Windows 11-beveiligingsupdate zorgt mogelijk voor problemen met SSD's en HDD's

Lid geworden
mrt 6, 2017
Afgelopen heeft Microsoft met KB5063878 zijn nieuwste beveiligingsupdate uitgebracht voor Windows 11 24H2. Zoals helaas vaker het geval is, lijkt ook deze patch problemen te vertonen. Zo klagen gebruikers over ssd's en hdd's die in bepaalde gevallen niet meer gedetecteerd worden na het toepassen van de update. ... verder lezen

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Tja, nooit de updates direct installeren.
Maarja, effect zie je dus meteen.
Snap als je er geen verstand van hebt en uitzonderingen daar gelaten.
Maar hele volksstammen hebben het op automatisch staan.

Ik had hem per ongeluk geïnstalleerd (meestal wacht ik een paar weken, maar deze keer had ik per ongeluk op de pop-up geklikt voor de update :grrr:) en op mijn Samsung 970 Pro had ik ook problemen.
Hele drive was niet meer te lezen alles was in "RAW" i.p.v. NTFS. Uiteindelijk met veel moeite het weer kunnen verhelpen, maar kostte me wel een paar uur.

Ik ben in het proces om mijn systeem over te zetten naar Linux, daar ik nagenoeg geen programma's gebruik/ games speel die daar onder zullen lijden.
Als het me niet gelukt was om de drive te herstellen was ik sowieso maar direct overgestapt, nu neem ik nog wat tijd om mijn Linux-installatie op mijn laptop te testen voordat ik overga.
Sowieso houd ik ook nog wel een W11 ssd om van te kunnen booten, maar ik hoop die toch zelden nodig te gaan hebben.

Ik had hem per ongeluk geïnstalleerd (meestal wacht ik een paar weken, maar deze keer had ik per ongeluk op de pop-up geklikt voor de update :grrr:) en op mijn Samsung 970 Pro had ik ook problemen.
Hele drive was niet meer te lezen alles was in "RAW" i.p.v. NTFS. Uiteindelijk met veel moeite het weer kunnen verhelpen, maar kostte me wel een paar uur.

Ik ben in het proces om mijn systeem over te zetten naar Linux, daar ik nagenoeg geen programma's gebruik/ games speel die daar onder zullen lijden.
Als het me niet gelukt was om de drive te herstellen was ik sowieso maar direct overgestapt, nu neem ik nog wat tijd om mijn Linux-installatie op mijn laptop te testen voordat ik overga.
Sowieso houd ik ook nog wel een W11 ssd om van te kunnen booten, maar ik hoop die toch zelden nodig te gaan hebben.
Wat heb je gedaan om het weer goed te krijgen?
Btw mooi dat het weer werkt.

Wat heb je gedaan om het weer goed te krijgen?
Btw mooi dat het weer werkt.
Door middel van een installatiemedium (usb-drive met W11) opgestart. Deze kon niks repareren en vond de schijf in zijn geheel niet. Wel kon ik de verschillende partities op de schijf zien allemaal RAW ( hoe ik niet de schijf maar wel de partities kan zien is mij een raadsel, maar goed).

Ik kon de boot partitie opnieuw formatteren naar NTFS, al deed dat voor de rest niet direct iets. Opnieuw opstarten daarna leverde gewoon dezelfde situatie op. Wat me wel opviel is dat de andere partities na het formateren even werden herkend als ook NTFS-partities, al was dat weer weg na een restart.

Na de boot partitie nogmaals geformateerd te hebben kon ik terug de recovery van de W11-USB in gaan en daar kiezen voor het terugdraaien van de laatste security en feature updates. Dat lijkt uiteindelijk te hebben gewerkt, want na een herstart kwam ik direct weer terug in Windows. Overigens was de SSD wel zichtbaar in de BIOS en werd deze ook als valide start-up medium herkend, dus het probleem leek echt in Windows te zitten, maar niet in de boot partitie zelf, aangezien dan het formatteren van de boot partitie het probleem zou moeten hebben verholpen.

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh