HP Elitedesk 800 G2 SFF I5-6500

MSDOS Retro

Kenner
Lid geworden
apr 15, 2024
HP Elitedesk 800 G2 SFF I5-6500 (Skylake)
(onderstaande info wordt nog bewerkt)

Moederbord: HP /
CPU: Intel I5-6500 4C-4T
CPU koeler: Stock
RAM: 8GB DDR4
Videokaart: MSI Nvidia Geforce GT1030 2GB LP
Harddisk (SSD BOOT): / niet bekend
Harddisk (SSD BACKUP): Samsung 860 QVO 1TB
Harddisk (SSD BACKUP): Netac NV7000 2TB NVME
ODD1: Origineel HP
Geluidskaart: Onboard Audio
Behuizing: HP Elitedesk 800 G2 SFF
Voeding: / (Stock)
Monitor: /
Toetsenbord: Logitech K650
Muis: Logitech MX ERGO Advanced Trackball
Cardreader: /

Besturingssysteem: Debian 12 (Link KLIK HIER)

Laatst bewerkt:
Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Leuk systeem, ik zie dat je Debian veel gebruikt (en promoot afgaande van je profile picture). Mag ik vragen waarom de keuze voor Debian? Dit is echt wel een vraag uit interesse, ben zelf ook aan het kijken naar een nieuw OS.

Mag ik vragen waarom de keuze voor Debian?

Zeker,

Ik ben niet de beste kenner van Linux, maar heb korte ervaringen met Ubuntu, Kubuntu, Mint Cinnamon. Met ZorinOS en LinuxFX (Deze lijkt identiek op Windows 11) heb ik langere ervaring.
Ubuntu, Kubuntu en Mint waren van zeer korte duur: Binnen een maand en paar update rondes die standaard binnen kwamen was het systeem ineens niet meer opstartbaar. Niet leuk als beginnende Linux gebruiker!!
LinuxFX was een "gratis" versie die ik had. Om alle functies te krijgen moest je een key kopen, en dan had je meer mogelijkheden. En zomaar opeens kwam ik daar ook in een raar herstelscherm terecht na opstarten.
Toen ben ik terecht gekomen bij ZorinOS, versie 16 (Pro) Deze heb ik altijd met veel plezier gebruikt, maar out of the box werkte dat niet met 3 schermen die ik in die periode aangeschaft had. Via een tool, wat lang zoeken was heb ik het uiteindelijk wel werkend gekregen. Overigens is dit ook een goed OS om als Windows gebruiker mee te starten. Net als Mint (als ie de installatie niet om zeep helpt, zoals bij mij)
Volgens mij is dit Tripple monitor probleem bij ZorinOS 17 ook opgelost. Voor ZorinOS heb ik ook nog Fedora 38 gehad. Maar die ik standaard had geïnstalleerd (Gnome) trok mij helemaal niet aan (wil geen werkbalk bovenin). Fedora KDE was dan nu de betere optie geweest voor me.

Later kwam ik via een andere website iemand tegen die Debian 12 Bookworm met KDE Plasma x11 had. Ik vond dat er gewoon heel mooi uit zien. Eerst de Live-CD geprobeerd uiteraard, en daar kreeg ik meteen 3 schermen voorgeschoteld, zoals ik dat wenste.
Daarna de gok genomen, en "afscheid" genomen van ZorinOS 16.
Ik draai het nu denk ik 2 jaar naar volle tevredenheid op 4 systemen

Stabiliteit en betrouwbaar staan wel hoog in het vaandel bij mij. Ubuntu bijvoorbeeld: Dat hij gecrasht was, was niet eenmalig maar gewoon een paar keer vaker. Toen was ik er wel klaar mee.
Dit is tot nu toe bij Debian nog NOOIT gebeurd.

Echter, wil je gamen dan zijn er waarschijnlijk betere Distro's. O.a Manjaro, Arch Linux
Voordeel voor mij is wel dat ik niet om hoef kijken naar nieuwe games, daar ben ik helemaal klaar mee.

Zeker,

Ik ben niet de beste kenner van Linux, maar heb korte ervaringen met Ubuntu, Kubuntu, Mint Cinnamon. Met ZorinOS en LinuxFX (Deze lijkt identiek op Windows 11) heb ik langere ervaring.
Ubuntu, Kubuntu en Mint waren van zeer korte duur: Binnen een maand en paar update rondes die standaard binnen kwamen was het systeem ineens niet meer opstartbaar. Niet leuk als beginnende Linux gebruiker!!
LinuxFX was een "gratis" versie die ik had. Om alle functies te krijgen moest je een key kopen, en dan had je meer mogelijkheden. En zomaar opeens kwam ik daar ook in een raar herstelscherm terecht na opstarten.
Toen ben ik terecht gekomen bij ZorinOS, versie 16 (Pro) Deze heb ik altijd met veel plezier gebruikt, maar out of the box werkte dat niet met 3 schermen die ik in die periode aangeschaft had. Via een tool, wat lang zoeken was heb ik het uiteindelijk wel werkend gekregen. Overigens is dit ook een goed OS om als Windows gebruiker mee te starten. Net als Mint (als ie de installatie niet om zeep helpt, zoals bij mij)
Volgens mij is dit Tripple monitor probleem bij ZorinOS 17 ook opgelost. Voor ZorinOS heb ik ook nog Fedora 38 gehad. Maar die ik standaard had geïnstalleerd (Gnome) trok mij helemaal niet aan (wil geen werkbalk bovenin). Fedora KDE was dan nu de betere optie geweest voor me.

Later kwam ik via een andere website iemand tegen die Debian 12 Bookworm met KDE Plasma x11 had. Ik vond dat er gewoon heel mooi uit zien. Eerst de Live-CD geprobeerd uiteraard, en daar kreeg ik meteen 3 schermen voorgeschoteld, zoals ik dat wenste.
Daarna de gok genomen, en "afscheid" genomen van ZorinOS 16.
Ik draai het nu denk ik 2 jaar naar volle tevredenheid op 4 systemen

Stabiliteit en betrouwbaar staan wel hoog in het vaandel bij mij. Ubuntu bijvoorbeeld: Dat hij gecrasht was, was niet eenmalig maar gewoon een paar keer vaker. Toen was ik er wel klaar mee.
Dit is tot nu toe bij Debian nog NOOIT gebeurd.

Echter, wil je gamen dan zijn er waarschijnlijk betere Distro's. O.a Manjaro, Arch Linux
Voordeel voor mij is wel dat ik niet om hoef kijken naar nieuwe games, daar ben ik helemaal klaar mee.

Bedankt voor je uitleg, want ik ben inderdaad op zoek naar een stabiel OS. Heb zelf ervaring met BSD en MacOS uit het verleden (MacOS diep op terminal niveau gewerkt), dus ik verwacht niet dat de overstap naar Linux al te moeilijk is. Heb zelf Manjaro, Elemental en Mint al geprobeerd, maar Debian nog niet.
De uiteindelijke trigger om volledig over te stappen naar Linux is dat Windows echt een bloated, privacy nachtmerrie begint te worden én het feit dat ik eigenlijk geen speciale apps gebruik waar ik op Linux geen alternatief voor heb (of webapp). En daarnaast is er desnoods nog Wine. Gaming gaat sowieso via Geforce Now.

Ik vind het persoonlijk erg leuk om allerlei distro's te proberen dus Debian wordt bij deze de volgende, ben in ieder geval zeer benieuwd.
Het stoeien met Linux heeft wel weer het gevoel teruggebracht van de oude computerdagen, het is allemaal net iets anders en dat maakt het toch wel weer leuk.

Ik vind het persoonlijk erg leuk om allerlei distro's te proberen dus Debian wordt bij deze de volgende, ben in ieder geval zeer benieuwd.

Zonder verder dit topic daar voor te gebruiken nog een tip. Maak gewoon eens een Live USB aan met Ventoy, en gooi daar elke denkbare ISO op van welke distro dan ook die je wilt proberen.

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh