Review: Netgear Orbi 770 drie stuks

Tostie1987

Nieuweling
Lid geworden
dec 3, 2024
folder.JPG

Netgear Orbi 770 mesh routerset (3-pack) review

- Inleiding

Netgear brengt de laatste tijd weer flink wat mesh routersets op de markt. Eerder heb ik de Orbi 970 mogen testen. Nu gaan we een kijkje nemen bij de Orbi 770. Je zou kunnen zeggen dat de Orbi 770 de kleinere broer is van de Orbi 970. Maar wat is het spreekwoordelijke leeftijdsverschil? Hebben we de te maken met een kleuter tegenover een volwassene of meer met een puber tegenover een volwassene? Oftewel, hoeveel verschillen de twee systemen van elkaar? En is de extra investering voor de Orbi 970 het waard? Of heb je eigenlijk wel genoeg aan de Orbi 770? Je leest het in de review hieronder!

border%20aangepast.png
- Uitpakken, bouw en features
De Orbi 770 is de kleine broer van de Orbi 970. Om deze reden zal deze review ook veel korter zijn dan die van de Orbi 970. Deze Orbi 770 kan in principe alles wat de Orbi 970 ook kan. De Orbi heeft dan wel 10 GbE ethernet en quad-band WiFi, waar deze Orbi 770 tri-band WiFi en 2.5 GbE ethernet heeft.

Wil je mijn review van de Orbi 970 lezen? Klik dan hier: https://tweakers.net/productreview/340008/netgear-orbi-970-2-stuks-zwart.html.

Uitpakken
IMG_1317.JPG

De Netgear Orbi 770 wordt geleverd in een mooie, witte, kartonnen doos. Op de kartonnen doos staat een mooie afbeelding van het product dat erin zit.
IMG_1318.JPG

IMG_1319.JPG

Inhoud van de doos:
IMG_1320.JPG

IMG_1321.JPG

- 3x Orbi 770 router waarvan één de hoofdrouter 1 is
- 3x Adapter
- 3x Europese stekker
- 3x Britse stekker
- 1x Cat5E kabel
- Meerdere informatieboekjes waaronder de snelle installatiegids

Het valt op dat de Orbi's erg goed verpakt zijn. De Orbi's zitten allen in een doorzichtig plastic met daar omheen nog een lint. Dit alles maakt dat de uitpak ervaring erg goed is en premium aanvoelt.

Bouw
folder.JPG

IMG_1323.JPG

De Orbi's zijn groot, langwerpig en wit. De bouw voelt goed. Net als bij de Orbi 970 is de behuizing van een hard plastic. In dit geval gaat het om de witte variant. Zoals op bovenstaande foto's te zien is, is de middelste de hoofdrouter. Deze heeft dan ook meerdere poorten dan de andere nodes. De hoofdrouter heeft eveneens als enige van de drie een internetpoort. Hier moet dan ook de hoofd internetkabel in.
IMG_1324.JPG

Zoals op bovenstaande afbeelding is te zien, heeft de hooufdrouter in totaal vier poorten. Daarvan is er dus één de internetpoort, de overige drie poorten zijn de ethernetpoorten. Alle andere nodes beschikken over allen twee 2.5 GbE ethernetpoorten. Persoonlijk vind ik dit te weinig. Het zal dus waarschijnlijk zijn dat je op 'drukke plekken' met veel apparaten alsnog een 2.5 GbE switch erbij moet gebruiken.

Features
De Netgear Orbi 770 is een WiFi 7 mesh-systeem dat is ontworpen om snelle en betrouwbare draadloze verbindingen te bieden in het hele huis. De belangrijkste kenmerken zijn:

- Snelheden tot 11 Gbps: Met WiFi 7 biedt de Orbi 770 snelheden tot 11 Gbps, wat zorgt voor uitstekende prestaties voor alle WiFi-apparaten.

- Tri-Band Technologie: Dit systeem maakt gebruik van tri-band technologie met verbeterde backhaul, wat zorgt voor snelle en stabiele verbindingen, zelfs wanneer meerdere apparaten tegelijkertijd verbonden zijn.

- 360° WiFi-dekking: Dankzij het elegante ontwerp en de krachtige antennes biedt de Orbi 770 een volledige WiFi-dekking in uw huis, ongeacht de indeling.

- Multi-Gig Ethernet-poorten: Het systeem is uitgerust met 2,5 Gbps internet- en LAN-poorten, wat zorgt voor snelle bekabelde verbindingen en ondersteuning voor multi-gigabit internetabonnementen.

- Ondersteuning voor tot 100 gelijktijdige apparaten: De Orbi 770 kan tot 100 apparaten tegelijkertijd ondersteunen, wat ideaal is voor huishoudens met veel verbonden apparaten.

- Geavanceerde beveiligingsfuncties: Het systeem biedt ingebouwde beveiligingsfuncties, waaronder automatische firmware-updates en NETGEAR Armor voor real-time bescherming tegen hackers en extra privacy met VPN-ondersteuning.

- Eenvoudige installatie en beheer: Met de Orbi-app is het systeem eenvoudig in te stellen en te beheren, ongeacht de internetprovider.

border%20aangepast.png
- Specificaties
De specificaties van de Netgear Orbi 970 zijn te vinden op de website van Netgear via de volgende link:
https://www.netgear.com/nl/home/wifi/mesh/rbe770/
Daarnaast biedt Netgear nog meer precieze specificaties welke weer te vinden zijn via deze link:
https://www.downloads.netgear.com/files/GDC/RBE773/RBE773_TS.pdf

border%20aangepast.png
- Installatie en basismodus
Installatie
De installatie ging zeer gemakkelijk dit keer. Bij de Orbi 970 had ik wat problemen omdat ik eigenlijk een beetje eigenwijs was. Nu was ik weer eigenwijs, maar ging het gemakkelijker. Het is echt de bedoeling dat je de mobiele app gebruikt om de Orbi te installeren. Alleen kun je ook onderaan klikken op een bericht waarin je aangeeft dat je geen compatibele telefoon hebt. Dan kun je de Orbi 770 ook installeren via de webinterface.
Het gehele proces nam ongeveer 15 minuten in de beslag.

Na de installatie zie je in de webinterface het volgende:
Beginscherm.jpg

Basismodus
Eigenlijk doet alles het al na deze installatie. De WiFi doet het en de satellieten/nodes zijn gevonden. Via LAN setup kun je eventueel nog het IP-adres veranderen, al is dit al iets meer geavanceerd. De Orbi 770 is er echt voor gemaakt om heel simpel een werkend en goed dekkend WiFi systeem te creëren. Het WiFi netwerk is snel en geeft een grote dekking. Overal in huis had ik goed WiFi ontvangst. Uiteraard had ik er zelf voor gezorgd dat de Orbi's op slimme plekken werden geplaatst.

border%20aangepast.png
- Geavanceerde modus
De geavanceerde webinterface ziet er als volgt uit:

Webinterface 2 geavanceerd.png

Zoals op bovenstaande afbeelding te zien is, is de webinterface precies dezelfde als die van de Orbi 970. Uiteraard zijn er enkele kleine verschillen. Dit ligt aan de hardware verschillen tussen de twee Orbi's.
De Orbi 770 kan ook poorten doorsturen, VLAN's instellen, (dynamic) DNS'en instellen en nog veel meer. Voor een uitgebreide beschrijving van de geavanceerde webinterface verwijs ik graag naar mijn review van de Orbi 970. Klik dan hier: https://tweakers.net/productreview/340008/netgear-orbi-970-2-stuks-zwart.html#part_10
border%20aangepast.png
- Testmethode, prestaties en stroomverbruik
Testmethode
Ik heb de WiFi snelheid getest en de bekabelde snelheid richting mijn NAS. Alle kabels in huis zijn Cat6A of hoger en de bekabelde schrijf- en leestests heb ik gedaan van mijn computer naar mijn NAS. Beide apparaten beschikken over een 10 GbE netwerkadapter. In beide apparaten zit een M.2 of U.2 SSD welke met meerdere gigabytes per seconde kunnen lezen en schrijven. De enige bottleneck is dan ook de 2.5 GbE poort van de Orbi 770 zelf óf (in geval van de speedtest) mijn 1 gbit download en upload van mijn ISP.
De speedtest die ik heb gedaan was een bekabelde speedtest via Speedtest.net.

Prestaties
Via de WiFi haalde ik de volgende snelheden:
IMG_1799.PNG

Bovenstaande snelheid behaalde ik via mijn iPhone SE 2022. Met een wat oudere laptop (HP pavillion) haalde ik de volgende snelheid.
Speedtest laptop.jpg

Beide snelheden zijn WiFi snelheden gedaan via Speedtest.net. Met beide apparaten zat ik op ongeveer 3 meter van de hoofdrouter zonder een obstakel ertussen.

De bekabelde speedtest die ik via mijn computer heb gedaan, ging ook via Speedtest.net. Daar haalde ik met gemak 1000 mbit download en 1000 mbit upload. Dit is ook de maximum snelheid die ik afneem bij mijn ISP.

De lees- en schrijftest die ik heb gedaan was van (en naar) mijn NAS vanaf mijn computer. Zoals hierboven beschreven gaat dit via snelle schijven en 10 gigabit adapters. De gemiddelde snelheid lag tegen de maximale theoretische snelheid van de 2.5 gigabit netwerkadapter van de Orbi 770 aan. Dit zegt mij dat de chip in de Orbi meer dan snel genoeg is om de volledige 2.5 gigabit (en meer) te verzadigen voor langere tijd.

Stroomverbruik
Gemiddeld verbruikte de hoofdrouter zo'n 13.5 Watt/u tijdens een actieve periode. De andere nodes verbruikten zo'n 9 Watt/u tijdens een actieve periode. Bij elkaar verbruikt de gehele set dus zo'n 31.5 Watt/u. Ik schat in dat de gehele set gedurende de dag zo'n 500 Watt verbruikt. Bij een stroomprijs van ongeveer €0,26 per kWh kost deze set je per dag dus ongeveer €0,13. Als je dit bedrag vermenigvuldigt met 365 dan kom je grofweg erop uit wat de set per jaar kost om te laten draaien. Met één enkel zonnepaneel dek je deze kosten al. Wat mij betreft is het stroomverbruik laag en meer dan prima voor een set met WiFi 7!

border%20aangepast.png
- Conclusie
Voordelen
Sterke Wi-Fi-dekking:
Het Orbi 770 systeem biedt uitstekende dekking voor grotere huizen (tot 550 vierkante meter, afhankelijk van de variant). Dankzij de mesh-technologie zorgt het systeem voor naadloze Wi-Fi-dekking door het hele huis, zonder dode zones.

Wi-Fi 6-ondersteuning:
De Orbi 770 ondersteunt Wi-Fi 6 (802.11ax), wat betekent dat het hogere snelheden, betere prestaties bij drukke netwerken, en efficiëntie biedt, vooral in huizen met veel verbonden apparaten. Ook heeft de Orbi 770 WiFi 7 ondersteuning.

Snelle draadloze snelheid:
Dankzij de Wi-Fi 6-technologie biedt het systeem hoge draadloze snelheden, ideaal voor HD/4K streaming, online gaming, en het gebruik van meerdere apparaten tegelijk.

Eenvoudige installatie:
Netgear heeft het installatieproces gebruiksvriendelijk gemaakt, zodat het systeem snel en eenvoudig kan worden opgezet via de Orbi-app. Dit maakt het geschikt voor zowel tech-savvy gebruikers als beginners.

Gebruik van 5Ghz backhaul:
De Orbi 770 heeft een dedicated 5GHz backhaul-verbinding tussen de basiseenheid en satellieten, wat de prestaties verbetert door de belastingen op de primaire Wi-Fi-kanalen te verminderen. Uiteraard is het ook mogelijk om een wired-backhaul te realiseren.

Uitgebreide netwerkbeveiliging:
Met functies zoals WPA3-encryptie en Netgear Armor, dat extra beveiliging biedt tegen online bedreigingen, is dit systeem een goede keuze voor mensen die waarde hechten aan veiligheid.

Compatibiliteit met andere Orbi-systemen:
De Orbi 770 is compatibel met andere Orbi-modellen, zodat je het systeem kunt uitbreiden met andere satellieten als dat nodig is.

Nadelen
Beperkte Ethernet-poorten:
De router en satellieten hebben beperkte Ethernet-poorten (meestal 1 of 2 poorten per apparaat), wat mogelijk niet voldoende is voor gebruikers die veel bekabelde apparaten moeten aansluiten.

Groot formaat:
Het Orbi 770-systeem is vrij groot, wat niet voor iedereen esthetisch aantrekkelijk is. Dit kan een probleem zijn voor mensen die de units op zichtbare plaatsen willen plaatsen.

Geen ondersteuning voor Multi-Gig-internet:
Hoewel het Orbi 770 systeem geweldige snelheden biedt voor Wi-Fi 6, heeft het geen ondersteuning voor Multi-Gigabit Ethernet-poorten, wat voor sommige zeer snelle internetverbindingen een beperking kan zijn.

Beperking met betrekking tot hoofdrouter en nodes:
Bij het Netgear systeem is het zo dat één router de hoofdrouter moet zijn. De andere twee nodes zijn dus enkel satellieten. Dit beperkt je in het plaatsen van de router en satellieten. Zie hiervoor de review van de Orbi 970. Deze hebben hetzelfde nadeel.

border%20aangepast.png

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh