Bestaand systeem een upgrade geven.

Lid geworden
apr 16, 2024
Ik wil een bestaand systeem een upgrade geven.. Weet dat je veel onderzoek zelf kan doen. Componenten bekijken en zien wat je wilt kopen of interesse in hebt.
Het maakt het allemaal moeilijker / lastiger dat het gaat om vrij dure componenten / onderdelen. En je bij sommige dingen niet weet of een product goed is of slecht.
Ik heb ondertussen op tweakers zo`n wenst lijstje gemaakt, van onderdelen die ik wel intressant vind om eventueel toe te passen in een eigen build.
Dat maakt een hoop zoek werk een hoop eenvoudiger..

Ik zie op youtube allemaal van die mooi gemaakte builds.

voorbeelden: (niet gerank schikt op mooiheid of zo) (gewoon random zoek en plakken)

En zo zijn er natuurlijk nog meer die op youtube te vinden zijn. (ga ze niet allemaal posten, want dat is het doel niet)

Wil uiteraard ook ongeveer zo`n build maken (althans me oude pc daar naar toe transformeren.
Dit lijstje klopt niet helemaal wat er momenteel in de pc zit (maar dat sommige zijn de nieuwere componenten die ik al klaar hebt liggen)

AMD RYZEN 7 7800x3d - ASUS ROG STRIX X670E-F GAMING WIFI - CORSAIR H115i ELITE CAPELLIX - BE QUIET 650 WATT STRAIGHT POWER 11 - G.SKILL TRIDENT Z5 NEO RGB 32GB DDR5 6000 MHZ C30-38 - [XFX] AMD RX 7900XT 20GB - KINGSTON FURY RENEGADE 1TB M.2- SAMSUNG 990 PRO 4TB M.2 - CORSAIR CRYSTAL 680x

Verklaring onderdelen:

1. Processor

Huidige systeem zit nog op AM4 met een AMD Ryzen 5700x die naar me dochters pc gaat (waar ik ook al onderdelen voor hebt liggen)
De ryzen 7 7800x3d ligt klaar voor de nieuwe build. Waarom ik deze nog niet heb ingebouwd is omdat me huidige situatie mijn AMD Radeon RX 7900 XT te weinig ventilatie heeft)

2. Moederbord

Zit momenteel een MSI MPG X570S Edge wifi AM4 moederbord in.. (dat ding gaat ergens anders voor gebruikt worden.
Nieuw moederbord voor de build is de ASUS ROG STRIX X670E-F GAMING wifi.

3. Videokaart

XFX (AMD reference) RX 7900 XT 20GB die momenteel in de huidige build draait maar over gaat naar het nieuwe systeem.

4. Geheugen

Daar zit momenteel ook G.SKILL 32GB 3600 CL16 RGB in .
Het AM5 geheugen in de lijst erboven is voor de nieuwe build.

Waarom ik de nieuwe build nog niet ingebouwd hebt is dat er op deze oude pc teveel belangrijke data staat voor me retro pc`s wat ik ook doe met de hobby.. En die data wil ik niet graag kwijt.
Ik was al in de veronderstelling om het hardware setje minus de gpu TIJDELIJK in een andere behuizing te steken.
Wat ik waarschijnlijk wel wou gaan doen. Alleen het probleem komt erbij dat in de nieuwe onderdelen niet meer in de oude behuizing wil hebben. (dus net zo goed een betere behuizing kan kopen)
De oude gaat dan in de verkoop.

Ik heb toen ik de gpu nieuw heb gekocht en het ding voluit stond te gaan er achter gekomen dat binnen in de behuizing de boel wel erg warm / heet begon aan te voelen als de gpu los ging.
Zelfs als de fans wat hoger in RPM ging draaien de boel behoorlijk aanwezig begon te worden en de koeling nauwelijks beter.

En toen ik de behuizing in het begin kocht en lekker compact voor op tafel vond, het mij nou behoorlijk begin te irriteren dat er niet meer ruimte voor een iets langere videokaart aanwezig is.

Nou weet ik niet precies de maat van de diepte van de behuizing (is wel gewoon makkelijk op te zoeken) Was het toch wel fijner als de behuizing zeker 4 cm dieper was geweest.
Want stel je zou 1 radiator boven willen en een voor, dan gaat dat nooit helemaal passen helaas.. En ook de ruimte van bovenkant het moederbord tot ventilator van de radiator zit maar heel weinig ruimte tussen.

Dus ik ben eigenlijk aan het denken om voor een andere behuizing te kijken. Heb momenteel wel een paar op het oog.. Maar sommige is het allemaal van net niet.

Wat vind ik mooi en wat niet:

- Ik hou er niet van als de behuizing vol met gaten zitten... Want het doet vrij weinig goeds voor de geluids productie. (als je genoeg fans hebt koelt het ook wel goed)
- Ligt eraan hoe de boven kant van de behuizing is afwerkt ik hou niet van die dunne mesh matjes.
- Curved glas is wel oke. Vind die glazen blokken dozen niet zo heel geweldig
- Voorkant zoals de MSI Pano 100 behuizing vind ik super lelijk. (met zo`n rare knik erin)
- Ben wel fan van dual chamber design (wat bouwen en weg werken van de kabel makkelijker maakt.
- Hou van glazen zij paneel.. (vind het niet perse erger als er meer glas word gebruikt) (getint glas is denk ik wel het mooiste.
- Ik heb hier wel een witte behuizing staan, maar bij sommige behuizingen ben ik daar niet zo kapot van (omdat je dan alles goed zit op de behuizing) *ga het liefst gewoon voor standaard zwarte behuizingen.
- BTF - project 0 ben ik opzicht wel fan van maar het moet de behuizing en de hardware te duur maken anders zie ik er vanaf. Maar als het weinig schilt maakt het me niet zoveel uit.

Zoals hier te lezen is heb ik dus een corsair crystal 680x behuizing, waar ik in het begin redelijk over te spreken was. Maar nou waar ik zie waar de tekortkomingen zijn van deze behuizing wil ik liefst wat anders.
Probleem met dit soort behuizingen is dat ze echter redelijk vendor locked zijn.
Deze behuizing kwam toen ik hem nieuw kocht met 4 fans voor ingestalleerd.

1x 140mm zonder RGB en 3x 120mm corsair LL fans
De 280MM radiator kwam met 2x 140mm corsair ML fans.

Na een paar korte maanden begon de 140mm fan zonder RGB op te geven (begon ineens irritant te ratelen) en heb ik zelf een nieuwe 140mm LL RGB geplaatst.

Heb echter nog gedacht om de 3 x 120mm LL fans te upgraden naar naar 140mm exemplaren maar zag al snel wat dat ging kosten.
En nou dat ik weet dat deze LL fans niet zo geweldig presteren dan is de aanschaf ook de moeite niet waard.

In het begin vond ik deze fans wel mooi.. Maar op dit moment als de leds sneller beginnen te draaien / knipperen vind ik ze best wel afleidend / irritant aan het worden.
En de prestaties van deze fans zijn ook niet zo best. (misschien dat de ML fans op de radiator nog redelijk zijn, maar de case LL fans krijgt weinig lucht verplaatst.)

Over de ICUE software nog maar te zwijgen.. Het werkt wel redelijk. Alleen lijkt het met iedere software vernieuwing dat het er allemaal slechter erop word en niet beter.
Vroeger zag je altijd bij het opstarten van de software een icoontje bij je op de taskbar.. En nou krijg ik dus dat die niet meer opstart als de pc ook op start.

Wat vind ik van hun nieuwe series corsair fans.. Zag namelijk dat deze een hele andere kleur spectrum hebben dan de oude. Terwijl ik eigenlijk de oude wel mooier vind.
Ik heb die nieuwe fans niet in het echt gezien.. Maar op afbeeldingen vind ik ze maar lelijk.

Dat is eigenlijk ook een beetje te reden dat ik buiten de box wil denken en liever iets anders dan corsair wil..

Zou natuurlijk heel hun fan systeem eruit kunnen halen.. Maar dat maakt helaas de tekort komingen van deze behuizing niet goed.,

Ik wil het volgende gaan vervangen om de pc up te date te krijgen:

- Andere behuizing

- Andere fans (ik heb geen idee welke, want zag dat de lian li fans veel gebruikt worden, maar hoor / lees ook dat het geen beste fans zijn.. Stja dan word de keuze al vrij lastiger..
(waarschijnlijk wel van die klik aan elkaar dingen) En wat zeker is met normale fan blades en reverse fan blades.
(Vind het overigens niet mooi om op de bodem van de behuizing de fans te moeten omdraaien.)

- Wil een andere voeding.. Deze wil ik ATX 3.1 complaint hebben zodat ik straks ook de nieuwe gpu stekker hebben voor nieuwe generatie videokaarten.
(ik ben overigens niet merk gebonden met deze.. Elke A-tier is voor mij wel prima) (merk bind ik misschien aan welke behuizing ik ga kopen)

- Wil ook van die corsair 280 AIO voor de cpu naar een 360mm AIO.. Gewoon zodat nog lagere temps mogelijk zijn.
Heb wel paar goede gezien (wel prijzig) maar denk dat een custom loop duurder uitpakt.

Producten waar ik eventueel interesse in kan hebben:

[table width=100% border=1 fontsize=12 cellpadding=4]
[tr]
[th align=center]#[/th]
[th align=left]Category[/th]
[th align=left]Product[/th]
[th align=left]Prijs[/th]
[th align=left]Subtotaal[/th]
[/tr]
[tr]
[td align=center]1[/td]
[td]Behuizingen[/td]
[td]Lian Li O11 Dynamic EVO RGB Zwart[/td]
[td]€ 154,90[/td]
[td]€ 154,90[/td]
[/tr]
[tr]
[td align=center]1[/td]
[td]Behuizingen[/td]
[td]Lian Li O11 Vision Compact Zwart[/td]
[td]€ 129,90[/td]
[td]€ 129,90[/td]
[/tr]
[tr]
[td align=center]1[/td]
[td]Behuizingen[/td]
[td]MSI MEG Maestro 700L PZ[/td]
[td]€ 0,-[/td]
[td]€ 0,-[/td]
[/tr]
[tr]
[td align=center]1[/td]
[td]Behuizingen[/td]
[td]Phanteks NV7 Zwart[/td]
[td]€ 189,-[/td]
[td]€ 189,-[/td]
[/tr]
[tr]
[td align=center]1[/td]
[td]Casemodding[/td]
[td]Phanteks Premium DRGB Kit NV7 Zwart[/td]
[td]€ 64,25[/td]
[td]€ 64,25[/td]
[/tr]
[tr]
[td align=center]1[/td]
[td]Waterkoeling[/td]
[td]Lian Li GALAHAD II LCD SL-INF Zwart[/td]
[td]€ 0,-[/td]
[td]€ 0,-[/td]
[/tr]
[tr]
[td align=center]1[/td]
[td]Waterkoeling[/td]
[td]Lian Li Li GA II LCD 360 Zwart[/td]
[td]€ 246,16[/td]
[td]€ 246,16[/td]
[/tr]
[tr]
[td align=center]1[/td]
[td]Waterkoeling[/td]
[td]TRYX Panorama 360 Zwart[/td]
[td]€ 382,88[/td]
[td]€ 382,88[/td]
[/tr]
[tr]
[td align=center]1[/td]
[td]Ventilators[/td]
[td]Lian Li Uni Fan TL LCD, 120mm, 3-pack, Zwart (met controller)[/td]
[td]€ 140,89[/td]
[td]€ 140,89[/td]
[/tr]
[tr]
[td align=center]1[/td]
[td]Ventilators[/td]
[td]Thermaltake Swafan EX14 RGB PC Cooling Fan TT Premium Edition 3-Fan pack Zwart, 140mm[/td]
[td]€ 111,34[/td]
[td]€ 111,34[/td]
[/tr]
[tr]
[td align=center]1[/td]
[td]Voedingen[/td]
[td]Lian Li EDGE 850W Black[/td]
[td]€ 143,86[/td]
[td]€ 143,86[/td]
[/tr]
[tr]
[td align=center]1[/td]
[td]Voedingen[/td]
[td]MSI MAG A750GL PCIE5 Zwart[/td]
[td]€ 106,99[/td]
[td]€ 106,99[/td]
[/tr]
[tr]

[th colspan=3 align=left][/th]
[th align=left]Totaal[/th]
[th align=left]€ 1.670,17[/th]
[/tr]
[/table]

Behuizing die er niet erbij staat:

Weet alleen niet wanneer deze naar de EU komt.. Wel te krijgen in de USA.

CPU AIO die er niet erbij staat.
Misschien eentje van ROG asus of de nieuwe panorama van ASUS.

Ik plaats even het onderwerp om wat ik geschreven heb te bewaren.. Ga er Z.s.m weer mee verder. (is een hoop getype)

Laatst bewerkt:
TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh