[RETRO] Another 8088 XT?

MSDOS Retro

Expert
Lid geworden
apr 15, 2024
Another 8088XT

Mainboard:
DTK XT Motherboard PIM-TBIO-Z Rev. 9, 10MHz Turbo Board
Processor:
10 MHz
RAM:
640 kB
Harddrive:
Harddrive Controller:
Floppy Disk Drive 1:
5.25" 1.2MB (TEAC FD-55GFR-570-U)
Floppy Disk Drive 2:
5.25" 360 kB (TEAC FD-55BR)
Expansion Card:
AST I/O PLUS II 8-bit ISA 25-PIN Expansion Board
Videocard: Hercules 64 kB (Tamarack TD3088A)
Operating System: n.n.b (waarschijnlijk MSDOS 3.30

In de volgende post meer info!

Laatst bewerkt:
Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Vandaag eens een begin gemaakt met deze PC...

Het betreft inderdaad zoals de titel al aangeeft weer een XT PC.
Eerst alle onderdelen weer online opzoeken met behulp van foto's die ik heb gemaakt van de onderdelen.
Ook voeg ik de linkjes bij voor mensen die het interessant vinden, maar ook voor mezelf als ik een document of info nodig heb. :d

De videokaart.

Die is niet heel moeilijk te vinden.
photo_2024-11-23_22-38-57.jpg

Zoeken op "TD3088A" leidt me al heel snel naar deze videokaart op VGA Museum
Het betreft de Tamarack TD3088A Hercules videokaart. Aan de videokaart zelf zie je als kenner wel dat het een 8-bit ISA kaartje is. De website vertelt me dat deze videokaart 64 Kilobyte geheugen heeft. Dat is 1/10 deel van het wat het RAM geheugen is, die is 640 Kilobyte. Iets wat je je in deze tijd niet meer kunt voorstellen.

I/O Board:

Ook niet heel moeilijk te vinden.

photo_2024-11-23_23-04-43.jpg

Een zoekopdracht naar "I/O PLUS II" brengt me vrijwel meteen naar "The Retro Web" . Een handige handleiding voor alle instellingen vind ik op de website van Minuszerodegrees.
Grappig vind ik dat een kaart met een paar functies een 60 paginas tellend document heeft. Ook zit hier de RTC (Realtime Clock) op. Deze instelling wordt bewaard als de PC uitstaat door de BR2325 knoopcel batterij.... Waarschijnlijk nu na tientallen jaren is deze batterij wel aan zijn einde.... Deze wordt vervangen door een BR2325 / CR2325. Die laatste schijnt ook een hogere load aan te kunnen?

Floppy's:

1732408141182.png

De PC heeft momenteel 2 x 5.25" Drives van TEAC. Exacte modellen weet ik momenteel nog niet. Ik weet alleen dat de onderste een 360KB model is. Voer ik een 1.2MB met gegevens in, dan kan hij deze niet lezen. De bovenste is op dit moment niet aangesloten. De onderste heb ik er ook bij gezet. hiervoor zat er een 3.5" model in. Ik kreeg die combi niet aan het werk (jumpers?) Daar wilk ik mij op een ander tijdstip in verdiepen.

FDD/HDD Controller:

Dit betreft momenteel een " Goldstar Prime 2 9241" Niet origineel aan deze PC door zijn 16 bit ISA uitvoering. Het past fysiek, en de floppy controller werkit dan ook gewoon. Ik krijg hem alleen niet werkend voor de HDD. Hij mist zijn eigen BIOS. Daarvoor moet ik gaan uitwijken naar een andere 8 bit kaart.

Moederbord:

1732456062917.png

Dit is/was wel een lastige...
De enige bruikbare zoektermen is "10MHz Turbo Board" Eerst een vermelding op The Retro web ( link Octek ) verwijst mij naar een bord wat wel dicht in de buurt komt. Maar dit lijkt hem optisch niet helemaal te zijn, gezien de chips rechtsonder. Ook kom ik een XT Magitronic -P1M-TBIO-Z - 10 MHzTurbo Board tegen. NA wat verder speuren kom ik een moederbord tegen op ebay, die " DTK XT Motherboard PIM-TBIO-Z Rev. 9, 10MHz Turbo Board" heet. Made in Taiwan, het zou gaan om een Taiwanese Clone. Er staat ook Made in Taiwan op mijn moederbord vermeld. Een handleiding van dit moederbord zou via deze link te zien moeten zijn.

Laatst bewerkt:
heb je een monitor voor die MDA kaart? Zijn moeilijk te vinden en heel prijzig. Je hebt er een 9 pin digitale aansluiting voor nodig.

Wat die floppy drives zijn kan je zo zien op de sticker aan de achterkant.

Heeft het een blauw label is het een 360KB drive, is deze oranje is het een 1.2MB drive. Voor die laatste heb je een controller card nodig met een bios eprom erop..
Standaard controller kaarten ondersteunen maar tot 360-720KB floppy drives.

heb je een monitor voor die MDA kaart? Zijn moeilijk te vinden en heel prijzig. Je hebt er een 9 pin digitale aansluiting voor nodig.

Nee daar gebruik ik de MCE2HDMI adapter voor. Die kan ik op een vga monitor of HDMi tv aansluiten

Laatst bewerkt:
mijn vorige post wat aangepast. Het moederbord is nu bekend.

Ik heb tevens de PC eerst uit elkaar gehaald om 2 redenen.

1. Ik wilde weten welke floppy drives erin zitten
  2. De toetsenbord connector in in brakke staat.

1. Floppy's
Het eerste model is een TEAC FD-55GFR-570-U (1.2MB drive, die ook 360KB disks kan lezen en schrijven. Link Vogons Wiki).
Het tweede model is een TEAC FD-55BR (360KB drive, link Vogons Wiki).

360KB disk schrijven op de 1.2MB drive zou ik niet doen. (het is i.i.g niet aan te raden)

360KB drives gebruiken dikkere sporen.. Die van een 1.2MB drive zijn half zo dik (dat is de reden dat er ook meer data op een 1.2MB past.
Daarnaast is waarschijnlijk ook de spindle speed van een 1.2MB anders (volgens mij draaien die sneller)

Data met een 360KB drive schrijven op een 360KB floppy is betrouwbaarder dan met een 1.2MB 360KB floppy schrijven.

Zou die 1.2MB drive alleen gebruiken om 1.2MB en 360KB te lezen.. En schrijven alleen maar op 1.2MB floppys doen.

De connector is besteld en binnen. Nu nog een soldeerstation.

1733179149326.png

Post automatically merged:

Nu nog een soldeerstation.
En inmiddels ook besteld :d

Laatst bewerkt:
De connector is besteld en binnen. Nu nog een soldeerstation.

Bekijk bijlage 511
Post automatically merged:

En inmiddels ook besteld :d

Ik had vandaag de laatste onderdelen binnen, dus even aan de slag geweest met het moederbord.
Het vervelendste klusje was om de oude DIN 5 connector eraf te krijgen. De meegeleverde tip was eigenlijk nog iets groot om de gaatjes waarin de connector zit goed te verwarmen. Dit was ook de eerste ervaring met desoldeerlint. Daar zonder was het me waarschijnlijk ook niet gelukt. Met condensators rondom de CPU (waar maar 2 pinnetjes zitten, kun je door om en om de pins te verwarmen ze er nog wel uit krijgen. Met in totaal 7 punten lukt dat niet.

Hieronder dan het resultaat:

1733521890748.png

De nieuwe connector erop gesoldeerd. De oude met uit gelubberde gaatjes ligt ernaast.

1733522000871.png

De 7 gesoldeerde punten. op de foto lijken het bolletjes die niet goed doorgevloeid zijn, dat komt door de spiegeling. Aan de andere kant is hij ook mooi doorgevloeid.

Voor een volgende soldeerklus als dit wil ik alleen een vergrootglas met licht hebben, dat werkt iets fijner. Maar ondanks dat ben ik wel heel tevreden met het soldeer resultaat.
Voor de zekerheid ga ik dit weekend de connecties nog even met een multimeter testen.

Die DIN 5 heb je zo eraf.

1. Je moet eerst kijken hoe die oude soldeertin eruit ziet. Als deze geoxideerd is raad ik aan om met een glasvezel pen dat soldeertin wat schoon te poetsen. (scheelt al een hoop)
Meestal komt het door de oxidatie dat het oude soldeertin niet wilt reageren..

2. Soldeertin dat oud of heel oud is, maar vrijwel schoon.. Altijd FLUX gebruiken.. Beetje insmeren is genoeg. Je ziet het soldeertin ineens veel makkelijk smelten.

3. Voor die trough holes schoon te maken kan je beter een tinzuiger gebruiken of iets wat een zelfde functie heeft.(dus bijvoorbeeld een desoldeerstation of bout)
Litze zou ik zelf meer voor SMD achtige toepassingen gebruiken. Om bijvoorbeeld soldeer pads schoon te vegen.

Grootste probleem is dat de meeste mensen gewoon een soldeerbout pakken op een standje 400 graden en het ding eraf proberen te bakken.
Dan is de grootste kans dat je het moederbord er mee omzeep helpt.

Overigens voor een goede verbinding hoort soldeer tin normaal te glimmen. En mag deze niet dof zijn.
Maar helaas komt het vaak voor dat soldeertin niet zo`n geweldige kwaliteit is en niet of nooit makkelijk zal glimmen.

Soldeertin kan ook dof worden omdat je het een 2de keer verwarmt. Zo heb ik zelf vaker gezien dat een bepaalde tin bij de eerste aanraking glimt, en bij een tweede ineens dof word.

Ja die zal er zo af zijn, als de tin vers is. Die van mij wilde gewoon niet goed smelten.
Zo'n pen heb ik (nog) niet.
Ik heb sws wel goede tin gebruikt (vanuit mijn werk), geen zooi van de bouwmarkt en daarbij ook flux. Anders was de tin echt niet gaan smelten.
Ik heb ook eerst nieuwe erop aangebracht om de oude makkelijker te laten smelten en verwijderen.

En al met al is het gelukt, na wat langer proberen. Had al wat info van YT channels.

Vandaag de connector doorgemeten, en dat leek prima. Vervolgens het systeem deels opnieuw opgebouwd, om 100% zeker te zijn of het toetsenbord werkt.. En dat werkt ook prima.
Ben nu even aan het nadenken over Floppy/HDD configs.

1733608813572.png

1733608875530.png

Ben nu even aan het nadenken over Floppy/HDD configs.

Ligt eraan wat je op het systeem zelf wil installeren.

Maar een 40MB HDD drive zou ik zeker als minimaal kiezen. (en reken houden dat je niet te grote programmas erop zet, anders is die zo weer vol)

60 / 80MB is handiger en zou je kunnen opdelen met DOS 3.31 in 2 x 32MB partities.

Floppy drives zou ik zelf voor flexibel kiezen

Ideaalste is 1x 5.25 inch 360KB DD, en dan een 3.5 inch naar 5.25 inch adapter met een 1.44MB drive erin.. (zoek je een oude van rond 1992)(
Met een standaard floppy controller kan je 720KB floppys doen. Met een HD floppy controller kan je beiden doen.

Zag dat je vorige bericht hebt verwijderd. Kon wel zien in me mail wat je geschreven had.

Wat is de maximale HDD wat een XT aan zou kunnen?
Ik zit te denken aan een XT-IDE(CF) controller + floppy controller zodat ik een HDD + 1.44MB & 360KB floppy kan gebruiken. Ik wil eigenlijk af van de (momenteel) geplaatste 16bit kaart in 8 bit slot.
voor de XT-IDE kaart heb ik eventueel ook nog CF kaarten liggen van 16/32/128MB liggen. Eventueel ook nog wel 2GB kaarten, maar betwijfel of dat werkt

1. Zou niet hoger gaan dan MAX 100MB. Heeft niet zoveel zin op zo`n traag systeem. Je kan bijvoorbeeld 2 x partities van 50MB elk maken.. Heb je wel een hogere dos versie voor nodig dan 3.31. die kan maar per partitie MAX 32MB aan maken. Maar je hebt wel de mogelijkheid MEER partities aan te maken van 32MB.

2. CF kan je die 32MB gebruiken, als je toch iets meer ruimte wilt zou ik die 128MB gebruiken en op delen in meer partities.

Ik gebruik zelf voor nostalgie liever een HDD.. Maar voor mij zijn deze systemen ook een verzamelings object.

Ik was er al uit. Daarom had ik de post verwijderd.
De andere 8088 houd ik origineel, net als de 286 met zijn MFM drive. Deze gooi ik een IDE XT controller in met CF card. 128 of 256MB erin en wat partities erop maken voor de games. De max wat mogelijk is voor het OS. Daarnaast de Floppy controller.
Die zijn ook nog wel te krijgen.

HDD hoeft voor mij ook niet in dit geval. Het is eenvoudiger om 100-200MB vol te schrijven via een Adapter op CF, ipv alles via floppy te doen.

Ik heb de IDE-CF afgelopen week besteld. Incl een bijpassende floppy controller. Beide 8 bit.
Op de IDE aansluiting zou ik dan misschien nog een HDD als slave kunnen aansluiten (of nog een backup CF, heb nog zo'n IDE CF reader liggen, incl 16/32/128MB kaartjes)

Ja klopt de CF word gezien als MASTER en dan kan je nog een SLAVE aan de IDE connector hangen.
Ik gebruik hem alleen voor onderhoudswerkzaamheden.
Als ik even de data van de originele drive af moet halen zonder dit te verliezen.. Kan mooi simpele backup van maken.
Maar probeer de systemen zo origineel mogelijk te houden.

Maar probeer de systemen zo origineel mogelijk te houden.

Dat probeer ik ook. De ander XT is origineel. Alleen deze wil ik eerst ook zo ver mogelijk klaar maken. Wanneer er eens een HDD voorbij komt, zal ik hem wel kopen. Maar wel voor de juiste prijs. Ik ga geen scalper prijzen betalen voor hardware...
Tot nu toe ben ik overal tegenaan gelopen voor normale prijzen, door het juiste moment af te wachten

als je het over de duivel hebt.... :devilish:

1735585762609.png

Seagate ST157A

De batterij voor de Multi I/O kaart is ook binnen.
190 mAh CR2325

1735826379072.png

Ik heb de IDE-CF afgelopen week besteld. Incl een bijpassende floppy controller. Beide 8 bit.
Op de IDE aansluiting zou ik dan misschien nog een HDD als slave kunnen aansluiten (of nog een backup CF, heb nog zo'n IDE CF reader liggen, incl 16/32/128MB kaartjes)

De hardware is inmiddels onderweg. Ben wel benieuwd hoe lang dit onderweg gaat zijn. Kan wel 3 weken gaan duren, vanuit de US.

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh