Nieuwe GPU voor me tweede pc.

HallometRobin

Kenner
Lid geworden
apr 16, 2024
Ik wil naar alle waarschijnlijkheid me 2de pc gaan gebruiken als normale pc waarop ik nog steeds kan gamen.
En me huidige pc wil gaan gebruiken voor meer als Gaming pc (gewoon een bak dat alles prima op een 1440P ultrawide kan draaien (hier wil ik geen persoonlijke dingen meer op doen, zoals bankzaken en dingen van me werk) *op een simpele google search op na*

De reden waarom ik dit zo wil inrichten is dat ik de tweede pc eigenlijk als linux bak wilde gebruiken en ook erop te gamen.. Dat idee om over te gaan en dingen van te leren gaat nog wel even duren) (moet eerst alle pcs nog maar behoren inrichten ect) (heb nog wat hardware switches te maken.. Me huidige AM4 materiaal gaat naar een andere bak om oudere games op te spelen (behuizing en hardware heb ik hier al voor)
Ik wil het komende jaar een 1440P Ultra wide Oled monitor kopen dat ik graag wil gaan gebruiken op me huidige main gaming pc.
Dan houd ik me minder fijne DELL 27 Inch IPS monitor over... Die ik zelf nog liever in gebruik hou.. Maar die sluit ik dan verlopig nog aan op me 2de pc.. Zodat ik daar van de 1080P resolutie af ben (en die monitor gaat uiteraard naar een ouder systeem waar ik wat oudere games op kan spelen (een Core i7 6700K skylake systeem)

Huidige hardware van me tweede pc zijn.

AMD RYZEN 7 7700 (overdrive) - MSI X670E TOMAHAWK WIFI - G.SKILL FLARE X5 EXPO 32GB CL32-38 MT/s 6000 - AMD RADEON RX 6700 XT 12GB - 1TB KINGSTON PCIe 4x4 + 2TB KINGSTON RENEGADE PCIe 4x4 - MSI MAG CORELIQUID E240 BLACK
Phanteks ION+ 660W PLATINUM - MSI MPG SEKIRA 100R - AM5 HYBRID GRAPHICS -
AOC 24G2U/BK 1080P, DISPLAYPORT

De reden dat ik de tweede pc als normale / game pc wil gebruiken is:

1. Zodat ik het systeem kan gebruiken (momenteel zit ik er maar eens zelden aan dit systeem)
2. Stroom eisen voor videokaarten worden steeds hoger, en zo ik kan dit van elkaar scheiden.

-1. 1 Systeem dat niet continu hoeft te langere tijd hoeft te gebruiken met een hoger stroom verbruik (en dus het hoofddoel relaxt gaming is en vooral de wat nieuwere aankomende zwaardere titles)
-2. 1 Systeem dat ik voor normaal dagelijks gebruik kan aanhouden en met eventueel Hybrid graphics de boel lekker zuinig kan houden.

Zoals jullie kunnen zien is systeem aardig van deze tijd.. En dat wil ik eigenlijk ook zo houden... Alleen ik zoek meer performance voor de GPU. (aangezien de rest van het systeem dikker is)
Ik snap dat ik FSR kan gebruiken, alleen ben ik hier zelf niet zo fan van.. Daarnaast heb ik liever een kaart met 16GB Vram minimaal.
De huidige kaart kan ik prima doorschuiven naar een andere build.
Ik snap ook dat die videokaart op 1440P het redelijk doet, maar verwacht er ook geen wonderen van. En dat deze kaart redelijk meer FPS haalt op 1080P. (en zover ik begrepen heb op raytracing het met deze kaart niet veel meer word.)

Aan Nvidia GPUs begin ik niet aan, zijn mij veelste duur. Ideaalste zou een RTX 4070 TI super zijn... MAAR ik ben HELAAS niet van plan om hier dik 800 euro voor te betalen.

Het TDP van de kaart mag maximaal rond de 250 -280 watt liggen. Ik heb ik me huidige main game pc al een RX 7900 XT 20GB in zitten en die ben ik verlopig niet van plan om te vervangen, tenzij generatie verschil te groot word)

Nou had ik dus ook kunnen wachten op wat UDNA gaat doen... Dat houd in 2 jaar later aan verloren tijd. En dat mijn tweede build ook weer 2 jaar ouder is.
Op UDNA ga ik dus NIET wachten, omdat ik niet weet wat ik er van kan verwachten.. En dat weten we pas als AMD met producten op de markt komt.
Meestal gaat er bij AMD IETS MIS.. En dan heb je of voor niets gewacht.. Of generatie valt tegen en kan je nog weer langer wachten.. En nee dat ga ik ook niet doen.

Enigste optie momenteel is voor mij een AMD kaart. Ik was me eerst aan het bedenken om RDNA 4 af te gaat wachten.. Prestaties zijn er momenteel alleen maar speculaties van. Word gezegd dat die onder de RX7900XT komen te liggen of misschien het niveau van een RX7900GRE 16GB kaart.. En dat is ook allemaal maar afwachten. Raytracing ZOU stukken beter moeten zijn (rond RTX 4080)

Overigens was RDNA 3 ook een tegenvaller als het op prestaties aan komt.
Alleen wat mij tegen valt bij RDNA 4 is denk ik toch de MSRP of de prijs wat AMD voor de 9070(XT) wilt gaan vragen.. Vermoedelijk varen ze weer dezelfde richting in wat Nvidia waarschijnlijk ook weer van plan gaat zijn.

En daarnaast een kaart zoals de RX 6800XT als de RX7800XT waar ik ook niet veel mee opschiet.

Nou zag ik wel een RX7900GRE voor ongeveer 600 euro.. Is dat wel slim? Of doe ik er nog dommer aan om te wachten op 9070(XT) en dan een klap in me gezicht krijgen als de prijs nog hoger blijkt te zijn.

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.

Dit maakt de keuze ook niet erg makkelijk.

Hoeveel blijer mag ik zijn als ray tracing performance gelijk ligt een aan RTX 4070 ti ?

Wat ik uit het filmpje haal is dat de die een single die zou zijn van het high-end model. Omdat ze dual dies niet werkend konden krijgen..
En een nieuwe kaart ontwerpen door AMD teveel geld zou kosten.. Dus deze die her ingezet hebben voor de midrange kaarten.

Neem aan dat we met ray-tacing eigenlijk nog niet veel mee kunnen met de nieuwe kaart. en Waarschijnlijk mits geluk beter voor een RX7900GRE kan kijken als ik nog iets kan vinden.

Ik denk dat ik voor een AMD Radeon RX 7800XT 16GB ga kijken.

Of ik neem de goedkoopste van 489 euro. Of misschien de asus dual..

Zie op YT dat path tracing best wel veel vraagt voor een videokaart.. Als je geluk hebt hou je nog 1/3 van de prestaties over.
Zelfs een RX7900GRE gaat dat allemaal niet eens trekken.. Over 3 jaar gok ik dat er gigantisch veel snellere kaarten zijn.
Dus zie er nou niet echt in om 600 euro + over de balk te gooien.
Post automatically merged:

ASUS Dual Radeon RX 7800 XT OC - 16GB GDDR6, HDMI, 3x DP

Is het geworden..

Vond de meerprijs op de RX7900GRE niet zo`n goed idee. Aangezien over 3 jaar de videokaarten heel veel sneller als deze gaan worden. Als path tracing ook een ding gaat worden.

Zowel deze RX7800XT / RX7900GRE gaan het beiden niet trekken.. Dus weinig zin om voor de duurdere kaart te gaan.

Ik wil alleen wat meer redelijk meer FPS op 1440P hebben 100 - 130FPS op high.

Dat het dan geen FSR4 ondersteunt (wellicht is maar een klein dingentje) het duurt zeker nog 2 -3 jaar voordat het pas in games zit, en je pas een grotere games bibliotheek ervan hebt.
Tegen die tijd is er vast iets snellers te krijgen.

Laatst bewerkt:
TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh