"Schokkende prijsstijgingen": Zotac vreest voortbestaan videokaartfabrikanten

Lid geworden
mrt 6, 2017
De fors gestegen geheugenprijzen bezorgt niet alleen consumenten kopzorgen. Zo heeft Zotac zorgen geuit op zijn Zuid-Koreaanse webshop TagTag. De videokaartfabrikant neemt ook nieuwe maatregelen in nasleep van de prijsstijgingen. ... verder lezen

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Verder merkt de auteur achter de blogpost persoonlijk op dat hij vreest voor de stabiliteit van het gpu-aanbod in de toekomst,

Die stabiliteit was er eerder ook niet echt.
Mijn raad is.

Zie je een kaart dat sneller is dan je huidige. En je hebt interesse, wacht dan niet te lang.

De oudere kaarten die nog mee komen zou ik lekker zelf in bewaring houden. Mocht je ooit een probleem met je nieuwe hebben.

Verder merkt de auteur achter de blogpost persoonlijk op dat hij vreest voor de stabiliteit van het gpu-aanbod in de toekomst,

Die stabiliteit was er eerder ook niet echt.
Mijn raad is.

Zie je een kaart dat sneller is dan je huidige. En je hebt interesse, wacht dan niet te lang.

De oudere kaarten die nog mee komen zou ik lekker zelf in bewaring houden. Mocht je ooit een probleem met je nieuwe hebben.
Of je koopt geen nieuwe kaart als je huidige nog mee kan.

Dus je hoopt in de toekomst voor een lagere prijs een gpu te kunnen kopen?

` mee kan ` dat is een best wel groot begrip.
Daar heb je een punt, hoe lang je GPU mee kan is subjectief.

Koop als je ze nodig hebt en wacht niet te lang. Prijzen en aanbod zullen alleen maar hoger en minder worden (hogere prijs en minder aanbod).
Ik zie het vooral slecht in voor de hele industrie, als je geen geheugen kan kopen, ga je ook geen nieuwe PC kopen, geen nieuwe processor, geen nieuw moderbord, kast, SSD, HDD (mocht je dat nog overwegen) en eigenlijk gewoon langer doen met je huidige PC.
De niche spelers zullen het moelijk gaan krijgen..

Tenzij die AI bubble barst en ineens al dat geheugen terug op de markt komt.. Dat zit eraan te komen omdat er nu heel wat bedrijven zijn die zichzelf AI noemen maar eigenlijk enkel geld opbranden..

Ik vrees dat dit nog wel een jaartje of 2 zal duren..

Koop als je ze nodig hebt en wacht niet te lang. Prijzen en aanbod zullen alleen maar hoger en minder worden (hogere prijs en minder aanbod).
Ik zie het vooral slecht in voor de hele industrie, als je geen geheugen kan kopen, ga je ook geen nieuwe PC kopen, geen nieuwe processor, geen nieuw moderbord, kast, SSD, HDD (mocht je dat nog overwegen) en eigenlijk gewoon langer doen met je huidige PC.
De niche spelers zullen het moelijk gaan krijgen..

Tenzij die AI bubble barst en ineens al dat geheugen terug op de markt komt.. Dat zit eraan te komen omdat er nu heel wat bedrijven zijn die zichzelf AI noemen maar eigenlijk enkel geld opbranden..

Ik vrees dat dit nog wel een jaartje of 2 zal duren..
Nu investeren in upgrades is vrij zinloos want je investeert dan in overkill.
Er is namelijk al een nieuwe trend zichtbaar:
https://www.technologyinsider.nl/in...-jarenoude-hardware-volgens-systeemeisen.html
https://www.technologyinsider.nl/in...reisten-voor-extractieshooter-van-bungie.html
https://www.technologyinsider.nl/in...light-gecorrigeerd,-minder-v-ram-vereist.html

Game devs willen gewoon hun games blijven verkopen en reageren al op de huidige prijsontwikkelingen, het besef dat hardware eisen niet meer oneindig hoog kunnen zijn is inmiddels wel doorgedrongen.
Straks zal de komst van de qua specs bescheiden Steam Machine dat proces alleen maar versnellen, vrijwel elke ontwikkelaar wil toch blijven verkopen op het grootste pc gameplatform dat er is.

Over 10+ jaar krijgen we dus een periode dat heel wat games kunnen draaien op het display van een Rijstkoker, Magnetron of Airfryer. :p

Nu investeren in upgrades is vrij zinloos want je investeert dan in overkill.
Er is namelijk al een nieuwe trend zichtbaar:
https://www.technologyinsider.nl/in...-jarenoude-hardware-volgens-systeemeisen.html
https://www.technologyinsider.nl/in...reisten-voor-extractieshooter-van-bungie.html
https://www.technologyinsider.nl/in...light-gecorrigeerd,-minder-v-ram-vereist.html

Game devs willen gewoon hun games blijven verkopen en reageren al op de huidige prijsontwikkelingen, het besef dat hardware eisen niet meer oneindig hoog kunnen zijn is inmiddels wel doorgedrongen.
Straks zal de komst van de qua specs bescheiden Steam Machine dat proces alleen maar versnellen, vrijwel elke ontwikkelaar wil toch blijven verkopen op het grootste pc gameplatform dat er is.

Over 10+ jaar krijgen we dus een periode dat heel wat games kunnen draaien op het display van een Rijstkoker, Magnetron of Airfryer. :p

Ik weet sinds ik computers heb en gebruik dat een pc upgraden nooit zinloos is.. Je hebt er altijd wel wat aan.
Dat de specs wat minder worden tijdelijk zegt niks over hoe lang dit zo blijft. Kan zijn dat over 5 jaar weer meer van de pc eisen verwacht gaat worden.
Waar ik het wel mee eens ben, is dat het op dit moment niet het ideale moment is voor een upgrade sinds de prijs stijgingen.

Dat de specs wat minder worden tijdelijk zegt niks over hoe lang dit zo blijft. Kan zijn dat over 5 jaar weer meer van de pc eisen verwacht gaat worden.
Dan kan je dus beter over 5 jaar een upgrade doen, een upgrade die je nu doet stelt over 5 jaar niet veel meer voor.
Post automatically merged:

k weet sinds ik computers heb en gebruik dat een pc upgraden nooit zinloos is.
Waar ik het wel mee eens ben, is dat het op dit moment niet het ideale moment is voor een upgrade sinds de prijs stijgingen.
Slechts 3 zinnen en je spreekt jezelf al tegen, maar dat dit niet het moment is was precies wat ik dus schreef: "Nu investeren in upgrades is vrij zinloos want je investeert dan in overkill."

Laatst bewerkt:
Over 5 jaar zijn de prijzen ook veel hoger dan nu.
En als je nou koopt, weet je wel wat je hebt,

Als iemand me vraagt of het tijd is om een nieuwe computer te kopen zeg ik al jaren hetzelfde antwoord. Is je oude computer te langzaam (wat dat dan ook mag betekenen) dan moet je een nieuwe kopen. Maak eerst je budget op en kijk dan wat erin past. Ik kijk nooit naar een upgrade pad voor de processor (hoe verlokkelijk AMD dit ook wil verkopen) maar wel voor geheugen en opslag bijvoorbeeld, waar mijn eerste SATA SSD 128Gb was is die nu 2Tb (als opstartschijf) maar op dit moment zou ik zelfs durven gaan voor een 1Tb of zelfs 500Gb (mits je extern opslag hebt en je dat inderdaad nodig hebt).
Maar koop nu alleen als je het nodig hebt.Wat ik eerder al zei, dit zal de industrie pijn gaan doen en dan heb ik het niet over de geheugen fabrikanten en videokaart producenten, maar wel iedereen die enkel aan eindgebruikers levert, of het nu gamers of gewoon computer gebruikers zijn. Dit zal duren tot er voldoende capaciteit is voor alle geheugenchips die nodig zijn (wat ik denk dat nooit gaat gebeuren) of tot die AI bubble barst..

Over 5 jaar zijn de prijzen ook veel hoger dan nu.
En als je nou koopt, weet je wel wat je hebt,
Als je nu koopt om te gebruiken over 5 jaar zeg je dus eigenlijk dat je nu ook tevreden zou zijn met een 5 jaar oude GPU, daar geloof ik met jouw upgrade/aankoopverslaving helemaal niets van. ;)

Als je nu koopt om te gebruiken over 5 jaar zeg je dus eigenlijk dat je nu ook tevreden zou zijn met een 5 jaar oude GPU

Dat zie je verkeerd. Je moet natuurlijk wel elk jaar/generatie upgraden, om vanuit daar 5 jaar vooruit te kijken 🤡

Stelletje rodel tantes.
Maar goed eigenlijk heb je een beeld van mij gezien vanuit je eigen wereld.. En daar word dan iets slap zinnigs over gezegd.

Het heeft nou toch geen zin om te wachten op Zen 6 en 7. Voordat dat gesupported word door linux kernel zijn we al weer enkele maanden verder na release.
En dat AI gedoe hoef ik ook niet zo.

Trouwens ga ook geen systemen meer online gooien.. Deed het eerder als liefdadigheid,(just because for sharing) maar aangezien je er meer gezeik van krijg begin ik daar niet meer aan. Hou nou liever alles prive.
Het jammer om te zien dat mannen anno 2026 zich ook behoorlijk kinderachtig kunnen opstellen.
Misschien post ik wel helemaal niets meer, en hou ik het wel bij de nieuwsberichten. Het zou een community moeten zijn.. Helaas zie ik het toch anders.

Laatst bewerkt:
Het heeft nou toch geen zin om te wachten op Zen 6 en 7. Voordat dat gesupported word door linux kernel zijn we al weer enkele maanden verder na release.

Weer zo'n slap argument.
Je moet nu toch ook wachten voor die CPU's er zijn? Die kernels zijn vrij snel aangepast. De ene distro implementeert hem alleen sneller als de ander. Debian is daar niet de snelste in. Maar dat wist je al. Je zit tenslotte op een hardware forum met allerlei eigen geopende topics voor vragen mbt linux distro's 🤡

Het jammer om te zien dat mannen anno 2026 zich ook behoorlijk kinderachtig kritisch kunnen opstellen.

Jammer dat er mensen zijn die daar niet tegen kunnen en vervolgens in de aanval gaan

Laatst bewerkt:
Weer zo'n slap argument.
Je moet nu toch ook wachten voor die CPU's er zijn? Die kernels zijn vrij snel aangepast. De ene distro implementeert hem alleen sneller als de ander. Debian is daar niet de snelste in. Maar dat wist je al. Je zit tenslotte op een hardware forum met allerlei eigen geopende topics voor vragen mbt linux distro's 🤡

Jammer dat er mensen zijn die daar niet tegen kunnen en vervolgens in de aanval gaan

Nou ik lees online toch dat het zeker 6 maanden duurt voordat het word aangepast, dat vind ik zelf niet zo heel snel. Maar als je die tijd hebt is dat natuurlijk geen probleem.

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh