[Verzamelthread] CachyOS! verzamel en hulp thread. (1)

Het kan niet aan de software liggen als je in de BIOS al lock-ups hebt. Geheugen is getest; CPU is vervangen ... wat voor videokaart zit er in en heb je die al een keer verwisseld?

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Lijkt me raar dat een hagel nieuwe Sapphire RX 9070 16GBnou al defect zou zijn.
Zou dan eerder gokken op de ssd misschien .

Die voeding is ook nieuw, en niet perse het slechtste.

Ik ga nog wel eerst even testen.

Enkele dimm, omwisselen.
Gpu eruit en dan via Igpu. ect.

Hert lijkt wel op problemen na veranderen van de voeding. Misschien eens testen met de oude. De nieuwe hoeft niet slecht te zijn qua merk, maar kan altijd een fout in zitten.

CMOS reset, en eventueel standaard, of juist een expo profiel testen.
Temps van CPU?

Systeem is gewoon helemaal van de grond opgebouwd.
Heb die voeding eerst voor mijn snelle game pc willen gebruiken.
Maar toen wilde ik woonkamer pc 2 gaan bouwen. En daarvoor heb ik dus toen die Antec voeding voor gebruiken. (had de 12volthpwr ) kabel toch niet nodig. Dus daarom maar naar de woonkamer pc verhuisd)
In die snelle game pc heeft die maar even gedraait. (heeft amper uren gezien)

En ja ik kan die voeding even los halen en een andere erop zetten.. En dan testen.

Ik heb wel sinds ik cachyos draaide wel eenmalig weer het bios geupdated. Die ging overigens wel goed. (gewoon de normale routine die ik normaal ook altijd heb gedaan)
(al sluit ik niet uit dat die bios versie wellicht misschien ook niet stabiel wilt draaien)

Setup is momenteel met 1 DDR5 Dimm 6000Mhz CL30 16GB.
Videokaart heb ik voor de zekerheid ook eruit gehaald.

Alleen nadeel van die jonsbo D31 mesh behuizing is dat het ding geen reset knop heeft.
Dus dan moet ik hem uitzetten met de power knop. (ja weet dat dit waarschijnlijk niet heel bevordelijk is voor de SSD.)
Heb geen andere methode om te rebooten als het systeem geheel vast geslagen is.

Heb ook een keer mee gemaakt dat ik na de error van OS naar het bios wilde en deze er heel door elkaar geslagen eruit zag.
Maar laatste paar keer dat ik erin ben geweest zag het weer normaal eruit.

Is het slim om de ssd eruit te halen? Of vernaggel ik dan de hele boot gedeelte van die ssd?

Zit te denken om het systeem maar eens te testen misschien op een andere ssd met windows.
En als die machine stabiel draait die linux ssd terug plaats.

Is het slim om de ssd eruit te halen? Of vernaggel ik dan de hele boot gedeelte van die ssd?
Waarom zou het verwijderen (of loskoppelen) van een SSD de data aanpassen? Waarom zou je hem überhaupt verwijderen?

Als je wil dual-booten gewoon een extra SSD er in, of wat ruimte vrij maken.

Waarom zou het verwijderen (of loskoppelen) van een SSD de data aanpassen? Waarom zou je hem überhaupt verwijderen?

Als je wil dual-booten gewoon een extra SSD er in, of wat ruimte vrij maken.

Je moet alleen niet willen dat Windows je Linux GRUB menu omzeep helpt met aanpassingen waar je later spijt van krijgt. Daar is M$ de beste in! Been there, done that!
Ik koppel altijd mijn Linux drive los, installeer Windows op een andere SSD, en zet de Linux drive daarna weer terug. In de BIOS staat de Linux drive als de standaard bootdrive, en als ik naar Windows wil druk ik "F12" tijdens de POST om het bootmenu te krijgen en mijn Windows drive te selecteren.
En dat zonder een door Windows gecreëerd bootmenu.

Je moet alleen niet willen dat Windows je Linux GRUB menu omzeep helpt met aanpassingen waar je later spijt van krijgt. Daar is M$ de beste in! Been there, done that!
Ik koppel altijd mijn Linux drive los, installeer Windows op een andere SSD, en zet de Linux drive daarna weer terug. In de BIOS staat de Linux drive als de standaard bootdrive, en als ik naar Windows wil druk ik "F12" tijdens de POST om het bootmenu te krijgen en mijn Windows drive te selecteren.
En dat zonder een door Windows gecreëerd bootmenu.

Heb geen grub gebruikt bij de oude installatie van cachyos.. Heb daar toen voor systemd gekozen. Ik weet dat de live iso USB wel met grub komt. Alleen daar kan ik momenteel niet echt mee overweg.
Maar wat je daar zegt bij ik natuurlijk wel bang voor dat hij die systemd bootloader helemaal om zeep helpt.

Ik koppel altijd mijn Linux drive los, installeer Windows op een andere SSD, en zet de Linux drive daarna weer terug.
Dat was eigenlijk hoe ik het ook wilde doen.
Wil vooral even kunnen zien of een andere ssd het misschien dan wel doet, en misschien de oude er voor zorgt dat het niet goed gaat.

Geloof dat ik het hardware probleem al hebt opgelost.

Heb van de MSI pc de G.skill geheugen modules overgezet naar het cachyos systeem.

Zag dat het moederbord veel G.Skill modules ondersteunt op de pagina van support.. En de Team group modules maar enkele.

Als ik een TG module gebruik en van de live USB wil booten. Laad hij een stukje in en dan gaat het al snel fout.
Met de andere module in single mode kom ik wel veel verder. (wel nog steeds met een of andere BUG melding)

Heb toen de G.skill modules erin gezet en toen ging alles normaal.

Weet niet of dat de TG modules defect zijn.. Kan ook gewoon een issue zijn met het moederbord / bios en de sticks samen..
Kan zijn dat de sticks in de MSI pc het wel goed doen.
Wel even een ding als ik de sticks in de MSI doe en het daar ook niet goed ga, de stick wel als klaar kan bestempelen.

Moet alleen nog de SSD installatie fixen. Heb nog geen idee hoe.
Kon iets met chroot doen in de terminal.

chroot -a Maar op a reageerd die niet.

Begin steeds meer intresse in dit OS te verliezen.
Het gaat er niet eens om dat me SSD trashed is.

Alleen al om een Live ISO USB werkend te krijgen en om in Cachyos live build te booten is al een wonder.
Als je helemaal clean begint en of van windows overstapt lijkt het allemaal wel te werken.

Maar als je een getrashed systeem hebt en je USB stick werkt dan ook niet mee, dan is dit OS echt om te janken.

Live ISO USB gemaakt met belena etcher. Ging eerst allemaal prima.. En toen blijft hij continu hangen bij opstarten.
Opnieuw een USB gemaakt door herinstallatie maar dan met een nieuw gedownloade ISO.
Dat ding deed het ook niet meer. Dus dacht misschien wat mis met de nieuwste ISO.
Ook nog eens de oude ISO geprobeerd.
Heb de USB stick gecontroleerd op bad sectors. Het helpt allemaal niets.

En jammer van dit OS is.. Zo draai je het 2 a 3 weken gewoon prima.. Komt er een update en dan zijn er weer problemen..

Ja het was eerst wel gelukt om via de LIVE ISO USB om naar de terminal te gaan en te CHROOT te doen.
Ik had al een partitie van de nvm-e drive gemount (althans ik hoefde geen sudo chroot -a te doen.
Aangezien cachyos geen -a syntex herkend.

Dus dan doe je alleen sudo chroot.. En dan krijg je gewoon diverse vragen wat je wilt mounten

Weet dat partitie 1 van nvme de boot is en de 2de is de /root.

chroot vroeg eerst om de / root te mounten.. Maar die was blijkbaar al automatisch gemount.

Tweede vraag was wat onduidelijk. Maar daar had ik eigenlijk /dev/nvme0p1 ingevuld, maar moest eigenlijk /root worden.

Dus dacht herstart de pc even.. En nou kom ik niet meer eens in de Live ISO USB.

Weet iemand of ik misschien een oudere ISO van cachy os kan vinden?

Heb de ssd maar ook eruit gehaald.. Want zonder ssd kom ik ook niet veel verder met de Live ISO USB

Hij lijkt het wel op te starten.. Maar op het laatst als je een cursor links boven in krijgt en die normaal knippert. Hoort die normaal door te starten naar de desktop van linux
Maar bij de cursor staat hij op een gegeven moment vast.

Dezelfde USB stick doet het wel in me oude pc..

Enigste wat ik nog kan doen is een andere voeding proberen..
Of de nieuwste bios proberen terug te flashen.

Dus wat zit er in het systeem:

Ryzen 7 7700 met iGPU
32GB G.skill
Asus Tuf gaming B850M-plus wifi 7.

Dgpu is eruit,
Kompleet ander setje geheugen erin.
SSD verwijderd.

En nog vast lopen in het bios.

EDIT: Net me nieuwe voeding getest.(voor andere build) Slaat meteen vast als ik save changes & reset wil doen.

Heb het moederbord ook al gedowngrade met de bios die eentje ouder is.

Niets.

Denk dat ik beter toch een ander merk mATX moederbord ga nemen (dan maar met wifi 6e)

Dit lijkt me het enigste wat het nog kan zijn.

Wat ik al geprobeerd heb: 7800x3d terug naar 7700.

Geheugen kit omgewisseld voor een ander merk G.Skill

Paar keer nieuwe Live ISO USB gemaakt. Werkt prima op me oude pc.

Dgpu eruit gehaald en op Igpu gaan draaien.

Bios gedowngrade..

Moet je in het bord echt alle 2x 8 pin cpu aangesloten hebben of is er 1 voldoende? (bedoel ik draai geen 16 core hier ofzo))

Laatst bewerkt:
Heb je al legacy boot ipv Uefi etc of andersom geprobeerd?

Als je moederbord 2x8 pin heeft, zou ik deze ook beide aansluiten
Wanneer je 1 kabel hebt, diegene die het dichtst bij de CPU zit, aansluiten

Gebruik altijd UEFI omdat dit de dagelijkse standaard is. (voor oudere machines zou ik eerder voor csm gaan)

Heb beiden 2x8 pins ook al aangesloten gehad op een andere voeding. (kwam nieuw uit de verpakking)
Maakte geen verschil.

Dat laatste zou denk ik niet veel moeten uitmaken omdat beiden denk ik op elkaar lopen.
Dus of je links of rechts doet zou niks mogen uitmaken.

Ben op dit moment bezig om me oude msi bord op te bouwen met die 7800x3d erin..
En dan maar hopen dat deze wel geheel de live iso usb kan opstarten naar desktop.
Anders ben ik bang dat het misschien toch een ander mobo word. Windows 11 word voor mij eigenlijk al een no-go.
Neem aan dat het bord verder prima werkt met windows.

Vraag me af of ik uberhaupt een SSD geinstalleerd moet hebben in het moederbord om alleen die Live ISO USB volledig kan opstarten naar desktop.
Misschien dat die live ISO dat eerst checked.

Het probleem is overigens dat hij bij Hello cachy os wel door komt.

En dan laad hij nog een paar regels.

Links bovenin het scherm zou een cursor moeten zijn die blijft knipperen.
En dan zou die over moeten gaan naar de desktop.
Maar bij mij bevriest die bij die knipperende cursor die ineens niks meer wilt doen en ook desktop niet meer door laad.

De installatie SSD zit overigens niet meer in het systeem.. Dus dat zou nooit een conflict kunnen geven.

Kan hem voor de gein wel eens op lagency boot proberen.

Laatst bewerkt:
Dat laatste zou denk ik niet veel moeten uitmaken omdat beiden denk ik op elkaar lopen.

Lijkt me sterk, want de kabels kunnen veel meer aan dan de traces op het moederbord.
En die dichtste bij moederbord is de weg van de minste weerstand.
Maargoed, als jij hem op de verste wilt zetten, ook goed :d

Gebruik altijd UEFI omdat dit de dagelijkse standaard is.
Bij Bazzite wordt het zelfs geadviseerd uit te zetten, en werkt het volgens mij geeneens met Uefi

En die dichtste bij moederbord is de weg van de minste weerstand.

Theoretisch ben ik het wel met je eens. Maar zoveel verder van elkaar zitten de stekkers ook niet.
En neem aan dat dit al zorgvuldig is uitgekozen door de moederbord fabrikant.
Dat dit gewoon normaal zou moeten werken. Enigste wat de extra connector doet is dat je er meer prik erop kan zetten.
Maar als het systeem dat niet nodig lijkt te hebben, gaat die tweede aansluiting ook niet veel meer doen.

Punt 2 is dat cachyos geen bazzite is.

En systemd (boot manager) kan niet in legacy bios opstarten, die kan alleen in UEFI opstarten.
Enigste die dat wel kan is GRUB. (maar grub is ook stervende als het aan redhed ligt)

(systemd) krijgt hoogste waarschijnlijk Age verification) Dus zal later denk ik overstappen op lumine. (kan je nog met BTRFS draaien en snapshots)

Heb net even een test setupje gedraait met het oude MSI bord dat ik heb liggen.
Heb even diverse scenarios aan de tand gevoelt.

Heb ook de 8PIN cpu power plug in de uiterste plug gestoken.. Dat maakte kwa stabiliteit geen verschil. Bord bleeft gewoon draaien.

Heb alle 4 de modules getest door niet op EXPO te draaien als wel op EXPO te draaien.
Dat MSI bord geeft geen ene kick.. Elke keer start mijn Live ISO USB weer vrolijk door naar de desktop.. Waar het TUF bord het laat afweten en vast gaat staan.

Kan conclusie maken dat alles goed is behalve het moederbord of de bios die erop draait.
De twee na laatste willen niet stabiel draaien.. Dus ga nog een oudere proberen en zien of het daarmee wel lukt.

Lukt het met geen enkele bios.. Ga ik contact op nemen met megekko.. Leg ik de situatie uit.. En vraag ik een RMA aan voor dat moederbord.
Hopelijk kunnen ze borden wisselen.. Maar kan zijn dat het probleem blijft voordoen op die andere zelfde borden.
Anders dan maar gigabyte erin.

Ik heb het probleem opgelost van de hardware kant.

Heb al me hardware getest op een ander AM5 moederbord van MSI.
Heb ook de live USB ISO getest op een AM4 systeem.

Heb van alles getest waarvan ik dacht dat het defect zou zijn.
Ook nog een andere voeding erop gezet.

Dubbele 8 pin op de cpu power gezet.

Al het geheugen was gewoon goed.. Die Team group modules deden het waarschijnlijk raar wegens het TUF moederbord.

7800x3d is niet defect en doet het gewoon in het MSI AM5 bord.

Die Live ISO USB deed het gewoon normaal op het AM4 systeem en het MSI AM5 moederbord.
Alleen op het TUF bord liep dat steeds vast.

Ik heb inmiddels ook de laatste en ene laastste bios terug geflashed en getest.. Maar daar liep het steeds op die vast loper.

Inmiddels terug naar:

Version 1402
17.9 MB
2025/12/03
SHA-256 :8608F043732A6855343CDDAB66061306C2300D3E8F1847834F6F372DF1E462BF
"1.AGESA updated to ComboAM5 PI 1.2.7.0.
2.Improves compatibility with various CPUs and devices.
Note: This BIOS version cannot be rolled back to previous versions.
Before running the USB BIOS Flashback tool, please Rename the BIOS file (A5713.CAP) using BIOSRenamer."

Misschien is er iets mis met die AGESA updated to ComboAM5 PI 1.3.0.0 en 1.3.0.0a

Maar op die 1402 versie werkt het zoals het zou moeten. Ik laat deze verlopig lekker erop staan en wacht wel totdat er een 1.4.0.0 of 1.5.0.0 AGESA uitkomt.

Iemand weet hoe ik hier verder mee kom:

8Nlm0XKZeDrIYFq7ElcdjBQl.jpg

Cachy OS
Systemd boot loader.

Standaard worden er 2 entrys geinstalleerd. Cachy os met de laatste Kernel versie.
En als tweede entry Cachy OS LTS met een oudere kernel versie.

Entry 1 is verdwenen van de bootloader.
Entry 2 Van de LTS geeft dit zwart scherm.

Ik probeer eerst Entry 2 te maken, voordat ik Entry 1 wil maken.

Heb de LIVE iso USB gebruikt en kon erin komen.

Tot nummer 5 heb ik dit gevolgd.

chroot doet de partities automatisch mounten. Heb het handmatig al geprobeerd te mounten maar zag al dat het gemount was (gaf dit zelf aan)

Toen passwd root getypt en kon een ander password op gegeven.

En toen Exit getyped en systeem uitgeschakelt.

Toen opnieuw opgestart Met boot entry 2 op de ssd. En toen kreeg ik dat zwarte scherm hierboven.

Nou systeem draait weer, na toch maar een herinstall gedaan lumine en btrfs. Was toch al op kernel 7.0
Wel beetje jammer dat ik de pc moet her configureren, maar dat is sneller dan 3 weken wachten op een totaal oplossing en met teveel errors blijven zitten.

Voor mijn Mediatek MT 7925 WIFI en bluetooth heb ik dit gebruikt:

fout:kan het bestand 'glibc-2.43+r22+g8362e8ce10b2-2-x86_64_v4.pkg.tar.zst' niet ophalen van cdn77.cachyos.org : The requested URL returned error: 404

fout:kan het bestand 'lib32-glibc-2.43+r22+g8362e8ce10b2-2-x86_64_v4.pkg.tar.zst' niet ophalen van cdn77.cachyos.org : The requested URL returned error: 404

Heb 2 fouten met updaten.

Ik snap wat er gaande is (wat overigens iemand op T.net mij heeft uitgelegd)

Die files zijn denk ik niet beschikbaar en kan ze dus niet ophalen.
Weet iemand waarom deze niet beschikbaar zouden kunnen zijn? Worden deze door de developer gewoon offline gehaald omdat er misschien iets mis mee is? (misschien dat de files niet veilig waren en daarom niet met de update mee zijn gekomen.

Als ik zo`n file in google search gooi, vind ik ook een website dat aangeeft dat die een veiligheids risico hebben?

Misschien daarom niet mee gekomen met de update? Dat deze dus later weer online komen als deze files gefixed zijn?

Ik vermoed dat ik problemen heb met de cpu. Ga hem z.s.m even vervangen.
Gisteren kon ik me een memtest86+ draaien.
Geheugen niks mee.
Cpu gaf een probleem op core 8.
Krijg ook systeem freezes als ik in het bios ben.

Denk dat het een hardware probleem is.
Toen heb ik wel even in cachyos kunnen booten heel merkwaardig.
Zag core 2 helemaal op 100% staan.
En systeem stond na enkele seconden weer vast.
Dus denk dat het OS wel te redden valt.

Ga nog wel even proberen om core 8 en 2 uit te schakelen en een 6 core van te maken.
Anders wissel ik deze cpu voor een andere goed werkende.

Die 7800x3d is waarschijnlijk toch niet goed.
Net terug geplaatst Was even in Cachy op het bureaublad. Wil de konsole openen en bam weer vast.

Heb wel dat G.skill geheugen erin gelaten. Vond het wat meer compatible dan die van Teamgroup met dat asus bord.

Grappige is dat die 7800x3d het wel goed deed in het msi bord wat ik heb liggen.

Op die nieuwe 7800x3d was ik nog op aan het wachten.
Als dat niet meer door gaat haal ik die gene wel uit mijn MSI computer.

EDIT: Zie net dat die op het EZ-mode bios scherm ook vast staat. Normaal zie je die fans draaien, nou niks meer.

Zie dat je bij heroic je de package wine-mono nodig hebt.. (deze is te vinden in de eigen repo van cachy os)

Creative SB Z se geinstalleerd. Nooit zo makkelijk gehad.. Drivers zitten al in de kernel (geen idee welke versie deze erbij zijn gekomen)
(onboard kan je gewoon op Uit zetten in de System setting -> audio) en dan device > uit.) (je ziet hem bij de geluidsvolume niet meer er tussen staan)
Bij settings staat die op inactive kaarten..

Kaart word meteen gezien in het OS.
Word geindentificeert als: CA0132 Sound Core3D [ SoundBlaster Recon3d / Z-series / Sound BlasterX AE-5 Plus (digitaal aangesloten via spdif naar soundbar GS5 op de spdif)
(heb de USB-C nodig om de Nintendo switch 2 aan te koppelen aan de soundbar.

Met Alsa Mixer kan je nog wat volume op diverse kanalen aanpassen.. Voor de rest niet meer mogelijk

Heb die kaart erin gezet omdat ik de optische aansluiting nodig had.. Maar deze niet op mijn onboard sound chip erbij zit.

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh