[RETRO] Unisys 3137-01 286/12MHz

MSDOS Retro

Expert
Lid geworden
apr 15, 2024

Unisys 3137-01

Processor: 80286-12MHz Link:<<<Klik hier>>>
Moederbord: (Melco) Mitsubishi WLESY1 DC180366B BRF
RAM:
Videokaart:
Harde Schijf:
Floppy Drive: 3.5" 1.44MB
Behuizing: Unisys
Besturingssysteem: MS-DOS V5.0

Laatst bewerkt:
Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Eerst even een stukje achtergrond.

Ik had deze PC via de bekende 2dehands site gekocht via iemand waarvan ik vaker had gekocht.
Heb deze gekocht "as is" met wat problemen:

• BIOS batterij leeg (en lekkend)
  • HDD niet werkend.

Deze min of meer gekocht met de gedachte: IDE, en standaard AT.
Dat bleek al snel niet zo te zijn, maar toch de gok gewaagd.

Thuis aangekomen toch wel erg benieuwd. Er zat geen videokaart bij, dus heb ik er een 512KB Trident kaartje ingestoken. Voor deze PC voldoende. Toen zag ik ook dat de HDD geen IDE model was.
Goed, toen aangesloten, en opgestart. Er was beeld, en de HDD werkte inderdaad niet.
Eerst maar eens een floppy aangemaakt met DOS 3.3, en toen daarvan proberen op te starten... En dat lukte. Ik heb wat spelletjes geprobeerd, en dat ging ook goed...

En dan raak je geintereseerd in de HDD...

En dat heeft wel wat tijd gekost. Via diverse wegen info proberen te achterhalen, maar eigenlijk niemand die op dat gebied heeft kunnen helpen. Dus heel veel research daarop gedaan.
Eerst met een programma genaamd gsetup.exe, wat een DOS tool is, die je BIOS instellingen aanpast. JE kan niet even simpel door "DEL" in te drukken de BIOS in. Met Gsetup.exe kon ik wel wat instellingen aanpassen, en zolang ik de PC niet uit zette, bleef dat ook werken, maar daarna was het over.

Het project heeft toen een tijdje stilgelegen tot 2x toe, ook mede door verhuizing, en ben ondertussen wel wat verder gaan zoeken... Wat ga ik doen met de BIOS batterij...en met de HDD?
De HDD draaide wel, maar ik kreeg hem maar niet aan de gang. Ik heb nog overwogen om de HDD eruit te halen, en er een 5.25" floppy in te zetten.

Toen kwam er iemand die vertelde dat ik via het "debug" command de HDD moest Low Level formatteren. Dit heb ik op allerlei mogelijke manieren gedaan die ik kon vinden, maar dit lukte ook maar niet. Dit begon toch wel frustrerend te werken. En als je dan weer nieuwe info krijgt, en dat lijkt allemaal ook tot niks dan zakt de moed steeds verder weg :cautious:

Goed, dan kom je op het punt dat je wat vooruitgang wilt boeken....
Op dit punt ben ik begonnen met de BIOS batterij. Daar zat een model in wat ik nog niet eerder was tegen gekomen.

1732233701734.png

Deze was uiteraard helemaal dood, nadat deze PC uit 1988/89 is gebouwd.
En dan ben je nieuwsgierig naar de " inhoud". En die ziet er niet zo best uit :unsure:

1732233871916.png

3 cellen van 1.2 volt in serie, die een voltage van 3.6V geven.
Daar moest ik een vervanging voor gaan zoeken. Ik heb eerst gekeken naar CR2032 gekeken met diode, zodat de batterij niet geladen zou worden. Uiteindelijk werd ik gewezen op dat deze batterijen nog wel verkrijgbaar waren.
Ik ben daarop gaan rond zoeken, en kwam een model tegen die me wel aantrok en ook nog een hoger mAh heeft.

Ik heb de draadjes los geknipt, en de draadjes aan een nieuw cel pakketje gesoldeerd.
Best goed gegaan voor een amateur :d

1732234257640.png

Een grote stap vooruit na een lange tijd geen vooruitgang.....

Goed, en dan wil je toch weer verder.
Eerst maar eens wat foto's van de "boosdoener"

1732234401518.png

1732234418872.png

1732234436233.png

In die periode had ik inmiddels de kennis opgedaan dat het om een MFM drive ging (die had ik toen nog nooit gezien) Verder betreft het een Type 8. En dan komt het graven door Internet.
Na heel veel zoekwerk ben ik gestuit op een website. Het was precies dezelfde drive.
Een Magnetic Perhiperals, type 94205-51 op deze website.
De "51" in het model wijst op de niet geformatteerde grootte. Na formatteren is er 40MB beschikbaar.
Tijdens het verder speuren kwam ik ook nog deze drive tegen onder een naam Imprimis Technology. Zelfde drive, ander stickertje erop.

En dan gisteren was ik weer verder gaan speuren.... En daar kwam ik een programma " Speedstor" tegen. Er is een versie voor XT en een voor AT machines. De AT versie op floppy gezet en de PC weer aangeslingerd.
Speedstor gestart, en via Initialisatie moest ik de drive opzoeken.... en toen werd ik heel blij...een lampje wat ging branden die ik nog niet eerder aan had zien staan...

1732235314841.png

Een oplichtend HDD LAMPJE!!!!

Ik kon de exacte specs van de HDD nergens vinden, dus heb (eerst) instellingen gepakt voor een "40MB" drive.
Dit scherm is hij doorlopen en hij heeft de drive uiteindelijk getest.....

1732235537950.png

PC gereboot, en toen FDISK gestart (geen foto van) maar Format (DOS) ook een succes!
1732235633315.png

Voor MSDOS heb ik gekozen voor Versie 5.0... En dit is hoe hij er momenteel bij staat:
1732235897432.png

Volgend jaar zal de voorkant geretrobite worden.

Altijd dikke voldoening als je zoiets weer aan het werken krijgt, dan is dit zeker weer een "poets" beurtje waard en ook wel hard nodig. :bigok:

Altijd dikke voldoening als je zoiets weer aan het werken krijgt, dan is dit zeker weer een "poets" beurtje waard en ook wel hard nodig. :bigok:

Dat is zeker zo, Ik stond ook wel even te kijken van mezelf... Het is me uiteindelijk gelukt :d

Nog een aantal foto's van het moederbord:

1732314865679.png

1732314897126.png

1732314913084.png

1732314923817.png

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh