Advertentie
Toyota lanceert tijdens de Japan Mobility Bizweek in oktober hun draagbare waterstofcartridge, een mogelijke doorbraak in het gebruik van waterstoftechnologie. Deze dunne, cilindervormige cartridges lijken sterk op grote AA-batterijen, waardoor ze gemakkelijk hanteerbaar en veelzijdig in gebruik zijn. Ontwikkeld door Woven, een dochteronderneming van Toyota, bieden deze cartridges een eenvoudig vervangbare stroombron voor elektrische voertuigen, huishoudelijke apparaten en off-grid toepassingen. Dankzij deze cartridges is er geen noodzaak meer voor een traditionele tank- of oplaadinfrastructuur om bijvoorbeeld je waterstofauto van energie te voorzien.
Het prototype van dit systeem werd al in 2022 getoond, maar de huidige versies zijn compacter en lichter, wat het nog eenvoudiger maakt voor gebruikers om lege cartridges te vervangen. Naast het gebruik in brandstofcelvoertuigen (FCEV’s) kunnen de cartridges ook ingezet worden voor energievoorziening van huishoudelijke apparaten, bijvoorbeeld als noodstroom bij calamiteiten, of voor een waterstoffornuis, zoals Toyota heeft gedemonstreerd in samenwerking met Rinnai Corporation.
Toyota voorziet een ecosysteem waarbij deze waterstofcartridges worden geleverd en opgehaald, met waterstof die wordt geproduceerd door hernieuwbare energiebronnen. Op deze manier wil Toyota bijdragen aan een duurzame, emissiearme toekomst.
Tijdens de beurs wil Toyota ook hun waterstof aangedreven GR Corolla tonen. Deze Corolla maakt gebruik van een oude EV-batterij om nieuwe hernieuwbare energiesystemen te stabiliseren. Dit sluit aan bij Toyota’s visie om naar een net-zero-emissiesysteem toe te werken. Andere autobouwers, zoals Hyundai, BMW en Honda, zetten ook in op waterstofauto’s, maar het gebruik van Toyota’s draagbare waterstofcartridge zou een game-changer kunnen zijn, omdat het een praktische oplossing biedt voor een breed scala aan toepassingen, van auto’s tot huishoudelijke apparaten.
De vraag blijft echter hoe praktisch het systeem is. Uit een eerder rapport blijkt dat de cartridges ongeveer 5 kilo wegen en bijvoorbeeld een magnetron 3 tot 4 uur van stroom kunnen voorzien. Hoe ver een auto op deze cartridges kan rijden, is nog onduidelijk. Het opladen van een auto vereist meer energie, dus wellicht zijn meerdere cartridges nodig. Toch kan dit voor bepaalde situaties een prima oplossing zijn.