Review Zero Latency VR 2026 (indoor virtual reality)

Sparky007

Kenner
Lid geworden
mrt 26, 2024
Review Zero Latency VR 2026
ZL_Master_RGB.png

Enkele jaren geleden kwam Zero Latency naar Nederland en kreeg de nodige aandacht van de pers en influencers. Daarna werd het steeds stiller en de meeste uitgebreide reviews zijn inmiddels verouderd. Erg jammer want het bedrijf heeft niet stilgezeten en de resultaten mogen er zijn.
Na een paar maanden niet te kunnen gamen dankzij een afgescheurde pees besloot ik dat te vieren met een sessie bij Zero Latency. Leek mij een mooi moment om te vertellen hoe die VR anno 2026 er aan toe gaat.

They’ve got new gear!!!
De belangrijkste verandering vind ik niet de games maar de uitrusting voor de spelers. Weg zijn de backpacks met accu’s en elektronica. Het geweer is gestroomlijnd en alles is geheel draadloos.
2.JPG

De VR headset was in 2022 al ingeruild HTC Vive Focus 3 met 5K resulutie en die is inmiddels weer vervangen voor de Focus Vision die o.a. eyetracking en inside-out tracking toevoegd. Hierdoor word de positie van de speler vanuit de bril t.o.v. de ruimte bepaald i.p.v. andersom met trackingstations langs de zijkant van de ruimte. Aangezien het gaat om een ruimte van 265m2 gaat met 8 man die rondrennen lijkt mij dat een goede toevoeging. Het geweer is cusom made met een HTC 99HATA003-00 controller. De koptelefoon bestaat uit een Edifier W820NB geintergeerd in de headset.
Via een WI-Fi6 netwerk komt dit terecht bij de HP Z2 G9 workstations met een I7 en 32GB. Tot slot is de RTX2070 is ingeruild voor de RTX4070 Ti super
Hoe dit bevalt tijdens het spelen kom ik later op terug maar dat alle hardware serieus sneller en lichter is geworden staat al vast.

And new games
Alhoewel het inmiddels iconische Far Cry 3 (voorlopig) nog op de agenda staat heeft Zero Latency de nodige nieuwe games geintruceerd zo kwam in 2024 de zombieshooter Outbreak uit en recent is daar het vervolg Outbreak 2 en Space Marine VR uit de Warhammer 40K universum bijgekomen. Daarnaast komt december dit jaar een nieuwe game gebaseerd op de filmreeks Jumanji erbij die zo te zien kindvriendelijk en handgestuurd is en is Cyberpunk 2077 voor komend jaar aangekondigd. Deze review gaat over de eerste Outbreak.

Hoe echt voelt die 5K resulutie?

Het verschilt natuurlijk per spel maar ik was onder de indruk van 2448x2448 90Hz per oog. Zelf heb ik een RX9700 met een 34inch 3440x1440 175Hz QD-OLED gebogen scherm en VR is gewoon niet te vergelijken met FPS. Je hebt echt het gevoel dat je in een ruimte zit en na een paar keer voelt zelfs het hoogte verschil echt.
Een paar voorbeelden: dit is het enige spel waar ik een volwassen vent letterlijk “ik sch#t in mijn broek” heb horen roepen terwijl zijn zoon ernaast stond.
Zelf had ik de bijnaam cliffhanger op de bouw en weet hoe een giek van een bouwkraan aan de buitenkant op 40 meter hoogte aanvoelt maar… toen ik in dit spel langs de buitenkant van een hoog gebouw moest lopen kreeg ik het tocht echt even spaansbenauwd.

Time to gear up
Aan het begin krijg je de headset en geweer met een korte mondelinge en video uitleg.
De HTC Vision is naar huidige standaard niet de lichtste headset maar voor mijn gevoel is hij ongeveer even zwaar als een bedrade headset van een paar jaar geleden. Hij is goed uitgebalanceerd en ik had totaal geen last van mijn multifocale bril maar bij mijn neefje verschoof deze wel dus met een klein hoofd even opletten met opdoen. Aan het begin van de sessie word de bril door het personeel op afstand op je ogen afgesteld en een audiochek uitgevoerd, het volume kan en mag je zelf aanpassen door middel van een knop op je headset.
Het geweer voelt aan als een een laserquest geweer en heeft een rifle en een shotgunmode ook is hij geschikt voor zowel links als rechtshandigen.
vr1.GIF

Het enige wat mij een beetje tegenviel was de select knop die tussen de rifle en shotgunmode schakelde, daar had wat mij betreft een lampje of een lichtgevende sticker op gemogen. Daar moet wel gezegd bij worden dat ik de enige was van een groep van 5 die er een probleem mee had dus het kan ook aan mij liggen. De shotgun gebruikte ik dus weinig maar het mocht de pret niet drukken, ik ben toch een keep calm and go for the headshot type.

Gameplay (Outbreak)
EDM-Header-Outbreak.jpg

Je gaat eerst even te trainen met je wapen op een schietbaan maar na een minuut of 2 stappen beide teams in een eigen lift en begint het spel echt. Je volgt gewoon een pad die het spel aangeeft totdat je in een zone komt die je moet leegvegen en/of moet verdedigen. De eerste keer valt dat wel mee en kan je met de rug tegen de muur nog aardig die zombies neermaaien daarna komen ze door de muur, uit het plafond en als je jezelf afvraagt waar die schade vandaan komt kijk dan even naar beneden wat er aan is komen kruipen om je benen te proeven. Je ziet duidelijk waar andere de andere spelers zijn, welke kant ze opkijken, waar op richten en of ze knielen dus gamers kunnen prima hun line of fire uitspreiden of elkaar ondersteunen.

Rug tegen rug is niet echt mogelijk aangezien je afstand van elkaar moet houden en dat word door middel van driehoekjes in je zichtveld gehanteerd. Kom je te dicht op een ander of dreig je door een muur te lopen worden die driehoekjes groter waardoor je niets meer ziet en vanzelf stopt (de zombies gaan gezellig door).

18cf7485-ab3b-4291-ad40-51698e9eb7b4.png

Stil blijven staan is doodgaan in welk geval je 5 seconden niet kan schieten de hordes zombies zijn te snel en te veel in een vaak te kleine ruimte om niet te bewegen, bovendien laat je dan alle powerups liggen. Maar geloof me, als je ooit een zombiefilm hebt gezien waar een paar soldaten werden overwelmd door een horde zombies en dacht blijf gewoon uit hun buurt dan laat dit spel je precies weten hoe die soldaat zich voelde.
Wanneer je klaar bent in een zone ga je door naar de volgende zone, lift of ander transport.
Aan het einde van de level komen beide teams bij elkaar om het gezamenlijk op te nemen tegen de eindbaas in een vrij open zone terwijl de zombies van alle kanten blijven komen.
Ik heb 1 sessie van 8 man gezien en een sessie met 5 man gespeeld en iedereen liep weg met een grote glimlach. Het enige wat ik eigenlijk miste was een melee aanval. Ik heb het heetst van de strijd meerdere elebogen uitgedeeld om tot de conclusie te komen dat de reloadknop toch een betere oplossing was… doorgaans gevolgd door 5 seconden niet te kunnen schieten.

Knipsel10.GIF
Knipsel11.GIF

Vaste route vs open world

Sommige mensen vinden een vaste route zonde en willen meer van de vrijheid van VR in een grote ruimte genieten. Ik deel die mening niet, je zit in een co-up spel van 30 minuten en niet elke speler is even snel maar iedereen wil wel de level afmaken dus een vaste route met verzamelpunten lijkt mij dan een goede oplossing. Ook het wachten in de liften of ander transport is helaas nuttig. Tijdens het spelen was de gemiddelde afgelegde afstand ruim een kilometer in 30 minuten terwijl je het gross van de tijd vrij intensief aan het schieten bent. Het spel is bedoeld voor het grote publiek dus een paar rustmomenten inbouwen is dan begrijpelijk. En al was het een single player wil je echt 30 minuten een beetje rondwandelen in de hoop dat je genoeg leuks tegenkomt terwijl een ander in dezelfde tijd en level een compleet avontuur ervaart? Ieder zijn eigen en misschien dat Cyberpunk daar verandering in brengt maar ik denk dat de ontwerpers een goede keuze hebben gemaakt als je kijkt naar de doelgroep. Dat gezegd te hebben, als er ooit een goede VR versie van UT of Quake arena uitkomt gaat mij dat waarschijnlijk heel veel geld kosten.

Nagenieten is ingegrepen
Als je voor de match een geldig email hebt opgegeven krijg je gelijk een overzicht van hoe jij en andere spelers hebben gescoord en een korte video van een fixed point tijdens de match. Daarna mag je een mail verwachten met een paar foto’s en video die door het personeel met de hand gemaakt zijn. Het is niet veel maar wel goed verzorgd, leuk en gratis. Bij de indoor skydive verderop vragen ze daar iets van 10 euro voor.

vr score.GIF
vt taem.GIF

Duur?
Goedkoop is het niet maar vergeleken met andere activiteiten zoals (simulatie)karten, escaperooms of paintballen vind ik het hartstikke meevallen. De prijzen varieren omdat ze daluren, aanbiedingen en lastminuts hanteren. De daluren zijn iets van 6 euro gestegen in de afgelopen 5 jaar en de piekuren zijn al 5 jaar hetzelfde. Dus relatief is het zelfs goedkoper geworden met betere hard en sofware. Wij betaalden 29 euro per persoon via de zomerkorting en iedereen is van plan terug te komen.

Conclusie:
Het was maar 40 minuten maar wel een zeer leuke en goed verzorgde ervaring en staat bij mij boven paintballen en lasergamen. Zoals reeds aangegeven, iedereen wilt nog een keer. Bij het schrijven van deze review en het terugdenken aan de ervaring zat ik gewoon na te genieten. Persoonlijk denk ik niet dat het nodig is om met alleen maar bekenden te spelen zolang niemand al te serieus is maar dat geld voor de meeste hobby’s en sporten. Mocht je denken 30 minuten VR is mij te kort, ik boek er 2 dan moet ik je waarschuwen, die 30 minuten zijn heftig dus boek ze niet achter elkaar. Mijn advies: neem minstens 1 ronde pauze koel wat af, drink wat, daarna mag die beastmode weer aan.

Over locatie Utrecht
Mijn ervaring was in Utrecht en wat mij betreft een top locatie. Langs de snelweg, prima parkeergelegenheid. De ruimte zelf ruim opgezet schoon en opgeruimd. De wachtruimte zelf bestaat uit een receptie die waarschijnlijk ook als bar dienstdoet bij bedrijfsuitjes, zitplaatsen en voorzien van een brandschone gratis WC. Maar waarschijnlijk zit na het inschrijven vastgelijmd voor de livestreamwall om alle 8 livestreams tegelijk te bekijken van de groep voor jou. Mocht je het toch willen combineren met wat anders is er een winkelcentrum met horeca, bioscoop en diverse activiteiten zoals karten, klimmen of indoor skydiven in de buurt.

Credit foto’s
Zoals gezegd, Zero Latency maakt foto’s en filmpjes voor jou en m.u.v. screenshots zijn bovenstaande foto’s en filmpje uit de standaard mail die zij mij opstuurde (het ik schijt in mijn broek filmpje hou ik prive :P ) nogmaals mijn dank aan het vriendelijk en behulpzaam personeel locatie Utrecht.

Disclaimer
Bovenstaande review is geheel uit eigen beweging geschreven en geplaatst zonder overleg met of verzoek vanuit Zero Latency. Ik heb wel tijdens het opmaken contact gehad met Zero Latency m.b.t. de scpecs van hun hardware en een verzoek voor een paar in game screenshots t.b.v. een particuliere review. Zero Latancy heeft geen verzoek gedaan voor inzage, inhoud van deze review of voorwaarden gesteld voor hun medewerking. Sterker nog zou boden aan zelfs verder in te gaan over hun arena setup en tech maar met bijna 1900 woorden laat ik de rest liever aan een prof reviewer over. Bedankt Maarten!

Links:
Overzicht huidige games
Trailer Jumanji
Bedrijfsuitjes

Bijlagen

• vr1.GIF
    vr1.GIF
    593.5 KB · Weergaven: 24
  • 18cf7485-ab3b-4291-ad40-51698e9eb7b4.png
    18cf7485-ab3b-4291-ad40-51698e9eb7b4.png
    492.2 KB · Weergaven: 18
Laatst bewerkt:
TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh