Review FRITZ!Mesh Set 2700 (2)

pvdven777

Kenner
Lid geworden
apr 6, 2024
Inleiding
Zodra het gerucht zich binnenshuis verspreidde dat er wellicht een Wifi Mesh set getest ging worden werd ik door mijn oudste telg direct ferm toegesproken. Zonder enige schroom of technische kennis werd mij duidelijk gemaakt in welk hoeken van de slaapkamers en badkamers er geen beschikking was over "goede Wifi". Ook in de tuin, waar je met het warme weer momenteel graag vertoefd is het ver zoeken naar enig bereik. Na jarenlang werken met allerlei suboptimale opstellingen moet ik zeggen dat ook ik erg in mijn nopjes was met het mogen testen van een doelgerichte opstelling.

Ik experimenteer al jaren met allerlei verschillende hardware setups en configuraties. Die boden mij nooit de juiste dekking of stabiliteit. De huidige opstelling met 2 routers geeft continue problemen met de handover als ik mij door het huis beweeg. Aangezien ik de enige techneut in huis ben probeer ik het nooit al te gek kostbaar te maken. Er is immers slechts één persoon in huis die in de details geïnteresseerd is. En die persoon prikt desnoods ook gewoon even een kabeltje in als het écht nodig is. Maar ik moet zeggen dat dit weinig gebeurd, want gemak dient tegenwoordig nou eenmaal veelal de mens zullen we maar zeggen.

Het product : Fritz! Mesh 2700
Het product In kwestie is een set van drie repeaters welke bedraad en (deels)onbedraad kunnen worden opgesteld.
Op de verpakking staan de nodige aanmoedigende marketingkreten en wordt gemeld dat het product 5 jaar gegarandeerd wordt. Dat laatste wekt in elk geval vertrouwen.
De repeaters zelf zijn alle drie identiek in vormgeving en functionaliteit. Dat voorkomt in principe al een aantal mogelijke installatieproblemen. Zeer klein zijn ze zeker niet te nomen met 15,5x7,5cm hoogte x breedte en 3cm diep zonder de stekker. Alles is duidelijk gemarkeerd met de standaard wachtwoorden en netwerknaam informatie.
Daarnaast zijn er de Fritz's notes kaart met daar op een paar van de meest belangrijke zaken aangeduid en een Quickstart guide die je door de initiële installatie moet helpen.
Een stukje platte ethernet kabel wordt ook nog meegeleverd. Die zag er niet direct van hoge kwaliteit uit. Toch is het prettig dat er iets wordt bijgeleverd zodat je wel gelijk aan de slag kan. Dat het een platte kabel betreft geeft als voordeel dat deze wellicht makkelijk onder deuren door of achter plinten gestopt zou kunnen worden.
Packaging Box front.jpg
Packaging Box back.jpg
Packaging Box side.jpg
Packaging Box other side.jpg

Paperwork.jpg
Paperwork Fritz notes flipside.jpg
Hardware set and cable.jpg

Afbeeldingen : Verpakking en product

Stap 0 : huidige opzet en dekking
Voor we beginnen met testen leek het mij eerst nuttig om maar eens kijken hoe het er dan eigenlijk echt voor staat voor wat betreft mijn Wifi netwerk. Spoiler : dat blijkt toch wel slechter dan ik zelf in de gaten had (zie 1e verdieping heatmap ter illustratie). Na wat Googlen kwam ik uit op de WifiMan app om mij hier in te ondersteunen. Gewapend met de WifiMan app deed ik dus eerst een rondje door het huis voor een nulmeting.
Ik vertrouw momenteel op een combinatie van de standaard router van mijn Telco en een tweede op zolder. Omdat handover een eeuwig probleem was, Heb ik dit in twee aparte Wifi netwerken opgesplitst. Dat lost het probleem zeker niet volledige en niet netjes op, maar het maakt verbindingsproblemen wat sneller zichtbaar zodat ik desnoods handmatig kan switchen.
1st floor Mv5 Nowire1 (with legend).jpg

Afbeelding : heatmap

Stap 1 : Ik wil snel goede Wifi (zonder draad op de repeaters)
Om wat meer te weten te komen over het product en de installatieprocedure typte ik één van de URL's uit de Quickstart guide in. Die bleek gelijk al niet te werken. Dit bleek het begin van een trend aan niet werkende en niet juist verwijzende links en QR-codes helaas. Da's geen fijne eerste indruk.

Het was mij aanvankelijk niet helemaal duidelijk of je bij installatie nou het boekje dient te volgen, of alles van A->Z met behulp van de app kan. Na wat eerste pogingen bleek het niet overbodig om de eerste paar stappen uit het boekje uit te voeren, echter wordt je hoe dan ook al snel richting het gebruik van de app gedirigeerd.
De QR code, ogenschijnlijk bedoeld om de app te installeren werkte bij mij niet. Nadat de app geïnstalleerd is werkt deze wel om de app op te starten, maar dat is dan weer weinig behulpzaam.
Het proces daarna verliep dusdanig rommelig dat ik het niet eens goed heb kunnen documenteren. Ter illustratie een paar voorbeelden.

Na meerdere pogingen en veel geduldig wachten tot de app verbond met de eerste Mesh device kwam ik er achter dat je met de hand ook kan verbinden. Dat laatste werkte zonder al te veel moeite.
Er wordt specifiek aangeduid dat je op zeker moment in het verbindingsproces op de "next" knop moet drukken om door te gaan, maar pas op het moment dat het indicatielampje langzaam knippert. Echter dat knipperde bij mij nooit langzaam. Verschil tussen langzaam en snel knipperen zou volgens de documentatie duidelijk waarneembaar moeten zijn (0,5 versus 2 seconden interval) overigens.
No slow LED blink and no connection.jpg
Mesh master connected.jpg
Mesh device as existing network device.jpg

Afbeeldingen : links = Verbinding maken, rechts = Samensmelten met bestaand netwerk

Later kreeg ik ook nog ergens een foutmelding dat de kabel naar de bestaande router niet was aangesloten, echter de stap om de kabel aan te sluiten kwam ik in het proces nergens tegen.
Enfin, dat verdiende geen schoonheidsprijs. Ik moest diverse malen terugvallen op het beetje voorkennis dat ik van netwerken heb. Zeker geen totale beginnersoplossing dus.

De verbindingen waren uiteindelijk dan gemaakt. De snelheid gemeten op (grofweg midden van) de verschillende verdiepingen was niet bijzonder hoog, maar de algehele dekking zag er al wel iets beter uit. Bij gemiddeld gebruik heb ik geen bijzonderheden opgemerkt. Een Linux ISO-tje downloaden via Bittorrent ging ook vlot en zonder problemen op verschillende plekken in de woning. Na een paar dagen met deze opstelling de dagelijkse dingen te hebben gedaan moet ik concluderen dat de dekking en stabiliteit simpelweg merkbaar beter waren dan in de oorspronkelijke situatie.

Op zeker moment realiseerde ik mij wel dat er een probleem was met het vinden van en verbinden met lokale apparaten, waaronder mijn fileserver.
Na even goed kijken in mijn netwerkinstellingen zag ik al vrij rap dat ik op een "vreemde" IP range zat. Al snel viel mijn oog op een instelling in de Mesh instellingen die er op duidde dat ik inderdaad op een apart (sub) net was gezet. Na wat verder zoeken vond ik ook de optie om de Mesh zo te configureren dat hij zichzelf laat "opnemen" in een bestaande omgeving.
Na aanzetten van het desbetreffende vinkje had ik aanvankelijk per direct geen verbinding meer. Ook een verbinding met de zogenaamde Mesh Master was niet meer mogelijk op dat moment. Dat is de eerste repeater welke met jouw internet aansluiting of bestaande router is verbonden. Na enige tijd (5~10 min.) had ik plots wél weer wifi/internet verbinding, maar nog steeds geen verbinding met de Mesh master. Mijn vermoeden was dan ook dat de repeater(s) en/of de app zichzelf niet mee over hadden geschakeld op de nieuwe IP adres range. Maar hoe lossen we dat op !?
Na de mogelijkheden te hebben overwogen bleef enkel de optie om de app opnieuw te "initialiseren" over. Dat bleek uiteindelijk de juiste weg. Vervolgens kon ik dan inderdaad ook weer verbinden met de Meshmaster en beide repeaters. Dat zoiets geheel zonder waarschuwing gebeurd en het ook aardig wat tijd duurt om boven water te komen is niet prettig.

Stap 2 : Ik wil toch liever alles bedraad
Om de boel naar een hoger plan te tillen wilde ik de Mesh repeaters bij vooekeur bedraad hebben. Aangezien ik op aardig wat plekjes in huis netwerkkabel heb liggen was het niet een zware taak om dit in elk geval in proefopstelling te bewerkstelligen. Netjes afwerken is een zorg voor later. Sowieso ben ik van plan om nog wat te gaan schuiven in later stadium om te zien of de dekking verder te optimaliseren valt. Ook daar even een opmerking over. In de Quickstart guide staat namelijk expliciet vermeld dat de app je hier mee kan helpen. Het is me echter nooit duidelijk geworden hoe dat precies zou moeten werken.

Mijn verwachting was dat het een kwestie zou zijn van inprikken van de kabel en dan de instellingen in de betreffende repeater omzetten naar de bedrade aansluitwijze. Echter na het aansluiten van een kabel op een van de repeaters was ik wederom zonder enige waarschuwing een behoorlijke tijd alle verbinding met mijn netwerk, internet en beheers-omgeving kwijt. Toen die na enige tijd weer op kwam kon ik vaststellen dat de repeater gelukkig vanzelf al in bedrade modus was gegaan.

Aan de dekking was zoals te verwachten niet veel veranderd. De snelheid was nu wel op alle verdiepingen uitstekend.

Algemene opmerkingen en indrukken :
Wat ben ik dan gaandeweg nog meer tegen gekomen en te weten gekomen over het product en gebruik daarvan ?

De indicatielampjes kunnen desgewenst worden uitgeschakeld zodat je 'snachts niet je kamer of trappenhuis onbedoeld verlicht houd.
Ik zie trouwens op verschillende plekken beschreven in de documentatie dat 3 lampjes uitslag optimaal WIFI bereik zou betekenen. Echter wat meer lampjes betekend kon ik steeds maar nergens ontdekken. Toen ik alle drie de apparaten op bedraad netwerk had aangesloten viel mij echter op dat de extra lampjes op alle units aan waren. Wellicht is de werking daarmee verklaard !?
Ook de verbindingsknoppen op de apparaten kunnen desgewenst worden uitgeschakeld zodat deze niet per ongeluk bediend kunnen worden.
LED settings and button lock.jpg

Afbeelding : LED en knopinstellingen

Plaatsing geschied direct in een contactdoos. Dat geeft nog wel wat uitdagingen zo niet beperkingen. Voor de hand liggend is een wandcontactdoos. Echter wil je de boel bedraad aansluiten dan moet je net geluk hebben dat je netwerkkabels daar ook ergens in de buurt uitkomen. Een verlengsnoer kan een oplossing bieden, hoewel stukken minder praktisch en fraai ogend.
Er is geen voetje meegeleverd om de repeaters ergens vrijstaand te plaatsen (met behulp van een enkelvoudige verlengsnoer) voor potentieel nog betere positionering en optimalere dekking. Dat vind ik persoonlijk erg jammer. Ik ga mogelijk zelf nog een ontwerp hiervoor maken en 3D-printen als ik wat meer tijd heb, maar een paar plastic beugels of docks meeleveren zou voor de prijs toch makkelijk mogelijk moeten zijn lijkt me.

Het door mij gemeten gebruik is een continue 5Watt per repeater. Voor zover ik kan nagaan is dat gewoon gemiddeld voor dergelijke apparatuur.

Deze set heeft als voordeel dat je niet meerdere aparte routers handmatig hoeft te configureren.
Echter, ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die deze review lezen en zullen opmerken dat het plaatsen van 3 apparaten logischerwijs een verbetering zou zijn ten opzichte van de bestaande twee apparaat opstelling. Het leek mij dus interessant, en eerlijker in vergelijking, om nog even snel te kijken of dit het volledige verschil in performance verklaard.
Het verwijderen van de repeater op de midden verdieping deed de Wifi op de zolder niet wegvallen. Ook merkte ik in die situatie niet direct stabiliteit of andere gebruiks-problemen! Dat vond ik zeker noemenswaardig.

Zoals eerder vermeld had ik allerlei problemen met de in de documentatie beschreven service URL's. naast de al beschreven problemen kwam ik ook nog o.a. gelokaliseerde (NL) links tegen die mij uiteindelijk op Duitstalige pagina's deden uitkomen.
Ook de suggestie dat ik middels de URL's "Fritz.repeater" of "Fritzrepeater.local "mijn lokale Mesh beheer interface zou kunnen openen blijkt voor mijn installatie niet te werken. Hoe dat sowieso zou moeten werken is mij onduidelijk. Wellicht dat netwerk experts daar iets meer over kunnen zeggen !?

Wanneer je een app installeert heb ik doorgaans de verwachting dat je daarmee dan ook de boel kan bedienen en instellen. Deze Fritz app lijkt echter meer een soort van front-end. Wat basisinformatie wordt inderdaad binnen de app omgeving weergegeven. Wil je daadwerkelijk wat dieper gaan en instellingen wijzigen dan wordt je vanuit de app doorgezet naar de webinterface van de apparatuur.
Het schakelen tussen app en web, wat vanzelf gebeurd, wil nog wel eens verwarrend werken. De interface is namelijk totaal niet uniform waardoor dat overschakelen gevoelsmatig alles behalve naadloos werkt.
App GUI (2).jpg
App GUI.jpg
Web GUI.jpg
Web GUI (2).jpg

Afbeeldingen : links = app, rechts = web-GUI

Gaandeweg het installatieproces wordt er ook verzocht om het bestaande Wifi netwerk in huis uit te schakelen. Hoewel er vast wat goede redenen te bedenken zijn om dat te doen vrees ik dat zoiets wel eens een grote valkuil kan zijn voor onervaren mensen. Ik zie technisch geen enkel bezwaar om je bestaande verbinding in stand te houden terwijl je de installatie doet. Sterker nog, ik moet de bestaande verbinding voorlopig in stand houden omdat daar op gewerkt wordt door mijn echtgenote. Maar als je nieuwe verbinding niet werkt en je hebt de oude al de nek omgedraaid kan dat wel voor uitdagingen zo niet paniek zorgen.
Turn off existing WiFi.jpg

Afbeelding : Uitschakelen bestaand netwerk

In de Quickstart guide word verwezen naar de service pagina van het product om een uitgebreide handleiding te vinden. Daarin zou ook uitleg staan over hoe je de apparaten aan kan sluiten zonder gebruik van de app. Echter, op de service pagina aangekomen vind ik onder downloads enkel een digitale kopie van diezelfde Quickstart guide. De in de Quickstart guide gevonden directe link naar een handleidingen pagina leverde mij een '404tje' (pagina niet gevonden) op helaas. Ook via de Duitstalige versie van de site kwam ik niets op het spoor. Toen ik middels een andere route op een service/manuals pagina kwam vond ik ook daar voor dit model alleen weer de Quickguide.
Op het laatste moment echter kreeg ik nog de ingeving om bij andere modellen waarvoor wél een uitgebreide handleiding beschikbaar is te spieken. Bij de derde poging vond ik in de bewuste handleiding inderdaad een beschrijving voor het buiten de app om installeren van een Mesh-set. Ik ben niet meer gekomen tot het uitproberen daarvan. Echter op basis van de omschrijving krijg ik de indruk dat de installatie en koppelmethode van de apparaten niet wezenlijk anders is. Echter, omdat je de app niet gebruikt in het proces krijg je niet de mogelijkheid om instellingen aan te passen. Daardoor wordt je dus op een apart sub-net gezet zoals ik bij mijn originele installatie ondervond.

Tot slot. Het plaasten van alle metingen en heatmaps zou de boel wellicht wat rommelig maken. Voor diegenen die toch een nader inzicht willen krijgen heb ik nog wat meetgegevens die ik met alle plezier deel.

Measurement data Fritz Mesh testing.png

Conclusie :
Ik had een dozijn verschillende metingen kunnen doen op 1001 locaties in en om het huis. Dat ging gezien de beschikbare tijd natuurlijk te ver. Hopelijk heb ik met deze benadering toch wat licht kunnen werpen op wat wel en niet mag worden verwacht van een set als deze.

De set is veelzijdig inzetbaar door zijn verschillende aansluitmogelijkheden op je bestaande netwerk. Er is in mijn menig een voor de toepassing redelijke hoeveelheid instelmogelijkheden.

Geheel Dummyproof, is het een en ander op dit moment duidelijk niet. Wel ben ik er van overtuigd dat dit haalbaar zou moeten zijn met de juiste wat tweaks in de software en documentatie.

Eenmaal geïnstalleerd ben ik wel degelijk over het eindresultaat te spreken.

Enkele Pluspunten
+ Eenmaal geïnstalleerd en ingesteld heb je er weinig tot geen omkijken meer naar.
+ Vlotte verbindingen Wifi7 / 2.5Gb LAN
+ Eenmaal verbonden stabiel
Naadloze handover van device naar device
+ Zou volgens specificatie ook direct aan o.a. ONT moeten kunnen worden gekoppeld (niet getest)
+ Relatief eenvoudig verder uit te breiden

Enkele Minpunten
- Installatieprocedure niet altijd even duidelijk
- De app/web mix gebruikersinterface vloeit niet altijd duidelijk en lekker in elkaar over.
- Foute en niet werkende links in de Quickguide
- Minder flexibel qua opstelling omdat het apparaat direct in een contactdoos moet worden geprikt

Uiteraard ben ik zeer verheugd met en dankbaar voor de kans om hands-on dit product te hebben mogen testen.

Daarvoor mijn dank en groeten aan Technology Insider & Fritz!

Bijlagen

• Web GUI.jpg
    Web GUI.jpg
    128 KB · Weergaven: 4
Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Leuke review. Dat je van wifi backbone naar bekabeld wilde gaan zorgt voor een broadcast storm omdat je de twee met mekaar verbind. Ik had dit meerdere malen aan de hand toen iemand de kabel instak waar dit niet moet.
Ik heb een iets oudere Wifi 6 set aangesloten 2 weken geleden en Dat werkte perfect, bedraad en draadloos
Frit! heeft de producten enorm verbeterd sinds ik die van mij uit dienst nam an je kan dit zelfs aanraden aan iemand die er niets van kent.. Werkt allemaal helemaal perfect!

Leuke review. Dat je van wifi backbone naar bekabeld wilde gaan zorgt voor een broadcast storm omdat je de twee met mekaar verbind. Ik had dit meerdere malen aan de hand toen iemand de kabel instak waar dit niet moet.
Ik heb een iets oudere Wifi 6 set aangesloten 2 weken geleden en Dat werkte perfect, bedraad en draadloos
Frit! heeft de producten enorm verbeterd sinds ik die van mij uit dienst nam an je kan dit zelfs aanraden aan iemand die er niets van kent.. Werkt allemaal helemaal perfect!
Bedankt voor de toevoeging. Ik begrijp wat je bedoeld. Wellicht had ik beter eerst de instelling kunnen veranderen en dan de kabel ingeprikt. Totaal niet bij stilgestaan.

Bedankt voor de toevoeging. Ik begrijp wat je bedoeld. Wellicht had ik beter eerst de instelling kunnen veranderen en dan de kabel ingeprikt. Totaal niet bij stilgestaan.
Ehm, ik denk dat iedereen het zo had gedaan, en uiteindelijk wkam het wel terug goed hetgeen eerder niet het geval was. Dus goede test eerlijk gezegd :)

Bij Asus deden ze dit ook trouwens omschakelen op een korte tijd.

Ehm, ik denk dat iedereen het zo had gedaan, en uiteindelijk wkam het wel terug goed hetgeen eerder niet het geval was. Dus goede test eerlijk gezegd :)

Bij Asus deden ze dit ook trouwens omschakelen op een korte tijd.
Ondanks dat ik formeel geen tester ben leg ik op dit soort wijze bij mij op het werk ook vaak genoeg pijnlijke zaken bloot in hardware, firmware en software. Net dom genoeg om fouten boven water te halen en vaak net slim genoeg om te begrijpen wat er aan de hand is. :ROFLMAO:

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh