Workshop: Zo realiseer je veilige ip-camerabewaking met het veelzijdige Synology Surveillance Station

Lid geworden
mrt 6, 2017
Beveiliging via ip-camera's is gemeengoed, maar wat als je meer functionaliteit, privacy en veiligheid wil dan wat de betaalde clouddienst van de slimme camera's bieden? Dan is een nas van Synology met Surveillance Station een verrassend interessant alternatief. In dit uitgebreide artikel, kom jij meer te weten.
Camerabewaking is een essentieel onderdeel van beveiliging. De achterliggende techniek heeft de laatste jaren een enorme sprong voorwaarts gemaakt. Waar bewakingscamera’s eerder beelden vastlegden om deze na een gebeurtenis of incident terug te kijken, analyseren moderne systemen zelf de beelden en zorgen ze direct voor een passende reactie. Synology is al jaren een van de grote spelers op de markt met een open systeem vol verrassende mogelijkheden. ... verder lezen

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Leerzaam artikel. En terechte conclusie die ik zelf ook al dacht en waar ik hier en daar ook over las. Wat er afgelopen jaar gebeurde met nieuwe NAS systemen (en dan heb ik het duidelijk niet enkel over de hardware maar zeker ook de software die met rasse schreden vooruit gaat en die absoluut met een rotvaart op de marktleiders af komt. Dat Synology dan fratsen uithaalt zoals op de nieuwe Nassen enkel hun eigen schijven toe te laten helpt dan zeker niet (gelukkig zijn ze hierop terug gekomen).
Een opmerking die ik heb is dat het hele AI gebeuren wel mooi is maar ik heb er de toepassing op mijn nas nog niet echt van gezien moet ik zeggen. Ik vermoed ook dat er veel krachtigere hardware voor nodig zal zijn (zo'n beetje wat Ugreen en anderen nu doen).
Dat ze een uitgebreid gamma Nassen hebben die zo goed als allemaal dezelfde software (kunnen) draaien is het wel een perfecte instapper om klein te beginnen en eens je gewend bent blijf je ermee werken. Dat de camera's die ze hebben van topkwaliteit zijn kan ik enkel bevestigen, maar (en dit moet ook gezegd) voor een normale thuisgebruiker zijn ze wel duur, als je dan kijkt naar andere merken zoals een TP-Link die bieden zoveel meer voor veel minder geld, qua camera's toch, ze hebben wel een soort centrale (Tapo H500 maar die doet niet wat een Synology Survailance station biedt, er is zelfs daar geen mogelijkheid dit op een PC of laptop te bekijken.
En dit is nu net waarom Synology Synology is.. De software die op hun Nassen draait.. De extra hardware zoals camera's en netwerk apparatuur blijft een beetje achter om een geintegreerd systeem te bieden, hetgeen wel jammer is omdat het platform net zo krachtig is en je net daar winst kan halen als onderneming om net daar bij 1 merk terecht te kunnen..

Dank je. Ik heb vooral recente sets van Eufy als vergelijking en Ubiquiti. De verschillen zijn duidelijk. Eufy komt meer met een losse NVR-achtige oplossing die vooral heel veel eenvoudig in gebruik biedt. Daarmee zeker voor instappers of mensen die gewoon met 3, 4 camera's hun huis willen beveiligen, een erg goede oplossing. Bijna kant en klaar en vaak gunstig geprijsd. Het aanbod van Synology lijkt nog het meest op dat van Ubiquiti. Maar als ik dan het aantal camera's zie dat Ubiquiti in korte tijd heeft uitgebracht en hoe breed het spectrum van modellen/type camera's van deurbellen (niet één maar meerdere) tot PTZ etc, en dat met een NVR die je min of meer gratis bij het managementstation erbij kracht, prima app etc, dan eindigt de vergelijking nog niet direct in het voordeel van Synology. De laatste is opener voor andere hardware etc, maar hoe belangrijk vinden consumenten dat, MKB-ers dat? Het is ook een beetje zoals ik aangeef bij de DVA3221 die ineens weg lijkt, wat is de visie en wat is het plan om die te realiseren?

Dank je. Ik heb vooral recente sets van Eufy als vergelijking en Ubiquiti. De verschillen zijn duidelijk. Eufy komt meer met een losse NVR-achtige oplossing die vooral heel veel eenvoudig in gebruik biedt. Daarmee zeker voor instappers of mensen die gewoon met 3, 4 camera's hun huis willen beveiligen, een erg goede oplossing. Bijna kant en klaar en vaak gunstig geprijsd. Het aanbod van Synology lijkt nog het meest op dat van Ubiquiti. Maar als ik dan het aantal camera's zie dat Ubiquiti in korte tijd heeft uitgebracht en hoe breed het spectrum van modellen/type camera's van deurbellen (niet één maar meerdere) tot PTZ etc, en dat met een NVR die je min of meer gratis bij het managementstation erbij kracht, prima app etc, dan eindigt de vergelijking nog niet direct in het voordeel van Synology. De laatste is opener voor andere hardware etc, maar hoe belangrijk vinden consumenten dat, MKB-ers dat? Het is ook een beetje zoals ik aangeef bij de DVA3221 die ineens weg lijkt, wat is de visie en wat is het plan om die te realiseren?
Daar vergelijk ik dan ook mee, Ubiquiti, dat is eentje om rekening mee te houden, zij gaan enorm breed, zowel in netwerk, camera's, toegangscontrole en nog veel meer en die beginnen nu ook met Nassen te verkopen (ik heb ze zelf nog niet kunnen uittesten, en ik hoor wel dat het vrij basic is, maar het is maar software dat op een latform draait en het moet gezegd, ze verkopen die boxen vrij goedkoop).. Ik kijk dan vooral naar mezelf en een aantal MKB's waar ik een soort adviseur ben. Ik raad hen Ubiquiti aan omdat het eenvoudig te configureren is, je niet constant een admin nodig hebt en voor de meeste zaken zijn hetgeen out of the box komt ruim voldoende. Zelfs de bewakingsapp is redelijk goed. Uiteraard gesloten voor andere hardware (alhoewel ik hoorde dat hier ook verandering in gaat komen) maar dat maakt niet uit zoals je zegt gaan ze heel breed, van "goedkope" camera's tot professionele modellen zitten in hun gamma, waar het nu bij Synlogy een beetje achterblijft.

Waar ik een hint zou willen geven aan Synology is om de software die ze hebben (DSM) apart te verkopen zonder de dozen (naast hetgeen ze nu verkopen dus, niet in de plaats van) omdat DSM een heel goed besturings systeem is voor een NAS. Om eerlijk te zijn ben ik dik 10 jaar geleden zo met DSM begonnen omdat ik een NAS met die specs nogal duur vond. Maar de software is zo goed dat het mij overtuigde om zo mijn eerste Synology te kopen. Voor "gewone mensen" raad ik dit nog altijd aan, zelfs als je een paar camera's wil toevoegen en deze wil bekijken op je mobiel. HEt is gewoon vrij simpel en compatibel met heel veel. De reden dat ik het dan aanraad is als ze de beelden zelf thuis willen opslaan zonder dure cloud storage of ook nog bestanden willen delen en bijvoorbeeld niet afhankelijk willen zijn van harde schijf die defect kan raken (Raid oplossing).
ER is op dit moment zo veel keuze dat het voor de meeste gebruikers die een nas zoeken heel ingewikkeld wordt. Maar dat zou ook met zich mee moeten brengen dat de prijzen dan onder druk komen te staan, alhoewel ik dat nu nog niet echt zie, maar dat komt dan weer door de dure geheugenprijzen en prijzen van SSD's HDD's vermoed ik?

Hi, de NAS Pro (hun eerste) heb ik getest en niet onder indruk. Hun insteek lijkt ook niet erop iets meer dan storage te willen bieden. Helaas werken ze totaal niet mee aan reviews en is het dus voor mij alleen via hele lastige wegen mogelijk hun spullen ter test te krijgen. Als iemand een van de nieuwe modellen heeft, houd ik me aanbevolen die even te lenen... Wat ik van het Unifi Drive OS heb gezien en gelezen zijn ze vooral ook bezig met storage dingen als raid en raid-flexibiliteit en cloudintegratie. Niet wat we daar bij Synology zien, onvergelijkbaar nog. Geen hele advanced storage dingen, geen virtualisatie, geen Dockers, geen ..... Daar kun je bijna alles afstrepen als "niet bij Ubiquiti, wel bij Synology".

Voor de surveillance, zeg Surveillance Station versus Unifi Protect is het heel anders. Die draait niet op de NAS maar bij Ubiquiti op de cloudkey of een Dreammachine en dat is gewoon stabiel en zeer uitgebreid. Goede camera's, goede app, geen licenties of kosten, dat is wel een heel sterk punt van het platform. Installatie is zoals je aangeeft enorm simpel en bevredigend. En met zoveel camera's en redelijke tot hoge prijzen, toch wel aantrekkelijk.

Tegelijk, ik denk niet dat Ubiquiti ooit een turnaround had gemaakt die Synology maakte bij de eigen harde schijven-verplichting. Ubiquiti is echt een monopolist in communicatie en roadmaps. Die delen niets en zijn zeer gesloten. Net Apple 25 jaar terug (en nog...). Dat vind ik toch geen sterk punt van ze. Hoewel de support dan wel weer goed is.

Ik persoonlijk geloof absoluut niet in het losverkopen van DSM van de hardware. Maar dat is mijn mening. Software is bijna altijd by nature een bleeder. Daar win je weinig op. En dan kom je voor enorme compatibiliteitsuitdagingen te staan en licentiekosten, licentiebeheer, etc. Nee dat zou ik juist nooit doen. Door hard- en software te koppelen verdienen ze eraan en hebben maximale controle en minimale support-ellende. En die support kost erg veel erg snel. Maar dat is mijn mening. Ook maar een mening.... :)

Hi, de NAS Pro (hun eerste) heb ik getest en niet onder indruk. Hun insteek lijkt ook niet erop iets meer dan storage te willen bieden. Helaas werken ze totaal niet mee aan reviews en is het dus voor mij alleen via hele lastige wegen mogelijk hun spullen ter test te krijgen. Als iemand een van de nieuwe modellen heeft, houd ik me aanbevolen die even te lenen... Wat ik van het Unifi Drive OS heb gezien en gelezen zijn ze vooral ook bezig met storage dingen als raid en raid-flexibiliteit en cloudintegratie. Niet wat we daar bij Synology zien, onvergelijkbaar nog. Geen hele advanced storage dingen, geen virtualisatie, geen Dockers, geen ..... Daar kun je bijna alles afstrepen als "niet bij Ubiquiti, wel bij Synology".

Voor de surveillance, zeg Surveillance Station versus Unifi Protect is het heel anders. Die draait niet op de NAS maar bij Ubiquiti op de cloudkey of een Dreammachine en dat is gewoon stabiel en zeer uitgebreid. Goede camera's, goede app, geen licenties of kosten, dat is wel een heel sterk punt van het platform. Installatie is zoals je aangeeft enorm simpel en bevredigend. En met zoveel camera's en redelijke tot hoge prijzen, toch wel aantrekkelijk.

Tegelijk, ik denk niet dat Ubiquiti ooit een turnaround had gemaakt die Synology maakte bij de eigen harde schijven-verplichting. Ubiquiti is echt een monopolist in communicatie en roadmaps. Die delen niets en zijn zeer gesloten. Net Apple 25 jaar terug (en nog...). Dat vind ik toch geen sterk punt van ze. Hoewel de support dan wel weer goed is.

Ik persoonlijk geloof absoluut niet in het losverkopen van DSM van de hardware. Maar dat is mijn mening. Software is bijna altijd by nature een bleeder. Daar win je weinig op. En dan kom je voor enorme compatibiliteitsuitdagingen te staan en licentiekosten, licentiebeheer, etc. Nee dat zou ik juist nooit doen. Door hard- en software te koppelen verdienen ze eraan en hebben maximale controle en minimale support-ellende. En die support kost erg veel erg snel. Maar dat is mijn mening. Ook maar een mening.... :)
Dat van die niet mature software voor NAS bij Ubiquiti is inderdaad zeker zo, bij hun is het meer een add on die basic dingen kan. Wat ik nog wilde toevoegen is dat het zoals gezegd maar software is en als hun er zich op toeleggen dit wel snel kan veranderen. Maar ik denk niet dat dit hun insteek is.
Ja ik hoorde dat al van anderen online dat ze hun favorietjes hebben die werkelijk alles eerst krijgen en al de rest kan ernaar fluiten..
Ik heb het zelf draaien als netwerk en vind het toch wel een volwassen platform (als netwerk).

Ja ik snap wel wat je zegt en inderdaad je wint er niets mee, het is gewoon een droom van ons al hobbyist denk ik dan. Maar er zijn zeker alternatieven maar niet zo volwassen/uitgebreid/stabiel als Synology

Laatst bewerkt:
TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh