QNAP QSW-L3208-2C6T Review. Een 10-gigabitswitch voor wie grip wil op zijn netwerk

Lid geworden
mrt 6, 2017
QNAP is niet alleen een fabrikant van nas-apparatuur, Het bedrijf levert ook netwerkapparatuur zoals switches. In deze review bekijken we een van de nieuwste modellen van het merk. Het is de QSW-L3208-2C6T, een switch met acht 10 gigabitpoorten. Een interessante keuze voor wie een modern netwerk wil opzetten. ... verder lezen

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Leuke switch, maar mocht hij goedkoper zijn zou het beter zin lijkt me. Als ik vergelijk met de agregation switch van Ubiquiti welke list prijs € 290 kost en welke geluidsloos werkt. Uiteraard heb je dan wel enkel SFP+ poorten en misschien zit hem net daar de meerprijs van de QNAP. Ik vermoed ook dat het management van de QNAP een layer 3 is? terwijl de Ubiquiti slechts een layer 2 managed switch is.
In elk geval leuke switch ;) (Ik kocht een managed 10Gb switch op Alix.. voor net geen 100€ met 8 SFP+ poorten, vermits ik dat net nodig had maar zodra ik kan komt er een agregation van Ubiquiti in in plaats van die goedkope switch, qua management is dat net iets makkelijker met 1 console tegenover een aparte voor elke switch).

SFP is veel goedkoper om te maken, kijk maar eens op die website die je noemt. Ook kost de omzetting naar RJ45 best wat warmte daarom is het actief gekoeld.

SFP is veel goedkoper om te maken, kijk maar eens op die website die je noemt. Ook kost de omzetting naar RJ45 best wat warmte daarom is het actief gekoeld.
Klopt helemaal, en dat verklaart ook het verschil in prijs tussen Ubiquiti en deze QNAP.
Ik vind het wel een interessante switch als je van je SFP+ backbone naar "gewone" RJ45 10Gb wil gaan. Ik heb het voornamelijk voor mijn servers en die heb ik allemaal met SFP+ kaarten uitgerust en dan DAC's gebruikt, de meeste op koper maar heb er ook een langere op fiber.
En ja het is overshoot maar het zo leuk om te experimenteren ;)

Beetje off topic misschien, maar ik heb met de verhuizing m'n huis volgelegd met Cat6A kabels. Had ik beter SFP+ kabels neer moeten leggen?

Het grootste nadeel van 10 gigabit netwerkapparatuur is de warmte ontwikkeling. Jammer dat dit in de test niet is meegenomen.
En het ontbreken van power over internet is een nadeel voor mij.

Het grootste nadeel van 10 gigabit netwerkapparatuur is de warmte ontwikkeling. Jammer dat dit in de test niet is meegenomen.

Dat staat in de tekst. De warmte valt mee: maximaal 30W, en hij heeft actieve koeling. Die koeling kun je horen als hij echt te warm wordt of opstart.

Ik heb het 3x gelezen en gezocht met Ctrl+f op "De warmte valt mee:" maar kan niks vinden in de review :geek:

Nee geen switch voor mij betreffende als die gebruikt word als main switch te weinig poorten.
Voor mij minimaal 16 poorten of meer.
Als mini switch heeft die net weer teveel poorten voor mij.
En de prijs als mini switch weer te duur.

Maar kan een mooie switch zijn voor iemand als het qua poorten genoeg is.

Edit zie nu pas dat alle poorten 10 gigabit zijn, vandaar de prijs.
Dacht al wat is die hoog.

Beetje off topic misschien, maar ik heb met de verhuizing m'n huis volgelegd met Cat6A kabels. Had ik beter SFP+ kabels neer moeten leggen?
Niet echt, met Cat6A kan je tot 10Gb gaan (mits de lengte niet langer is dan 30m geloof ik). SFP+ kabel is dan DAC koper wat je bedoeld? Want ik denk dat als je daar langer dan 5m gaat het best fiber is :)
Het juiste antwoord dan is dat je je huis beter had volgelegd met fiber :p

Waarom.zou dat een probleem zijn de warmte ontwikkeling?
Bij goede koeling lijkt me dat geen probleem?

Tja als ie in de meterkast zit heb je niet echt geweldige koeling natuurlijk. Ik denk ook wel dat het zal meevallen eerlijk gezegd vermits er een ventilator(tje) in zit. Het spul dat je koopt op Alix.. daarintegen wordt ontiegelijk warm en er zit dan zelfs geen ventilator op of aan.. Zeker voor die kleine kastjes kan dat een issue zijn. Vandaar als goedkope oplossing kan je er zeker kopen maar voor een goede stabiele installatie ga ik dan toch weer kijken naar QNAP en nu naar Ubiquiti omdat dat mooi integreert.

Idd bij .... switches snap ik hem.
In de meterkast moet het ook geen probleem zijn, dan heb je de meterkast gewoon niet voor elkaar.
Tja ga je alles achter een dichte deur proppen is gewoon vragen om problemen.
Zolang het een combi is van een goed merk en bv een klein rooster in je deur met een fan erachter dan komt het wel goed.

Idd bij .... switches snap ik hem.
In de meterkast moet het ook geen probleem zijn, dan heb je de meterkast gewoon niet voor elkaar.
Tja ga je alles achter een dichte deur proppen is gewoon vragen om problemen.
Zolang het een combi is van een goed merk en bv een klein rooster in je deur met een fan erachter dan komt het wel goed.
OF je doet het gewoon goed en gebruikt een data rack (kan een kleintje zijn, hoeft geen 48U te zijn) en stopt in de bovenkant een ventilator 8-)

OF je doet het gewoon goed en gebruikt een data rack (kan een kleintje zijn, hoeft geen 48U te zijn) en stopt in de bovenkant een ventilator 8-)
Idd, maar de oplossing wat ik zei was ivm met een meterkast.
Niet in alle gevallen past een rack.
In mijn geval past er geen eens een rack.
Tis een ..... meterkast.
Zelfs geen ruimte voor schappen tis een zeer smalle deur, iets vd helft van een normale deur.
Bij mij komt het internet btw in de woonkamer binnen.
Maar als je geluk hebt is het een volle deur breed, alleen kan je dan nog zitten met hoe diep is het.
Maarja overal is een oplossing voor en heb heel aparte en mooie oplossingen gezien.

Idd, maar de oplossing wat ik zei was ivm met een meterkast.
Niet in alle gevallen past een rack.
In mijn geval past er geen eens een rack.
Tis een ..... meterkast.
Zelfs geen ruimte voor schappen tis een zeer smalle deur, iets vd helft van een normale deur.
Bij mij komt het internet btw in de woonkamer binnen.
Maar als je geluk hebt is het een volle deur breed, alleen kan je dan nog zitten met hoe diep is het.
Maarja overal is een oplossing voor en heb heel aparte en mooie oplossingen gezien.
Ik bedoelde dan meer in een aparte kamer en idd niet in de meterkast ;)
Ik heb mijn standaard bekabeling ook in de "meterkast" aankomen, maar heb dan maar extra bekabeling gelegd in mijn hobbykamer en dan alle switching daar in een kleine data kast gestoken en daarond al mijn servers gezet. Zal er even een fototje van posten, dit was hoe het er begin dit jaar uit zag, maar ben de storage wat aan het consolideren zoals dat heet ;)
De bekabeling bovenaan moet ook nog verder in orde gebracht worden met een nieuwe switch zodat alles er mooi in past en toch minder warmte opwekt. (dit gaat waarschijnlijk de Ubiquiti Pro Max 48 worden welke genoeg poorten van alles heeft, samen met de Aggregation voor de SFP 10G connecties (vermits de 4 van de Pro Max niet voldoende zijn). De QNAP die ik dan heb verhuis ik dan naar de meterkast om daar 2.5Gb mogelijk te maken.

Bijlagen

• 20250119_173750909_iOS.jpg
    20250119_173750909_iOS.jpg
    365.4 KB · Weergaven: 83
Ik bedoelde dan meer in een aparte kamer en idd niet in de meterkast ;)
Ik heb mijn standaard bekabeling ook in de "meterkast" aankomen, maar heb dan maar extra bekabeling gelegd in mijn hobbykamer en dan alle switching daar in een kleine data kast gestoken en daarond al mijn servers gezet. Zal er even een fototje van posten, dit was hoe het er begin dit jaar uit zag, maar ben de storage wat aan het consolideren zoals dat heet ;)
De bekabeling bovenaan moet ook nog verder in orde gebracht worden met een nieuwe switch zodat alles er mooi in past en toch minder warmte opwekt. (dit gaat waarschijnlijk de Ubiquiti Pro Max 48 worden welke genoeg poorten van alles heeft, samen met de Aggregation voor de SFP 10G connecties (vermits de 4 van de Pro Max niet voldoende zijn). De QNAP die ik dan heb verhuis ik dan naar de meterkast om daar 2.5Gb mogelijk te maken.
Jup ik zie het al op de foto al net zo erg als ik🤣🤣🤣.

Jup ik zie het al op de foto al net zo erg als ik🤣🤣🤣.
Lol, zo gek als een deur zou ik zeggen :LOL:
Maar er wordt aan gewerkt (de rek, niet de gek)

Op mijn kantoor is alles CAT6A en heeft alles 10 gigabit wat 10 gigabit kan. Heb verschillende switches waaronder een ‘dikke’ Cisco en die is niet erg stil.

Omdat de switch hogere snelheden/data moet verwerken wordt de switch warmer dan een 1gb switch. Het hoeft geen probleem te zijn, echter weten is meten.
Post automatically merged:

@GJanssen leuke setup ! De stroomrekening zal echter wel oplopen...

Omdat de switch hogere snelheden/data moet verwerken wordt de switch warmer dan een 1gb switch. Het hoeft geen probleem te zijn, echter weten is meten.
Hij staat al een week data te pompen op acht poorten en verbruikt ongeveer 25W. De temperatuur is niet heel erg hoog en ja: hij staat in een geventileerde omgeving. Een 8 poort 1 gigabit switch verbruikt aanzienlijk minder. Hij heeft geen poe, als hij dat wel zou hebben dan zou het verbruik hoger zijn en de temperatuur ook.

Thanks, echter is dat een nadeel van alle 10GB netwerk apparatuur. Ik verwacht dat het onmogelijk is om dezelfde stroomverbruik te realiseren als bij een 1GB switch..

Thanks, echter is dat een nadeel van alle 10GB netwerk apparatuur. Ik verwacht dat het onmogelijk is om dezelfde stroomverbruik te realiseren als bij een 1GB switch..
Nee, dat kan niet. Een 10 gigpoort verbruikt grofweg 2,5W, als je een moderne zuinige hebt. Oudere switches zoals die Cisco die ik heb, verbruiken meer en moeten ook een actieve koeling hebben, ook omdat hier vaak oude asics in toegepast worden. Als je PoE toevoegt wordt het allemaal nog meer natuurlijk.

Ja, precies. Als laatste vraag @Frank Everaardt wanneer zie je echt voordeel voor een 10gb switch thuis? Als je een nas hebt met wd red harddisk dan is een 2.5 gb switch nog zinvol. Maar daarna is de HD toch de bottleneck (uit mijn hoofd). Dan zou je de nas vol moeten douwen met ssd's...

Ja, precies. Als laatste vraag @Frank Everaardt wanneer zie je echt voordeel voor een 10gb switch thuis? Als je een nas hebt met wd red harddisk dan is een 2.5 gb switch nog zinvol. Maar daarna is de HD toch de bottleneck (uit mijn hoofd). Dan zou je de nas vol moeten douwen met ssd's...
De nieuwe Hdd’s kunnen zo’n 280 MB/s halen en als je net als ik ssd’s inzet dan is het zinvol.

Gebruik je de ssd's voor caching voor het schrijven naar de HD. Dus dan is de ssd een snelle tijdelijke opslag .

Gebruik je de ssd's voor caching voor het schrijven naar de HD. Dus dan is de ssd een snelle tijdelijke opslag .
Nee, ik heb de testsoftware en back-ups van de games die ik gebruik op ssd staan in een nas en ook hangt er een snel wifi 7 en 6e netwerk waar tot 5gbit/s mogelijk is. De nas is gekoppeld met 10 gbit/s.

Aha dan is zo'n switch zeker interessant 👍. Ja wifi is tegenwoordig (al blijft het uiteraard achter lopen op kabels) ook bloed snel.

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh