Ervaring met Rocky voor thuisgebruik als Linux OS.

Toine1

Kenner
Lid geworden
mrt 27, 2024
Ik zou graag willen weten wat jullie ervaring is met Rocky Linux. Is het geschikt voor thuis gebruik, internet, office toepassing, Gimp en Blender. Geen games.
Was nogal gecharmeerd van de lange ondersteunings termijn.

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Is Rocky Linux niet meer voor de server wereld?

Geen ervaring mee want ik hoor vandaag voor het eerst van Rocky Linux, en ik heb toch al aardig wat distributies uitgeprobeerd.
En dit is dus precies wat een groter succes voor Linux op de thuis desktop in de weg staat, het aanbod en daarmee de versplintering zijn enorm.
Misschien leuk voor tech liefhebbers maar de gemiddelde consument/thuisgebruiker zit daar totaal niet op te wachten.
De meeste mensen willen hapklare brokken en het moet gewoon werken.

CentOS is overgenomen door Red Hat.
Fedora valt daar ook weer onder.
Rocky Linux en AlmaLinux zijn weer opvolgers van CentOS

even opgezocht:
En CentOS was zeker een server distributie:
Post automatically merged:

Ik denk dat de TS beter af is met een Ubuntu, Linux Mint of ZorinOS 17

Ik denk dat de TS beter af is met een Ubuntu, Linux Mint of ZorinOS 17
Eens, en ik kan Mint van harte aanbevelen, daarop heb ik het meeste qua software (ook met Wine) en zaken als VPN via de NetworkManager probleemloos aan het werk gekregen.

Ben als beginnende gebruiker niet zo kapot van Mint. Na wat rommelen met die distro liep het helemaal in de soep..
Ubuntu vond ik zelf beter als beginnende gebruiker.. Maar die zij werkbalk aan de linkerkant op de desktop was niks voor mij.
Voor de rest zat het wel goed in elkaar en redelijk makkelijk te updaten.

Maar als je echt een stabiele omgeving zoekt.

Debian , Fedora zeker.

Ubuntu vond ik zelf beter als beginnende gebruiker.. Maar die zij werkbalk aan de linkerkant op de desktop was niks voor mij.
Je kan in vrijwel elke versie van Linux zelf bepalen waar de werkbalk staat, zowel onder, boven ,links of rechts.

Nobara Linux is ook wel een mooie Linux (wat meer gericht op gaming)

Met de "Official & KDE desktop ziet het er ook nog wel goed uit. Gnome vind ik persoonlijk niks aan (en hou niet van die balk bovenin)

@Toine1 Heb je al iets geprobeerd?

nee, dit wegens tijdgebrek.
Maar ik heb hem wel alvast op USB stick gezet, daarna gecontroleerd of mijn PC hem erkent en het werkt.

Dat er steeds het “!” Teken stond wat inhield tijdens de installatie stap, plotseling de USB stick niet herkende. Maar hij boot weer wel van de usb stick. Daarna nog een keer maar steeds dezelfde fout, dus naar een andere Linux versie.

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh