Advertentie
Dat het BYD voor de wind gaat in de afgelopen jaren wat betreft elektrische auto’s is inmiddels wel duidelijk. De groei van het merk lijkt ook nog wel even door te gaan en als de implementatie van zijn Solid State-accu technologie goed lukt, dan zou het bedrijf een geheel nieuwe doelgroep kunnen aanboren.
Al jaren wordt er onderzoek gedaan naar de volgende grote verbetering op het gebied van accu’s. Een van de gedoodverfde favorieten voor die rol is de Solid State-accu. Hiermee wordt afgedaan van de vloeibare elektrolyt die je terugvindt in Lithium-ion accu’s. Dit zou verschillende voordelen met zich mee moeten brengen, zoals een hogere energiedichtheid en minder degradatie. Door de hogere energiedichtheid kunnen accu’s verkleind worden of meer energie dragen, waardoor auto’s verder kunnen rijden of lichter en zuiniger worden. Minder degradatie van de accu betekent dat deze langer mee kan en mogelijk ook dat snelladen met nog meer vermogen kan gebeuren, wat leidt tot kortere laadtijden.
Hoewel Solid State-accu’s al jaren vastzaten in het lab, lijkt daar sinds enkele jaren langzaam verandering in te komen. BYD liet vorig jaar weten dat ze accucellen van 20 Ah en 60 Ah aan het testen waren op basis van zijn solid state technologie. Dit jaar liet BYD tijdens de 2025 China All-Solid-State Battery Innovation and Development Summit weten dat het bedrijf zijn accu’s op basis van die cellen actief aan het testen is in zijn populaire ‘Seal’-sedan. Het is de bedoeling om deze auto vanaf 2027 uit te rusten met solid state-accu’s en beschikbaar te maken aan het grote publiek. Dit moet de BYD Seal een CLTC-bereik geven van 1875 km, wat zich vertaalt in een ruime 1300 km WLTP-bereik. Dat wordt bereikt door de door BYD geclaimde energiedichtheid van 400 Wh/kg. Hiermee zou het bedrijf zelfs de mensen met stevige actieradiusangst kunnen overhalen om een EV te kopen.
Toch zal het ook niet zo snel lopen, want de eerste productiemodellen met de nieuwe accu’s zullen beperkt beschikbaar komen. De massaproductie van solid state accu’s is nog niet op peil en zou pas op niveau komen in 2030. De eerste BYD Seal-modellen met solid state-technologie zullen waarschijnlijk ook een stuk duurder zijn dan het huidige 40.690 euro instapmodel, als deze überhaupt naar Nederland komt.
Overigens is BYD niet de enige die in 2027 of 2028 auto’s met solid state accu’s op de markt wil brengen. Mercedes-Benz, Volkswagen, Stellantis, en Nissan zouden vergelijkbare plannen hebben. Wel is BYD de enige uit dat rijtje met een dermate vergaande verticale integratie van onderdelen, aangezien het bedrijf zowel auto’s als accu’s op grote schaal produceert. CATL wil tegen die tijd ook solid state accu’s voor auto’s op de markt brengen, maar dat bedrijf zal afhankelijk zijn van derde partijen om die te integreren in hun auto’s.