Nieuws

Gadgets

IDC: Huawei steekt Apple voorbij als nummer 1 op wearable-markt

Portret van de auteur


IDC: Huawei steekt Apple voorbij als nummer 1 op wearable-markt
1

Advertentie

Huawei heeft tijdens de eerste drie kwartalen van dit jaar het grootste aantal "apparaten die om de pols worden gedragen" verkocht. Dat is een verzamelterm voor gadgets zoals smartwatches en fitnesstrackers. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeker IDC. De Chinese fabrikant steekt daarmee Apple voorbij, die in dezelfde periode in 2023 op nummer één stond. Als er enkel rekening wordt gehouden met smartwatches staat Apple wel nog op de eerste plaats.

Volgens cijfers van IDC hebben fabrikanten wereldwijd 139 miljoen wearables verkocht van Q1 tot en met Q3 2024. Huawei heeft 23,6 miljoen daarvan geleverd, wat overeenkomt met een marktaandeel van 16,9%. Wat het aantal eenheden betreft is dat een stijging van 44,3% ten opzichte van de eerste drie kwartalen van 2023. Apple staat op nummer twee met 22,5 miljoen stuks (16,2%), gevolgd door Xiaomi met 20,5 miljoen exemplaren (20,5%). Samsung komt daarna, met een aanzienlijk lager aandeel van 11,5 miljoen verkochte eenheden (8,3%).

Apple bracht de Watch Series 10 in het najaar uit.

De marktanalist deelt de voorgenoemde 139 miljoen verder op onder smartwatches (112,2 miljoen) en andere polsbandjes (26,8 miljoen). In het geval van de smartwatches zijn er wereldwijd 3,8% minder stuks verkocht ten opzichte van Q1-Q3 2023, terwijl bij de overige apparaten voor rond de pols een stijging van 12,7% wordt genoteerd. IDC wijst er dan ook op dat de groei van Huawei vooral te danken is aan de gestegen verkoop van fitnesstrackers en andere apparaten die geen smartwatches zijn. Vooralsnog staat Apple nog steeds op nummer één wat laatstgenoemde betreft.