[Verzamelthread] Algemene Linux ERVARINGEN topic. (alleen je ervaring hier posten)

HallometRobin

Kenner
Thread Starter
Lid geworden
apr 16, 2024
Berichten
854
Heb je een distro uit geprobeerd, en liep je tegen een muur.. Of heb je het gouden ei gevonden..
Hier kan je alleen je ervaringen met linux distros kwijt.

Topic is aangemaakt om ervaringen met andere mensen kunnen delen.. Zelfde als je een review zou schrijven over een bepaald product van wat je er van vond.
 
Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
In de basis zoek ik mijn OS uit op basis van de desktop environment. KDE sluit daar voor mij het beste op aan, als jarenlang Windows gebruiker (vanaf 3.11)
Daarin vind ik de opbouw van het "startmenu" het fijnste

Ubuntu: Zou in principe een fijn OS moeten zijn. In de tijd dat ik het heb gebruikt (+/- 5 jaar gelden) toch regelmatig systeemcrashes gehad waardoor ik het systeem weer opnieuw moest installeren. Als (toen) beginnend gebruiker installeer je ook maar gewoon de aangeboden updates. En ik weet niet of daar de fout ooit is ontstaan, maar op een gegeven moment was ik daar wel klaar mee. Verder bind ik de basic Ubuntu met de werkbalk links ook niet fijn werken

Linux Mint: Ook maar kort gebruikt. Zelfde problemen met updates etc. na een paar rondes met updates crashes van het systeem waardoor het systeem als beginner niet meer te benaderen was.
De UI hiervan was ook niet helemaal mijn ding, ondanks dat het iets weg heeft van WinXP

Kubuntu: Ook dezelfde problemen met updates. systeemcrashes...
Kubuntu is Ubuntu met de KDE. Ik zou ook Kubuntu daarom verkiezen boven Ubuntu.

ZorinOS: een erg fijn OS. Niet voor de aller traagste systemen geschikt. Qua Desktop environment komt deze met KDE uit de andere distro's het meest overeen met Windows.
Eigenlijk altijd wel met plezier gebruikt totdat ik Debian tegenkwam. Versie 16 had nog geen multi monitor support van zichzelf. Deze heb ik handmatig moeten toevoegen. In versie 17 werkt het wel out of the box.
Ik zou Zorin OS op een gedeelde 2e plek zetten met Debian 12

Debian 12. Draait echt om stabiliteit. En als je het mij vraagt heeft dat zijn voor en nadelen. Debian install was niet stuk te krijgen....maar wat wil je als er naar verhouding minder updates komen voor (je) hardware.
Mijn setup met de 9800X3D komt uit oktober/november, en ik kocht deze in mei? En toen kon ik Debian er nog niet op krijgen (misschien met omwegen) omdat LAN/WiFi nog niet ondersteund werd. En ik heb geen idee of het nu inmiddels wel werkt. Ik werd bij de buren ook afgeblaft omdat ik om die reden een negatieve ervaring had met Debian.
"Ja Debian gaat voor stabiliteit"........
Dus je hardware moet eerst "retro" zijn voordat je support krijgt???? Je zou toch op zijn minst mogen verwachten dat dit ASAP geregeld is.....?

Bazzite: Voor mij momenteel de nr 1: Out of the box goede support, loopt niet mijlenver achter qua updates. Eerste OS wast bij mij zonder verder veel moeite games afspeelt zonder al te veel problemen.
Bij alle andere distro's waar ik het dan geprobeerd heb, kreeg ik of alleen geluid, of geen geluid...of kwam niet verder dan een intro...
Ik merk dat er veel tijd en energie is gestoken om het standaard te laten werken.
De belangrijkste onderdelen zitten erin...Steam, Heroic en Lutris.
Na installatie heb ik alleen mijn Steam username/PW hoeven invoeren en in Heroic mijn GoG moeten toevoegen waardoor alles met 1 klik geïnstalleerd word.
Ik denk dat het uiteindelijk met Bazzite of SteamOS wel helemaal goedkomt. Van wat ik tot nu toe getest heb, werkt 90-95% van de games gewoon. Online, Anti-Cheat en EA games vormen nog een struikelblok. Maar dat neem ik voor lief. Aan die elementen de vraag om hun medewerking te verlenen, anders mogen ze wat mij betreft hun games ergens steken waar de zon niet schijnt.....
 
Ik denk dat ik verlopig wel bij CachyOS blijf.(heb nog wel veel te leren, zie hier wel het meeste potentie in) Heb dit momenteel op de woonkamer pc staan.. Bevalt opzicht prima. Is een beetje het zelfde idee als Manjaro, wat ik eerder ook wel een leuk linux os vond.
Alleen CachyOS is wel wat laagdrempeliger voor de meer beginner.. Zag ook dat ze WIKI pagina hebben waar veel info te vinden is. Vriendelijker was ook dat het OS de voorkeurs taal gebruikt die de gebruiker ook gebruikt.. Normaal word je direct dood gegooit met Engels.. En nou kan het ook prima in het Nederlands. De installatie process lijkt korter te zijn dan die van Nobara.
Vind het voor algemeen PC gebruik wat beter dan bazzite.

Gebruik zelf hier KDE plasma.. Leek mij de meeste overzichtelijk desktop om te gebruiken.
 
Vind het voor algemeen PC gebruik wat beter dan bazzite.

Makkelijker dan Bazzite gaat het gemiddeld genomen "voor algemeen gebruik" niet worden. zeker als beginner.
Internet, office, gaming, videobewerking werkt allemaal gewoon zonder teveel gedoe via de terminal. Dat wil de gemiddelde gebruiker in Windows ook niet gebruiken.
AIO Printers installeren ook geen problemen mee.

SteamOS zou een 2de kunnen zijn (zelf geen ervaring mee) Maar met de andere mag je zelf aan de slag, waar het bij Bazzite gewoon redelijk out of the box werkt, of binnen 2 minuten geïnstalleerd is met behulp van bijvoorbeeld flathub/pak..
Dat is dan even eenmalig 3/4 regels invoeren (copy/paste) in de terminal.
Daarna heb ik de terminal nog niet weer nodig gehad.
 
Moet zeggen dat Cachy OS best wel goed draait (ook met updaten) Snap dat de konsole - terminal (noem het eigenlijk toch konsole, want TTY is eigenlijk terminal)
Gebruik voor het update `Topgrade` en die draai is naast de Cachy updater.. Als de machine langere tijd niet geupdate heeft gebruik ik de cachy os updater.
Als er iets mis gaat dan maar via de konsole. Soms moet je de servers / data refreshen om dan weer de juiste data binnen te halen.
Error hou ik bij met een TXT filetje waar ik alle problemen in copy - paste.
Ik weet wel dat ik als nou *.Pacnew files krijg dit op kan lossen met de etc-update.
Als er ongeldige keys zijn je de arch-keyring moet updaten.
De rest van de updates laat ik over aan Topgrade. Die ziet precies wat er moet gebeuren... Eerst installatie had ik op een ext 4 partitie gezet met systemd. Maar toen dat door onervarenheid heel cachyos in de soep is gelopen daarna maar met een nieuwe install op btrfs en limine ben overgestapt.
Ik vind het handmatig verwerken wel fijn op dat OS.. Omdat je eigenlijk alles zelf de controle hebt. Daarnaast heb je iedere dag / halve dag wel updates die binnen komen. Wel fijn die rolling releases, omdat je nooit achter loopt met een nieuwe versie. Draai overigens ook KDE.. Sprak mij ook het meeste aan.
Konsole gebruik is overigens NIET moeilijk... Het is meer OMDAT je het NIET weet.(je kent ook de command lines niet) En er geen ervaring mee hebt.. Maar je kan het goed oppakken door het te leren.. Veel te gebruiken.. Test opstelling maken en wat gaan uitproberen. Kijken wat waar voor dient.
Voordeel van CachyOS is wel eigen REPO, Gebruik van AUR, en daarnaast Flatpacks via Discover.


En Nobara op de andere pc gezet. (had eerder bazzite op staan) Ga Bazzite nog wel een keer proberen. Maar denk dat het niks voor mij is. Ik vind het fijner om de vrijheid te hebben om de konsole te hebben omdat het een hele krachtig tool is. Uiteraard ook hier KDE.. Het lijkt wel of dat er minder moeite in de KDE versie is gestoken.. Komt een beetje over dat de weg werker nog steeds aan de weg aan het werken is.
Introductie en uitleg en wikipedia is bij CachyOS echt een heel stuk beter. Ook het het Hello scherm is in Nobara erg beperkt. Enigste tool die ik echt super handig vond is om de video en audio codecs los te installeren. De ingebouwde DNF package manager tool ben ik niet heel echt kapot vind.. OS is volgens mij wel een rolling release met updates.. Alleen Updates zijn in dit OS wel erg schaars en blijkbaar niet iedere dag als op Arch linux. Wat mij wel opviel is dat de Font in de konsole anders was bij Nobara tegenover CachyOS.
(heb momenteel hier gevonden dat het meeste via Flatpacks gaan.) (Flatpacks wel een leuke add-on). Maar prefereer liever dan een eigen repo database wat cachys os heeft. En de rest van de package extern zoeken.


Deze video geeft al aan, waarom je niet zo kapot moet zijn van Ubuntu. (het probleem is denk ik vooral dat ze liefst hun eigen weg in slaan met bijvoorbeeld Snap) die niet iedere ubuntu gebaseerde distro daar gebruik van wilt maken. (het is zeg maar een chaos bij Ubuntu.

 
Laatst bewerkt:
Ga Bazzite nog wel een keer proberen. Maar denk dat het niks voor mij is. Ik vind het fijner om de vrijheid te hebben om de konsole te hebben omdat het een hele krachtig tool is.

Er zit volgens mij standaard Ptyxis in. Maar dan installeer je toch KDE Konsole?


Zelf heb ik tot nu toe de beste ervaringen met Bazzite. Nog geen Linux versie gehad tot nu toe die zo stabiel bleef na allerlei updates + dat alles eigenlijk zo goed als voor geïnstalleerd is. Debian was wat betreft de enige andere goede keuze, maar die loopt hopeloos achter.
 
Laatst bewerkt:
Hoe het momenteel gaat met CachyOS..
Ik lijkt net een heel klein poppetje in een zee van duizenden kilometers diep.
Als beginner is het echt heel veel info.. Sommige dingen heb ik wel wat beter geleerd (wat ik wellicht eerst niet wist)
Dan zit ik als beginner misschien niet eens aan de 0.9 % wellicht. Van wat ik nu weet.
En het duurt echt heel erg lang om veel op te pakken.
Maar mooiste is dat veel simpelere ding vrij snel op te pakken zijn.. En het schaalt echt van heel simpel tot heel moeilijk.
Had ik wellicht beter een ubuntu kunnen installeren? Ik denk niet echt dat het iets gaat uithalen of ik iets wel beter kan of niet. Aangezien de package managers heel verschillend zijn van elkaar.
Ik dacht meer, doe het moeilijker wel eerst, kan het makkelijker altijd nog mee vallen. Als je het andersom moet leren is het denk ik veel lastiger.
Ik zit op cachyos omdat er veel informatie best snel te vinden is, ook is niet altijd het antwoord te vinden dan waar je naar zoekt. Maar als je via Arch linux zoekt kom je vaak weer iets verder.
Heb het geluk dat ik een beetje weet hoe het systeem werkt. En dat is echt maar een heel klein beetje.
Het draait momenteel verder nog goed, terwijl de eerste keer volledig fout ging. Ik probeer ook zo min mogelijk uit de AUR te halen. Kijk eerst of dat de pakketten te verkrijgen zijn in cachys eigen repo.
En soms een Flatpak installeren.

Het systeem voelt wel meer vrijheid om dingen te kunnen doen. Maar minder vrij omdat kennis nog beperkt is.
Zie me zelf ook geen plain Arch instaleren.. Daar heb je echter een zee meer kennis voor nodig.
Ik blijf wel op cachy omdat het me recente hardware beter ondersteunt. Windows komt niet meer op dit systeem (woonkamer) Vind dat je voor al je hardware drivers moeten vinden, tijd rovend werk.
Terwijl bij nieuwe kernels bijna alles daarin zit... Voordeel is dat ik dan ook geen drivers meer hoeft te backuppen wat ik op windows nog wel eens deed.
Daarnaast is het gratis, minder gezeur dat er met een update weer iets fout gaat, of spyware troep via windows update moet installeren. En nieuwe versie is makkelijk weer op USB te zetten.
Software wise rolling lease.. Dus nooit in 1 keer weer switch van OS.. Maar gewoon lekker door gaan waarop je al bezig was.
Alleen de leerweg is echt tergent lang.. (binnen 1 jaar leer je het gewoon niet)

Programmeren ga ik niet doen.
Wil wel de PGKbuild leren, want dat snap ik nog niet helemaal.

(downloaden , clonen, en uitpakken lukt nog wel, maar package build maken (of compilen) geen idee hoe dat werkt.
Belangrijkste voor mij is dat ik hier gewoon me dagelijkse dingen erop kan doen.
(van windows weet ik overigens ook niet alles van) al was alles vroeger met MS-dos en windows 3.1 / 3.11 een heel stuk makkelijker.)

CP, en RM gebruik ik eigenlijk niet. (veel kan ook gewoon via dolphin folder beheer gedaan worden) En daardoor voelt de terminal voor mij minder belangrijk.

Dingen die ik wel begrijp zijn:

ls (niet alle syntaxen gebruik ik er van) maar dan zit ik voor ls -l kiezen.
pwd is mij bekend.
sudo is natuurlijk het makkelijkste.
Geleerd via terminmaal of je Root user bent of normale user.

Weet wat root / boot is.
Snap het overzicht van de storage drive en bijhorende partities.
chroot heb ik wel eens gebruikt.
Which command (duidelijk) ook niet heel moeilijk)

Verder via de terminal in fish.

systemctl bekend.
su (super user ook bekend mee nou)
etc-update (meer bekend mee) wist eerst niet wat het was)
alsa-mixer.

Voor updates gebruik ik de cachy-updater. (gewoon simpel om te zien wat er te updaten is en het via vragen afgehandeld word.) weet ook ongeveer hoe dat werkt)
als er heel veel belangrijke updates zijn dan kijk ik vaker eerst wat de cachy-update mij aanbied). Sluit ik dit af.. Ga ik door via de terminal met ` Topgrade`.
Heb het zo ingesteld dat het al me updates controleert en ook installeert. En de dingen die er aangepast moeten worden doet dat programma ook.
Hoef daar zelf zo min mogelijk aan te rommelen.

sudo pacman -Syu, sudo pacman -Syy, sudo pacman -Scc of -Syyu zijn me inmiddels wel in me hoofdje.

ook wel een sudo pacman -R of -Rsn moeten doen.

poweroff en shutdown zijn me bekend. ( al is het volgens mij beter via de normale button links onder af te sluiten, aangezien via de terminal instant eigenlijk is) misschien niet zo goed voor je data.
exit ook bekend.

q voor quit dat je soms nodig hebt.

of ctrl + Q

nano editor is mij redelijk bekend. Al heb ik Vim nog te weinig gebruikt.

Weten dat ergens op een vraag het antwoord vaak J/n staat dat je met enter gewoon Ja bevestig word zonder die J te hoeven in te typen. Denk dat dit ook voor j / N geld.

Mkdir bekend mee.

Touch geleerd. Maar zal ik denk ik zelf amper nodig hebben.

Weet ook een beetje wat die pipe | doet. Maar echt zelf gebruik van maken nog niet.

cd was makkelijk aangezien ms-dos dit ook gebruikt.

Tilde bekend als home folder.

cat beetje bekend mee (om alleen info in file te kunnen zien) (doe eigenlijk zelf geen of amper file editting, daarom eigenlijk amper nodig gehad)

permissions, weet ik nou een klein beetje meer van.. (denk dat je zoiets meer en vaker gebruikt in een server omgeving en als desktop gebruiker maar misschien een enkele keer.
het is meer momenteel eraan wennen hoe het werkt.
 
Laatst bewerkt:
TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..


Terug
Bovenaan Onderaan refresh