Advertentie
Razer moet van de Federal Trade Commission 1,17 miljoen dollar ophoesten om klanten terug te betalen die in de VS een Zephyr-mondmasker hebben aangeschaft. Volgens de Amerikaanse overheidsinstantie heeft de fabrikant het kapje en de bijbehorende filters ten onrechte geadverteerd als N95-gecertificeerd, waardoor klanten een vals gevoel van veiligheid werden beloofd.
Razer heeft de Zephyr in eind oktober 2021 uitgebracht, terwijl de coronapandemie volop aan de gang was. Naast het gebruik van rgb en een doorzichtig kapje voor de mond was het gebruik van N95-filters een van de opvallendste eigenschappen. Dit label wijst erop dat het masker in staat is om minstens 95 procent van de deeltjes in de lucht met een grootte tussen 0,1 en 0,3 micrometer te filteren. Voor deeltjes groter dan 0,3 µm is een nog hogere filteringsgraad vereist.
De aanklacht is gebaseerd op het feit dat Razer de Zephyr helemaal niet heeft ingediend bij het National Institute for Occupational Safety & Health, dat instaat voor de N95-certificering. NIOSH heeft dan ook helemaal geen labels uitgedeeld voor Razers masker. Bovendien heeft de fabrikant nooit de toestemming gevraagd of gekregen om de N95-certificering te promoten.
Om deze redenen legt de FTC Razer op om de ontwikkeling, marketing en verkoop van de Zephyr te stoppen. Het bedrijf mag bovendien geen covid-gerelateerde gezondheidsclaims meer maken, noch ongegronde gezondheidsclaims over beschermende uitrusting. Naast een boete van 100.000 dollar moet de fabrikant 1.071.254,33 dollar betalen, wat overeenkomt met de geschatte omzet. Dit bedrag zal gebruikt worden om opgelichte consumenten terug te betalen.