[Projekt] Ombouw mITX woonkamer pc naar mATX.

HallometRobin

Kenner
Lid geworden
apr 16, 2024
Wil dit topic alleen maken om me ombouw van de woonkamer pc beetje te kunnen volgen. Ga het niet echt heel lang dradig maken.

Ben al een beetje begonnen met het ombouwen van me woonkamer pc. (fijne behuizing om in te bouwen. Panelen zitten niet geschroefd, maar kan je allemaal zo los halen.
Voeding zit vooraan in de behuizing, voordeel is dat de behuizing hierdoor niet al te hoog hoef te zijn.

Alleen de mesh aan de onderkant is wat goedkoop. (had van mij wel wat dikker gemogen zodat het minder buigt)

Ik wacht nog even op de bestelling met de nieuwe fans, en dan schroef ik alles over. Zo kan ik de pc in de oude situatie nog even blijven gebruiken.

IMG_20250506_005150[1].jpg

Oude situatie was:

Processor: AMD Ryzen 7 5700x3d (hiervoor had ik een non x3d) (had gedacht deze te verkopen)
Moederbord: Gigabyte B550I Aorus PRO AX 1.3 (mITX) (ga ik denk ik wel verkopen) Of misschien toch voor een kleinere dochter pc?)
Geheugen: G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC (gaan mee naar nieuwe build)
Opslag 1: OS XPG SX8200 (pro) 512GB Pci-e 3.0 x4 (waarschijnlijk later toch upgraden naar minimaal 1TB)
Opslag 2: gaming XPG gammix S70 blade 2TB Pci-e 4.0 x 4
Videokaart: Inno3d Geforce RTX 3070 8GB Twin X2 LHR
Behuizing: Coolermaster Elite 120 advanced.
Voeding: Thermaltake Toughpower SFX 550w Gold (word denk ik ook nog geupgraded) Wil naar een 650watt minimaal) Zodat je in het efficientst gedeelte van de voeding komt.
CPU koeler : AMD stock spire met kopere kern.

( er zitten nog 2 fans in van 120mm dacht ik weet even niet meer welke dat zijn)

Reden was om om te bouwen.. Huidige situatie maakte mij teveel geluid in de woonkamer. Ik had de behuizing al volledig voorzien van 2 grotere 120 / 140mm fans om te lucht stroom aanzienlijk te verbeteren.
Maar denk door het oudere case ontwerp dat de lucht stroom wellicht wat beter is geworden (door 2 fans aan toe te voegen), maar toch de bottle neck in het systeem lijkt te zijn.
Wilde eerder een behuizing hebben zodat ik nog een dvd drive (voor persoonlijk redenen) kon gebruiken. Maar bij nader inziens leek het me verstandiger om dit toch maar niet te doen (aangezien de keuze al beperkt is en je weinig behuizingen hebt met een slot voor een slimline drive.
Hoop met de vernieuwing dat: De fans veel lager kunnen draaien en daardoor geluid omlaag gaat. Vond het persoonlijk ook beter om het kwa looks ook wat te updaten.. Ding staat op het bureau en dan kan je anders alleen maar naar een dichte saaie kast staren.

Daarnaast merkte ik ook op dat als ik naar AM5 wil, de mITX borden een godsvermogen kosten. (zeker tussen de 200 en 250 euro als je iets goeds wilt hebben)
Wil je een goedkoper bord dat ga je ineens veel features niet meer krijgen. En een andere slot om een betere geluids kaart te steken vond ik ook wel wat.. (ALC897 ben ik anno 2025 niet meer zo kapot van)

Nieuwe aangepaste build word het volgende:

Processor: AMD Ryzen 7 5700x3d (nou dat ik hem heb laat ik hem maar ook maar zitten)
Moederbord: Asus TUF gaming B550M-Plus (eigenlijk gekocht voor me oudste dochter) *maar die is eigenlijk nog te jong voor, waarschijnlijk schuif ik hem binnen 1 jaar als nog door voor haar pc. ( maar gebruik ik hem tijdelijk maar zelf, aangezien die stof ligt te happen.
Geheugen: G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC
Opslag 1: OS XPG SX8200 (pro) 512GB Pci-e 3.0 x4 (momenteel over zetten, later misschien nog vergroten)
Opslag 2: gaming XPG gammix S70 blade 2TB Pci-e 4.0 x 4
Videokaart: Inno3d Geforce RTX 3070 8GB Twin X2 LHR
Behuizing: Jonsbo C6 MAX (zover ik gezien heb geen winkel in NL die hem heeft)
Voeding: Thermaltake Toughpower SFX 550w Gold ( word binnen enkele maanden vervangen voor een 650watt exemplaar.) Oude gaat terug omdat ik het momenteel niet te duur wil maken)
CPU koeler: Jonsbo CR-1400-DV2 black (nergens in NL te krijgen) Heb deze gekozen omdat ik al zag dat deze cpu koeler prima gemaakt is voor deze behuizing en zelf niet hoef uit te zoeken wat zal gaan passen.

Case fans: Jonsbo ZB-120 Fan, Reverse Blade, PWM, ARGB - 120mm, black (2x onderzijde) , Jonsbo ZB-120 ARGB PWM Fan - 120mm, black ( 1x achter en 2x boven)

Gebruik een SFX voeding om het gewicht van het systeem zo laag mogelijk te houden.

Ik heb er voor gekozen om toch niet direct naar AM5 over te gaan. Maar dit wegens financieele redenen. Ik weet daarnaast ook nog niet zeker of ik over 1-2 jaar makkelijk aan een andere cpu ga komen.
Kan nog best wel eens gebeuren dat de prijzen tegen die tijd weer behoorlijk gaan stijgen (zoals het met de ryzen 7 9800x3d is gebeurd)
En dan heb ik geen onderdelen meer voor die snellere pc die ik nog wilde gaan bouwen, waarvan ik alleen nog 1 ssd heb liggen en een x670e moederbord.

Heb tot September de tijd nodig om geld weg te leggen (aangezien wij rond die tijd een nieuwe badkamer krijgen.) het grotere bedrag is er wel.. Maar omdat het beetje duurder was geworden dan wij voorspelt hadden ik het `kleine` beetje dan erbij ga leggen om de badkamer te kunnen realiseren.
Daarnaast kreeg ik ook het Asus TUF gaming B550M-plus te weinig animo om het te kunnen verkopen.. Dus ik dacht gebruik hem verlopig wel voor mijn eigen build.
Het is jammer dat het 2de M.2 slot geen pcie 4 x 4 slot is.. Maar kan er nog wel mee leven en al blij ben dat ik dit nog heb en niet nog slechter.
Zag dat vele B550M borden zelfs pci-e 3 x 2 hebben. Dat nekt je ssd helemaal.

Laatst bewerkt:
Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
het is me door het lange verhaal niet helemaal duidelijk maar je gaat dus het moederbord, de case en de koeler vervangen ?
Lijkt me qua airflow en looks zeker een hele stap vooruit.

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh