Intel Panther Lake Arc B390 iGPU-benchmarks tonen enorme prestatiewinst

Lid geworden
mrt 6, 2017
De eerste performance benchmark informatie van Intel’s Panther Lake “Arc B390” iGPU is bekend en laat indrukwekkende cijfers zien. De nieuwe geïntegreerde GPU zou niet alleen fors sneller zijn dan Intels vorige generatie, maar ook duidelijk beter presteren dan AMD’s snelste RDNA 3.5-iGPU van dit moment. ... verder lezen

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Mooi dat Intel zich kan gaan meten met AMD als het om APU's gaat, met wat concurrentie erbij kan het niet lang meer duren voordat soepel 1440p gamen mogelijk is zonder aparte GPU.

Ik heb het idee dat AMD er al jaren niet meer teveel op focust gezien de bottleneck van het geheugen.
Dat was al zo in tijden van mijn A10-5800k. 1333 naar 2400 (DDR3) scheelt al enorm qua fps en dat gaat er niet zomaar minder afhankelijk van geworden zijn.

Ze hebben natuurlijk wel de AI Ryzen Max met zijn 128GB quad-channel geheugen waarvoor iets van 96GB volgens mij bruikbaar voor de iGPU wat uiteraard interessant is voor AI modellen te draaien, maar dat is weer iets anders. Deze hebben ze volgens mij ook niet meegenomen in de benchmark tabellen want dan zou Intel veel te laag staan..

De iGPU van de Ryzen 395 heeft namelijk 40 CU's, (RDNA 3.5), genaamd de 8060S. De 890M is dus helemaal niet de snelste iGPU van AMD met zijn 16 CU's. Misschien dit nog corrigeren in het artikel @Frank Everaardt ?

Ik heb het idee dat AMD er al jaren niet meer teveel op focust gezien de bottleneck van het geheugen.
Dat was al zo in tijden van mijn A10-5800k. 1333 naar 2400 (DDR3) scheelt al enorm qua fps en dat gaat er niet zomaar minder afhankelijk van geworden zijn.

Ze hebben natuurlijk wel de AI Ryzen Max met zijn 128GB quad-channel geheugen waarvoor iets van 96GB volgens mij bruikbaar voor de iGPU wat uiteraard interessant is voor AI modellen te draaien, maar dat is weer iets anders. Deze hebben ze volgens mij ook niet meegenomen in de benchmark tabellen want dan zou Intel veel te laag staan..

De iGPU van de Ryzen 395 heeft namelijk 40 CU's, (RDNA 3.5), genaamd de 8060S. De 890M is dus helemaal niet de snelste iGPU van AMD met zijn 16 CU's. Misschien dit nog corrigeren in het artikel @Frank Everaardt ?
Dank voor je comment. Het beste kan @Edwin hier even naar kijken

De Ryzen AI Max+ 395 zal waarschijnlijk in de meeste benchmarks niet worden meegenomen omdat de chip niet los te koop is, hij heeft met FP11 ook een eigen socket en komt alleen met gesoldeerd geheugen op kant en klare moederborden en in desktops en laptops.
Alles bij elkaar dus in die mate een buitenbeentje dat het eigenlijk een aparte categorie is.

De Ryzen AI Max+ 395 zal waarschijnlijk in de meeste benchmarks niet worden meegenomen omdat de chip niet los te koop is, hij heeft met FP11 ook een eigen socket en komt alleen met gesoldeerd geheugen op kant en klare moederborden en in desktops en laptops.
Alles bij elkaar dus in die mate een buitenbeentje dat het eigenlijk een aparte categorie is.
De Ryzen AI 9 HX 370/470 is toch ook niet los te koop, waarmee ze wel vergelijken omdat die 16 CU's heeft? Die koop je ook in een barebone of kant en klaar in een laptop.
Beide zijn op dezelfde manier beschikbaar in mijn ogen.

De Ryzen AI 9 HX 370/470 is toch ook niet los te koop, waarmee ze wel vergelijken omdat die 16 CU's heeft? Die koop je ook in een barebone of kant en klaar in een laptop.
Beide zijn op dezelfde manier beschikbaar in mijn ogen.
Heb nog even gekeken want ik dacht dat de 880M en 890m net als de 780m leverbaar waren in een desktop chip maar dat is niet het geval dus dan heb je zeker een punt.
Het is trouwens wel te hopen dat er nog een 9000 G model gaat komen dan.

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh