Eigen of Provider Glasvezel ONT?

HallometRobin

Kenner
Lid geworden
apr 16, 2024
Vraag mij af wat de voor en nadelen zijn als je je provider ONT gebruikt of die je zelf aanlevert in de vorm van SFP?

Wat ik mij zelf zo kan bedenken:

Provider

Voordelen
----------------------------------------------
Je hoeft zelf geen kosten te maken, aangezien je die ONT in gebruik leen krijgt

Nadelen
Kans dat ze moeilijk doen bij storing dat ze je geen nieuwe willen sturen.
Je hebt een extra stop contact nodig.
(vraag mij af of het stroom verbruik werkelijk iets toevoegd (rond de 8 watt erbij) vraag me af of dat een SFP zuiniger is?

Gebruiker ONT

Voordelen
Eigen beheer.
Is een AVM SFP niet betrouwbaarder dan van een KPN?
Minder device in de config
(vraag me af of een SFP ONT zuiniger is?)

Nadelen
Eigen beheer ( dus eigen verantwoordelijkheden)
Vond zelf ook minder keuze op een betere XGS-PON Modem router (althans bij AVM)
Fibre kabel is breekbaar.

Wat het nut hier van is? Ben beetje aan het orienteren voor een andere AVM router / modem. Wil voor een andere kijken en zien of er betere opties voor mij zijn.
Kan eeuwig gaan wachten op een nieuwere model, alleen wanneer die uitkomt weet niemand, dus dat wil ik al helemaal niet gaan doen. (zie ik tegen die tijd wel als er nieuwe routers op hun website van AVM staan.
Probleem is wat ik wil hebben is er niet. Zit momenteel met een patchcover en fiber kabel vast aan een Fritzbox 5530 fiber. Maar dat ding laat voor mij beetje de beperkingen zien.

Ben aan het denken of een 4690 niet een betere keuze is. Alleen dan moet ik wel de KPN ONT terug plaatsen helaas.
Kan voor de verdeling van de kabels wel een extra switch erbij kopen voor 80 - 100 euro. Maar voor die 3- 4 ethernet kabels die ik erin prik eigenlijk de moeite niet waard vind.

Waar ik naar uitkijk.
Wil een upgrade naar wifi 7.. Al is het maar dat de 2,4 Ghz band stuk sneller is dat bij de 5530 fiber.
SFP poort is wel een leuke optie, alleen is er voor XGS-PON niet veel te vinden. Ik weet dat de 5690XGS bestaat, alleen zit ik dan met 10Git WAN en vooral 4x1Gbit switch in me maag.
Die wan is het probleem nog niet, wel die 4x1Gbit waarvoor ik dan alsnog 80 euro + erbij moet dokken, en die 5690XGS kost ook 334 euro.. Terwijl die 4690 nou 242 euro kost en geen extra switch hoef bij te kopen.

Daarnaast is 3x 2.5 Gbit op de switch wel een must. En een single 10 Gbit een leuke optie.

Laatst bewerkt:
TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh