Hoezo verouderd? Commodore 64 doet nog dienst als kassa

Lid geworden
mrt 6, 2017
Twee Commodore 64's mogen bijna formeel op pensioen na 42 jaar arbeid: een doughnutwinkel in Indiana (VS) gebruikt ze nog steeds als kassa. ... verder lezen

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
1Woord voor, ehm ok 2 zeer cool.
Gewoon leuk om te zien dat zoiets nog werkt.
Heb er zelf ook 1 :).

Niet verbazingwekkend, relatief simpel en uit een tijd dat de bouwkwaliteit van veel elektronica beduidend beter was dan nu het geval is.

Ik heb hem zelf nooit gehad, behalve nu dan een C64 Mini (waar ik niks mee doe)
Op de basisschool hadden we er wel 1, die met cassettes werktte.
C64 aan, de teller op de juiste stand van het cassettebandje zetten, en dan moest je "load" typen ofzo. Dan het bandje afspelen tot een bepaald punt, waarna de game geladen werd.
Ik vond het altijd nogal een gedoe met cassettes.

Niet veel later kregen we les in computers in een omgebouwde vrachtwagen/bus, die eens per week/maand langs kwam. exacte specs weet ik uiteraard niet, maar dat zullen waarschijnlijk XT's geweest zijn. Waarin we leerden werken met "kaartenbakken" (Databases), Wordperfect, en typles kregen. Daarnaast moest je een diskette kopiëren, bestanden overzetten etc. Dat allemaal met de 360KB 5.25" floppy's.

Mijn hart ligt dan ook wel het meeste bij de 8086/88 en hoger, tot en met de Pentium 233MMX

1Woord voor, ehm ok 2 zeer cool.
Gewoon leuk om te zien dat zoiets nog werkt.
Heb er zelf ook 1 :).
Echt! Dit vond ik veruit het leukste nieuws dat ik de afgelopen tijd ben tegengekomen. Hier ligt thuis nog een Amiga 500, geen C64, daar heb ik niet genoeg persoonlijke binding mee (mijn eerste echt kennismaking met "krachtige" games hardware was de A500). :-)

Niet verbazingwekkend, relatief simpel en uit een tijd dat de bouwkwaliteit van veel elektronica beduidend beter was dan nu het geval is.
Build to last. De ontwerpen waren ook minder complex wat de duurzaamheid zeker ten goede kwam. maar er werd inderdaad kwaliteitsvoller geproduceerd.

Hier ligt thuis nog een Amiga 500,
Deze heb ik ook nog nooit gehad of gebruikt, maar vind ik wel mooier als de C64. Denk dat die er ooit nog wel komt hier

Ik heb hem zelf nooit gehad, behalve nu dan een C64 Mini (waar ik niks mee doe)
Op de basisschool hadden we er wel 1, die met cassettes werktte.
C64 aan, de teller op de juiste stand van het cassettebandje zetten, en dan moest je "load" typen ofzo. Dan het bandje afspelen tot een bepaald punt, waarna de game geladen werd.
Ik vond het altijd nogal een gedoe met cassettes.

Niet veel later kregen we les in computers in een omgebouwde vrachtwagen/bus, die eens per week/maand langs kwam. exacte specs weet ik uiteraard niet, maar dat zullen waarschijnlijk XT's geweest zijn. Waarin we leerden werken met "kaartenbakken" (Databases), Wordperfect, en typles kregen. Daarnaast moest je een diskette kopiëren, bestanden overzetten etc. Dat allemaal met de 360KB 5.25" floppy's.

Mijn hart ligt dan ook wel het meeste bij de 8086/88 en hoger, tot en met de Pentium 233MMX
Aah, Wordperfect. ik weet nog dat ik 'het baasje' van de klas was toen ik de in WP ingebouwde plaatjes (van onder andere een draak, als ik mij goed herinner) in kleur kon printen op mijn HP Deskjet 500C (die ook was gebouwd als een tank). :LOL:

Ik heb in mijn jeugd heel veel met een C64 gespeeld, maar dat was helaas niet bij mij thuis. Ik was in die tijd al begeesterd van techniek. Toen ik met mijn centjes van mijn krantenwijk een 37cm-tv’tje van Sharp gekocht had, was het tijd om er eindelijk een C64 II met Final Cartridge III te kopen en een de 1541 II floppydrive. Helaas was mijn exemplaar lang niet zo degelijk als die van dit verhaal en was de mijne na korte tijd kapot en niet te repareren. De ‘laatste’ C64’s hadden last van slechte soldeerverbindingen en dus ook de mijne.

De eerste generatie C64 (en dat is die op de foto) was qua degelijkheid de beste. De tweede generatie, die meer leek op de C128, was een stuk minder goed gebouwd.
Zelf heb ik in die tijd veel op de C16, C64 en C128 gewerkt, bij buren, familie e.d. Met floppy drive was het best een goed werkend systeem. Zelf heb ik toen bewust gekozen voor de MSX, die vooral qua BASIC en aansluitmogelijkheden een stuk handiger was.

Overigens wordt in het artikel gezegd dat 1000 gulden ongeveer 500 euro was. Als je puur de valuta omrekent, is 1000 gulden zo'n 450 euro. Maar je hebt het over 1982 en je moet factoren zoals inflatie meerekenen. Het CBS heeft daar een leuke tool voor. Dan blijkt 1000 gulden in 1982 ongeveer gelijk aan 1173 euro tegenwoordig.

De eerste generatie C64 (en dat is die op de foto) was qua degelijkheid de beste. De tweede generatie, die meer leek op de C128, was een stuk minder goed gebouwd.
Zelf heb ik in die tijd veel op de C16, C64 en C128 gewerkt, bij buren, familie e.d. Met floppy drive was het best een goed werkend systeem. Zelf heb ik toen bewust gekozen voor de MSX, die vooral qua BASIC en aansluitmogelijkheden een stuk handiger was.

Overigens wordt in het artikel gezegd dat 1000 gulden ongeveer 500 euro was. Als je puur de valuta omrekent, is 1000 gulden zo'n 450 euro. Maar je hebt het over 1982 en je moet factoren zoals inflatie meerekenen. Het CBS heeft daar een leuke tool voor. Dan blijkt 1000 gulden in 1982 ongeveer gelijk aan 1173 euro tegenwoordig.
Hoi Robert, goede opmerking. Ik pak het nog even mee in het artikel

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh