MSI MAG X870E Tomahawk Max WiFi PZ Review. Een net moederbord met bekabeling aan de achterkant

Lid geworden
mrt 6, 2017
ATX-moederborden zien er al jaren grofweg hetzelfde uit. De belangrijkste verschillen met vroeger zijn dat er meer koelers op zijn te vinden en dat veel meer zaken worden geïntegreerd. MSI en Asus gaan mee in de trend dat systemen steeds vaker worden uitgerust met vensters en de looks van een bord dus belangrijker worden. Met Project Zero brengt MSI veel van de bekabeling van een bord naar de achterkant, waardoor je minder last hebt van kabelspaghetti in het zicht. ... verder lezen

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Een kwestie van smaak natuurlijk maar wat er nu aan de voor/bovenkant overblijft bij dit bord vindt ik er saai en niet bepaald aantrekkelijk uit zien.

Het enige nadeel is dat dit behoorlijk fragiel is met in elkaar zetten.

In combinatie met Corsair Icue Link (minimaal kabels) is het wel heel strak te maken.
De flatcable aan de meeste fans is me toch wel een doorn in het oog. Zoals ook de kabel aan de CPU koeler in de NZXT waarin dit mobo heeft gezeten.
Een ronde (4 aderige) kabel aan een fan lijkt alweer veel strakker

In combinatie met Corsair Icue Link (minimaal kabels) is het wel heel strak te maken.
De flatcable aan de meeste fans is me toch wel een doorn in het oog. Zoals ook de kabel aan de CPU koeler in de NZXT waarin dit mobo heeft gezeten.
Een ronde (4 aderige) kabel aan een fan lijkt alweer veel strakker
Volgende week gaan jullie een BTF-build op de site zien;-) en dit weekend een PZ-build

Dat valt heel erg mee als je een kast hebt die compatible is, met btf/pz dan is het naar mijn mening fijner werken dan met een klassiek moederbord.
Ik gok dat je dan inderdaad eerst het moederbord in de kast plaatst, alleen hem zo neerleggen is er niet echt bij of wel?

Dat kan wel, zo test ik die borden ook. Gewoon op een doos:) Maar zo assembleren en dan in de kast hijsen: dat kan niet.

Elk voordeel heb zijn nadeel, je krijgt er in ieder geval wel een strakkere build voor terug!

Dat is hier dus ook geen probleem. Net zo makkelijk of moeilijk als bij een gewoon moederbord.
Aaah dus de connnectoren voor stroom bieden genoeg hoogte/ruimte zodat bijvoorbeeld de fan pins niet beschadigd raken?
1764467190136.png

Dat valt heel erg mee als je een kast hebt die compatible is, met btf/pz dan is het naar mijn mening fijner werken dan met een klassiek moederbord.

Dat is ook meteen het nadeel als je ooit van plan bent om dat bord door te schuiven naar een andere build, die geen PZ borden ondersteunt.

Daar ben ik ook wel benieuwd naar.

De ATX 24 & 8 pins CPU ziujn vaak wel stugge kabels. Dan zou je wel wensen dat er een 90 graden hoek verloopstukje bijgeleverd is. Hetzelfde geld voor die aparte connector voor de front USB.
Bij een dual chamber behuizing zoals mijn Jonsbo TK-2 heb ik genoeg ruimte, maar mijn Corsair 3500X is achter de moederbordtray wel wat krapper.

maar dit lijkt voldoende te moeten zijn...

De kabels zijn voor mij vaak het probleem niet.

Wel die goedkope prut stekkers die zich al lastig laten monteren.. Omdat die k*t clip die aan de connector van het moederbord hangt dan ook niet makkelijk los wilt.

Dat is ook meteen het nadeel als je ooit van plan bent om dat bord door te schuiven naar een andere build, die geen PZ borden ondersteunt.

Nou is het nog een luxeprodukt.
Kijk over 5 jaar maar weer, als ze bij merken als Sharkoon voor 30 euro verkrijgbaar zijn.
Waarschijnlijk vind je dan nog maar weinig oudere kasten.

Als ik zie hoe ik heb lopen kloten om die 2x 8 pins op de CPU connectoren te krijgen met een koeler voorgeinstalleerd.
Dan is achterop het moederbord prikken een eitje!

edit:
Als ik bij mijn Ryzen 9700X build nu de 8-pin CPU stekkers los wil hebben moet eerst de radiator van de AIO los/eruit

Dan mogen ze de lengte van de voedings kabels ook wel korter houden in de fabriek.
Beetje jammer dat je bij je build een hele lange bos moet gaan insnoeren omdat je die lengte van de kabel toch niet volledig gebruikt.

Kijk over 5 jaar maar weer, als ze bij merken als Sharkoon voor 30 euro verkrijgbaar zijn.

Als ik zie hoe ik heb lopen kloten om die 2x 8 pins op de CPU connectoren te krijgen met een koeler voorgeinstalleerd.

edit:
Als ik bij mijn Ryzen 9700X build nu de 8-pin CPU stekkers los wil hebben moet eerst de radiator van de AIO los/eruit
Sharkoon heeft ook ondersteuning op een aantal modellen zoals de AK6

edit:
Ja, dat bedoel ik dus met het comfort dat dit biedt, ook met de 'fantastische' rgb-connector is het een stuk makkelijker.

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh