Advertentie
De laatste jaren heeft de uitrol van 5G een flinke vlucht genomen, maar dat komt niet zonder uitdagingen. De signalen met hogere frequenties reiken niet zo ver, dus zijn er meer basisstations nodig vergeleken met 4G. Japanse telecombedrijven zijn daarom creatief geworden en hebben een speciaal transparant geleidend materiaal ontwikkeld, genaamd Waveantenna.
Het materiaal is ontstaan door een samenwerking tussen de glasfabrikant AGC, mobiele provider NTT Docomo en infrastructuurbedrijf JTower Waveantenna verandert gewone ramen in onopvallende 5G-basisstations door een speciaal transparant geleidend materiaal – vergelijkbaar met wat je vindt in gelamineerde voorruiten – tussen twee glasplaten te plaatsen.
Het partnerschap beschrijft de implementatie als de "eerste antenne ter wereld die een raam verandert in een basisstation dat aan de binnenkant van een raam van een gebouw kan worden bevestigd en de buitenruimte kan omtoveren tot een servicegebied zonder het stadsbeeld of het uiterlijk van het gebouw te verstoren."
Daarnaast wordt een ander probleem opgelost. Voorheen was het moeilijk toestemming te krijgen van gebouweigenaren om kleine basisstations te plaatsen op de middelste en onderste verdiepingen van ene gebouw.
Een ander handig aspect van deze raamantennes is dat de dikte van het glas zo kan worden ontworpen dat de demping en reflectie van radiosignalen die door de raamgrote opstelling worden geabsorbeerd of gereflecteerd, wordt verminderd.
Volgens AGC is de antenne geoptimaliseerd om te werken met frequenties in de 5G Sub6-band, tussen 3,7 en 4,5 GHz. Dat is nog ver van de otimale mmWave-frequenties van 30-300 GHz van 5G, is het nog steeds een flinke upgrade ten opzichte van 4G. De lagere frequenties zorgen tevens voor een beter bereik bij het binnendringen van het gebouw.
AGC heeft op maat gemaakte versies voor voertuigen die helpen om verbroken verbindingen onderweg te verminderen. In de Verenigde Staten heeft de technologie reeds zijn toepassing kunnen vinden met als een van de klanten een op afstand bestuurbare Halo-autodeelplatform in Las Vegas.
De technologie stamt eigenlijk uit 2020, maar vorig jaar werd een nieuwe versie uitgebracht, waardoor meerdere providers dezelfde window-infrastructuur konden delen. Een van deze geüpgradede antennes ging vorige maand voor het eerst live op een window in de bruisende wijk Shinjuku in Tokio.