Advertentie
Dji, het merk dat bij velen bekend staat om zijn drones, lanceert zijn eigen e-bike motor, het Avinox e-bike motorsysteem. Het systeem zal worden gelanceerd in een Amflow PL dubbele geveerde e-mountainbike met een totaalgewicht van minder dan 20 kilo. De motor levert maximaal 1000 watt in boost mode, komt met een oled-display en een 800 Wh batterij. Ten opzichte van de concurrentie biedt het Avinox-systeem enkele grote voordelen.
Zo weegt de Dji Avinox motor maar 2,52 kilo, kan hij boosten tot 1000 watt voor 30 seconden, in tegenstelling tot de normale 850 watt. De motor heeft ook 105 Nm aan koppel, wat hoger is dan de gemiddelde concurrentie die tussen 85-90 Nm levert aan e-MTB motoren. Het Avinox-systeem omvat de batterij, een oled-scherm en de motor. Klanten kunnen kiezen tussen een 800 Wh batterij, voor meer bereik en gewicht, of een lichtere variant van 600 Wh als ze het gewicht lager willen houden. De 800 Wh batterij levert een bereik van 157 km, terwijl de 600 Wh een bereik heeft van 117 km op een volledige lading.
Je kan ook kiezen uit vier rijmodi, namelijk auto, eco, trail en turbo. Auto leest de sensoren in de fiets en probeert ondersteuning te geven waar nodig, en doet rustig aan als bereik belangrijk wordt. Je kan de rijmodi aanpassen via een app die via Bluetooth communiceert met de fiets. Ook levert Dji een GaN-snellader die de 800 Wh batterij van 0 naar 75% oplaadt in een half uur. Wat op zichzelf al een prestatie is, want DJI en Amflow hebben ervoor gezorgd dat deze geavanceerde e-Mountainbike maar 19,2 kg weegt, wat behoorlijk in de buurt komt van normale mountainbikes. Ze hebben dit kunnen doen door gebruik te maken van een lichtgewicht carbon frame. Dit systeem zou samen moeten zorgen voor een all-round mountainbike, die goed genoeg is voor klimacties, en efficiënt genoeg om lange afstanden mee af te leggen volgens de fabrikant.
Hoe dit allemaal in de praktijk gaat werken, is nog maar de vraag. De nieuwe e-Mountainbike zou in het vierde kwartaal leverbaar moeten zijn. De prijs is op dit moment nog niet bekend. Een interessante vraag is natuurlijk, hoe komt DJI, van oorsprong een dronebouwer, aan elektromotoren voor e-bikes? Het vermoeden is dat DJI dit doet om vooruit te lopen op de Amerikaanse droneban, die in China gebouwde drones verbiedt. Ook is het niet geheel vergezocht; het bedrijf heeft gigantisch veel ervaring met het bouwen van borstelloze elektromotoren, controllers en software. Ook voor veel mountainbikers zal het merk niet geheel onbekend zijn, denk aan DJI Osmo action camera's, wat de kans groot maakt dat het merk snel een klantenkring kan opbouwen.