MSDOS Retro
Kenner
- Lid geworden
- apr 15, 2024
- My desktop system's name
- Xeon x5687
- Processor
- Intel Xeon x5687
- Mainboard
- HP Z400 6-DIMM Version
- Cooler
- Stock Performance cooler
- Memory
- 24GB (6x4GB)
- Graphics processor
- ATI Firepro 7000 (Barco MXRT7500 4GB)
- Display
- 3x HP Elitedisplay 243i
- SSD
- Bootdrive: Samsung 830 EVO 256GB / Backup Crucial MX500 1TB SATA & Lexar NM710 2TB NVMe
- Optical drive
- Stock HP
- Sound card
- Onboard
- Case
- HP Z400 Case
- Power supply
- Stock 475Watt
- Keyboard
- HP KU-0316
- Mouse
- Logitech M500
- Operating system
- Debian 12 KDE (X11 Plasma)
- Web browser
- Firefox / Opera
- Miscellaneous
- Mijn main systeem.
- Internet Connection
- ▼1 GBIT ▲1 GBIT
Het leek mij handig om een topic te starten, waaruit ook beginners informatie kunnen halen over of zij mogelijk "kunnen" overstappen naar Linux.
Uiteraard geldt: Waar een wil is, is een weg. Maar het kan best wel eens een zoektocht zijn, welke software je dan nodig hebt.
Dit topic gaan niet over welke Linux distributie je moet kiezen, maar echt over welke software je kan installeren om bijvoorbeeld te browsen. Dus denk aan browsers, fotobewerking, videobewerking, maar ook afspeelsoftware voor muziek en video
Nu is het zo, dat bepaalde distributies al bijvoorbeeld een Office pakket mee installeren, muziekspeler of een browser. Bij de browser bijvoorbeeld is in Debian 12 een ESR versie geinstalleerd. Dit kan problemen geven met Netflix, die wil dat je een nieuwere versie installeert. Ik kan zelf aanraden om Flatpak en/of Snap(Craft) te installeren. Deze 2 kun je zien als een "Playstore" zoals we die van Google kennen. Installeer je deze op de juiste manier, dan zal bij updates in je softwarecentrum ook in deze library's gekeken worden voor de laatste updates.
Ik zal dit topic zo veel mogelijk proberen aan te vullen en bij te houden, met naam en eventueel URL. De link komt erachter te staan via de korte link, om de pagina niet teveel te vervuilen met URL's
Jullie input hiervoor wordt ook gewaardeerd. Misschien ken jij net dat ene bekende programma, waar de ander nog nooit van had gehoord.
Browsers:
Firefox
Chrome
Opera
Microsoft Edge (Link)
Office:
LibreOffice (link)
Email:
Thunderbird (Link)
Fotobewerking:
GIMP (Link)
Krita (Link)
Inkscape (vector afbeeldingen) (Link)
Muziekproductie:
Ocenaudio (Link)
Videoproductie:
Kdenlive (link)
HandBrake (Link)
Muziekspelers:
Spotify
VLC Media Player
Audacious
Rhythmbox
Strawberry Music Player
Qmmp
Videospelers:
VLC Media Player
CAD/3D Software:
Freecad (Link)
Onshape (cloud) (Link)
Blender (Link)
Tools:
Plank "Rocketdock"voor Linux (Link)
Stacer System Optimizer & Monitoring (Link)
E-Readers/Managers:
Calibe e-book manager (Link)
In the Cloud:
Dropbox (Link)
Filezilla Client (Link)
Uiteraard geldt: Waar een wil is, is een weg. Maar het kan best wel eens een zoektocht zijn, welke software je dan nodig hebt.
Dit topic gaan niet over welke Linux distributie je moet kiezen, maar echt over welke software je kan installeren om bijvoorbeeld te browsen. Dus denk aan browsers, fotobewerking, videobewerking, maar ook afspeelsoftware voor muziek en video
Nu is het zo, dat bepaalde distributies al bijvoorbeeld een Office pakket mee installeren, muziekspeler of een browser. Bij de browser bijvoorbeeld is in Debian 12 een ESR versie geinstalleerd. Dit kan problemen geven met Netflix, die wil dat je een nieuwere versie installeert. Ik kan zelf aanraden om Flatpak en/of Snap(Craft) te installeren. Deze 2 kun je zien als een "Playstore" zoals we die van Google kennen. Installeer je deze op de juiste manier, dan zal bij updates in je softwarecentrum ook in deze library's gekeken worden voor de laatste updates.
Ik zal dit topic zo veel mogelijk proberen aan te vullen en bij te houden, met naam en eventueel URL. De link komt erachter te staan via de korte link, om de pagina niet teveel te vervuilen met URL's
Jullie input hiervoor wordt ook gewaardeerd. Misschien ken jij net dat ene bekende programma, waar de ander nog nooit van had gehoord.
Browsers:
Firefox
Chrome
Opera
Microsoft Edge (Link)
Office:
LibreOffice (link)
Email:
Thunderbird (Link)
Fotobewerking:
GIMP (Link)
Krita (Link)
Inkscape (vector afbeeldingen) (Link)
Muziekproductie:
Ocenaudio (Link)
Videoproductie:
Kdenlive (link)
HandBrake (Link)
Muziekspelers:
Spotify
VLC Media Player
Audacious
Rhythmbox
Strawberry Music Player
Qmmp
Videospelers:
VLC Media Player
CAD/3D Software:
Freecad (Link)
Onshape (cloud) (Link)
Blender (Link)
Tools:
Plank "Rocketdock"voor Linux (Link)
Stacer System Optimizer & Monitoring (Link)
E-Readers/Managers:
Calibe e-book manager (Link)
In the Cloud:
Dropbox (Link)
Filezilla Client (Link)
Laatst bewerkt: