Arch is voor beginners ook zeker geen aanrader omdat je bij installatie meteen een commandline in je gezicht gedrukt wordt. En dat is niet wat een beginner verwacht, die wil gewoon doorklikken, niet gissen naar wat hij moet doen in die commandline.
Bij een Bazzite is het gaming gedeelte bijna vrijwel meteen ingericht. Een tekstverwerker (office) erop, videobewerking, streaming services en de gemiddelde gebruiker kan ermee verder.
Ik heb zelf geen distro voorkeur in dit geval als het er maar één wordt, al maak ik me daar geen illusies over.
Je bevestigd hier in 2 reacties wel mijn verhaal, vanuit je eigen bubbel ("gaming" een minderheid van het totale desktop gebruik) promoot je jouw favoriete distro als de oplossing.
Dat is exact wat je in elk Linuxtopic en op elk forum tegen komt, mensen die vanuit het eigen perspectief "hun" distro als de heilige graal komen pluggen, de eenheid die nodig is om van Linux een significante speler in de desktopmarkt te maken gaat er dus nooit komen.

Mijn persoonlijke voorkeur bij elk OS is een zo kaal mogelijke basis versie die je dan naar eigen behoefte aan zou moeten kunnen vullen met modules/pakketten die eenvoudig te installeren zijn om op die manier je eigen gaming, office, server of mediacenter pc samen te stellen.
Mij stoort het b.v. al dat ik bij vrijwel elke Linux distro tegen wil en dank LiebreOffice geleverd krijg, op b.v. een mediacenter is het bloatware die nutteloos resorses verbruikt.
Het eventuele argument dat je ook kan verwijderen wat je niet gebruikt vind ik niet opgaan want iedereen die een beetje thuis is in software weet dat verwijderen slechts zelden voor 100% gebeurt dus van een schone installatie is dan geen sprake meer.

Maar goed, ik blijf dus dromen in de wetenschap dat ik het ideale OS nooit ga vinden en bloatware onvermijdelijk is. ;)

Je bevestigd hier in 2 reacties wel mijn verhaal, vanuit je eigen bubbel ("gaming" een minderheid van het totale desktop gebruik) promoot je jouw favoriete distro als de oplossing.
Dat is exact wat je in elk Linuxtopic en op elk forum tegen komt, mensen die vanuit het eigen perspectief "hun" distro als de heilige graal komen pluggen,

Onzin en dat weet jij net zo goed.
Ik heb Debian, Ubuntu, Kubuntu, Mint, ZorinOS, Fedora en nog een paar anderen geprobeerd.

Alleen is Bazzite wel de enige die out of the box geen gekut heeft met video drivers. Elke andere distro waar ik vervolgens Steam nog op moest installeren, liet games nog niet werken. Ook niet na instellen van Proton, Wine of wat dan ook.

M.i is Bazzite/SteamOS de enige die zich voor gamers inzetten. Elk ander stukje software werkt sowieso wel op elk (andere) distro.

Je wilt uiteindelijk klanten lokken naar je OS. En qua gebruiksvriendelijkheid is bijv Arch dat zeker niet, en eerder voor de doorgewinterde Linux Nerds.
Zelfde als al die mensen die "sneller" werken met de commandline. Totaal niet interessant voor de gemiddelde gamer en/of gebruiker die gewoon wil browsen, een briefje wil typen of zijn mail wil checken.

Laatst bewerkt:
Je wilt uiteindelijk klanten lokken naar je OS
Ik heb geen "eigen" OS en ik heb ook geen enkel OS bij naam genoemd, als je dus met volslagen uit de lucht gegrepen onzin gaat beginnen houdt elke vorm van discussie wat mij betreft op.

Ik heb geen "eigen" OS en ik heb ook geen enkel OS bij naam genoemd, als je dus met volslagen uit de lucht gegrepen onzin gaat beginnen houdt elke vorm van discussie wat mij betreft op.

Ik heb het niet over jou, maar over de (Linux) OS ontwikkelaars....

Maargoed, einde discussie, prima!

En als laatste toevoeging:
Ik had ook geen voorkeur voor een OS.

Maar na meerdere totale systeemcrashes op Ubuntu en zijn directe varianten wil ik die niet meer.
Zorin OS werkte ook prima, allen was dtrippele monitor daar op v16 nog niet optimaal. Moest je handmatig toevoegen.
Debian ooket plezier gebruikt, maar als het qua hardware support mijn wifi/Lan na 7 maanden nog niet support, houdt dat natuurlijk ook op.

En toen kwam ik op Manjaro, en Arch, en kwam er bij die 2 achter dat ik het kut vond, en de laatste niet gebruikersvriendelijk.
Totdat ik dus terecht kwam bij huidig OS, wat meteen goed werkte in alle opzichten.
En dat had ook een andere Distro kunnen zijn, als ze hun dingen op orde hadden gehad.

Het is jammer dat EA app nog niet goed werkt (BF V start bijv niet)
Maar dat is uiteindelijk niet mijn probleem, dan slaan we die games gewoon over.

Laatst bewerkt:
Omdat je dan een beperkte game bibliotheek hebt, het aantal games dat compatibel is met MacOS is nog flink kleiner dan het aandeel dat op Linux werkt.

Jammer is dat dan☹️.
Kostenoverweging vd game makers(?), want er zijn best veel mensen met een mac.
Zelf geen Steam account op mijn mac zoals ik al zei, maar eens proberen word best nieuwsgierig nu.
Mac was voor mij een hobby net als Linux voor naast Windows als het ware.
Maar nu ik een leuke iMac heb, gebruik ik die ook regelmatig om bij te leren hoe zaken zitten.
Want zo'n 5K Retina versie ziet er prachtig uit qua beeld.
Ten opzichte vd andere imac's/mac's die ik heb.
Ben een vreemde eend : Apple, Windows, Chrome Os, Linux enz....🤣😉😁.

Ik heb het niet over jou, maar over de (Linux) OS ontwikkelaars....
Ah op die fiets, voor OS ontwikkelaars in het algemeen is het helaas geen onzin, door het "je" voelde ik me nogal aangesproken...dat heb ik wel vaker.
Post automatically merged:

"Jammer is dat dan☹️.
Zelf geen Steam account op mijn mac zoals ik al zei, maar eens proberen word best nieuwsgierig nu."

@Black Eagle, Misschien gaat het wat meer komen nu want er is sinds kort een native Steam app voor Mac waardoor de Rosetta emulatiesoftware niet meer nodig is.
Helaas voor jou draait ook dit alleen met Apple silicon.

Laatst bewerkt:
Ik heb Debian, Ubuntu, Kubuntu, Mint, ZorinOS, Fedora en nog een paar anderen geprobeerd.
Dat is eigenlijk ook wel een beetje het probleem. Ik speel zelf ook met veel distro's. Puur omdat ik het leuk vindt.
Maar waar start je als gewone gebruiker? Er komen echt vele antwoorden op je af. Daar hebben Windows en Mac het voordeel van de duidelijkheid, er is slechts 1 OS.
Eigenlijk zou de distro niets mogen uitmaken. Het zou perfect kunnen werken met Flatpak op elke distro als daar de nodige schouders onder worden gestoken.

Mac gebruikers zijn al een relatief klein deel van de pc-gebruikers. De groep die gamed is dan nog eens een stuk kleiner.
Maar ik moet wel zeggen dat games zeer goed werken met de Gaming Porting Toolkit van Apple (gebaseerd op Wine/Crossover). Werkt echt heel netjes.
Als daar ook wat tijd en moeite in gestoken wordt door ontwikkelaars zouden deze zelfs voor een Windows game een Mac installer/wrapper mee kunnen leveren en vele games zouden netjes werken (draai zelf Diablo IV op deze manier, werkt top).

Ah op die fiets, voor OS ontwikkelaars in het algemeen is het helaas geen onzin, door het "je" voelde ik me nogal aangesproken...dat heb ik wel vaker.

"Jammer is dat dan☹️.
Zelf geen Steam account op mijn mac zoals ik al zei, maar eens proberen word best nieuwsgierig nu."

@Black Eagle, Misschien gaat het wat meer komen nu want er is sinds kort een native Steam app voor Mac waardoor de Rosetta emulatiesoftware niet meer nodig is.
Dan is dualboot uiteraard gewoon een optie met een Intel-Mac. Of Wine

"Jammer is dat dan☹️.

Jammer thnx voor jou reactie Xander

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh