Nieuws

Technologie

Spelen van retro games op pc aantrekkelijker dankzij nieuw algoritme dat CRT-tv nabootst

Portret van de auteur


Spelen van retro games op pc aantrekkelijker dankzij nieuw algoritme dat CRT-tv nabootst
1

Advertentie

Nog geen week geleden kwam het nieuws naar buiten dat een retro-gaming enthusiast zijn droom CRT-tv had weten te vinden. Een zeer zeldzame 43-inch Sony Trinitron KX-45ED1. Deze CRT-tv was de grootste die ooit beschikbaar was voor consumenten, maar werd weinig verkocht. Voor enthousiastelingen van retrogaming is het nu echter hét verzameling item. 

Wie echter geen tijd en geld heeft om de 200 kg wegende Sony TV op te sporen en (in het geval van Shank Mods) vanuit Japan te laten verschepen is er nu een andere, nieuwe methode om een bijna CRT-ervaring naar een groter beeldscherm te brengen. Mark Rejhon van Blurbusters en ex-medewerker van zowel Nvidia als AMD Timothy Lottes hebben namelijk een nieuw algoritme ontwikkeld waarmee CRT ‘Raster-Scanning’ wordt gesimuleerd.

YouTube Privacymelding



Op deze positie willen we je een YouTube-video tonen. We vinden het belangrijk om je gegevens te beschermen. Youtube wil voor het afspelen van video cookies op je computer plaatsen, waarmee je eventueel gevolgd kan worden. Wanneer je de video toch wil bekijken, kun je op de Play-knop klikken. De video wordt daarna geladen en afgespeeld.

Het TechnologyInsider-team

Youtube Video direct afspelen.

Niet alleen moet dit gebruikers het gevoel geven dat ze naar een CRT-beeldbuis kijken, maar zou het ook voordelen opleveren door motion blur te verminderen. Ook moet het minder vermoeiend zijn voor de ogen dan andere oplossingen zoals black frame insertion of strobe modus. De technologie moet werken met zowel LCD als OLED-schermen, maar moet hiervoor wel in een engine of emulator geïntegreerd worden. Daarnaast is de technologie enkel bedoeld voor schermen met een minimale verversingssnelheid van 120Hz, al werkt het algoritme beter met 240 Hz of zelfs 480 Hz

Direct na de aankondiging op Blurbusters werd het algoritme al toegevoegd aan de Retroarch emulator. Het algoritme zou ook inzetbaar kunnen zijn via een postprocessor zoals ReShade, maar dit levert wel veel moeilijkheden op. Daarvoor moet de framerate extreem consistent zijn, wat moeilijk te bereiken is in veel gevallen. Vooralsnog lijkt het een interessante nieuwe optie te zijn om retrogames net dat beetje meer authentiek te laten voelen op moderne monitoren.