Linux alternatieven voor......

MSDOS Retro

Kenner
Lid geworden
apr 15, 2024
Het leek mij handig om een topic te starten, waaruit ook beginners informatie kunnen halen over of zij mogelijk "kunnen" overstappen naar Linux.
Uiteraard geldt: Waar een wil is, is een weg. Maar het kan best wel eens een zoektocht zijn, welke software je dan nodig hebt.

Dit topic gaan niet over welke Linux distributie je moet kiezen, maar echt over welke software je kan installeren om bijvoorbeeld te browsen. Dus denk aan browsers, fotobewerking, videobewerking, maar ook afspeelsoftware voor muziek en video
Nu is het zo, dat bepaalde distributies al bijvoorbeeld een Office pakket mee installeren, muziekspeler of een browser. Bij de browser bijvoorbeeld is in Debian 12 een ESR versie geinstalleerd. Dit kan problemen geven met Netflix, die wil dat je een nieuwere versie installeert. Ik kan zelf aanraden om Flatpak en/of Snap(Craft) te installeren. Deze 2 kun je zien als een "Playstore" zoals we die van Google kennen. Installeer je deze op de juiste manier, dan zal bij updates in je softwarecentrum ook in deze library's gekeken worden voor de laatste updates.

Ik zal dit topic zo veel mogelijk proberen aan te vullen en bij te houden, met naam en eventueel URL. De link komt erachter te staan via de korte link, om de pagina niet teveel te vervuilen met URL's
Jullie input hiervoor wordt ook gewaardeerd. Misschien ken jij net dat ene bekende programma, waar de ander nog nooit van had gehoord.

Browsers:
Firefox
Chrome
Opera
Microsoft Edge (Link)

Office:
LibreOffice (link)

Email:

Thunderbird (Link)

Fotobewerking:
GIMP (Link)
Krita (Link)
Inkscape (vector afbeeldingen) (Link)

Muziekproductie:
Ocenaudio (Link)

Videoproductie:
Kdenlive (link)
HandBrake (Link)

Muziekspelers:
Spotify
VLC Media Player
Audacious
Rhythmbox
Strawberry Music Player
Qmmp

Videospelers:
VLC Media Player

CAD/3D Software:
Freecad (Link)
Onshape (cloud) (Link)
Blender (Link)

Tools:
Plank "Rocketdock"voor Linux (Link)
Stacer System Optimizer & Monitoring (Link)

E-Readers/Managers:

Calibe e-book manager (Link)

In the Cloud:

Dropbox (Link)
Filezilla Client (Link)

Laatst bewerkt:
Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Voor e-reader bezitters is ook de beste e-book manager Calibre beschikbaar. (Link)

En voor YouTube maar dan met privacy is er FreeTube. (Link)

Natuurlijk mag een mooi en handig app dock niet ontbreken en daarvoor is Plank (met user guide). (Link)

Laatst bewerkt:
Natuurlijk mag een mooi en handig app dock niet ontbreken en daarvoor is Plank (met user guide). (Link)

Ah nice! Zoiets miste ik eigenlijk al een beetje. Een Linux variant van Rocketdock.
Makkelijk te installeren, de configuratie was even zoeken. CTRL-rechtermuisknop in de dock is eenvoudigste om het instellingen menu op te roepen.

Ah nice! Zoiets miste ik eigenlijk al een beetje. Een Linux variant van Rocketdock.
Makkelijk te installeren, de configuratie was even zoeken. CTRL-rechtermuisknop in de dock is eenvoudigste om het instellingen menu op te roepen.
Ik ben zelf gelijk opzoek gegaan bij m'n eerste Linux systeem omdat ik ook al jaren erg gehecht was aan Rocketdock, je hebt er zo'n lekker opgeruimd bureaublad mee.

Ik ben zelf gelijk opzoek gegaan bij m'n eerste Linux systeem omdat ik ook al jaren erg gehecht was aan Rocketdock, je hebt er zo'n lekker opgeruimd bureaublad mee.

Klopt. Ik heb zelf 3 monitoren. Waarbij 1 eigenlijk nooit een full screen venster bevat. Meestal staan daar wat pictogrammen en de status van de cores en audio volumes, Dit is een goede plek voor de dock bovenin.

Een aanvulling voor "In the cloud" kunnen Dropbox ((Link) en FileZilla (Link) zijn.

En voor video conversie is HandBrake (Link) wel een aanbeveling.

Voor systeem optimalisatie en monitoring is er Stacer (Link), een waarschuwing is op zń plaats want als je niet weet wat je doet kan je een installatie om zeep helpen.

Fotobewerking met GIMP en Krita ook toegevoegd.
Post automatically merged:

Ook Blender en Inkscape staan erbij nu

Laatst bewerkt:
TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh