Advertentie
Dat de druk op het stroomnet steeds groter wordt, zal niemand verbazen. Meer elektrische auto’s, warmtepompen, verwarming en andere toepassingen gebruiken allemaal het elektriciteitsnet. Afgelopen donderdag heeft het Mercury Consortium de voorlopige technische specificaties voor EV-laders gepresenteerd. Het idee hierachter is dat alle typen laders kunnen reageren op signalen van het elektriciteitsnet, door vraagflexibiliteit te ondersteunen en consumenten meer controle te geven over hun energieverbruik.
Easee is een van de eerste fabrikanten die zich aansluit bij EPRI en het Mercury Consortium. De Mercury-richtlijnen zorgen ervoor dat EV-laders beter rekening houden met het elektriciteitsnet en dat ze hun energievraag dynamisch kunnen aanpassen aan de omstandigheden. Dit moet de belasting op het net verminderen, wat uiteindelijk ook invloed heeft op de energiekosten. Het initiatief is afkomstig van het Electric Power Research Institute (EPRI) in samenwerking met verschillende vooraanstaande partners uit de industrie.
“Het is Easee’s missie om de elektrificatie van onze samenleving zo eenvoudig mogelijk te maken,” aldus Alan O'Donnell, Global Head of Public Affairs bij Easee. “Door samen te werken met het Mercury Consortium en EPRI zetten we een belangrijke stap naar een energietoekomst waarin EV-laders naadloos met elkaar én met het elektriciteitsnet samenwerken. Samen bouwen we aan een ecosysteem waarin alles gewoon beter werkt – voor iedereen.”
Mercury is daarnaast opgericht om de visie van interoperabiliteit om te zetten in een concreet actieplan. Apparaten die energie gebruiken – van EV-laders en elektrische voertuigen tot thuisbatterijen, warmtepompen, zonnepanelen en boilers – worden in dit kader ‘grid-ready’ ontworpen: klaar om slim samen te werken met het net.
Easee werd in 2018 opgericht door drie Noorse ondernemers met de ambitie om ’s werelds slimste EV-lader te bouwen. Inmiddels is het bedrijf actief in meer dan 20 markten, waaronder Noorwegen, de Benelux, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland.